بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر : ۱۳۱۹۱۱

صادق زیباکلام معتقد است که پیامک‌های جسارت‌آمیز به بزرگان نظام که این روزها از طریق شبکه‌ی وایبر دست به دست می‌شوند، ممکن است از جانب کسانی باشد که با انگیزه‌های مشخص قصد فیلتر کردن این شبکه اجتماعی را دارند.

صادق زیباکلام درباره‌ی پیامک‌هایی که این روزها درباره چهره‌های نظام ارسال می‌شود اظهار کرد: من معتقدم به احتمال خیلی زیاد کسانی که پشت این پیامک‌ها قرار دارند‌، اشخاصی هستند که در درون تشکیلات وابسته به اصولگرایان تندرو قرار دارند.

او افزود: من برای چنین ادعایی سه دلیل دارم. ابتدا اینکه آن‌ها این فضا را به‌وجود آورده‌اند که بتوانند علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت وقت اقدام کنند و مثلا بگویند که « ببینید چقدر هجمه زیاد شده است. تا این حد که این هجمه‌ها به امام (ره)، هم رسیده است. چرا وزارت ارشاد در برابر چنین رفتاری اقدام نمی‌کند؟ بنابراین دولت روحانی مقصر است» و به دنبال این فضای ایجاد شده، بتوانند وزیران وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات را استیضاح کنند. هدف و انگیزه‌ی چنین برنامه‌ای، تضعیف دولت است؛ تا به این وسیله از نظر فرهنگی به دولت ضربه وارد شود.

این تحلیلگر مسائل فرهنگی و سیاسی همچنین گفت: دلیل دیگرم این است که از این موضوع استفاده شده تا به وسیله‌ی آن، از اینترنت پرسرعت جلوگیری شده و شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند. به این صورت که با استناد به این موضوع، مطرح کنند که وضعیت تا حدی خراب است که علیه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی هم چنین سخنانی مطرح می‌شود و استدلال کنند که در حال حاضر که برخی از شبکه‌های اجتماعی فیلتر هستند و سرعت اینترنت در ایران پایین است‌، اوضاع چنین است، وای به روزی که فضا بازتر هم بشود.

زیباکلام افزود: دلیل سوم من نیز این است که ممکن است پشت این ماجرا انگیزه‌های اقتصادی باشد. ما در گذشته شاهد چنین برنامه‌ای بودیم که مثلا در دو هفته تعداد بسیاری از ماهواره‌ها جمع شد و بعد مطرح شد که برای فروش ریسیورهای واردشده چنین برنامه‌ای انجام شده است. اکنون نیز انگیزه‌ی پشت این ماجرا می‌تواند این باشد که به وسیله‌ی فیلتر وایبر و واتس‌آپ که امکان مکالمه‌های رایگان را برای مردم فراهم می‌کند، بخشی از درآمدی که از مخابرات کم شده، دوباره بازگردد.


او درباره‌ی اینکه چرا معتقد است پشت این ماجرا چهره‌هایی از درون هستند؟ گفت: دلیل این است که من فکر نمی‌کنم هیچ منتقد و ناراضی درون نظام این ریسک را بکند که نسبت به بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران توهین کند. برای اینکه اگر تشکیلات اطلاعاتی اراده کنند به فاصله‌ی چند روز به طور کامل می‌توانند افراد پشت این ماجرا را که چه کسانی هستند و از کجا چنین پیامک‌هایی را ارسال می‌کنند شناسایی کنند بنابراین مخالفان و ناراضیان کمتر به دنبال این ابزار هستند، چون ضمن اینکه برایشان فایده ندارد، به سرعت هم برای مسئولان امنیتی اطلاعاتی قابل رهگیری است.

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که آیا جسارت‌کنندگان به چهره‌های نظام را ادامه‌ی موج مربوط به علی شریعتی در شبکه‌های اجتماعی نمی‌داند، گفت: ماجرای مطالب ساختگی درباره علی شریعتی به موج اخیر ربطی ندارد. چراکه بسیاری از اصولگرایان هستند که اصلا با توهین به شریعتی مشکلی ندارند. من فکر می‌کنم تمسخر شریعتی توسط کسانی انجام می‌شود که اعتقاد دینی سستی دارند و به کسی توهین می‌کنند که هزینه‌ای هم برایشان ندارد.


منبع:ایسنا

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
درست می فرمایید.
من کسی را میشناسم از وابستگان یک اصولگرای افراطی که بعد از انتخابات از سمت فرمانداری یک شهرستان برکنار شد.
از ایشان مطلبی را در یک شبکه اجتماعی دیدم، بسیار جسورانه و خطاب به یکی از بزرگان نظام!
و این موضوع برای من قابل هضم نبود، اما با این تحلیل متوجه انگیزه آن شخص شدم.
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
اقا جون این حرف ها کجا بود ، دیگه دوره این توهین های بیخود گذشته ، من بیش از 1000 تا دوست واتس اپی لاین و وایبر دارم و حتی یک دفعه هم از طرف هیچکدوم همچین پیامهایی ندیدم ، دنیای مجازی داره بسمت دیگه ای میره الکی مردم رو متهم به ساخت پیام توهین امیز نکنید ، مسیر این ملت مشخصه و اقای زیبا کلام از نظر بنده کاملا صحیح میفرمایند
علي
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
جناب زيبا كلام خسته نباشيد چقدر دير به اين نتايج رسيديد
آرش
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
جناب زیبا کلام شما هم توهم توطئه داریا ، میگن طوفان تهران هم بخاطر اصولگرایان تندرو بوده مگه نه ؟
حسام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
جناب تحلیلگر آقای زیبا کلام وقتی ماهواره هارو جمع میکنن میرن دیش بالا پشت بوم برمیدارن نه رسیور تو خونه رو . که شما میگی برای فروش رسیورها جدید ماهواره هارو جمع کردن . تحلیلگراهامون مثل شما هستن که وضعیت بورس اینجوری شده با شیب ملایم پایین میاد
مهدی
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
اتفاقا رسیور را هم می برن.
احتمالا برای جناب حسام پیش نیامده.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
جناب حسام شاید بنده خدا غلط لفظی کرده باشه شما کل مطلب رو که خیلی هم بیراه و اشتباه نبود بگیر و این مورد رو به بزرگی خودت نادیده بگیر .
حسام
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸
جنابه مریم نخیر این غلط لفظی نیست این عوام فریبی ست
مهدی
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
مامور انتظامی آمده بود داخل منزل ما و توی کشوی میز تلویزیون دنبال رسیور میگشت. البته چیزی نیافت ولی اگر پیدا می کرد قطعا آنرا می برد
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
سوالی که برام پیش اومده اینه که چرا توو یکی دو هفته اخیر پیامهای اهانت آمیز توی شبکه های اجتماعی زیاد شده؟چرا چند ماه قبل هیچ موردی به شکل امروز نبوده؟درست از زمانی که صحبت استیضاح وزیر شده این پیامها ارسال میشه؟من با آقای زیباکلام موافقم.این پیامکها برنامه ریزی شدست برای داشتن توجیه و بهانه برای استیضاح وریز.توی استیضاح وزیر علوم اصول گرایان نشون دادن برای رسیدن به هدفشون حاضرن هر کاری انجام بدن حتی اگر خلاف قانون باشه
isa
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
تحلیل متفاوت از ویژگی های بارز آقای زیبا کلام است!