بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
اغلب شرکت های کارگزاری فعال در بورس، شرکت های غیر خصوصی هستند که سهامدارانی دارند و می بایست در مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران سود نقدی تقسیم کنند.
کد خبر : ۱۳۲۲۹۱
نویسنده :
جمشیدی
در حالی سال مالی اکثر شرکت های کارگزاری پایان شهریور ماه است که بسیاری از این مجموعه ها با نزدیک شدن به پایان سال مالی خود اقدام به تسویه تسهیلات دریافتی از بانک ها و نیز تسویه اعتبارات اعطایی به مشتریان می کنند. فرآیندی که به نظر می رسد موجب افزایش حجم عرضه ها در معاملات سهام شرکت های بورسی و در نهایت تشدید روند منفی حاکم بر بازار سرمایه شود.

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت کارگزاری رضوی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اغلب شرکت های کارگزاری فعال در بورس، شرکت های غیر خصوصی هستند که سهامدارانی دارند و می بایست در مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران سود نقدی تقسیم کنند. برهمین اساس بسیاری از این مجموعه ها طی دو هفته پایانی ماه جاری اقدام به تسویه اعتبارات اعطایی به کاربران خود و نیز تسویه وام بانکی دریافتی از بانک ها می کنند.

کمال خانزاده با بیان اینکه سال مالی حدود 80 درصد از شرکت های کارگزاری پایان شهریور ماه است، در این خصوص افزود: این مجموعه ها در مجموع 300 تا 400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت نموده اند که 80 درصد از این مبلغ یعنی حدود 250 میلیارد تومان آن می بایست تسویه شود. برهمین اساس، به طور قطع طی روزهای آینده شاهد افزایش فشار عرضه ها در بورس خواهیم بود و ارایه راهکاری از سوی متولیان بازار سرمایه جهت جلوگیری از تشدید روند نزولی در بورس لازم به نظر می رسد.

وی به راهکارهای پیشنهادی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که کمبود نقدینگی به وضوح در بورس مشاهده می شود، می بایست راهکاری از سوی سازمان بورس و سهامداران حقوقی اندیشیده شود که به نظر می رسد صندوق توسعه بازار می بایست در این شرایط اقدام به تزریق نقدینگی در بورس کند و حداقل با اجرای برنامه هایی از حجم فشار عرضه ها در بورس بکاهد. علاوه بر این، سهامداران حقوقی نیز نسبت به حمایت از فعالان بازار سرمایه اقدام کنند. چراکه انتظار می رود برخی از سهامداران و معامله گران پس از تسویه اعتبارات خود و پرداخت هزینه های مرتبط با آن، با توجه به حاکمیت روند منفی در بورس نسبت به سرمایه گذاری مجدد در این بازار تعلل کنند و روند کاهش نقدینگی در بورس شدت یابد.

مدیر عامل شرکت کارگزاری رضوی به وضعیت کنونی بازار سرمایه اشاره کرد و ابراز داشت: روند آتی بازار سهام به نتیجه نهایی مذاکرات سیاسی کشور و چگونگی کاهش نرخ سود بانکی بستگی دارد. برهمین اساس به نظر می رسد تا مشخص نشدن این متغیرها همچنان روند معاملات بازار سرمایه به همین منوال پیش رود و معامله گران چندان میل به سرمایه گذاری در این بازار نداشته باشند. هرچند که نسبت پی بر ای بسیاری از شرکت ها بسیار پایین بوده و سهام اغلب شرکت های بورسی از پتانسیل رشد قیمتی برخوردارند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
دادستان محترم بورس نماد متوقف حتاید کی باز میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
متاسفانه دولت ها همواره به فکر حل مشکل خودشان هستند و کاری به مردم و مشکلات معیشتی مردم ندارند. بانک مرکزی مشخص نکرده بانک ها چه میزان از نقدینگی خود را به بنگاه داری اختصاص داده اند و اگر این میزان نقد شود چه تاثیری در وضعیت بازار پولی و ظرفیت وام دهی بانک ها خواهد داشت. اگر بررسی کارشناسی و صورت گرفته باشد و از آن نوع تصمیم هایی نباشد که در راستای اهداف انتخاباتی مجلس است طبعا همه از آن سود می برند ولی اگر انتخابات مجلس آتی را هدف گرفته باشد که در این صورت بخش قابل توجهی از مردم عادی متضرر خواهد شد
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
اتفاقی نخواهد افتاد، دستورالعملی که به آن علت مالیات از کارگزاران اخذ می شد در حال اصلاح است و از طریق رئیس سازمان امور مالیاتی ابلاغ خواهد شد. بنابراین جای نگرانی نیست. تا آخر هفته یا اوایل هفته بعد موضوع نهایی می شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
دوست عزیز این داستان ربطی به سازمان مالیات نداره دوباره مطالعه کنید کارگزاری ما هم زنگ زد گفت تسویه کن