بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر : ۱۳۳۲۹۶

فردی که مایل است درسوئدکار کند می بایست از سوی یک کارفرما درسوئدپیشنهاد استخدامی داشته باشد. برای دریافت اجازه همچنین می بایست:

متقاضی دارای گذرنامه معتبر باشد.

قادر به تامین زندگی خود از طریق درآمد حاصل از کار باشد.

شرایط استخدامی در سطح قراردادهای گروهی صنفی در سوئد و یا در سطح معمول آن شغل یا رشته باشد.

سندیکای و اتحادیه صنفی مربوطه نظر خود را پیرامون شرایط استخدامی اعلام کرده باشد.

شغل مربوطه در اتحادیه اروپا و منطقه همکاریهای اقتصادی اروپا آگهی شده باشد.

متقاضی کار و کارفرما بصورت همزمان وظیفه دارند به ادارهمهاجرتنشان بدهند که شرایط فوق برآورد شده است. این کار از طریق تکمیل فرم که از سوی هم کارفرما و هم متقاضی کار تکمیل می شود صورت می گیرد.


اطلاعات ویژه متقاضی کار در سوئد

قانون کلی این است که متقاضی می بایست تقاضای کار و اقامت را قبل از ورود به سوئد و از کشور موطن و یا کشوری خارج از سوئد که در آن زندگی می کنداعلام کند و ویزا می بایست قبل از ورود به سوئد آماده شده و برچسب آن در گذرنامه متقاضی نصب شده باشد.

مدارک زیر می بایست در همه موارد ضمیمه تقاضا باشد:

کپی گذرنامه

پیشنهاد استخدامی از سوی کارفرما

کپی از فیش پرداخت هزینه درخواست

-خانواده

اعضای خانواده دارنده اجازه کار در سوئد می توانند برای همان مدتی که وی اجازه کار و اقامت دریافت کرده است اجازه اقامت بگیرند. اگر حداقل مدت اجازه کار شش ماه باشد اعضای خانواده دارنده مجوز نیز می توانند اجازه کار دریافت نمایند.

منظور از اعضای خانواده افراد زیر می باشند:

همسر یا شریک زندگی ثبت شده

فرزندان زیر ۲۱سال دارنده کار و نیز فرزندان زیر ۲۱سال همسر یا شریک زندگی ثبت شده وی (برای اینکه فرزندان بالای ۲۱سال بتوانند بر این اساس اجازه اقامت دریافت می کنند می بایست ثابت شود که آنان جهت امرار معاش خود وابسته به والدین می باشند.)

- هزینه

اکثر متقاضیان موظف به پرداخت هزینه ای به هنگام تسلیم تقتاضای خود هستند. این هزینه بهنگام تسلیم اولین تقاضای کار ۲۰۰۰کرون و در برخی موارد همین مبلغ برای تمدید آن است. اما اگر تقاضای تمدید در حیطه یک کارفرما و یک شغل باشد هزینه آن ۱۰۰۰کرون خواهد بود.هزینه تسلیم تقاضای برای اعضای بالای ۱۸سال خانواده ۱۰۰۰کرون و برای اعضای زیر ۱۸سال خانواده ۵۰۰کرون است.

-مدت اعتبار

اگر مدت استخدام محدود باشد دارنده کار اجازه کار و اقامت برای همان مدت دریافت می کند, این مدت برای هر بار می تواند حداکثر ۲سال باشد. دارنده اجازه کار می تواند پس از ۴۸ماه اجازه اقامت دائم دریافت نماید.

-تعویض کار یا لغو قرارداد

در مدت ۲سال اول اجازه کار و اقامت وابسته به یک کارفرمای مشخص و بک شغل مشخص است. به همین واسطه چنانچه فرد در طی دو سال اول شغل و یا کارفرمای خود را عوض کند مجبور به تسلیم یک تقاضای جدید اجازه کار و اقامت خواهد بود. اگر اجازه کار و اقامت پس از دو سال تمدید شود این اجاره وابسته به یک شغل معین خواهد بود. در این صورت فرد در صورت تعویض شغل مجبور به تسلیم یک اجازه کار و اقامت جدید خواهد بود.

-کار برای دانشجویان در سوئد

شما که در سوئد دانشجو هستید و همزمان به کار اشتغال دارید و یا یک پیشنهاد کار دریافت کرده اید می توانید ترکیبی از اجازه کار و اقامت را تقاضا کنید. شما می بایست دارای اقامت دانشجویی باشید, حداقل ۳۰پوئن دانشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید و یا حداقل یک ترم در دوره های تحقیقی مشغول به تحصیل بوده باشید. تقاضا را باید قبل از پایان مدت اعتبار اقامت دانشجویی خود تسلیم نمایید.

اگر همه شرایط احراز شده باشد ادارهمهاجرتتقاضای اقامت و کار را بر اساس قوانین درج شده در بالا مورد بررسی قرار خواهد داد.

اطلاعات ویژه کارفرمایان

این شما به عنوان کارفرما هستید که تعیین می کنید که نیاز دارید به استخدام فردی از خارج از اتحادیه اروپا / منطقه همکاری اقتصادی اروپا و سوئیس . در این صورت شما به متقاضی کار یک پیشنهاد کار ارائه می کنید. متقاضی کار پس از آن تقاضای اجازه کار می کند. ادارهمهاجرتسوئد تصمیم گیری می کند که دستمزد و دیگر شرایط استخدامی در سطح قراردادهای گروهی صنفی در سوئد و یا در سطح معمول آن شغل یا رشته قرار دارد.

-قدم اول: آگهی کردن شغل

شما می بایست بهنگام استخدام پرسنل جدید امکان تقاضای آن را در اختیار افراد ساکن سوئد, دیگر کشورهای اتحادیه اروپا/منطقه همکاری اقتصادی اروپا و سوئیس قرار دهید. آسان ترین راه آگهی دادن شغل مربوطه از طریق اداره کاریابی سوئد است. مشاغل آگهی شده از طریق اداره کاریابی بصورت اتوماتیک درEURES(بانک شغلی اتحادیه اروپا) نیز آگهی می شوند.

-قدم دوم: چگونگی تنظیم یک پیشنهاد کاری

فرم ادارهمهاجرتجهت ارائه یک پیشنهاد کاری را تکمیل کنید. چنانچه پیشنهاد کاری مربوط به چند نفر با وظایف و شرایط شغلی مشابه باشد می بایست از فرم "لیست اسامی” اداره مهاجرت استفاده کرده و آن را ضمیمه فرم پیشنهاد کاری نمایید.

اطلاعات مربوط به شرایط استخدامی در تصمیم گیری اداره مهاجرت از اهمیت بسیاری برخوردار است. بسیار مهم است که این فرم بصورت کامل و صحیح تکمیل شود. شغل ارائه شده توسط شما می بایست با کد مخصوص هر شغل که لیست آن تحت عنوان لیستSSYK در وب سایت مرکز آمار سوئد در دسترس است مشخص گردد.

-قدم سوم: درخواست نظر اتحادیه صنفی مربوطه

اتحادیه صنفی مربوطه می بایست در مورد عادلانه بودن شرایط استخدامی که شما به متقاضی ارائه می کنید نظر بدهد. شرایط دستمزد, بیمه و دیگر شرایط استخدامی می بایست هم طراز با شرایط قراردادهای گروهی صنفی سوئد و یا در سطح معمول آن شغل یا رشته باشد.

-قدم چهارم: پیشنهاد کاری را برای متقاضی کار ارسال کنید

پیشنهاد کاری به متقاضی کار ارسال می شود که آن را ضمیمه دیگر مدارک خود می نماید. این بسیار مهم است که تقاضا تکمیل و همه مدارک مورد نیاز ضمیمه شده باشد.

اقامت سوئد از طریق ازدواج

اجازه اقامت مربوط به چه کسانی می شود؟
این نوع اجازه اقامت فقط مربوط به ازدواج نیست و شامل والدین، فرزندان، همسر یا همسر آینده می شود.

قوانین مربوط به شخص مقیم سوئد
شخص مقیم سوئد موظف به پر کردن پرسشنامه ای مربوط به شخص درخواست کننده خواهد بود. در صورتی که شخص درخواست کننده از یکی از سفارتخانه های سوئد درخواست خود را ارسال کند احتیاج به نامه ای از اداره مالیات (پرشون بویس) خواهد بود.
قانون لزوم حداقل درآمد
این قانون به تازگی به تصویب درآمده و بر اساس آن شخص مقیم سوئد در برخی شرایط ملزم به داشتن حداقل درآمد و مسکن برای همسر خود است.
این قانون شامل گروههای زیر نمیشود:
۱٫ تبعه های سوئد و کشورهای اتحادیه اروپا.
۲٫ کسانی که دارای اقامت دائم سوئد هستند و بیش از چهار سال در سوئد ساکن بوده اند.
۳٫ به عنوان پنا…هن…ده وارد سوئد شده اند.
۴٫ در صورتی که شما برای فرزند خود درخواست می کنید.

در صورتی که شرایط شما شامل این قانون می شود می بایست موارد زیر را نشان دهید:
۱٫ داشتن حقوق(منبع درآمد) ثابت
۲٫ داشتن مسکن با بزرگی مناسب
مسکن مناسب برای دو نفر شامل یک خانه با حداقل ۲ اتاق و آشپزخانه است. برای یک یا دو فرزند احتیاج به یک اتاق خواب مخصوص فرزندان خواهد بود.

سوالاتی که معمولا هنگام مصاحبه پرسیده می شود
۱٫ پیش زمینه شما(کودکی، تحصیلات، کار، محل درآمد، مسکن، اوقات فراغت، خانواده)
۲٫ آیا قبلا همسری داشته اید؟
۳٫ اولین بار کی شما و همسرتان اولین بار با یکدیگر ملاقات کردید؟
۴٫ چگونه تماستان را با یکدیگر حفظ می کنید
۵٫ کی برای اولین بار به عنوان زوج محسوب شدید
۶٫ با چه زبانی با یکدیگر حرف می زنید
۷٫ در صورتی که قبلا با هم زندگی کرده اید مکان ها و مدت آن را ذکر کنید
۸٫ برنامه های آینده شما در مورد کار، فرزند، تحصیلات و غیره جیست؟
۹٫ اطلاعات مربوط به خانواده خود و همسرتان را بنویسید(اقوام درجه اول)
۱۰٫ درآمد شما از کجا تامین میشود و حقوق شما چقدر است؟
۱۱٫ هزینه های مسکن و دیگر هزینه های شما چقدر است؟
۱۲٫ مسکن شما چند اتاقه است و متراژ آن چقدر است؟

در صورتی که پاسخ منفی گرفتید
در صورتی که اداره مهاجرت به درخواست اقامت شما پاسخ منفی بدهد میتوانید تا پیش از سه هفته بعد از تاریخ دریافت تصمیم اقدام به درخواست تجدید نظر نسبت به پرونده کنید.
اداره مهاجرت موظف خواهد بود مجددا پرونده شما را بازبینی کند.
هنگام درخواست تجدید نظر
درخواست تجدید نظر به صورت یک نامه خواهد بود که در آن موارد زیر باید ذکر شود:

بنویسید که نسبت به چه پرونده ای اعتراض دارید و چه تغییری باید پیدا کند
نام ، شماره شناسنامه، شماره پاسپورت تاریخ تولد، آدرس و شماره تلفن خود را ذکر کنید
حتما نامه را با نام خود امضا کنید
درخواست تجدید نظر را به دفتری در اداره مهاجرت که تصمیم قبلی را اخذ کرده ارسال کنید.

در صورتی که اداره مهاجرت مجددا پاسخ منفی داد:
در صورتی که اداره مهاجرت همچنان به تصمیم خود پایبند بود میتوانید به یکی از دادگاههای مهاجرت سوئد(در شهرهای استکهلم، گوتنبرگ و مالمو) مراجعه کنید. هر یک از دادگاههای مذکور مسئول بررسی پرونده های خاصی هستند


اشتراک گذاری :
ارسال نظر