بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
در گفتگو با مدیر عامل پارس فایناس

داشبورد و تلویزیون اقتصادی بورس نیوز را بشناسید

در داشبورد بورس نیوز سرویسی که ارایه می شود بر مبنای سه دستور اول خرید و فروش سهام است که برای هر سهم تجمیع شده و نسبت عرضه به تقاضا را مشخص می کند. در آیکون کدال نگر اطلاعات جدید شرکت های بورسی و فرابورسی منتشر شده در سایت کدال با محاسبه میزان تغییرات نسبت به اولین و آخرین اطلاعات و میزان تعدیل سود آنها در مقایسه با پیش بینی ها درج شده
کد خبر : ۱۳۱۹۲۸
نویسنده :
کیوان فر
آیا با داشبورد و تلویزیون اقتصادی بورس نیوز آشنایی دارید؟ آیا می دانید چه اطلاعات و آماری را می توانید از این دو سرویس دریافت کنید؟

برای دریافت این سوالات و آشنایی با نحوه کارکردهای آنها به گفتگو با مدیر عامل شرکت پارس فایناس و طراح این سرویس ها پرداختیم. ملک محمدی پیرامون داشبورد بورس نیوز اظهار داشت: در داشبورد بورس نیوز سرویسی که ارایه می شود بر مبنای سه دستور اول خرید و فروش سهام است که برای هر سهم تجمیع شده و نسبت عرضه به تقاضا را مشخص می کند. 

بطوریکه اگر رقم آن بیشتر از یک باشد، نشان می دهد که میزان تقاضای خرید سهام نسبت به عرضه بیشتر است. اما چنانچه این رقم کمتر از منفی یک باشد میزان عرضه بیشتر از تقاضا بوده است.

داشبورد و تلویزیون اقتصادی بورس نیوز را بشناسید

وی ادامه داد: در سمت راست داشبورد بورس نیوز هم روند خرید و فروش حقوقی های بازار به نمایش گذاشته شده و هرچه نشان گر به سمت رنگ سیز متمایل باشد، حقوقی ها در طول آن روز معاملاتی بیشتر در نقش خریدار ظاهر شده اند تا فروشنده و این روند برای حقیقی ها عکس حقوقی ها است.

ملک محمدی در خصوص تلویزیون اقتصادی بورس نیوز اظهار داشت: این تلویزیون با الگو برداری از سایت جهانی بلومبرگ، 10 صنعتی که بیشترین تعداد نماد مثبت را در شرکت های فعال خود دارا باشند، به ترتیب به نمایش می گذارد و هرچه تفاوت بین نمادهای مثبت و منفی هر صنعت بیشتر باشد، صنعت مذکور در رتبه بالاتری جای می گیرد.

داشبورد و تلویزیون اقتصادی بورس نیوز را بشناسید

وی در خصوص آیکون کدال نگر این تلویزیون اقتصادی گفت: در آیکون کدال نگر اطلاعات جدید شرکت های بورسی و فرابورسی منتشر شده در سایت کدال با محاسبه میزان تغییرات نسبت به اولین و آخرین اطلاعات و میزان تعدیل سود آنها در مقایسه با پیش بینی ها درج شده؛ چراکه مهمترین متغیر در اطلاعات مالی شرکت ها میزان تعدیل سود و پوشش بودجه های برآوردی است.

مدیر عامل پارس فایناس از اعلام زمان و تاریخ مجامع شرکت ها در این تلویزیون سخن گفت و ابراز داشت: در بخش دیگر که با عنوان NAV مشخص شده، اطلاعات مربوط به پرتفوی هر شرکت سرمایه گذاری به نمایش گذاشته شده و ارزش روز آن محاسبه می شود. اما برای اعمال ارزش پرتفوی غیر بورسی، روش های مختلف ارزش گذاری را کنار گذاشته و تنها قیمت تمام شده سهام غیر بورسی را لحاظ می کنیم که برهمین اساس رقم کل ارزش پرتفوی یک شرکت سرمایه گذاری می تواند با ارقام احتسابی توسط تحلیلگران و کارشناسان دیگر متفاوت باشد.

ملک محمدی از امکان مشاهده تمام اطلاعات مربوط به معاملات روزانه سهام در بخش دیده بان سخن گفت و افزود: تفاوت این آیکون با سامانه اصلی معاملات Tsetmc ، محاسبه و ارایه آنلاین و لحظه ای متغیر بتا (B) براساس اطلاعات 90 روز گذشته سهم است. افزون بر اینکه به صورت لحظه ای نسبت های دیگری همچون P/S، P/B نیز در کنار P/E اعلام می شود.

وی اعلام رقم شاخص بورس و فرابورس، شاخص های صنایع مختلف، بهای حواله های ارزی و نیز سکه طلا را از دیگر مزایای این تلویزیون برشمرد و تأکید کرد: مرجع اعلام قیمت سکه طلا نیز از مرجع اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام شده و هدف کلی از ارایه این سرویس اعلام اطلاعات جامع در یک صفحه و به صورت متمرکز است و انتخاب نام تلویزیون اقتصادی نیز از همین موضوع نشأت می گیرد.

وی از امکان شخصی سازی و اعمال تغییرات مورد نظر مخاطبین در این تلویزیون سخن گفت و افزود: تاکنون چندین نسخه از این تلویزیون طراحی شده و می تواند بر مبنای بازار هدف اطلاعات متفاوتی را ارایه کند.

در خاتمه، مدیر عامل شرکت پردازش اطلاعات مالی پارس در بیان دیگر خدمات ارایه شده توسط این مجموعه گفت: پارس فایناس چندین سرویس و خدمات مختلف را در حوزه بازار سرمایه ارایه می دهد. اولین موضوع مربوط به تغییرات سیستم BI است که اطلاعات مالی منتشر شده شرکت ها در سایت کدال را تحت قالبی شفاف و طبق سری های زمانی در کنار هم قرار می دهد.

 همچنین محاسبه میزان حاشیه سود شرکت های فعال در یک صنعت و نیز در یک دوره زمانی خاص از دیگر مواردی است که توسط این مجموعه اعلام می شود؛ حال آنکه انجام این محاسبات توسط کارشناسان و تحلیلگران زمان زیادی می طلبد. اما این سرویس در زمانی کوتاه و طی چند دقیقه این محاسبات را انجام می دهد. نکته مهم آنجاست که برای طراحی این مجموعه بیش از دو سال زمان اختصاص یافته و هیأت مدیره و پرسنل بخش فنی آن بیش از 50 سال سابقه فعالیت و تجربه در این حوزه را دارند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
لطفا نشانی اش رو هم بدید. کجاست؟ چطور میشه استفاده کرد ؟
ارسلان دولتخواه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
سلام لطفا ازکجا بخریم؟ نحوه تهیه واستفاده ؟
ناشناس
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۳
اون بالاست
سلطان
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵
بالا رو نگاه کن
مقیمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
بسیار عالی و حرفه ای میباشد از گروه مالی پارس فاینانس تشکر میکنم
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
سلام
با تشکر و خسته نباشید واقعا کار زیبای انجام داده اید ولی اگر در صفحه داشبورد تاریخ روز هم بود خیلی بهتر می شد.