بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
سردرگمی در وضعیت اقتصادی کشور در حالی احساس می شود که به نظر می رسد بازار سرمایه نیز تحت تأثیر شرایط اقتصادی دچار سرخوردگی و ناکامی شده است.
کد خبر : ۱۳۱۹۰۴
نویسنده :
جمشیدی
شرایط کنونی بورس در حالی از نگاه دولت و مجلس شورای اسلامی دور مانده که در این بین بسیاری از سرمایه گذاران که براساس اعتماد و اطمینان به عملکرد متولیان بازار سرمایه اقدام به تزریق نقدینگی در این بازار کرده اند، زیان های قابل توجهی را متحمل شده اند.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: سردرگمی در وضعیت اقتصادی کشور در حالی احساس می شود که به نظر می رسد بازار سرمایه نیز تحت تأثیر شرایط اقتصادی دچار سرخوردگی و ناکامی شده است.

فریبرز پرنا به عملکرد ضعیف متولیان بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: علاوه بر وضعیت نامناسب اقتصادی، نحوه عملکرد مدیران سازمان نیز بر شرایط کنونی بورس مؤثر واقع شده و بازنگری و نظارت بر نحوه عملکرد متولیان بازار سرمایه لازم به نظر می رسد.

وی کاهش نقدشوندگی در معاملات روزانه سهام را اصلی ترین مشکل موجود برشمرد و اظهار داشت: نقدشوندگی در بازار سرمایه همچون اکسیژن برای موجود زنده تلقی می شود که در شرایط کنونی این متغیر اصلی در بازار سرمایه وجود ندارد و سهامداران حتی با زیان نیز نمی توانند به آسانی اقدام به فروش کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش نقدینگی در بورس، در این ارتباط افزود: میزان حجم و ارزش معاملات روزانه بورس ناچیز بوده و این میزان معاملات روزانه منطقی نمی باشد. به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه با کاهش حجم معاملات در صدد کاهش فشارهای وارد شده بر سهامداران و نیز جلوگیری از افت قابل توجه شاخص کل برآمده اند که به طور قطع این امر راهکار اساسی نخواهد بود.

پرنا به بسته حمایتی دولت نیز اشاره کرد و گفت: برنامه های دولت برای خروج غیر تورمی از رکود چندان درست و منطقی به نظر نمی رسد، چراکه کنترل قیمت ها با افزایش دستوری آن موجب کاهش تولید صنایع مختلف خواهد شد.

از این رو، به نظر می رسد فراهم آوردن بسترهای لازم برای بهبود سرمایه در گردش، تولید و فروش محصولات تولیدی صنایع مختلف همچون خودرو منجر به کاهش قیمت فروش آن می شود و سرکوب قیمت ها موجب تشدید رکود حاکم بر اقتصاد کشور می گردد.

این در حالی است که بسیاری از صنایع تولیدی کشور از ظرفیت های خالی برخوردارند که با تأمین مالی می توانند نسبت به راه اندازی طرح های توسعه ای در دست اجرای خود موفق عمل کنند.

وی در خاتمه پیرامون روند آتی بورس تصریح کرد: ارزش بازار اغلب شرکت های فعال بورسی در حالی به کمتر از ارزش ذاتی آنها رسیده که تداوم این روند نزولی چندان محتمل نیست، چراکه به نظر می رسد به تدریج با بهبود شرایط سیاسی کشور و در پی آن سهولت نقل و انتقالات بانکی و صادرات محصولات تولیدی شاهد شکوفایی صنایع مختلف باشیم.

علاوه بر این، گشایش روابط بین المللی امکان تأمین مالی از منابع خارجی و ورود سرمایه گذاران خارجی را فراهم می کند که این امر به نوبه خود موجب بهبود وضعیت نقدینگی شرکت ها و رفع اصلی ترین مشکل موجود بر سرراه تولید و سودآوری آنها می شود.

برهمین اساس انتظار می رود طی ماه های آتی با نزدیک شدن به زمان گزارشات عملکرد شش ماهه نخست امسال شاهد بهبود نسبی در روند آتی معاملات سهام شرکت های فعال بورسی باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
اتفاقا اگر درست و محاسبه شده اقدام کنیم در هر شرایطی سود می کنیم .

این هم نمونه اش . دیروز گفتم لابسا به خاطر فروش ساختمان هاش رشد می کنه . الان هم با وجود وضعیت بد بورس رشد کرد .


اگر درست عمل کنیم هر مشکلی یک راه حل داره باید دنبال راه حل ها باشیم . نه دنبال کمک از بیرون .
حسین
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۹
مطمئن باش به زودی این سود لابسا رو در یک سهم دیگر ضرر خواهی داد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۹
سهامباز و سفته باز ها بورس را بهم زده اند و سهامدار ضرر می کنه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۸
سهامباز و سفته باز ها بورس را بهم زده اند و سهامدار ضرر می کنه