بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
کد خبر : ۱۳۳۰۴۶
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حق رای مردم در نظام جمهوری اسلامی باید محفوظ باشد و رهبر معظم انقلاب این کار را کرده اند.

به گزارش ایرنا، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز یکشنبه در دیدار با ائتلاف اصلاح طلبان خراسان رضوی و فعالان ستادهای انتخاباتی حسن روحانی در مشهد افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که رای مردم، حق الناس است و پس از آن همه فهمیدند که نمی شود در این رای دخالت کرد و اگر کسانی می خواستند دستبرد بزنند فهمیدند که رهبر انقلاب در مقابل آن ایستاده اند.

وی گفت: اخیرا هم معظم له فرموده اند که من به اعتدال عمیقا اعتقاد دارم و می دانیم که این اصول با ادله شرعی برای ایشان و سایر علما به دست آمده و اگر این دو اصل مورد عمل قرار گیرد کشور و جامعه به آرامش و توسعه می رسد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: من نقش اساسی را به مردم می دهم و مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران نقش خود را نشان دادند.

وی گفت: مردم ما در انتخابات اخیر نشان دادند که مزاج فکری اعتدالی دارند و اگر من هم به عرصه انتخابات وارد شدم با اشاره های شما مردم بود و مردم هم نشان دادند که با اسم سر و کار ندارند بلکه با فکر سر و کار دارند.

وی افزود:مردم افکار روحانی را پسندیدند چون با افکار خودشان می ساخت و انتخابات به شکل سالم برگزار شد و رای مردم از صندوق به در آمد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ذات مردم افراطی و تفریطی نیست گفت: ذات شیعیان، اعتدال است و مفهوم اصلی عدل در اصول مذهب شیعه تقریبا همان اعتدال و امر بین الامرین است که از مباحث جبر و تفویض آمده است و به همین دلیل شیعه را عدلیه نیز گفته اند یعنی که معتدل هستند و جبری و تفویضی نیستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: حضرت امام علی (ع) به صراحت در نهج البلاغه این مساله را توضیح داده اند که مسیری که به هدف می رسد مسیری است که از وسط جاده عبور می کند و آنهایی که به چپ و راست می غلطند در خطر سقوطند.

وی اظهار کرد: همان گونه که پیامبر اکرم (ص) و حضرت امیرالمومنین علی (ع) دستور داده اند، مردم باید ملاک قرار گیرند.

وی گفت:در قرآن نیز آیات فراوان است که توصیه کرده مومنان در اقتصاد و کار و عبادت، حد وسط را رعایت کنند از جمله آن که 'جَعَلناکُم أُمَّةً وَسَطًا ' و نیز فرموده است که این راه الهی باید شما را الگوی بشریت قرار دهد آنجا که می فرماید 'لِتَکونوا شُهَداءَ عَلَی النّاسِ'.

وی با بیان این که هر روز، اعتدال، رهروان بیشتری پیدا می کند افزود: امروز نیز در ادبیات دنیا راه تفکر مردم حاکم است راهی که معتقد است مردم باید سرنوشتشان را با اراده خودشان تعیین کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: باید آزادی بیان باشد که افراد حرف بزنند و مردم انتخاب کنند و این امر باید نهادینه شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: وضع آزادی بیان آن جور که باید باشد نیست، یک مقدار خوب شده ولی قانع نیستیم اما می فهمیم که تغییر باید به تدریج صورت گیرد و به طور کلی از انحراف هشت سال پیش داریم نجات می یابیم اما صبر هم لازم دارد.

وی افزود: هم اکنون در شرایطی هستیم که افکار عمومی در خود جامعه، فعل و انفعال می کند و جامعه هوشیار و آگاه است و الان دیگر نمی توان درها را به روی مردم بست.

وی گفت:جامعه ای که اینگونه پیش می رود که کودکان مدرسه ای آن هم کمی سیاسی شده اند، دیگر فریب نمی خورد.

وی افزود: افراطی یک واژه زشت است و هر چه پیشتر می رویم زشت تر می شود و جریانهای تروریستی نیز همین افراطیها بوده اند.

وی اظهار کرد: جریانات افراطی اگر مهار نشوند تبدیل به بوکو حرام و داعش و طالبان می شوند که هر روز یک گوشه جهان اسلام یک خلیفه سبز می شود اما اینها دائمی نیستند که اگر این گونه باشد دنیا خراب می شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: یک ذره هم قبول ندارم که آقای روحانی از حرفهایش برگشته یا عدول کرده است اما باید دانست که میدان عمل این گونه آسان نیست.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرجام 538
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۲
حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی سلام . متاسفانه هر چه سنتان بالاترمی رود تحلیلهایتان بی محتواتر و نفسانی تر می شود . مگر اطلاعات کافی در اختیارتان نمی گذارند ؟ بهتراست قبل از رسانه ای کردن بیاناتتان آنها را با مشاورینی درمیان بگذارید تا درصورت لزوم جرح و تعدیل شوند . گفته اید : "جریانات افراطی اگر مهار نشوند تبدیل به بوکو حرام و داعش و طالبان می شوند که هر روز یک گوشه جهان اسلام یک خلیفه سبز می شود اما اینها دائمی نیستند که اگر این گونه باشد دنیا خراب می شود" .
........ یعنی شما نمی دانید که گروههایی مثل داعش و النصره و بوکو حرام از اول تا آخرشان ساخته و پرداخته ی CIA ، MI6 و موساد هستند ؟ یعنی شما نمی دانید که شعارهای اسلامی که گروههای داعش و النصره از خود صادر می کنند صرفا به این دلیل است که فعلا حوزه ی ماموریتشان کشورهای اسلامی است واگر مثلا قرار بود به جان مردم اسکاتلند بیفتند ، شعارهایشان تغییر می کرد؟ من 54 سال دارم و هیچ وقت به یادندارم که در کشورهای اسلامی بین مسلمانان یک همچین وقایعی که اکنون از داعش و النصره صادر می شود ، بروز کرده باشد . اینکه گروههای داعش و النصره زاده ی دنیای اسلام هستند و این مسلمانان هستند که مثل خونخواران به جان هم افتاده اند ، همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل علاقه دارند از زبان افرادی مثل شما بشنوند و متاسفانه می شنوند . شما سابقا خیلی خوب مسائل را تحلیل می کردید . فکر کنم اکر کینه ها و هوسها را از فکر و ذهنتان دور کنید مثل سابق خواهید شد . انشاالله در این امر موفق باشید .
امید
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
دوست گرامی اگر داعش و بوکوحرام و ... توسط سرویسهای اطلاعاتی غرب پا گرفتن حتما زمینه پذیرش اون گروهها در دل جامعه وجود داشته. مثلا در عراق یا سوریه اگر تمام مردم فارغ از قومیت و مذهب و نژادی که دارن در فرایند تصمیم گیریها دخالت موثر میداشتن دیگه مجبور به جنگ و رو آوردن به گروههای مسلح نبودن. اگر صدای این بخشها از جوامع مختلف شنیده بشه دیگه فاصله ای بین دولت و ملت نمیفته تا گروههای فرصت طلب بخوان این فاصله رو پر کنن. محتوای کلام آقای هاشمی البته کاملا با نظریات شما متفاوته.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵
از رهنمود های ارزشمند ایت اله رفسنجا نی ممنون ومتشکریم خداوند عمر طو لانی در راه خدمت به اسلام مسلمین به ایشان عطا فرماید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳
درسته که میدان عمل آسون نیست ولی کمترین توقع ما از روحانی اینه که اگر نمیتونه فشار بیاره برای تغییرات، حداقل کوتاه هم نیاد و به زبان تندروها حرف نزنه. کوتاه اومدن و صحه گذاشتن روی دیدگاههای تندروها مساویه با مخدوش شدن اعتبار روحانی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
اگرهمه مسولین چنین تفکری داشتند موقعیت بهتری ازلحاظ سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی داشتیم ولی متاسفانه این تفکر برخلاف منافع بعضیهاست.
فرجام 538
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
برادر عزیزم امید ، سلام . کدام کشوری را می شناسید که دارای مشکلات بلقوه و بلفعل داخلی و خارجی نباشد ؟ می دانید همین الان در آمریکا چند سازمان استقلال طلب فعالیت می کند ؟ در بریتانیای کبیر غیر از مردم ایرلند و اسکاتلند ، چه کسان دیگری ادعای استقلال و جدایی از انگلستان را دارند ؟ چند سال قبل درشبه جزیره ی بالکان ( کشورهای صربستان ، بوسنی و هرزگوین ) چه گذشت ؟ هر کشوری بالاخره دارای مشکلات داخلی و خارجی هست . چرا کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند باید اینگونه به جان کشورهای دیگر بیفتند . ملت بیچاره ی عراق بعد از اینکه دهها سال دچار صدام و حزب بعث بودند و سپس بخاطر چراغ سبز آمریکا وارد جنگ 8 ساله با ایران شدند و بعد از آن نیز در جریان اشغال کویت و تهاجم آمریکا زیر وسیع ترین بمبارانها همه ی زیرساختهای اقتصادی و .... خود را از دست دادند ، حال دارند دمکراسی و مردم سالاری را تجربه می کنند . جریان نفتشان هم که به سمت غرب سرازیر است . آیا این مردم تکه پاره شده مستحق این هستند که تروریستها از 35 کشور دنیا ، وارد این کشور شوند و هول انگیز ترین جنایات را مرتکب شوند . آیا قبل از این برنامه بین کرد و شیعه جنگ و درگیری بود ، آیا ایزدی ها با سنی ها درگیر بودند . بین کدامیک از قومیتها و طوایف این کشور برخورد و ستیز بود . واقعیت این است که چون آمریکا می بیند که دولت و مردم عراق خوب عمل می کنند و عراق در حال تبدیل شدن به جمهوری اسلامی دیگری است ، دست به این تحریکات و تجاوزات می زنند . تروریستهای اجیر شده توسط آمریکا و نوکرانش تاکنون چند هزار بمب را در مناطق شیعه نشین عراق منفجر کرده اند ؟ آیا تاکنون شنیده ای که شیعیان به مناطق سنی نسین حمله و تعرضی کرده اند ؟ آمریکا از همین وقار و متانت و رشد اجتماعی و سیاسی مردم عراق می ترسد . آمریکا بعد ازحذف صدام انتظار داشت که مردم عراق به بهانه های مذهبی و قومی به جان هم بیفتند . اما نشد ! لذا تصمیم گرفتند با بمب گذاری و ترور مردم را برعلیه هم تحریک کنند . اما نشد ! لذا تصمیم گرفتند از خارج مشکلاتی را به این مردم تحمیل کنند و این حاصل آن خباثت است .
امید
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
دوست عزیز. بله ممکنه که در همه کشورها از جمله آمریکا و بریتانیا مشکلاتی وجود داشته باشهو حتی برخی به دنبال استقلال و تجزیه باشند ولی نکته اینجاست تا زمانی که جمع وسیعی از مردم پشتیبان تجزیه نباشند عملا این گروهها راه به جایی نخواهند برد. مثال در دسترس اون هم همین اسکاتلند که بزودی برای استقلال خودش رفراندوم برگزار میکنه. در مورد نکته دوم باید بگم کردها چه در عراق یا ایران و یا ترکیه و احتمالا سوریه همیشه تحت فشار بوده اند و شاهد اون هم درگیریهای گاه و بیگاه در کردستان ایران و ترکیه و در عراق زمان صدام هست. ببینید ما در مورد کشور خودمون چرا رسانه های موثر سنی و یا مسیحی و... نداریم تا آزادانه برای مراسم و اعیاد خودشون و صد البته تبلیغ دین خودشون بتونن کاری انجام بدن؟ چرا با مسایل قومی و فرهنگی بصورت چکشی برخورد میکنیم والبته با این رویکردها نباید هم انتظار مماشات از طرف قومیتها ومذاهب دیگه داشته باشیم چون عقاید هر کس برای خودش محترمه و مادامی که صدمه ای به کسی نرسونده باشه مستحق مجازات نیست. در مورد وهابیت و بایگری و مسیحیت و ادیان دیگه چرا مناظره عادلانه برگزار نمیشه تا مردم خودشون تصمیم گیرنده نهایی باشن؟ اینها و حرفهای بسیاریدیگه که مجالی برای بازگویی اونها نیست همه دردهایی هستند که اگر به موقع درمان نشن تبدیل به عقده و کینه میشن و در نهایت باید برای گرفتن حق متوسل به معاندین پلید شد. آیا شما راضی هستید حق عده ای پایمال بشه تا عده ای دیگه در آرامش باشن؟
فرجام 538
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
برادر عزیزم امید ، سلام . گفته اید : " تا زمانی که جمع وسیعی از مردم پشتیبان تجزیه نباشند عملا این گروهها راه به جایی نخواهند برد"...... این نظر درست است ولی همیشه این چنین نیست . چرا کشورهای سلطه جو سالانه میلیاردها دلار صرف تبلیغات رسانه ای شان می کنند ؟ برای اینکه من و شما به گونه ای فکر کنیم ، که آنها می خواهند . قدرت رسانه ها در کشورهای استکباری بقدری زیاد است و از طرف دیگر فقدان بصیرت کافی در میان بسیاری از مردم دنیا چنان عمیق است که این دو عامل در کنار هم ، باعث نتیجه ای می شود که ابرقدرتها را تشویق می کند که اینهمه سرمایه های خود را خرج رسانه ها کنند . بعنوان مثال جمهوری اسلامی بخاطر 35 سال تحریم اقتصادی و مشکلات تحمیلی دیگر ( که یکی از آنها جنگ 8 ساله بود ) ، دارای ضعفهای اقتصادی است . اما درعین حال این اقتصاد مظلوم می تواند به 70 میلیون ایرانی ( دقت کنید ) ماهانه 45500 تومان یارانه بدهد . هزینه ی درمان درایران هم اکنون از تمام کشورهای مرفه هم کمتراست . دولت می تواند با همین اقتصاد بقول دشمنان " در هم شکسته " سالانه میلیاردها دلار یارانه به بسیاری کالاهای استراتژیک ( مانند سوخت ، برق ، آّب ، نان و ..... ) اختصاص دهد تا مردم کمتر تحت فشار باشند . ظرف چند سال گذشته در بخش مسکن 2 تا 5/2 میلیون مسکن با کمکهای دولت ساخته شده است ...... اما چند روزی به رادیوهای بیگانه گوش دهید . طوری در تفاسیرشان القا می کنند که انگار بدبخت تر و مفلوک تر و گرسنه تر از ایرانی دردنیا وجود ندارد و آنها سعی دارند که به من و تو و سایر هموطنان اینجور القا کنند که ما از همه عقب تریم ، ما ازهمه گرسنه تریم ! ما راه را اشتباه رفته ایم ! جلب دوستی آمریکا ، ایران را تبدیل به بهشت می کند ! .... چند روز قبل رادیو فردا در سلام صبحگاهی خود می گفت : " ایرانیان عزیز سلام ! امیدوارم روز بی دردسری !!!!!! را شروع کرده باشید .
امید
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
دوست گرامی، من هم با شما هم عقیده هستم که نمیشه منکر قدرت و نفوذ رسانه ای غرب شد ولی توجه کنید اون رسانه ها سعی در شکاف انداختن و تفرقه دارند ولی تا زمانی که ما هم در داخل به این شکاف و تفرقه اندازی دامن نزنیم و به موقع به مردم اطلاع رسانی کنیم و با مردم صادق باشیم آیا از اونها کاری برمیاد و میتونن تغییری ایجاد کنن؟ ببینید چند وقت پیش خاطرات یکی از مدیران زمان جنگ 8 ساله رو میخوندم خیلی جالبه میگفت در یک سفر کاری به اروپا فرزند یکی از همکاران از پدر درخواست عروسک داشت و اون همکار خجالت میکشید درخواست دخترش رو اجابت کنه. دلیلی که میاورد این بود که کودکان ما در ایران زیر بمباران اند و من خجالت میکشم ازموقعیتم سو استفاده کنم و بین دختر خودم ودیگر کودکان ایران فرق بگذارم. هزینه اون عروسک هم از جیب خودش پرداخت میشد ونه بودجه دولتی. ببینید اگر اول انقلاب تا آخر جنگ مردم با وجود تمام مشکلات به حکومتشون اعتماد داشتند به همین دلایل بود. صداقت و شفافیت. مردمی که بین حرف و عمل مسئولینشون فرسنگها فاصله ببینند بدون تبلیغات رسانه های غربی هم با حکومتشون احساس بیگانگی میکنند. اون رسانه ها در این وضعیت فقط نقش تسریع کننده دارند. تعجب میکنم از شما. ما در کشوری زندگی میکنیم که دومین ذخایر بزرگ نفت و گاز جهان رو در اختیار داره و این جدای از ذخایر و معادن و جاذبه های طبیعی و تاریخی و پتانسیلهای کشاورزی و منبع انسانی عظیم و تحصیلکرده و... هست. با وجود تمام اشکالات یارانه ها ولی این به گمانم کمترین کاریه که دولت میتونه در قبال مردم انجام بده. من به شخصه از خواسته هایم به هیچ وجه کوتاه نمی آیم و توصیه میکنم که شما هم کوتاه نیایید. به چه دلیل باید به حکومتی که هر روز و هر ماه در حال نقض مصوبات و گفته های روز و ماه قبل خودشه افتخار کنم؟ دوستی دارم که در زمینه ای تخصصی در عرصه نفت دارای مهارت فوق العاده ایه به طوری که در خاور میانه جز برترین ها قرار داره و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و حتی اروپاییان با ارایه بهترین امکانات خواستار بکارگرفتنش شدن. دوست من به دلیل وابستگی های خانوادگی قصد مهاجرت نداره. رزومه خودش رو به همراه درخواست استخدام در وزارت نفت ارسال کرد. حتی جوابی هم نفرستادند. دوستم دوباره درخواست داد و اینبار با این ضمیمه که با مشاغل سطح پایین تر هم مشکلی نداره ولی باز هم جوابی نیامد. مشکلی که مردم ما دارند اینه که این رفتارها رو میبینند و با زمان جنگ مقایسه میکنند. ما از خودمون میپرسیم چه اتفاقی افتاد که اینطور شد؟ دقت کنید من وضع کشورمون رو با اروپا و آمریکا و حتی ترکیه هم مقایسه نمیکنم. با وضع انقلاب و جنگ مقایسه میکنم. اون آرمانها و صداقت و پاسخگویی کجا رفت؟ درسته که غرب و رسانه هاشون مقاصد بدی رو دنبال میکنن ولی منظور من از اینکه تا زمانیکه شکاف و جود نداشته باشه اونها هیچ کاری نمیتونن بکنن همین رفتارهاست. مردمی که ببینن درخواستهاشون در قالب همین حکومت اگر نه اجابت بلکه حداقل دیده میشه قطعا هیچ گاه تحت تاثیر غرب و به زعم شما دشمنان وبدخواهان قرار نخواهند گرفت. از وقتی که برای مطالعه متن طولانی من گذاشتید سپاسگزارم.
فرجام 538
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۲
هموطن دلسوز و عزیز برادر امید سلام . بسیاری از انتقادات شما را قبول دارم . من را نمی شناسید . باور کنید 35 سال است در قبال کمی ها و کاستیها فریاد می زنم . خوشبختانه مسئولین اداره به صداقتم شک نکردند والا همان ماههای شروع خدمت ، نسخه ام را پیچیده بودند ! اما همیشه این را درنظر داشته ام که فشار دشمنان در این 35 سال فقط بر اقتصاد ، صنعت ، کشاورزی ، اموردرمانی و ..... این مملکت نبوده است . هدف غایی دشمن از ایجاد فشار برموضوعات مذکور ، در حقیقت فشار برمدیریت جمهوری اسلامی است . از روز اول انقلاب تلاش کردند مدیران ما را در سطوح مختلف یا ترور فیزیکی کنند یا ترور شخصیتی ! نمی دانم چند سال دارید . روزی که رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور را باهم ترور کردند من در جبهه ی آبادان بودم . به بهشت زهرا بروید ببینید چند مدیر عالیرتبه ی این نظام در آنجا آرمیده اند ؟ چند نفر از مدیران این جامعه را فریفتند و به جبهه ی خودشان کشاندند ؟ سازمانهای مطالعاتی متعددی بوجود آورده اند و ثانیه به ثانیه مسائل مختلف داخل ایران را رصد می کنند و برای هرحرکت اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و ..... ما ، پاتک تدارک می بینند . دانشجویان نخبه را که هرکدام می توانند مدیر شایسته ای باشند ، شناسایی و به هر راه ممکن جذب خود می کنند . بالاخره انسانها ظرفیتهای محدودی دارند و بقول عوام هر کس قیمتی دارد . بهر حال کوتاه سخن اینکه ما دردرون خودمان باید بدون اینکه باعث شادی دشمن شویم ، انتقاد کنیم و ضربات متنوع دشمن را خنثی کنیم . اما اگر خواستیم وضعیت مملکتمان از لحاظ مختلف را با توجه به فشارهای دشمن ارزیابی کنیم ، لااقل من چنین اعتقاد دارم که در این 35 سال بسیارخوب عمل کرده ایم و مدیران ما بیشتر قاصر بوده اند تا مقصر . یکی از هدفهای دشمن این است که چنان به لحاط کمی و کیفی فشارها را افزایش بدهد تا ما فرصت بازسازی نداشته باشیم . مثلا آیا ما توانسته ایم به اندازه ی نیروهایی که به صورتهای گوناگون از دست داده ایم ، نیروی بهتر و یا لااقل مساوی جایگزین کنیم . یکی دیگر از هدفهای دشمن این است که آنچنان ضربات خود را پی در پی وارد آورد تا مسئولین دچار دستپاچگی شوند و بقول شما سیاستهای متناقضی را در حوزه ی کاری خود اتخاذ نمایند .
امید عزیز : کاش تمام جوانان مملکت ما مثل شما بودند . متاسفانه من در بسیاری از افراد خصوصیاتی را می بینم که بیانگر توفیق دشمن در خراب کردن پندار و گفتار و کرداربخشی از جوانان ماست . خصوصیاتی مثل عقده ی حقارت نسبت به بیگانه ، تفکرات براندازی ، سطحی نگری ، نداشتن بصیرت کافی نسبت به اوضاع داخلی و خارجی . حرف آخر من این است که باید جامعیت فکری داشته باشیم . باید حجم نواقص و معایب این مملکت را باتوجه به حجم فشارها ارزیابی کنیم . قاصر و مقصر را درست تشخیص دهیم . موفق باشید .