بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
توسط کارگزاری بانک تجارت بررسی شد:

زیر و بم وضعیت "چکارن"

شرکت در صنعت تولید کارتن و ورقه کنگره ای فعالیت میکند. رشد فروش شرکت در صنعت مذکور در سال 92 نسبت به سال قبل حدود 48.3 درصد می باشد که اهم دلائل آن عبارت است از بازنگری سیاست های فروش متناسب با شرایط بازار نظیر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و تمرکز بر مشتریان سودآور و همچنین افزایش 90 درصدی نرخ فروش شرکت. شرکت در بین شرکت های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ 753،947 میلیون ریال در سال 92 در رده اول قرار دارد.
کد خبر : ۱۳۲۳۴۵
نویسنده :
مریم رحمتی

صنعت کارتن

كارتن، يكي از قديمي ترين و متداولترين انواع بسته بندي مي باشد. قدمت استفاده از كارتن در جهان به حدود 250 سال و در ايران به 50 سال مي رسد. دلايل عمده استفاده از انواع كارتن براي بسته بندي كالا عبارتند از : محافظت مناسب از مظروف ، ارزان و در دسترس بودن ، چاپ پذيري، قابليت استفاده از تبليغات بسته بندي و قابليت بازيافت آن مي باشد. مقواي كنگره اي از مقاومترين انواع مقوا مي باشد كه از تركيب حداقل سه لايه كاغذ ساخته مي شود . ضخامت مقواي كنگره اي براساس نوع بسته بندي و مظروف داخل آن متغير مي باشد كه اين امر يكي از انواع طبقه بندي كارتن را بوجود مي آورد . مقواي كنگره اي از كاغذهاي لاينر ( لايه زير و رو) ولايه فلوتينگ ( لايه مياني )ساخته مي شود . كاغذهاي لاينر و فلوتينگ هركدام داراي كيفيت و ويژگيهاي خاصي مي باشند.درحال حاضر درصد مصرف مقواي سه لايه كنگره اي در جهان درحدود 65% و مقواي پنچ لايه 30 % و انواع ديگر شامل دو لايه وهفت لايه 5% ميباشد. درايران با توجه به كمبود منابع طبيعي و پايين بودن تكنولوژي ساخت كاغذ ، ساليانه حجم قابل توجهي از انواع كاغذهاي مصرفي بسته بندي از كشورهاي ديگر تامين مي شود.

صنایع ورق و کارتن محصولات خود را نه صرفا جهت یک مشتری خاص بلکه به مجموعه ای از مشتریان می فروشند. مشتریان این صنعت عمدتا سایر شرکت های تولید کننده می باشند که فاکتورهای اصلی مورد نظرشان کیفیت محصول، قیمت و خدمات مناسب است. تعداد مشتریان، حجم خرید متفاوت ایشان، اهمیت کارتن به عنوان بسته بندی تکمیلی محصولات مشتریان و همچنین آشنایی نسبی مشتریان از نحوه تولید ، این عامل را به عنوان یکی از نیروهای اصلی رقابت مطرح می کند که تعیین کننده سودآوری بالقوه صنعت است. در این راستا جهت بررسی دقیق مشتریان ایجاد برنامه هایی همسو با راهبردهای اصلی شرکت نظیر بخش بندی و تحلیل مشتریان، قیمت گذاری و کانال های توزیع مناسب از پارامترهای بسیار مهم می باشند. در خصوص خطر ورود رقبای بالقوه به بازار نیز با توجه به بررسی محیط عمومی و صنعت، امکان سرمایه گذاری کلان با موانع نسبی روبروست و تداوم حضور را برای رقبا بجهت فضای شدید رقابتی حاکم، با پیچیدگی هایی مواجه نموده است بطوریکه در چند سال اخیر سرمایه گذاری عمده ای در صنعت مشاهده نمیگردد ولی رشد قارچ گونه واحد های کوچک وزیر پله ای همچنان سهم گیری از واحد های بزرگ را امکان پذیر ساخته است. مطابق بررسی های انجام شده در خصوص تهدید کالای جانشین، محصولات صنعت با توجه به فاکتورهایی نظیر ارزان بودن، قابل بازیافت بودن، سبکی و استحکام حداقل تا دو دهه آتی نسبت به خطر کالاهای جایگزین در حاشیه امنیت می باشد. به عنوان مثال در آمریکای شمالی طی سال های اخیر استفاده از پاکت کاغذی به جای کیسه های پلاستیکی در حد گسترده ای توسعه یافته است ضمن اینکه امروزه سرانه مصرف کاغذ به دلیل بحث بازیافت و دوستدار محیط زیست بودن از شاخص های توسعه یافتگی کشورها محسوب می گردد. با توجه به اینکه بیش از 80 درصد بهای تمام شده محصول این صنعت را ماده اولیه کاغذ تشکیل می دهد و بخش قابل توجهی از تامین کاغذ مصرفی با کیفیت از ناحیه واردات کاغذ می باشد، عامل تامین کنندگان به لحاظ امکان ایجاد تناسب قیمت و کیفیت در این صنعت بسیار حائز اهمیت می باشند. برخی از رقبا نیز استراتزی یکپارچگی رو به بالا و به عبارتی تملک یا تحت کنترل قرار دادن شرکت های بالادستی را به دلیل ایجاد مزیت های مناسب در دستور کار خود قرار داده و یا محقق نموده اند که همچنان از راهبردهای اثربخش در این کسب و کار بشمار می آید.

در مجموع همچنان مولفه های مشتریان و تامین کنندگان در این صنعت دارای قدرت چانه زنی بالا و مولفه رقبا نیز به عنوان تهدید در صنعت مطرح می باشد.

تاریخچه شرکت

شرکت کارتن ایران با بیش از نیم قرن تجربه ، اولین واحد تولید کننده انواع کارتن و ورق کنگره ای در کشور میباشد که در سال 1338 شمسی توسط بخش خصوصی تاسیس و در اواخر سال 54 نوع شرکت به سهامی عام تغییر یافت . بدنبال توسعه ماشین آلات تولیدی کارخانه تا سال 57 ، همواره ظرفیت تولید شرکت افزایش یافته تا اینکه به بزرگترین واحد از این دست در منطقه تبدیل گردیده است . پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و با راه اندازی ماشین آلات جدید ، تجهیز شرکت به نرم افزار و سخت افزارهای مناسب انجام پذیرفته و با پاره ای اقدامات تکمیلی ، ظرفیت کارخانه به 64000 تن افزایش یافته است . در ارتباط با تجهيزات و امكانات توليدی شرکت نیز در راستاي افزايش سطح كيفي محصولات توليدي و به منظور ارتقاء تکنولوژي توليدي محصولات در سال 1387 فاز اول برنامه توسعه شركت كارتن ايران اجرا گـرديد که از اقدامات مهم در اين مرحله خرید ، نصب و راه اندازی ماشین آلات با تکنولوژی روز دنیا از جمله يك دستگاه ماشين مقواسازي و دو دستگاه ماشین چاپ پیشرفته بوده است که موجب گرديده شرکت كارتن ايران كماكان بزرگترين واحد توليد كننده ورق و كارتن کشور باقی بماند.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت در صنعت تولید کارتن و ورقه کنگره ای فعالیت میکند. رشد فروش شرکت در صنعت مذکور در سال 92 نسبت به سال قبل حدود 48.3 درصد می باشد که اهم دلائل آن عبارت است از بازنگری سیاست های فروش متناسب با شرایط بازار نظیر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و تمرکز بر مشتریان سودآور و همچنین افزایش 90 درصدی نرخ فروش شرکت. شرکت در بین شرکت های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ 753،947 میلیون ریال در سال 92 در رده اول قرار دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت طی موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و طبق صورت جلسه مجمع عمومی ‏فوق‌العاده مورخ 1390/4/15 از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی و اندوخته احتیاطی از مبلغ 60،750 میلیون ریال به 121،500 میلیون ریال معادل 100 درصد افزایش و به ثبت رسیده است.‏ سرمایه شرکت شامل ‏ 121،500،000سهم یک هزار ریالی با نام تماماً پرداخت شده می‌باشد.‏

زیر و بم وضعیت


محصولات
زیر و بم وضعیت

توانايي هاي توليدي

الف)ماشين آلات مقوا سازي:

داراي دو خط مقواسازي با عرض هاي 160 سانتي متر ، 250 سانتي متر ، 246 سانتي متر بوده و امكان تـوليد انـواع كارتـن و ورق هـاي مقوايـي كنگره اي A-B-C-E دولا ، سه لا و پنج لا را داراست .

ب)ماشين آلات چاپ:

توان توليد انواع چاپ هاي چهار رنگ تركيبي با دقت وكيفيت بسيار بالا از نوع HALFTONE براي ساخت انواع كارتن در اندازه هاي مختلف جهت مصارف مختلف داخل كشور و مصارف صادراتي.

ج) ماشين آلات دايكات:

مجهز به انواع دستگاه هاي دايكات با ظرفيت بالا جهت توليد انواع كارتن هاي دايكاتي.

د)ماشين آلات اتصال:

مجهز به دستگاه پيشرفته منگنه و انواع ماشين آلات دوخت و اتصال چسپ براي توليد كارتن با عرض هاي مختلف

نکات:

* قیمت های فروش این شرکت بر اساس ضوابط تعیین شده توسط سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می باشد.

*کاهش نرخ فروش پیش بینی شده بودجه با احتساب 15 درصد نسبت به سال مالی قبل عمدتاً ناشی از پیش بینی کاهش نرخ مواد اولیه و همچنین در راستای حفظ سهم بازار و جذب مشتریان جدید می باشد.

* با توجه به ترکیب مواد اولیه مصرفی میانگین نرخ مواد اولیه کالای فروش رفته بودجه پیش بینی شده نسبت به سال مالی قبل با کاهش 17 درصدی منظور گردیده است.

*به دلیل اینکه شرکتهاي کارتن سازي قابلیت انبار کردن محصولات خود را نداشته و بر اساس سفارش مشتري تولید خود را انجام می دهند، عمدتا فروش شرکت نزدیک به میزان تولید بوده و موجودي انبار در این شرکتها مفهومی نخواهد داشت.

* به دلیل کوچک بودن سرمایه، اهرم شرکت بالا بوده و با تغییرات کوچک در آیتم های فروش شرکت سود هر سهم می تواند دستخوش تغییرات قابل توجهی گردد.

*شرکت تاپیکو از سهامداران اصلی شرکت کارتن در پیش بینی سال مالی 94 خود پیش بینی نموده که سرمایه گذاری خود در شرکت کارتن را به شرح جدول ذیل به مبلغ 1،867،931 میلیون ریال به فروش رساند که با ارزش فعلی بازار شرکت تناسب ندارد، به گونه ای که ارزش بازاری فعلی شرکت که 597،294 میلیون ريال می باشد حدود سی درصد مبلغ پیش بینی شده توسط شرکت تاپیکو است. بنابراین انتظار می رود در طول سال مالی تاپیکو شاهد افزایش ارزش بازار "چکارن" در بورس باشیم. یا اینکه تعدیل منفی تاپیکو را شاهد باشیم که کمی بعید به نظر می رسد.

زیر و بم وضعیت

شنیده ها

· از "چکارن" شنیده شده در ماه گذشته ماشین آلات و دستگاه جدید منگنه اتوماتیک مورد نیاز خود را تامین کرده که در کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری موثر است.

· "چکارن" در ماههای آینده قصد دارد افزایش سرمایه 60 درصدی خود را عملیاتی کند.

مفروضات 3 سناریو بشرح زیر است:

سناریو1

فروش: با توجه به روند رو به کاهش میزان فروش از سال 89 در سناریو خوشبینانه مقدار فروش برابر با بودجه 93 در نظر گرفته شده است. همچنین با توجه به کاهش نرخ فروش شرکت در سه ماهه اول امسال نسبت به 3ماهه چهارم 92 نرخ فروش برآوردی برابر با میانگین نرخ فروش واقعی 3 ماهه چهارم 92 و سه ماهه اول 93 فرض شده است که 10درصد بیشتر از نرخ فروش بودجه سال93 شرکت و 7درصد کمتر از نرخ فروش واقعی سال گذشته چکارن است.

بهای تمام شده: مقدار مواد اولیه مصرف شده، به میزان بودجه 93 شرکت در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ مواد اولیه مصرف شده کاغذ نیز برابر با میانگین نرخ واقعی 3 ماهه چهارم 92 و سه ماهه اول 93 فرض شده است، نشاسته برابر با سه ماهه اول واقعی 93 و سایر مواد مصرفی برابر با بودجه فرض شده است.

سناریو2:

فروش: در سناریو محافظه کارانه مقدار فروش به صورت خطی 4 برابر با مقدار فروش سه ماهه اول واقعی 93 در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ فروش برابر با بودجه 93 فرض شده است.

بهای تمام شده: همچنین در بهای تمام شده کاهش مقدار مواد اولیه مصرف شده، به میزان کاهش مقدار فروش برآوردی نسبت به مقدار فروش بودجه 93 شرکت در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ مواد اولیه مصرف شده کاغذ برابر با واقعی 92، نشاسته برابر با 19،000 ریال و سایر مواد مصرفی برابر با بودجه فرض شده است. (قیمت نشاسته صنعتی اعلامی شرکت گلوکوزان به عنوان یک شرکت مرجع در تولید و فروش این ماده در حال حاضر 19،000 ریال می باشد.)

سناریو3:

فروش: در سناریو واقع بینانه مقدار فروش برابر با میانگین مقدار فروش واقعی 91، 92 و بودجه 93 در نظر گرفته شده است که واقع بینانه به نظر میرسد. چرا که با توجه به عملکرد سه ماهه سال جاری نسبت به بودجه و مقایسه با عملکردهای سه ماهه سال های91 و 92 نسبت به عملکرد 12 ماهه آن سال ها که تقریباً 20 درصد از 12ماهه را پوشش می داده اند ، با افزایش خطی 5برابری سه ماهه اول سال جاری نیز تقریبا به همین مقدار فروش برآوردی خواهیم رسید. همچنین نرخ فروش برابر با نرخ سه ماهه اول 93 فرض شده است.

بهای تمام شده: همچنین در بهای تمام شده کاهش مقدار مواد اولیه مصرف شده، به میزان کاهش مقدار فروش برآوردی نسبت به مقدار فروش بودجه 93 شرکت در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ مواد اولیه مصرف شده کاغذ برابر با 3 ماهه واقعی اول 93، نشاسته برابر با 18،000 ریال و سایر مواد مصرفی برابر با بودجه فرض شده است. (قیمت نشاسته صنعتی در وب سایت شرکت گلوکوزان در ابتدای سال جاری 18،000 ریال می باشد).

سایر نکات مورد توجه

* دستمزد مستقیم و سربار در بهای تمام شده برآوردی به صورت خطی 4 برابر دستمزد مستقیم سه ماهه ابتدای سال 93 فرض شده است.

*هزینه های عمومی،اداری و تشکیلاتی در صورت سود و زیان به صورت خطی 4 برابر سه ماهه ابتدای سال 93 فرض شده است.

* هزینه های مالی، درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها ، خالص درآمد(هزینه های) متفرقه برابر با بودجه در نظر گرفته شده است.

*نرخ مالیات برابر با نرخ مالیات بودجه 17 درصد در نظر گرفته شده است.


جداول برآورد فروش

زیر و بم وضعیت


زیر و بم وضعیت


زیر و بم وضعیت

شرکت های لوازم خانگی پارس، تک ماکارون، نفت پارس ، پاکشوما، نیک کالا ، پاکسان، چاپ و نشر بانک ملی ، کف، ایران شرق ، پگاه تهران، اسنوا، حایر ، بهپاك، جوش اکسیژن ایران ،چینی ایران، آپادانا سرام ، کاشی نائین، نیلوفر کالاي البرز و تکدانه از جمله مشتریان بنام شرکت کارتن ایران می باشند.

جداول برآورد بهای تمام شده

زیر و بم وضعیت

زیر و بم وضعیت

زیر و بم وضعیت

تفکیک بهای تمام شده كالای فروش رفته در ظرفیت پیش بیني شده

زیر و بم وضعیت

کاغذ مصرفی مهمترین بخش از بهاي تمام شده مواد مصرفی شرکت را تشکیل می دهد. حدود 85 درصد بهاي تمام شده محصول فروخته شده مربوط به هزینه اي است که براي خرید مواد اولیه صرف می شود. شرکتهاي چوب و کاغذ مازندران، چوکا، آمل چوکا، کاغذ سازي ساوه و پردیس کاغذ نیشابور تامین کننده مواد اولیه کارتن ایران محسوب می شوند.

پیش بینی سود هر سهم

زیر و بم وضعیت

نتیجه گیری:

با توجه به اینکه شرکت به صورت سفارشی فعالیت می نماید و با توجه به تداوم رکود اقتصاد در سال جاری باید این مسئله در تحلیل شرکت مد نظر قرار گیرد. زیرا به مانند یک تیغ دولبه میتواند سودآوری شرکت را با افزایش و یا کاهش چشمگیری روبه رو کند.

خوانندگان باید سرمایه اندک شرکت و در نتیجه اهرم بالای آن را مورد عنایت ویژه قرار دهند زیرا همانگونه که از ارقام جدول نیز بخوبی مشخص است سود شرکت با تغییر مفروضات پیش بینی به شدت تغییر میکند.

هرگونه تغییری در نرخ کاغذ بعنوان ماده اولیه اصلی شرکت سودآوری شرکت را متحول خواهد کرد بنابراین سهامداران باید اخبار مربوط به این حوزه را زیر نظر داشته باشند.

اخبار مربوط به سفارشات شرکت نیز از نکات مهمی است که میتواند تاثیر قابل توجهی در سود و در نتیجه قیمت سهم ایفا کند و باید از سوی سهامداران دنبال شود.

با توجه به اینکه تاپیکو طبق بودجه سال جاری خود قصد فروش شرکت را دارد، سهامداران باید اخبار مربوطه را پیگیری نمایند. زیرا میتواند با توجه به سناریوهایی که در ذهن سهامدار عمده برای این منظور طراحی شده است نهایت بهره برداری را بنماید.

ولی در پایان بنظر میرسد دستیابی به سود 1158 ریالی که در سناریوی واقع بینانه برای چکارن بدست آمده است، در صورت عدم تغییر شرایط قابل دستیابی باشد.

تحلیل حساسیت:


زیر و بم وضعیت

به دلیل کوچک بودن سرمایه شرکت اهرم شرکت بالا بوده و با تغییرات کوچک در آیتم های فروش و بهای تمام شده شرکت سود هر سهم می تواند دستخوش تغییرات قابل توجهی گردد. همان طور که در جدول ذیل مشاهده میشود هم جهت با هر یک درصد تغییر در فروش شرکت سود هر سهم شرکت 10 درصد تغییر و با هر یک درصد تغییر در بهای تمام شده در جهت عکس آن سود هر سهم شرکت 8 درصد تغییر می یابد. همچنین هزینه های مالی نیز به ازای هر درصد کاهش باعث رشد 0.4 درصدی در سود هر سهم شرکت خواهد شد.


تهیه کننده: نجمه غلامپور

واحد تحلیل کارگزاری بانک تجارت

اشتراک گذاری :
ارسال نظر