بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
کد خبر : ۱۳۳۱۹۰
دنیای اقتصاد نوشت:

یکی دو هفته‌ای می‌شود که خودروسازان با توجه به شرایط بازار، هيچ اظهارنظر جديدي در مورد افزایش دوباره قیمت‌ها نداشته و به نوعي سكوت پيشه كرده‌اند. اگرچه طی دو سال گذشته «افزايش قيمت» همواره يكي از خواسته‌هاي مهم خودروسازان بابت جبران ضرر و زیان و تامین نقدینگی بوده است، اما «چالش جديدي» که اين روزها بر سر راه خودروسازان قرار گرفته، آنها را به سكوت در رابطه با «احتمال افزايش قيمت» واداشته است. بر این اساس، با توجه به افزايش توليد خودروسازان، بحث «فروش» در حال تبديل شدن به يكي از چالش‌هاي اصلي صنعت خودرو است. همزمان شدن رشد بيش از 73 درصدي تولید خودروسازان با كشمكش‌هاي طولاني بر سر بازنگري در قيمت خودرو به منظور كاهش قيمت‌ها، سبب شد تعداد مشتريان بالفعل خودروسازان و تيراژ توليد آنها در جهت عكس يكديگر قرار بگيرند. در واقع بحث‌هاي پيرامون قيمت‌گذاري باعث خروج بخشی از مشتريان از بازار خودرو شد که انتظار کاهش قیمت را داشتند.
این موضوع در حالي هم اکنون خودروسازان را با چالش جديدي همراه كرده است كه پيش از اين نيز خودروسازان با چالش از بين رفتن قدرت خريد تعداد زيادي از مشتريان خود (در نتيجه رشد ناگهاني قيمت خودرو) در آخرين روزهاي سال 91 مواجه شده بودند. در اين ميان در حالي كه انتظار مي‌رفت با تعیین قیمت خودروها در تیرماه امسال، بخشی از مشتریان به بازار خودرو برگردند، این اتفاق رخ نداد تا اميدواري خودروسازان برای راه افتادن بازار، کمرنگ و کمرنگ‌تر شود. همه این مسائل در شرایطی است كه با توجه به برنامه توليد يك ميليون و 200 هزار دستگاهي خودروسازان تا پايان امسال، آنها (خودروسازها) راهی جز کنار آمدن با همین قیمت‌های فعلی (عقب نشینی از افزایش قیمت) ندارند. به اعتقاد كارشناسان، در چنين شرايطي حتي صحبت از افزايش قيمت نیز مي‌تواند شوك ديگري به بازار وارد کرده و بازار را بلاتکلیف‌تر و مردم را نسبت به خرید خودرو بی‌میل تر کند.
با اين تفاسير اگرچه خودروسازان بارها به حاشيه زيان خود با توجه به قيمت‌هاي فعلي اشاره كرده‌اند؛ اما سكوت فعلي آنها نشان مي‌دهد ديگر به ادامه پيدا كردن بحث‌ها پيرامون قيمت‌گذاري و التهاب بازار در نتيجه چنين بحث‌هايي تمايلي ندارند. به‌نظر مي‌رسد با توجه به شرايط فعلي بازار و نياز خودروسازان به فروش محصولات خود، اين نتيجه براي خودروسازان حاصل شده است كه افزايش قيمت برابر با بازگشت به دوران ركود تولید خواهد بود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
عقب نشینی از افزایش قیمت؟؟؟؟؟
تا هفته پیش صحبت کاهش قیمت بود
دست پیش گرفتن که پس نیفتن
313
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
صبر کنیم به کاهش هم رو می آورن نخرین تا ارزون بشه نان شب نیس که محتاج باشیم آخه
313
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
قانون عرضه و تقاضا همه جا حاکم هست اگه مشتری نخره خودروساز به هر دری میزنه که بفروشه.
اگر مردم کمی صبر داشته باشن همه چیز ارزان میشه وقتی چیزی میخواد گرون بشه همه صف میکشن و باعث گرون تر شدن میشن پس خودمونو دست کم نگیریم و وقتی چیزی گرون میشه صبر کنیم و در مقابل خرید های چندبرابری مقاومت نشون بدیم اینجوری این مردم هستن که بازار را کنترل میکنن نه بازار و تاجر مردم را ؟!
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
کجای دنیا اینهمه نمایشکاه ماشین یا املاک دیدید بجز ایران درصد بالای کرانی ماشین و خانه بعلت واسته کری ودلالی است اکه توجه بکنید وقتی قیمتها رو به افزایش همه خریدار وحالا کمی ثابت نمی خرند
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
بازار انحصاری خودرو و منافعی که به جیب خواص معلوم الحال می رود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
اره جون خودشدن به مرگ گرفتن به تب راضی بشیم قرار بود ارزون بشه نه گرون بشه الان خودروسازها قیمت تحویل 5 روزه رو به قیمت قبل دادن