بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴
کد خبر : ۱۳۳۲۶۵
 وزیر امورخارجه پیشین آمریکا گفت: استراتژی رئیس‌جمهور سابق آمریکا و معاونش درجنگ عراق باعث شد تا شرایط به گونه ای برای خیزش داعش فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری هافینگتون پست،‌ جیمز بیکر،‌ وزیر امور خارجه دوران جورج بوش پدر، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گفت: پس از آنکه جورج بوش پدر در سال 1991 صدام را از کویت بیرون انداخت جورج بوش پسر به همراه دیک چنی، معاونش در یک جنگ غیرضروری به عراق حمله کرد و همین امر شرایط را برای تشکیل گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش ایجاد کرد.

بیکر گفت: البته این تنها جنگ عراق نبود که زمینه را پس از 12 سال برای خیزش این گروه تروریستی فراهم کرد بلکه تنش‌های شدید فرقه‌ای در خاورمیانه یکی دیگر از عوامل زمینه ساز بود.

وی ادامه داد: برنامه " بعثی‌زدایی" بوش پسر تمامی قدرت سنی ها را در جامعه عراق نابود کرد و زمینه را برای شورش آنها علیه اشغالگری آمریکا و دولت جدید شیعه عراق فراهم آورد. بوش تمامی بروکراسی و ارتش تحت نفوذ سنی ها را در عراق از میان برد. بنابراین ، اصلاً‌ اتفاقی نیست که امروز دو تن از فرماندهان ارشد داعش همان فرماندهان سابق ارتش عراق در دوران صدام باشند.

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان سعی کرد اوضاع را تا حدودی تغییر دهد بنابراین برنامه‌های " آماده باش سنی‌ها " را به اجرا گذاشت؛ قبایل اهل تسنن را در برنامه‌هایی علیه القاعده در عراق به مشارکت گرفت. اما برنامه وی با شکست مواجه شد.

به گفته بیکر، اما این تنها ابتدای کار بود. جنگ عراق که درزمان آغاز هیچ کاری برای مقابله با تروریسم انجام نداد،‌ تعداد زیادی تروریست را پروراند که حتی تمایلی برای پیوستن به سازمان‌های افراط‌گر را نداشتند. این تروریست‌ها به دنبال کشتار گسترده مردم عراق،‌ آوارگی صدها هزار نفر ، زندانی شدن‌های افراد بی شمار و متقاعد شدن مردم خاورمیانه به این داستان و روایت تروریستی به وجود آمدند که آمریکا و غرب آمده‌اند تا سرزمین‌های مسلمانان را اشغال کنند.

بیکر می گوید: ارزیابی مضحک دیک چنی در این باره که نیروهای آمریکایی در عراق به عنوان نیروهای آزادی بخش مورد استقبال قرار گرفته‌اند و نه ملتی خارجی که کشور عراق را اشغال کردند،‌ باعث شد تا این تروریست ها قوت بگیرند. این جنگ بیش از هر مبلغی برای رادیکال کردن جوانان موثر بود و پس از اتمام این جنگ بود که موجی از تنش‌های قومی به وجود آمد که هرگز فراموش نخواهد شد.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا ادامه داد: جنگ عراق و خلاء قدرت سنی ها که نخستین بار توسط سیاست های نادرست آمریکا و سپس المالکی رخ نمود، شرایطی خاص را ایجاد کرد که به افراط گرایان اجازه داد تا مناطق گسترده‌ای را در کنترل خود در آورند و امروز بسیاری از همین افراد که این سیاست خارجی را عامل فاجعه می دانند به انتقاد از اقدامات اوباما می‌پردازند و اغلب هم خودشان راه حلی برای مشکلات وحشتناکی که ایجاد کردند،‌ در نظر ندارند.

جیمز بیکر ادامه داد:‌ این مطالب برای شما یادآور آتش‌زن هایی است که در صحنه حریق ایستاده اند و تکنیک هایی را که توسط آتش‌نشانان برای اطفای حریق استفاده می شود، مورد انتقاد قرار می دهند و می گویند: اگر نیروهایی را پس از خروج سربازان آمریکایی باقی می گذاشتید همه چیز خوب پیش می رفت. آیا آن ها فکر می‌کنند که برجای گذاشتن هزاران نیروی آمریکایی به واقع حل کننده مشکلات عراق است به ویژه زمانی که صدها هزار سرباز نتوانستند این مشکلات را حل و فصل کنند؟ و البته آنها کاملاً‌ فراموش کردند که نه رای دهندگان عراقی و نه آمریکایی خواهان استقرار نیروهای مازاد در عراق نبودند. آن ها فراموش کردند که دولت بغداد با شرایطی که مجوز باقی ماندن این نیروها بود،‌مخالفت کرد. یا شاید آنها امیدوار بودند که سربازان آمریکایی منزل به منزل در عراق بگردند و وابستگان به داعش را از میان بردارند. تنها افراد معدودی از نئو محافظه کاران خواهان استقرار نیروهای مازاد آمریکایی در خاورمیانه هستند. در اینجا مطلبی مطرح می شود مبنی بر اینکه اوباما باید خیلی بیشتر مخالفان میانه روی سوری را مسلح کرد. اجازه دهید به یاد بیاوریم اگر او خیلی پیشتر این کار را انجام می داد،‌الان این تسلیحات به دست داعش می افتاد پس ما باید بسیار دقیق عمل کنیم تا از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل آوریم.

بیکر ادامه داد: واکنش اوباما به داعش با حمایت دوسوم آمریکایی ها مواجه بود چرا که به نظر می رسد این تنها واکنش قابل قبول در شرایطی است که درمان بدتراز بیماری نیست. به نظر می رسد که مشکل به وجود آمده توسط داعش باید در ابتدای امر با سایر سنی ها در منطقه حل و فصل شود و ائتلافی بین‌المللی برای تضعیف و بلافاصله نابود کردن توانایی این گروه تروریستی که تهدیدی برای مردم خاورمیانه یا سایر نقاط است،‌ شکل گیرد. این امر به قدرت هوایی آمریکا در تقویت توانایی‌های سایر نیروهای سنی برای تحقق این هدف بستگی دارد. اما بسیاری از آمریکایی ها درک کردند که دستیابی به این امر آسان نیست و حق هم دارند. آسان نیست که این خرابکاری و افتضاح بزرگ را که به واسطه سیاست های بوش / چنی در خاورمیانه ایجاد شد، به همین راحتی پاک کرد.

وزیر امور خارجه دوران بوش پسر ادامه داد: به صراحت بگویم من فکرنمی کنم که هیچ یک از معمارهای جنگ عراق در مصاحبه‌های تلویزیونی خود کلمه‌ای از سیاست خارجی به زبان رانده باشند- و به ویژه درباره خاورمیانه. اظهارات آن ها قابل قبول نیستند. آن ها بارها و بارها اشتباه کرده اند و شرایطی را به وجود آورده اند که باعث به وجود آمدن و گسترش مشکلاتی شده که ما امروز با آن ها مواجهیم. اما اگر آن ها را برای مصاحبه دعوت کنند مصاحبه کنندگان باید حداقل به گام‌های نادرست آنها اشاره کنند و ازآ نها بخواهند تا کارهای بیشتری را برای پاک کردن و جبران خطاهای بزرگ خود به جای انتقاد از باراک اوباما انجام دهند.آنها باید برای ما توضیح دهند که دقیقا‌ً‌ چه کاری را برای اصلاح و جبران خطاهایشان انجام می دهند و اگر در حقیقت پیشنهاداتی را برای این کار دارند ،‌می توانید مطمئن باشید که این پیشنهادها بر مبنای سوابق گذشته شان است . بنابراین این اقدامات نادرست است. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر