بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
کد خبر : ۱۳۱۹۴۳
مشاوران املاک برخی مناطق تهران معتقدند اعطای وام ۸۰ میلیونی خرید مسکن به دلیل بالا بودن قیمت‌ها، قیمت را بالا نمی‌برد و احتمالاً موجب رونق نسبی در معاملات می‌شود.

به گزارش فارس، در حالیکه بازار خرید و فروش مسکن در آرامش آخرین روز‌های شهریورماه و تابستان را پشت سر می‌گذارد خبرهای پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی خرید مسکن به واحدهای نوساز تا ۳ سال ساخت به نوعی بازار مسکن را با پرسش‌های جدید مواجه کرده است.

چالشی که به گفته مشاوران املاک مناطق متوسط و جنوب تهران قیمت‌ها را تحت تأثیر خود قرار نمی‌دهد اما شاید رونقی که ماه‌ها است منتظر آن هستند را تا حدودی به بازار برگرداند. به اعتقاد مشاوران املاک سه ماه تابستان که اوج فصل نقل و انتقال مسکن است در حال به پایان رسیدن است و اگر مقایسه‌ای با بازار سال گذشته داشته باشیم می‌بینیم که بازار مسکن همچنان در خواب عمیق فرو رفته است و به نظر هم نمی‌رسد که هیچ صدایی حتی پرداخت وام ۸۰ میلیونی بتواند آن را از خواب بیدار کند.

رئیس اتحادیه املاک: طرح افزایش وام می‌تواند موجب رونق معاملات شود
عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از افزایش سقف وام مسکن تا ۸۰ میلیون تومان ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید این طرح می‌تواند موجب رونق معاملات شود. عقبایی معتقد است که این طرح موجب افزایش قیمت نمی‌شود و اگر دولت بتواند در کنار افزایش سقف وام، برنامه اخذ مالیات بر ارزش افزوده قیمت مسکن را در دستور کار قرار دهد بازار مسکن ثبات پیدا می‌کند.

برخی کارشناسان مسکن معتقد هستند که نباید به افزایش سقف وام مسکن به دید منفی نگاه کرد چرا که این امر تنها موجب سهولت خرید و فروش می‌شود. آنان اضافه می‌کنند: افزایش پوشش خرید مسکن توسط وام و تسهیلات بانکی یکی از گام‌های مؤثر در بازار مسکن به شمار می‌رود که در درازمدت تأثیرات چشمگیر و امیدوارکننده‌ای در بازار مسکن بر جای خواهد گذاشت.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی: آثار افزایش وام‌مسکن در میان‌مدت و کوتاه مدت
یداله دادگر استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی اعتقاد دیگری دارد و می گوید: سطح تسهیلات مسکن در کوتاه‌مدت تورم را بالا می‌برد ولی در میان‌مدت هم از شدت تورم ایجاد شده، کاسته می‌شود و هم آثار مثبت ضد رکودی آن ظاهر می‌شود.

وی می گوید:هم بر اساس تئوری اقتصادی و هم با توجه به تجربه‌های فراوان، اعطای وام ۸۰ میلیونی مسکن در ایران در کوتاه‌مدت موجب افزایش تورم خواهد شد، بنابراین بدون تردید افزایش این حجم از تقاضا روی شاخص کل قیمت‌هااثرگذار خواهد بود. دادگر اضافه می‌کند: البته با فرض ثبات سایر شرایط این افزایش تورم می‌تواند کم یا قابل تحمل باشد یا حتی در میان‌مدت کمک‌کننده نیز باشد. 

وی می گوید: در صورت اجرای مدیریت استاندارد این سیاست و حرکت اعتبارات و وام‌های ایجاد شده به سمت تولید واقعی مسکن، یک اثر متفاوت از این سیاست قابل انتظار است که می‌تواند از دشواری دغدغه افزایش تورم تا حدودی بکاهد.

مشاوران املاک: قیمت‌ها بالا نمی‌رود اما خرید و فروش رونق می گیرد 
فعالان بازار و مشاوران املاک می‌گویند: پایین آمدن قیمت مسکن دور از تصور و باور است و شاید بهترین باور در شرایط کنونی این باشد که قیمت‌ها بالا نرود چرا که این روزها شاهد گران شدن برخی نهاده های مسکن هستیم.

مشاوران املاک مناطق مرکزی و جنوبی تهران معتقد هستند افزایش قیمت اوراق مسکن در ماه‌های گذشته نتوانست قیمت مسکن را تحت تأثیر خود قرار داده و قیمت را افزایش دهدو از طرفی هم نتوانست قدرت خرید را بالا ببرد. وام ۸۰ میلیونی نیز در برخی از مناطق میانی و بالای شهر شاید کمتر از ۱۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را پوشش دهد پس با این طرح نه قدرت خرید مسکن افزایش می‌یابد و نه اینکه قیمت مسکن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تاثیر وام ۸۰ میلیونی در مناطق بالای شهر به جوک شبیه است
مشاوران املاک فعال در مناطق ۱،۲،۳ و ۴ به طور مشترک یک جمله را در خصوص پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی برای خرید مسکن عنوان می‌کنند و آن این است که این وام در این مناطق به یک لطیفه شبیه است.

پوشش ۱۰ درصدی وام ۸۰ میلیونی مسکن در بالای شهر
آنان می‌گویند: در این مناطق که واحدهای مسکونی مبلغی حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان دارند آیا تسهیلات ۸۰ میلیونی معنی پیدا می‌‌کند؟ این تسهیلات حتی ۱۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی در این مناطق را هم پوشش نمی‌دهد.

در دولت حسن روحانی تسهیلات خرید مسکن از ۲۰ به ۳۵ میلیون تومان افزایش یافت، اما این افزایش نتوانست قدرت خرید مسکن را افزایش داده و تحرکی در این بخش گرفتار در بحران رکود ایجاد کند.حال دولتمردان امیدوارند، با ایجاد صندوق پس‌انداز مسکن که باز هم افزایش سقف تسهیلات مسکن را هدف قرار داده است تحرکی در این بازار مهم ایجاد کنند.

در این بین کم نیستند افرادی که معتقدند دولت به جای افزایش وام خرید، وام ساخت مسکن را به ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان افزایش دهد و با انتقال وام از سازنده به خریدار آثار تورمی افزایش سقف تسهیلات نیر به گونه‌ای جبران شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
اقایان دولتی اگر وام برای ساخت باشد تولید مسکن بالا میرود ولی وام خرید دلالی را رونق میدهد ' تولید چرخ اقتصاد را میگرداند اما دلالی جیب مشاوران املاک و سودجو ها را پر میکند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
همين الان ببينيد اوراق مسكن چقدر افزايش قيمت داشته و موجب بالارفتن هزينه خريد مسكن شده پس وام 80ميليوني نيز هزينه خريد مسكن را براي خريدار افزايش خواهد داد