بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۳
کد خبر : ۱۳۲۰۷۸
رئیس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی از ورود سیب زمینی به بورس کالای محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: صادرات خام محصولات کشاورزی در بلند مدت آسیب پذیر است.

به گزارش تسنیم، داریوش سرحدی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از نیازهای اساسی در حوزه جهاد کشاورزی ایجاد شبکه توزیع برای محصولات کشاورزی است که ایجاد آن تنها به سازمان جهاد کشاورزی مربوط نمی شود.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه ها در ایجاد شبکه توزیع محصولات کشاورزی دخیل هستند، افزود: یک طرح مطالعاتی توسط تعاون روستایی برای ایجاد اماکن عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در دست مطالعه است. رئیس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی در همدان با بیان اینکه براساس این طرح چند نقطه برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است، گفت: ۷۳ شرکت تعاونی تولید در استان داریم که به طور مستقیم با تولیدکنندگان ارتباط داشته و برای عرضه مستقیم محصولات نیاز به همکاری شهرداری برای تحویل این مراکز است.

وی تصریح کرد: برای کمرنگ کردن نقش واسطه ها در محصولات کشاورزی باید بورس کالای کشاورزی را در استان پررنگ کنیم که در همین راستا استان همدان در زمینه محصول سیب زمینی به عنوان پایلوت در سطح کشور معرفی شده است. سرحدی با بیان اینکه لیست انبارها و سردخانه های سیب زمینی استان به سازمان بورس معرفی شده است، گفت: در این زمینه انبارها و سردخانه هایی با ۶۰ هزار تن ظرفیت پیشنهاد شده که باید کارشناسان سازمان بورس کالا آنها را بررسی کنند.

وی درباره مزایای ورود سیب زمینی به بورس کالا نیز گفت: صادرکنندگان می توانند در این بورس ورود پیدا کرده و کالاهای مورد نیاز خود برای صادرات را از طریق این بورس انتخاب کنند. رئیس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی در همدان عنوان کرد: یکی دیگر از مزیت های ورود سیب زمینی به بورس کالا این است که صنایع تبدیلی استان می توانند به صورت مستقیم محصولات مورد نیاز خود را با قیمت پایین تر از طریق بورس کالا خریداری کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته محصولات کشاورزی خود را با قیمت کمتر از طریق بورس کالا به فروش می رسانند، تاکید کرد: همدان ظرفیت بالایی در ورود بسیاری از کالاها از جمله سیر، گردو، تخم مرغ و گوشت به بورس کالا را دارد.

سرحدی با اشاره به اینکه باید شرایط لازم برای نگهداری و انبارداری محصولات کشاورزی در استان فراهم شود، بیان کرد: هر زمانی که در قسمت انبارداری جهش داشته باشیم زمینه برای ورود محصولات به بورس کالا فراهم می شود.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون تن سیب زمینی در استان همدان تولید می شود، افزود: با تمهیدات اندیشیده شده محصول سیب زمینی از سال آینده در بورس کالا وارد می شود. رئیس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی در همدان از صادرات ۵۱ میلیون دلار محصول کشاورزی در چهار ماهه ابتدایی امسال خبر داد و گفت: این رقم در سال گذشته ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده که افزایش سه درصدی را نشان می دهد.

وی بیان کرد: وزن محصولات کشاورزی صادر شده در چهار ماهه ابتدایی امسال ۴۰ هزار و ۱۱۳ تن بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۴۱ هزار و ۶۷۲ تن بوده است. سرحدی با تصریح بر اینکه سیب زمینی، کشمش و خشکبار ۷۵ درصد محصولات صادراتی استان را شامل می شود، گفت: ارزش متوسط هر کیلوگرم کالای صادراتی امسال ۱.۶۱ دلار بوده و این در حالی است که این رقم در سال گذشته ۱.۵۷ بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ارزش افزوده محصولات کشاورزی بسیار در استان مورد اهمیت است، گفت: باید از صادرات خام محصولات کشاورزی جلوگیری شود چراکه در آینده نه چندان دور استان را دچار مشکل می کند. رئیس تنظیم بازار محصولات کشاورزی استان همدان با تاکید بر فراوری محصولات کشاورزی اظهار کرد: در استان محصولاتی همچون سیر و سیب زمینی به صورت خام به کشورهای دیگر صادر می شود البته گام هایی در زمینه فرآوری این محصولات برداشته شده که کافی نیست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران مطرح کرد:

راه اندازی بورس پنجم

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران مطرح کرد:

راه اندازی بورس پنجم

ارسال نظر