بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
کد خبر : ۱۳۱۹۵۹
 ایسنا، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در آخرین نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت اقتصاد برگزار شد از ارائه لایحه ساماندهی سهام عدالت در روزهای آینده به دولت خبر داد وگفت: لایحه سازمان دهی سهام عدالت در روزهای آینده از وزارت اقتصاد و دارایی به دولت تقدیم می‌شود.

وی افزود: این لایحه نیاز به اصلاح قانونی داشته و مجلس نیز باید در خصوص آن اظهارنظر کرده و به تصویب مجلس برسد. پوری حسینی به پرونده سهام عدالت اشاره کرد و با بیان این‌که سهام عدالت پیچیدگی‌های زیادی دارد گفت: این پیچیدگی‌ها شامل شناسایی مشمولان، قیمت گذاری شرکت‌ها و سازوکار آزادسازی است به طوری که درسهام عدالت برخی شرکت‌ها قیمت گذاری شدند که وجود خارجی ندارند.

رییس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: در این راستا فشارهای سنگین روانی، اجتماعی و سیاسی به سازمان خصوصی سازی وارد شده است. زیرا پرتفوی سهام عدالت بسیار سنگین بوده و حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد که می توان از آن به عنوان غولی در بازار نام برد. وی به برگه‌های سهام عدالت اشاره کردو گفت: این برگه‌ها تنها برگه‌های ثبت نام بوده و برگه سهم نیستند البته به عنوان یک برگه ثبت نام همچنان معتبر هستند ولی این برگه‌ها فاقد هر گونه اعتبار بوده و خرید و فروش آن ها فاقد اثر اجرایی و حقوقی است.

واریز ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام عدالت به خزانه
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه این نشست گفت: طی هشت سال گذشته تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت به خزانه واریز شده است درحالی که ارزش این سهام از زمان واگذاری تاکنون حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان بوده و اگر شش هزار میلیارد تومان تخصیص دو دهک اول را محاسبه کنیم ۲۸ هزار میلیارد تومان از سود سهام عدالت باقی می‌ماند.

رییس سازمان خصوصی سازی شناسایی مشمولان سهام عدالت را از مشکلات پیش روی این پرونده دانست و عنوان کرد: علاوه بر شناسایی مشمولان آزادسازی سهام عدالت نیز با مشکلاتی مواجه شده و دولت اقدامات سنگینی را در این راستا انجام داده است.

واگذاری استقلال و پرسپولیس در سه ماهه سوم سال
وی آخرین وضعیت واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تشریح کرد و گفت: در گذشته باور چندانی برای واگذاری سهام سرخابی‌ها وجود نداشت اما به قطع یقین می‌توان گفت که در حال حاضر تمام مسوولان در حال تلاش برای واگذاری سهام این دو باشگاه هستند. پوری حسینی توضیح داد: در این راستا اقدامات لازم برای تهیه مدارک نهایی جهت قیمت گذاری انجام شده و همچنین هیات مدیره این دو باشگاه متعهد شده‌اند که صورت های مالی خود را به سازمان حسابرسی ارائه دهند.

رییس سازمان خصوصی سازی اظهار امیدواری کرد بعد ازنهایی شدن گزارش حسابرسی از صورت‌های مالی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ان‌شاءالله این دو باشگاه محبوب در سه ماهه سوم سال یعنی تا پایان آذر ماه واگذار می‌شوند.

واگذاری ۹۷ هزار میلیارد تومان سهام در ۱۳ سال گذشته
وی در ادامه این نشست به تشریح عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: طی ۱۳ سال گذشته ۹۷ هزار میلیارد تومان سهام توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شده است که از این میزان ۵۴ درصد سهم فروخته شده و ۴۶ درصد دیگر در قالب سهام عدالت و رد دیون واگذار شده است که چون نوع واگذاری آن با عرضه عمومی همراه نبوده از نظر ما خصوصی سازی واقعی تلقی نمی‌شود.

پوری حسینی با بیان این‌که در طول ۱۳ سال گذشته ۵۴ هزار میلیارد تومان سهم به مردم فروخته شده است خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال ۹۲ بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان سهام واگذار شده است که به اندازه واگذاری ۴ سال گذشته بوده است. به این ترتیب می توان گفت که دولت یازدهم در نیمه دوم سال گذشته رکورد جدیدی در خصوصی سازی به ثبت رسانده است.

نام پنج وزارتخانه برتر خصوصی سازی اعلام شد
رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: در ۱۳سال گذشته در بین وزارتخانه‌هایی که مشمول واگذاری بودند پنج وزارتخانه از نظر ارزش ریالی بیشترین واگذاری‌ها را به خود اختصاص دادند به طوری که وزارت نفت با ۴۴ درصد ، وزارت صنعت، معدن و تجارت با ۲۵ درصد، نیرو با ۱۴.۶ درصد، وزارت ارتباطات با ۹.۵ درصد و وزارت اقتصاد و دارایی با ۴.۶ درصد پنج وزارتخانه برتر خصوصی سازی هستند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این شرکتهای مادر تخصصی صنایع پتروشیمی با ۲۵.۵ درصد شاگرد اول خصوصی سازی در ۱۳ سال گذشته بود و ایمیدرو با ۲۱.۲ درصد ، توانیر با ۱۴ درصد و مخابرات و پخش فرآورده‌های نفتی با۹.۵ درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. پوری‌ حسینی ادامه داد: از واگذاری‌های صورت گرفته ۱۲ تا ۱۳ درصد به بخش خصوصی واگذار شده است این درحالی است که برخی کارشناسان معتقدند اگر خصوصی سازی ریشه یابی شود این رقم تنها به سه درصد کاهش می‌یابد.

شرکت برای واگذاری موجود است
پوری حسینی در ادامه این نشست به سوال خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص واگذاری سهام سایر شرکت‌ها گفت: در حال حاضر به لحاظ ریالی و با قیمت روز شرکت برای واگذاری وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان خصوصی سازی تا پایان سال ۹۳ به اهداف خود از نظر واگذاری ۱۸۶ شرکت دست می یابد یا نه گفت: از منظر قانون بودجه سازمان خصوصی سازی قطعا به وظایف بودجه‌ای خود خواهد رسید و صد درصد تعهد خزانه‌ای را انجام خواهد داد اما این که آیا و اگذاری سهام شرکت ها تا پایان سال ۹۳ به اتمام می رسد یا نه در دست سازمان نبوده ولی تلاش‌ها انجام می شود تا این امر تحقق یابد. وی یادآور شد: سال ۹۳ سال آخر واگذاری‌ سهام شرکت ها بوده و واگذاری این میزان سهم تا پایان امسال کار دشواری است اما سازمان خصوصی سازی در تلاش است تا طعم تلخی از خصوصی سازی به جای نگذارد.

رییس سازمان خصوصی سازی در ادامه عنوان کرد: در سال جاری تاکنون سهمی به صورت مستقیم بابت رد دیون داده نشده و بیش از ۹۰ درصد واگذاری‌ها با استقبال بخش خصوصی مواجه شده است.

سازمان خصوصی سازی باعث رشد شاخص شده است
پوری حسینی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که چرا در زمان افت بورس سازمان خصوصی سازی نسبت به عرضه خرد سهام شرکت‌ها اقدام کرد گفت: چه کسی می تواند اثبات کند که دلیل افت شاخص ورود سازمان خصوصی سازی است. ما اصلا چنین اعتقادی نداریم و معتقدیم که سازمان خصوصی سازی نه تنها باعث افت شاخص بورس نبوده بلکه موجب رونق کم و بیش بورس نیز شده است.

وی در ادامه در خصوص علت مخالفت با واگذاری سنگ آهن مرکزی ایران گفت: ۷۱.۵ درصد سهام سنگ آهن مرکزی ایران به موجب قانون ۱۹۱ که در سال ۹۲ نیز تکرار شده بود بابت رد دیون به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار شد و اعتراضی برای این واگذاری صورت نگرفت اما در سال ۹۳ با واگذاری ۲۵ درصد باقیمانده از سهام این شرکت عده‌ای تصور کردند که خصوصی سازی با ۲۵ درصد صورت گرفته است.

رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد:‌کار سازمان خصوصی سازی در واگذاری سهام این شرکت کاملا قانونی بوده و فرآیند قیمت گذاری و عرضه این شرکت کاملا قانونی بوده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
کلا هرچی مربوط به دولت قبل و در 8 سال گذشته رونق داشته رو میخوان بکوبن از بورس گرفته تا سهام عدالت مسکن مهر . اما فقط کاستی هاش مربوط به دولت قبل اما وقتی تیم فوتبال والیبال عملکرد خوبی داره پیام میدن و به نام خودشون میزنن و اینجا حرفی از دولت قبل نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۹
چون دولت قبل به والیبال علاقه ای نداشت و در ضمن پولی هم توش نبود والیبال رشدی داشت ....ولی هر چیز دیگه مثل خصوصی سازی , فوتبال و...... نابود شد یا به ابتذال کشیده شد.
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
اين كار از اولش هم بي اعتبار بود. از روز اول تا حالا چي به اموال و شخصيت يا هر چيز ديگه ي سهامدار عدالت اضافه شده؟ چه سود سهامي به اون پرداخت شده ؟ اگه بجاي سهام عدالت 10 هزارتومن حتي به اين سهامدارا پرداخت كرده بودند بهتر بود