بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
کد خبر : ۱۳۳۲۹۸

هلند یک کشور پیشرفته و از اعضای اتحادیه اروپا و پیمان شینگن است که بدلیل رفاه و تأمین اجتماعی مناسب، امکان کار پاره وقت برای دانشجویان و اشتغال تمام وقت فارغ التحصیلان در آن بسیار مورد توجه جویندگان تحصیل و اشتغال است. حتی یک سال تحصیل منجر به مدرک برای شما حق برخورداری از ویزای کار را فراهم مینماید. تحصیل در دانشگاههای هلند رایگان نیست ولی شهریه دانشگاهها بسیار پایینتر از کشورهایی همچون استرالیا است. تحصیل به یکی از زبانهای انگلیسی یا هلندی برگزار میشود و بتدریج بر تعداد دوره های انگلیسی زبان بخصوص در مقطع کارشناسی ارشد افزوده میشود. برای اینکه فرصت تحصیل در این کشور را از دست ندهید، در اسرع وقت به ما بپیوندید.

شرایط تحصیل

شرایط کلی: داشتن توانائی مالی برای تأمین هزینه های زندگی و تحصیل، داشتن نمره زبان انگلیسی (آیلتس آکادمیک ۶ یا تافل ۵۵۰)

مقطع کارشناسی: داشتن مدرک دیپلم متوسطه ۱۱ ساله برای ورود به دانشگاههای علوم کاربردی یا دیپلم ۱۲ ساله برای ورود به دانشگاههای جامع.

مقطع کارشناسی ارشد: داشتن حداقل مدرک کارشناسی از یکی از دانشگاههای ایران (اعم از دولتی، آزاد، پیام نور یا غیرانتفاعی)

دوره های زبان برای دانشجویان خارجی

زبان انگلیسی: دوره های آمادگی دانشگاه برای دارندگان آیلتس آکادمیک ۵ (یا تافل ۵۰۰) به مدت دو نیمسال تحصیلی و دارندگان آیلتس آکادمیک ۵٫۵ (یا تافل ۵۲۵) به مدت یک نیمسال (یا یک دوره کوتاه تابستانی) دایر میباشد. بر اساس طول دوره زبان، شهریه کل دوره از ۲۷۰۰ تا ۷۵۰۰ یورو متغیر خواهد بود. کسانی که آیلتس ۵ یا تافل ۵۰۰ نداشته باشند حق ورود به هلند به عنوان دانشجو را ندارند.

زبان هلندی: در دوره اکثر دوره های کارشناسی و برخی دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاههای هلند به زبان هلندی ارائه میشوند. بنابراین، دانشجویان خارجی برای ورود به دوره های هلندی زبان باید ابتدا دوره زبان هلندی را که ممکن است تا یک سال به طول انجامد بگذرانند. ممکن است دانشجو مجبور باشد دوره زبان را در یک کالج و تحصیل اصلی خود را در دانشگاهی دیگر انجام دهد. توجه داشته باشید که دانشگاههای هلند تمایل زیادی به پذیرش دانشجوی خارجی در رشته های هلندی زبان ندارند و شرکت آنها در دوره های بین المللی (انگلیسی زبان) را تشویق میکنند.

راهنمای کامل مهاجرت به هلند

الفبای هلندی

* فراموش نکنید که زبان هلندی یکی از مشکلترین زبانهای دنیا محسوب میشود۰

حتی بسیاری از هلندی ها خود در نگارش زبانشان مشکل دارند۰ ولی یادگیری آن تا حدی که بتوانید احتیاجات خود را در این جامعه رفع و رجوع کنید لازم است۰

در ضمن بدون داشتن سطح قبولی این زبان که niveau 2 میباشد قادر نخواهید بود که تابعیت این کشوررا بگیرید۰

سایتهای مفید یادگیری زبان هلندی
سایت اول سایتی است که در آن میتوانید قدرت شنیداری زبان هلندی خود را تقویت کنید۰ این سایت دارای کلیپ هایی است که دارای زیرنویس میباشد۰

http://www.2bdutch.nl

راهنمای مهاجرت به هلند قسمت اول

سایت دوم سایت taalklas میباشد که درسهای ساده زبان هلندی را شامل میشود۰

http://www.taalklas.nl

بر روی دکمه registeren کلیک کنید۰
سپس جلوی عبارت naam اسم خودتان را تایپ نمایید و سپس روی ok کلیک کنید۰
یک صفحه دیگر میاید که در جلوی عبارت nummer شماره رمز برای شما تعیین کرده است.

راهنمای مهاجرت به هلند قسمت اول

حالا برای اینکه وارد سایت شوی باید:

بر روی دکمه inloggen کلیک کنید۰
سپس جلوی عبارت naam کلمه …….. را تایپ نمایید و سپس روی ok کلیک کنید۰
در جلوی عبارت nummer نیز عدد …… را وارد نمایید و سپس روی ok کلیک کنید

مثلا برای من :

جلوی عبارت naam کلمه iran
جلوی عبارت nummer نیز عدد ۷۱۱۰۰۹
و سپس روی ok کلیک کنید.

مهلت ثبت نام و شروع تحصیل

مهلت ثبت نام بسته به دانشگاه، مقطع و حتی رشته تحصیلی بسیار متغیر است (اول ژانویه تا آخر ژوئن). در تعدادی از رشته ها پذیرش برای بار دوم در ماه ژانویه یا فوریه نیز انجام میشود که مدارک باید چند ماه قبل به دانشگاه تحویل داده شود. پیشنهاد میشود دانشجو در اسرع وقت نسبت به تشکیل پرونده اقدام نماید تا گزینه های بیشتری برای درخواست پذیرش داشته باشد. سال تحصیلی معمولاً از نیمه اول ماه سپتامبر آغاز میشود.

تدریس و یاد گیری

تمام دوره‌ها برای تعمیق دانش دانشجویان و صاحبان مشاغل طراحی شده‌اند. دانشجویان دوره‌های آموزش بین ا لمللی به تمامی امکانات زیربنائی آکادمیک هلند از جملهدانشگاه هلند کتابخانه‌ها دسترسی دارند. بسیاری از آموزشهای بین ا لمللی شامل مسافرت  و بازدید‌های علمی از شرکت‌ها و کارخانجات و تاسیسات هلند و سایر کشورهای اروپائی می‌گردد. کلیه دوره‌های آموزش بین ا لمللی بر محور بکار گیری یافته‌های علمی در کارهای عملی استوار است. این امر مستلزم انعطاف پذیری محتوای دروس می‌با شد. از طرف دیگر اساتید بایستی بتوانند بسرعت خود را با نیازهای دانشجویان که درگیر مسائل روز هستند تطبیق دهند. سیستم آموزشی هلند که «دانشجو محور» است بار تحقیقاتی سنگینی بر دوش دانشجویان می‌گذارد. بطوریکه آنان باید در هر موردی راساً به تحقیق بپردازند.

طول دوره ها و هزینه های تحصیل

دوره کارشناسی در هلند ۴-۳ سال و کارشناسی ارشد بین ۲-۱ سال است. بر اساس نظر اداره مهاجرت هلند، هزینه زندگی دانشجویی ماهانه ۷۵۰ یورو برآورد شده است. با اینحال، پس از جا افتادن دانشجو در محیط، امکان زندگی با مبالغ کمتر نیز وجود دارد. شهریه دوره های کارشناسی بطور متعارف حدود ۷٫۲۰۰ یورو و دوره های کارشناسی ارشد ۹٫۰۰۰ یورو در سال است. امکان اخذ بورس تحصیلی به سه شکل وجود دارد: برخورداری از تخفیف در شهریه، تحصیل رایگان، دریافت کمک هزینه با تحصیل رایگان. رقابت برای بورسهای نوع دوم و سوم بسیار فشرده و مستلزم شایستگیهای فردی است.

هزینه زندگی در هلند

هزینه زندگی در هلند مانند تمامی کشور رابطه مستقیم با طرز زندگی کردن شما دارد.مسائل دیگری مانند شهری که در ان زندگی می نمایید هم بسیار تعین کننده است.به طور متوسط یک دانشجو در هلند بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو ماهیانه برای زندگی می پردازد.
حدودا یک سوم این هزینه ها به هزینه مسکن اختصاص دارد.هزینه مسکن دانشجویی به طور متوسط بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ یورو می باشد.این تفاوت قیمت ها به دلیل شهر محل تحصیل – امکاناتی که بر روی کرایه به شما داده می شود و چند آیتم دیگر می باشد.برای مثال هزینه مسکن در آمستردام بسیار بیشتر از سایر شهر های کوچک می باشد.همچنین گاها خدماتی مانند اینترنت تلوزیون هزینه برق هزینه گرمایش خانه و … بر روی کرایه محاسبه می شود.
بعد از خانه مهم ترین بخش هزینه زندگی هزینه خورد و خوراک است.معمولا دانشگاه ها با قیمتی مناسب غذای گرم برای تمام وعده های غذایی در اختیار دانشجو ها می گذارند ولی اقتصادی ترین روش این است که خود دانشجو برای خودش غذا بپزد.
برای مثال هزینه یک فنجان چای یا قهوه ۲ یورو-یک ساندویچ پنیر ۳ یورو و یا یک وعده ناهار در یک رستوران دانشجویی معمولی ۱۰ یورو می باشد
بقیه هزینه ها شامل هزینه کتاب تفریحات رفت امد و … می باشد.برای مثال هزینه بلیط اتوبوس در داخل شهر برابر با ۱٫۶ یورو می باشد.
خوشبختانه اکثر مراکز تخفیفات ویژه ای را برای دانشجویان در نظر گرفته اند که با ارائه کارت دانشجویی می توانید از این تخفیفات بهره مند شوید.

کار دانشجویی در هلند

بخشی از هزینه های خود را میتوانید با کار در چهارچوب ضوابط (بویژه از سال دوم به بعد) تأمین نمایید. بر اساس ضوابط دولت هلند، دانشجویان مجازند ۱۰ ساعت در هفته کار کنند. اگر از این حق استفاده نکنید، میتوانید به مدت دو ماه به صورت تمام وقت در طول تعطیلات تابستان کار کنید. هر ساعت کار دانشجویی دستمزدی در حد ۷ یورو (خالص، پس از کسر مالیات) خواهد داشت. توجه داشته باشید که در صورت کار با حداکثر ساعات مجاز، شما میتوانید تنها هزینه مسکن خود را تأمین نمایید. توصیه میشود به شرطی در هلند تحصیل کنید که بدون کار هم بتوانید مخارجتان را از خانواده خود دریافت نمایید..

شرایط مالی برای دریافت ویزای تحصیلی

برای دریافت ویزا در اکثر موارد باید هزینه های زیر به حساب دانشگاه واریز گردد: شهریه دانشگاه برای یک نیمسال یا یک سال تحصیلی کامل، اجاره اتاق برای سه ماه تا یک سال، بیمه پزشکی (۵۰۰ یورو برای یک سال)، هزینه صدور اقامت (۵۰۰ یورو برای یک سال) و مبالغ جزئی بعنوان پول پیش مسکن و نظایر آن (بین ۵۰۰ تا ۱٫۰۰۰ یورو). در این حالت، ویزا بصورت متمرکز برای دانشجو در مدتی کوتاه صادر میگردد. در حالت فوق، شما نیازی به داشتن حامی یا حساب بانکی نیستید. اگر دانشجو یا بستگان وی تأمین مسکن و نظایر آن را شخصاً به عهده بگیرند، مدت زمان بیشتری برای دریافت ویزا صرف خواهد شد و امکان رد ویزا بالاتر است و باید ثابت شود که شما از نظر مالی قادر به تأمین هزینه ها هستید. در این رابطه،. مسئولین اداره مهاجرت هلند از متقاضی انتظار دارند که مبلغ ۹٫۰۰۰ یورو در حساب بانکی خود در کشور مبدأ داشته باشند. از نظر آنها این مبلغ حداقل مقدار مورد نیاز برای یک سال زندگی دانشجویی مجردی است.

دوره‌های کار‌شناسی (۴ ساله): مکاترونیک و روبوتیک، مهندسی عمران، مدیریت دلتا، مدیریت سرزندگی و توریسم، آفرینش و تولید بازی، فنآوری و تولید بازی، امور مالی و حسابداری بین المللی، فیزیوتراپی، مدیریت توریسم، مدیریت هتلداری، مطالعات بازرگانی و مدیریت بین الملل (۳ یا ۴ ساله)، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی و مدیریت نساجی، هنر و تکنولوژی (گرافیک کامپیوتری)، موسیقی جاز، موسیقی کلاسیک، اقتصاد و مدیریت، مدیریت خدمات مالی، مدیریت اطلاعات، تشریفات و توریسم، مدیریت املاک و مستغلات، بازاریابی بین الملل، بازاریابی و ارتباطات، کارآفرینی، کاربردهای پیشرفته سنسور، سیرک هنرهای نمایشی، حرکات موزون، مدیریت گل و غذا (آلمانی و انگلیسی)، فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، اقتصاد بازرگانی بین الملل، مطالعات بازرگانی آسیایی، علوم محیطی (انرژی‌های پایدار)، امور مالی و کنترل، مدیریت تعمیر و نگهداری، هنرهای زیبا، روابط بین الملل، مدیریت ارتباطات بین الملل، مدیریت امکانات، مطالعات اروپایی (۳ یا ۴ ساله)، مهندسسی طراحی صنعتی (۳ ساله)، حقوق بین الملل و اروپایی، فرآوری و تکنولوژی مواد غذیی، مدیریت دولتی (عمومی)،
دوره‌های کار‌شناسی (۲ ساله): تحقیقات پزشکی و بیوتکنوژی، تحقیقات مولکولی، تکنولوژی و مدیریت محیط زیست، شیمی پیشرفته، مدیریت ساختمان (از گرایشهای عمران)، مهندسی و مدیریت عمران، حسابداری – کنترل و امور مالی، هنر و تکنولوژی (گرافیک کامپیوتری)، مهندسی بازرگانی، مهندسی عمران، کارآفرینی، علوم محیطی، مدیریت هتلداری، مدیریت منابع انسانی، بازرگانی و حقوق بین الملل، حقوق بین الملل، بازاریابی، مدیریت عمومی و حقوق بین الملل ، مهندسی و مدیریت نساجی، مدیریت توریسم، برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای، طراحی شهری، رهبری در مددکاری اجتماعی

دوره‌های کار‌شناسی (۱ ساله): حسابداری – کنترل و امور مالی، هنر و تکنولوژی (گرافیک کامپیوتری)، مهندسی بازرگانی، مهندسی عمران، کارآفرینی، علوم محیطی، مدیریت هتلداری، مدیریت منابع انسانی، بازرگانی و حقوق بین الملل، حقوق بین الملل، بازاریابی، مدیریت عمومی و حقوق بین الملل، مهندسی و مدیریت نساجی، مدیریت توریسم، برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای، طراحی شهری، رهبری در مددکاری اجتماعی، اقتصاد و مدیریت، مدیریت خدمات مالی، مدیریت اطلاعات، تشریفات و توریسم، مدیریت املاک و مستغلات، بازاریابی و ارتباطات، مهندسی پزشکی، سیستمهای اطلاعات بازرگانی، لجستیک و مدیریت بازرگانی، مدیریت آموزش و دانش در کشاورزی و بخش زمین، طراحی و مهندسی محصولات الکترونیکی، فنآوری اطلاعات (سیستمهای نرم افزار)، لجستیک بین الملل، مهندسی برق (قدرت)، تولید و توزیع برق، مهندسی صنایع (طراحی محصول)، مهندسی کامپیو‌تر (نرم افزار)، شهرسازی (۱. ۵ ساله)
دوره‌های کار‌شناسی ارشد (۱ ساله): مدیریت پشتیبانی (Facility Management)، مدیریت املاک و مستغلات، مدیریت اجرائی (MBA)، مدیریت، علوم محیطی، حفاظت محیط زیست و مدیریت تنوع زیستی، برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای، موسیقی جاز، موسیقی کلاسیک، بازرگانی و مدیریت، لجستیک و مدیریت زنجیره تولید، روابط بین الملل، هنرهای زیبا (رسانه‌های اینتراکتیو و محیط)، حسابداری و کنترل، حقوق و قوانین اروپایی، مدیریت ارتباطات بین الملل
دوره‌های کار‌شناسی ارشد (۲ ساله): مدیریت اجرائی حرفه‌ای، حرکات موزون (با شهریه زیر ۳۰۰۰ یورو)، هنرهای زیبا (نقاشی)، صحنه آرایی، مدیریت اجرایی در بازرگانی و مدیریت آسیایی (۱. ۵ ساله)

تحصیل در مقطع دکتری

اکثر دوره‌های دانشگاهی به مدرک «دکترال» (Doctoral) که‌‌ همان کار‌شناسی ارشد است ختم می‌شود. برای ورود به مقطع دکتری داشتن مدرک دکترال یا کار‌شناسی ارشد الزامی است. در هلند سیستم آموزشی دو گانه است یعنی هم مانند سیستم انگلستان و آمریکا مدارک (BSc) و (Msc) وجو دارد و هم سیستم هلندی که منجر به مدرک ‌ دکتراندوس، یا می‌س‌تر می‌شود. چنانچه داوطلب دکتری در خارج از هلند تحصیل کرده باشد باید مدرک تحصیلی وی توسط (NUFFIC) که یک دپارتمانی از وزارت آموزش هلند است ارزیابی گردد. این ارزبابی ممکن است ۵ ماه طول بکشد. کاندیدای دکتری معمولآ دانشجو محسوب نمی‌شود زیرا دانشگاه اقدام به استخدام وی بعنوان دستیار تحقیق می‌کند. مدت مقطع دکتری ۴ تا۵ سال است که طی این مدت دستیار تحقیق شهریه نمی‌پردازد و حقوق ماهیانه قابل توجهی دریافت می‌کند که کلیه هزینه‌های اورا می‌پوشاند. حقوق معمولآ از حدود ۱۵۰۰ یورو در ماه شروع و تا ۲۵۰۰ یورو در سال چهارم می‌رسد. برخی از دانشگاه‌ها حسب مورد دانشجو را به مدت ۶ ماه به یکی از دانشگاههای طراز اول آمریکا مثل هاروارد،‌ام آی تی، استانفورد ویادانشگاه آکسفورد، ردینگ، منچس‌تر به انگلستان اعزام می‌کنند. برای ورود به دانشگاه‌ها نوشتن انگیزه نامه به دانشگاه برای موضوع رساله مورد نظر و یافتن استاد راهنما ضروری است

مدارک لازم

اصل یا ترجمه رسمی مدارک و ریزنمرات دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشگاه، کپی تمام صفحات گذرنامه، توصیه نامه از دو نفر استاد (برای افراد با تحصیلات دانشگاهی)، گواهی سابقه کار (در صورت وجود)، نمونه کار برای رشته های معماری و هنر، عکس پاسپورتی چهار قطعه، اصل یا کپی تأیید شده کارنامه آزمون زبان، رزومه، نامه انگیزش

دانشگاه های جامع دولتی – ممتاز (کلیه مقاطع مورد تأیید وزارت علوم ایران)

Delft university of Technology, Eindhoven university of Technology, Erasmus University Rotterdam, Leiden university, Tilburg university, Maastricht university, University of Amsterdam, University of Groningen, Radbound University of Nijmegen, University of Twente, Utrecht university, Free university Amsterdam, Wageningen University, Institute of Social Studies (ISS), Open University of Netherlands, International Agricultural Centre (Wageningen International, Formerly IAC), Institute for Housing and Urban Development Studies (HIS), Institute for Plant – Animal and Technology (PTC), International Maritime Transport Academy (STC), International Institute for Geo-information Science and Earth Observation (ITC), Royal Tropical Institute (KIT), Maastricht School of Management (MSM), Radio Nederland Training Center (RNTC), Institute for Water Education (UNESCO-IHE)

دانشگاه های جامع غیر دولتی (از نظر وزارت علوم ایران تا کارشناسی ارشد تأیید قطعی و دوره دکترا مشروط به ارزیابی)

Katholieke Theologische Universiteit te Utrecht, Theologische Faculteit Tilburg, Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerken, Theologische Universiteit van de Gereformeerde Kerken, Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerken (vrijg.) Ned., Transnationale Universiteit Limburg, Nyenrode Business Universiteit, University for Humanistics, Universiteit Nimbas Graduate Granduate School of Management

دانشگاههای علوم کاربردی دولتی (تا کارشناسی ارشد مورد تأیید قطعی وزارت علوم ایران)

Amsterdam School of the Arts, ArtEZ Institute for the Arts, AVANS UoPE, CHN UoPE, Codarts UoPE (Arts), De Kempel UoPE, Design Academy Eindhoven, Drenthe UoAS, Driestar Christian UoPE, Dronten UoPE (Agricultural), Ede Christian UoAS, Fontys Pedagogic Technical UoPE, Fontys UoPE, Gerrit Rietveld Academy, HAN UoAS, HAS Den Bosch UoPE, Helicon UoPE, HES Amsterdam School of Economics & Business, Domstad UoPE, De Horst UoPE, Edith Stein OCT UoPE, Larenstein UoPE, Leiden UoPE, Amsterdam UoPE, Utrecht UoPE, HZ UoAS, The Hague International Institute for Hospitality Management, IPABO Amsterdam UoPE, Iselinge UoPE, Marnix Academy, NHTV Breda UoAS, Reformed UoPE Zwolle, Roman Catholic Primary Teacher Training College Zwolle, Rotterdam UoPE, Royal Academy of Art, Saxion UoAS, STOAS UoPE, The Hague UoAS, Utrecht School of The Arts, Van Hall Institute/ Larenstein, UoPE, Windesheim UoPE, Zuyd UoPE
Abbreviations: UoPE = University of Professional Education UoAS = University of Applied sciences

سایر مراکز آموزش عالی غیردولتی هلند (تا کارشناسی ارشد به شرط ارزیابی علمی مورد تأیید وزارت علوم ایران است)

HAN Individueel Onderwijs, Hogeschool Thorbecke, Instituut Brouwer, Stichting Hoger Onderwijs NOVI, Azusa Theologische Hochschool, St Amsterdamse Balletacademie, The New School for Information Services, Stichting Hoger Onderwijs voor Bedrijfskundige Informatiekunde, Stichting opleidingen Hoder Ondewijs voor Tolken en Vertalers, Markus Verbeek Opleidingen Stichting Hoger Onderwijs, Hogschool GEO, PBNA-HBO, HBO Nederland, Hogschool Dirksen B.V., Nationale Luchtvaart School, Knowledge Services (IBBB), European UoPE The Hague, Hogeschool Schoevers, Academie voor Eurythmie, InterCollege Business School, Dutch Delta UoPE, Hogeschool Hanzesteden, Hogeschool Wittenborg, Hogeschool DOC, TMO Hogeschool voor Mode Management, Stichting ABC Hogeschool Dordrecht en Omstreken, IVA Driebergen, De Stichste Hogeschool, Theologische HS vanwege de Gereformeerde Bond ‘Johannes Calvijn’, ۳۰- Stichting Post- Hoger Onderwijs Eindhoven, Hogeschool Notenboom, Fontys Bedrijfshogeschool, Hogesholen Oost Nederland, Hogeschool Gorinchem IDE bv, Christelijke leergangen op reformatorische grondslag de Driestar, Hogeschool voor Pedagogische en Sociaal- Agogische Onerwijs Groningen, Hogeshool TIO, Stichting Hogeschool Rens & Rens, Hogeschool ISBW B.V., Stichting NTI Hogeschool, Stichting LOI Hoger Onderwijs, Bourdon Hogeshool voor Muziek, NEA Transport Hogeschool, Hogeschool Praehep, Eurocollege Hogeschool, KBK Hogeschool B.V., Hogeschool Thorn Kreato Muziekacademie, Instituut voor psychosynthese, Stichting Stichtse Opleiding Middelbare Akten (SOMA), ITV Hogeschool voor Tolken en Vertalen, Stichting NBI Hogeschool voor Theologie, Evangelische Theologische Hogeschool, Stichting management opl. Gezondheidszorg Zeeland te Vlissingen, Stichting Hogeschool West- Nederland voor Vertaler en Tolk, Stichting Esperanto bij het Onderwijs, Hogesholen Management Documentaire Informatievoorziening (HMDI), De Wittenberg (Chr. Hogeschool en toerustingscentrum), De Vrije Muziek- Akademie, Stichting Windesheim, Hogeshool Schumann Akademie BV, Stichting Reformatoresche Leergangen, Business School Nederland (BSN), Hogeschool van Utrecht (Theo Thijssen Academie), Pro Education B.V. van de Hogeschool van Amsterdam, Roosevelt Academy, Schouten en Nelissen, Stichting Wetenschappelijke Opleidingen Twente, Transfergroep Rotteradm

زندگی و نظام آموزش عالی در هلند

هلند یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در زمینه‌های تجارت، صنعت، توریسم و کشاورزی است. عضویت در اتحادیه اروپا و پیمان شنگن از مزایای ویژه زندگی و تحصیل در این کشور هلند است. با هر مدرکی که فارغ التحصیل شوید، حتی در دوره‌های یکساله، به شما اجازه داده می‌شود که یک سال بیشتر برای جستجوی کار در آن کشور اقامت نموده، در صورت اشتغال مناسب به مدت طولانی‌تر یا دائم اجازه زندگی و کار در آن کشور را دریافت نمایید. دانشگاههای علوم کاربردی دولتی و غیردولتی هلند رفته رفته بر تعداد رشته‌هایی که به انگلیسی ارائه می‌شوند اضافه می‌کنند.

آموزش پیشرفته برای دانشجویان و افراد حرفه‌ای

آموزش بین المللی در اصل برای دوره‌های کار‌شناسی ارشد و برای کسانی بوده است که دارای تجربه کاری بودند. اغلب اموزش‌های بین المللی در رشته هائی هستند که هلند در آن‌ها نقش پیشگامی دارد. اگر چه امروزه تعداد این دوره‌ها بسیار زیاد شده است لیکن مشهور‌ترین آن‌ها در سطح جهان عبارتند از: مدیریت، بیوتکنولژی، تکنولژی محیط زیست، علوم کشاورزی، پزشکی، مهند سی عمران، سیستمهای کنترل از راه دور و اطلاعات جغرافیائی، و البته هنر. معمولآ دوره‌ها به صورت فشرده، بسیار پیشرفته، همراه با جنبه‌های عملی و با خصوصیات ویژه برای دانشجویانی که در جستجوی دانش‌های خاصی هستند طراحی شده‌اند. در این دوره‌ها جنبه‌های تئوری با مسائل عملی در شرایط کاری شبیه سازی می‌شوند. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ دوره بین ا لمللی در هلند وجود دارد.

هزینه های آموزش عالی (دانشگاهی)

بر اساس آمار رسمی دولت هلند ، حداقل مبلغ لازم برای دانشجویان ساکن در هلند، در حدود ۸۰۰ یورو در ماه است. داشتن این مقدار (برای یک سال و یا بیش از یک سال ) در حساب بانکی متقاضیان ورود به هلند جهت ادامه تحصیل، یک شرط لازم برای اخذ ویزا آموزشی دانشجویی است. بسته به نوع برنامه ها ، سطح آنها, مدت و خدمات ارائه شده، هزینه های آماده سازی برای شرکت در برنامه ها از ۹۰۰ یورو تا ۷٫۵۰۰ در سال متغیر است.
شهریه دوره کارشناسی و برنامه های کارشناسی ارشد، دانشجویان غیر اروپایی معمولا بالاتر از دانشجویان اروپایی عضو اتحادیه اروپایی هستند. تقریبا هزینه یک سال تحصیلی همراه با متوسط خرج های دیگر چیزی بین ۱۴۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ یورو می باشد.
دانشجویان غیر اروپایی برای کمک های مالی دولتی از طرف مقامات هلندی واجد شرایط نیستند. با این حال، وزارت آموزش و پرورش هلند بورس های تحصیلی از طیف گسترده ای از کشورها تحت شرایط موافقت نامه های مختلف فرهنگی و موافقت نامه های دیگر جهت همکاری ارائه می دهد.

برای دریافت اطلاعات جزئی و دقیق تر بهتر است به وبسایت هر دانشگاهی مراجعه کنید. تفاوت هزینه های دانشگاه و زندگی در کشور هلند از شهری به شهر دیگر متفاوت است و بهترین منبع برای دریافت اطلاعات وبسایت دانشگاه ها است.

 

راهنمای مهاجرت به هلند قسمت اول

پذیرش و ثبت نام

شرط پذیرش در دوره‌های بین ا لمللی در مقطع کار‌شناسی داشتن دیپلم بعلاوه مدرک پیش دانشگاهی می‌باشد. شرط پذیرش در مقطع کار‌شناسی ارشد داشتن مدرک کار‌شناسی ذیربط ویا مدرک کار‌شناسی همراه با حداقل سه سال سابقه کار ذیربط می‌باشد. در کلیه دوره‌های بین المللی داشتن مدرک تسلط به زبان انگلیسی الزامی است که با نتیجه حداقل ۶ از امتحان آیلتس آکادمیک (IELTS) و یا نتیجه ۵۵۰ از امتحان تافل غیر کامپیوتری مشخص می‌شود. تعدادی از دانشگاه‌ها شرایط بالاتری را از نظر زبان انگلیسی مدنظر قرار می‌دهند و یا گذراندن امتحان (GRE) و یا (GMAT) را نیز در خواست می‌کنند. شروع کلاس‌ها معمولآ در ماه سپتامبر (شهریور) است. در موارد معدود ترم فوریه نیز وجود دارد. برای پذیرش و ثبت نام بایستی حداکثر تا اول ماه مارس (۱۱ اسفند) مدارک دانشجو بدست دانشگاه برسد.

قانون کار و تعیین دستمزد و مالیات در هلند

هلند از جمله کشورهایی است که کنوانسیون رم در سال ۱۹۸۰ را مبنی بر قانون کار قراردادی پذیرفته است. این قانون تاکید می کند که مقررات حاکم بر روابط میان طرفین قرارداد کار می تواند به صورت توافقی از جانب کارگر و کارفرما انتخاب شده و اگر این توافق به هر دلیل محقق نشد، آنگاه قرارداد استخدامی مطابق قوانین؛ الف) کشوری که کارگر یا کارمند قرار است در آنجا کار خود را عرضه کند و در غیاب آن؛

ب) کشوری که کارفرما در آن مستقر است، منعقد خواهد شد. بعضی عناصر و عواملی که ممکن است قرارداد کار را به کشور سومی مربوط سازند عبارتند از؛ ملیت طرفین قرارداد، محل عقد قرارداد، زبان قرارداد، نظام تامین اجتماعی حاکم بر متن قرارداد، محل اقامت موقت کارگر و خانواده اش و نوع ارز قابل پرداخت به کارگر (به عنوان دستمزد).از سوی دیگر، آنچه به عنوان پیشنهاد توافقی توسط کارفرما به کارگر مطرح می شود نباید الزامات مندرج در قانون اساسی هلند را مخدوش سازد.

این الزامات عبارتند از؛ سازگاری با قانون شرایط کار در هلند (تضمین کننده سلامت و امنیت کارگر در فضای کار)، سازگاری با قانون ساعت کاری در هلند و تطابق با قانون حداقل دستمزد و حداقل برخورداری از تعطیلات. این قانون مقرر می سازد که کارگر از تعطیلات رسمی استفاده کند و در غیر این صورت حداقل ۸ درصد از خالص دریافتی ماهانه اش را به ازای هر روز تعطیل دریافت کند .

شماری دیگر از الزامات قانون کار در هلند به این شرح قابل اشاره اند؛ کارفرما در طول دو سال نخست خدمت کارگر حق ندارد قرارداد او را به دلیل بیماری فسخ کند و چنانچه کارگر مبتلا به بیماری منجر به مرخصی استعلاجی شد، باید در طول ۱۰۴ هفته اول بیماری اش، حقوق خود را به طور عادی دریافت کند. در ضمن کارفرما قبل از ابلاغ حکم فسخ قرارداد به کارگر موظف است موافقت دولت را در این رابطه کسب کند.

اتباع خارجی

شهروندان اتحادیه اروپا برای اقامت در هلند (تا هر زمان) نیاز به اجازه کار یا اقامت ندارند و تنها مدرکی که باید برای اشتغال در این کشور به کارفرما ارائه دهند، گذرنامه معتبر است.در مقابل تمام اتباع غیراروپایی موظفند طبق قانون استخدام اتباع خارجی اجازه اقامت و کار را دریافت کنند.

ملیت کارگر در کسب این دو مجوز عامل بسیار مهمی به شمار می رود. تمام خارجی هایی که قصد دارند بیش از سه ماه در هلند بمانند نیازمند مجوز اقامت هستند و درخواست مجوز کار آنها باید به مرکز کار و درآمد (CWI) ارائه شود. درخواست مجوز اقامت نیز باید به پلیس اتباع خارجی یا اداره مهاجرت (IND) ارائه شود.

قرارداد مکتوب کار

ارائه یک نسخه از قرارداد استخدامی از سوی کارفرما به کارگر در طول خدمت او الزامی است. حداقل مواردی که باید در این قرارداد مشخص شده باشند، عبارتند از؛ سمت کارگر یا کارمند، تاریخ آغاز به کار، مدت قرارداد، حق برخورداری از تعطیلات، دستمزد، ساعت کاری، برنامه بازنشستگی (در صورت وجود)، شرایط ماموریت خارج از کشور (در صورت وجود).

قرارداد جامع کار

آنچه در هلند به عنوان توافق جامع کار نامیده می شود در حقیقت مجموعه ای از چانه زنی ها و توافقات است که بین اتحادیه های کاری و سازمان های کارفرما و یا کارفرمایان خصوصی انجام می شود و بسته به نوع و جنس و صنعت تحت پوشش قرار داد (از صنایع آهنگری گرفته تا نساجی، معماری و غیره) شرایط متفاوت استخدامی را مورد اشاره قرار می دهد. البته شرایط یاد شده باید سازگار و مطابق با الزامات وزارت امور اجتماعی هلند باشند.

حداقل دستمزدها

قانون کار هلند حداقل دستمزد (خالص دریافتی) را برای کارگران و کارمندان بالای ۲۳ سال، یک هزار و ۲۶۴ یورو (حدود هزار و ۵۲۲ دلار آمریکا) در ماه، یا ۹۰/۲۹۱ یورو در هفته یا ۳۸/۵۸ یورو در روز تعیین کرده است. دستمزد افراد زیر ۲۳ سال توافقی است.

ساعت کاری

ساعت کاری نباید از ۹ ساعت در روز و ۴۵ ساعت در هفته تجاوز کند. تخطی از این ساعت (بیشتر یا کمتر) منوط به توافق طرفین تحت قرارداد جامع (چانه زنی) کار است که در این صورت نیز ساعت کاری نباید از ۱۰ ساعت در روز و ۵۰ ساعت در هفته تجاوز کند. در ضمن چهار روز تعطیلی آخر هفته (یکشنبه ها) طی یک ماه حق مسلم کارگر شناخته می شود و حقوق او به خاطر این تعطیلات نباید کسر شود.

همچنین کارگران زن حق دارند شش هفته پیش از وضع حمل، به مرخصی استعلاجی رفته و ۱۰ تا ۱۲ هفته پس از آن به کار بازگردند. پرداخت حقوق این افراد طی مدت یاد شده از سوی کارفرما الزامی است.

مالیات بر درآمد کارگران بر اساس حداقل دستمزد آنان تعیین می شود. از جمله عوامل دیگری که در تعیین مالیات بر درآمد موثر است می توان به این موارد اشاره کرد؛ محل اقامت کارگر (در صورتی که تحت پوشش کارفرمای هلندی، خارج از کشور زندگی می کند، مالیات بر درآمد او تغییر می کند)، محل اقامت خانواده کارگر و محل خدمت.

شماره تلفن ۱۱۲

تلفن ۱۱۲ تلفن فوریت های اورژانسی در تمامی اروپاست. تا سال ۱۹۹۰ تلفن فوریت های اورژانسی در هلند ۰۶۱۱ بود ولیکن بعد از سال ۱۹۹۰ شماره تلفن ۱۱۲ در تمامی اروپا به عنوان شماره فوریت های اورژانسی تعیین گردید.

از آنجاییکه شماره ۱۱۲ یک شماره راحت و سریع برای شماره گیری بود این شماره توسط همه تصویب شد. ممکن است بگویید که شماره ۱۱۱ که از شماره ۱۱۲ راحت تر شماره گیری میشود. باید گفت که حرف شما درست است ولی کودکان نیز این شماره را راحتتر میگیرند و در نتیجه تلفنهای فوریتهای اورژانسی بی دلیل توسط بچه ها نیز اشغال میگردد وبه همین علت شماره ۱۱۲ به مراتب بهتر از شماره ۱۱۱ میباشد.

تمامی تلفنهای موبایل حتی اگر دارای اعتبار کافی هم نباشند به طور مجانی و در مواقع ضروری میتوانند با شماره ۱۱۲ تماس حاصل نمایند.

تمامی شماره هایی که با ۱۱۲ تماس میگیرند به طور اتوماتیک مکان و زمان تماسشان ثبت میشود و در صورتیکه تماس قطع شود و شخص مجددا شماره گیری کند بدون هیچگونه انتظار به اپراتور وصل میگردنند.

در هنگام تماس باید به طور کوتاه بگویید که به کمک کدام یک از ارگانهای ویژه نیاز دارید.
نیروی پلیس، آمبولانس و یا آتش نشانی.

در صورتیکه نیاز شما جنبه اورژانسی ندارد میتوانید با تلفن ۰۹۰۰۸۸۴۴ تماس حاصل نمایید.

آموزش و پرورش در کشور هلند

آموزش و پرورش در کشور هلند به صورت خاصی تقسیم بندی شده است به این صورت که تحصیل دانش آموزان بر اساس نیازها و پیشینه فردی آنها تعیین میشود.

آموزش و پرورش بر اساس گروههای سنی مختلف تقسیم بندی شده است و این دانش آموزان در این گروه های سنی متفاوت دوباره بر اساس سطح توانایی در فراگیری نیز تقسیم میگردنند.

دو نوع مدرسه در هلند وجود دارد:
۱- مدارس دولتی
۲- مدارس مخصوص مذهبی (کاتولیک، پروتستان ، یهودی و اسلامی)

بودجه هر دو این مدارس از طریق دولت تامین میگردد. البته ممکن است مدارس کمکهایی را از والدین درخواست نماید که به آن Ouderbijdrage میگویند.

روش تدریس در مدارس هلند بر اساس چندین شیوه آموزشی متفاوت صورت میگیرد.

به عنوان مثال: روش مونتسوری، پستالزی ، دالتون و ینا.

بر اساس ارزشیابی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی OECD
The Organisation for Economic Co-operation and Developmentآموزش و پرورش هلند رتبه نهم در سطح جهان را در سال ۲۰۰۹ کسب نموده است که نسبت تقریبا بالایی از حد متوسط در این نوع ارزیابی ها تلقی میشود.

آموزش اجباری leerplicht در هلند از سن ۵ سالگی میباشد. هرچند که بسیاری از مدارس کودکان را از سن ۴ سالگی برای آمادگی در مدارس میپذیرند. در سن ۱۶ سالگی آموزش اجباری محدود به حضور در مدرسه حداقل دو روز در هفته میگردد.آموزش اجباری بعد از ۱۸ سال به پایان میرسد و کسی نمیتواند شخص را بعد از ۱۸ سالگی وادار به تحصیل نماید.

هر سال توسط گروهی از معلمان در مدارس تعیین میگردد که آیا دانش آموز پیشرفت لازم را داشته است یا خیر . در صورت داشتن پیشرفت دانش آموز به گروه/کلاس بالاتر ارتقاء میابد و در صورتیکه پیشرفتی نداشته باشد باید در همان گروه/کلاس قبلی خود باقی بماند که به ان اصطلاحا blijven zitten میگویند.

تمامی مدارس توسط گروه ویژه تجسس مدارس Onderwijsinspectie بازرسی میگردنند و در صورت خلاف و یا مشاهده مواردی دیگر مورد تذکر و یا تشویق قرار میگیرند. و در بعضی موارد نیز به مدارس ابلاغ میشود تا تغییراتی را در سیاستهای آموزشی خود اعمال نمایند.

نمرات درسی برای دروس بین ۱ تا ۱۰ تقسیم میشود:

۱۰ فوق العاده Uitstekend
۹ خیلی خوب Zeer goed
۸ خوب Goed
۷ تقریبا کافی Ruim voldoende
۶ کافی Voldoende
۵ تردید آمیز Twijfelachtig
۴ غیر کافی Onvoldoende
۳ تقریبا غیر کافی Ruim onvoldoende
۲ بد Slecht
۱ خیلی بد Zeer slecht

نمرات ۵ ,۴ ,۳,۲, ۱ ردی تلقی میشوند.

مدرسه ابتدایی Basisschool

کودکان بین سنین ۴ تا ۱۲ سالگی دوره ابتدایی را میگذرانند.
مدارس ابتدایی دارای ۸ گروه درسی میباشند. Groep 1……Groep 8
حضور و غیاب در مدارس ابتدایی اجباری است.
کودکان ۴ سال در گروه ۱
کودکان ۵ سال در گروه ۲
گروه ۱ و ۲ را کودکستانی ها تشکیل میدهند.Kleuterschool
کودکان گروه ۳ تا گروه ۷ خواندن و نوشتن و ریاضی را در این مقاطع میاموزند.
تدریس درس انگلیسی در بعضی از مدارس از گروه ۴ و در بعضی از مدارس دیگر از گروه ۷ آغاز میگردد.
کودکان گروه ۸ به منظور تعیین سطحشان برای دوره آموزش متوسطه بایستی امتحان بدهند که به این امتحان سیتو توتس Citotoets میگویند.
امتحان مذبور توسط موسسه مرکزی تستهای توسعه یافته
Centraal instituut voor toetsontwikkeling تهیه شده است. البته نظر معلم گروه ۸ در تعیین سطح متوسطه شاگرد نیز بسیار حائز اهمیت میباشد.

اوراق امتحانی به مرکز مربوطه فرستاده میشود و توسط کامپیوتر تصحیح میگردد.نتایج این امتحان بعد از ۳ یا ۴ هفته اعلام میگردد.
حداقل نمره برای این تست ۵۰۱ و حداکثر نمره برای آن ۵۵۰ میباشد.
دانش آموزانی که رتبه اشان ۵۲۰ و کمتر از آن میباشد بایستی دوره VMBO یعنی middelbaar beroepsonderwijs را بگذرانند و دانش آموزانی که رتبه اشان ۵۴۵ و بالاتر از آن میباشد نیز بایستی دوره VWO یا به عبارتی wetenschappelijk onderwijs را بگذرانند….

۵۰۱ – ۵۲۲ – Basisberoepsgerichte leerweg
522 – 527 – Basis- en Kaderberoepsgerichte leerweg
524 – 528 – Kaderberoepsgerichte leerweg
528 – 532 – Kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde/theoretische leerweg het voormalige mavo
530 – 535 – Gemengde/ Theoretische leerweg
533 – 536 – Gemengde/Theoretische leerweg en Havo
538 – 541 – Havo
538 – 545 – Havo/ Vwo Brugklas
545 – 550 -( Vwo (Atheneum / Gymnasium / Tweetalig onderwijs / Tvwo

بعد از اعلام رتبه و مشورت با معلم گروه ۸ و صحبت با والدین ، شاگرد تعیین سطح میگردد و وارد گروهی از گروههای دبیرستان میشود. اغلب دانش اموزان در این مقطع آموزشی ۱۲ سال دارند.

دانش آموزانی که به نتیجه تعیین سطح گرفته شده اعتراضی ندارند بر طبق روند عادی و بر طبق نتیجه و مقطع اعلام شده به تحصیل خود ادامه میدهند ولی گاه والدین بچه ها به نتیجه گرفته شده برای تعیین سطح بچه هایشان اعتراض میکنند و به هیچ وجه نتیجه را نمیپذیرند.

در اینصورت از آنجایی که در هلند مدرسه راهنمایی ندارند تمامی دانش آموزان با رتبه های متفاوتشان در دوره دبیرستان Onderwijs vootgezet دوره ای به نام Brugklas را میگذرانند.( دوره ای که به مانند پل عبور برای دانش آموزان به سطحی بالاتر میباشد.) در این سال تحصیلی دانش آموزان میاموزند که چطور خود را با تفاوتهای محیطی و آموزشی وفق دهند و با قبول مسئولیت پذیری در کارهایشان آشنا شوند.

هنگامی که بعد از سپری شدن این سال هنوز بهترین سطح دانش آموز برای دوره دبیرستانیش مشخص نشده باشد یکسال دیگر را هم در دبیرستان تحت عنوان دوره orientation میگذرانند. ( در این دوره آشنایی بیشتر دانش آموز در رابطه با وفق پذیری با جامعه در رابطه با تفاوتها و مسئولیت پذیری میباشد.)

سال اول برای این دانش آموزان را Eerste brugjaar مینامند و و سال دوم را نیز Tweede brugjaar مینامند.
بعد از آن دیگر بی تردید سطح دانش آموزان مشخص شده است و آنها بر اساس نمراتشان در گروههای مناسب در دبیرستان به تحصیل خود ادامه میدهند.
در سال سوم بیشتر برایشان در مورد دوره هایی که در سالهای بالاتر باید بگذرانند توضیح میدهند و در مورد بسته های مشخص درسی در آن سالها با دانش آموزان صحبت کنند.
و دانش آموزان باید انتخاب خود را بر اساس طرح انتخابی Profielkeuze تعیین نمایند.

از بین ۴ طرح انتخابی Profielkeuze دانش آموزان باید یک طرح Profiel را انتخاب کنند. طرح انتخابی درسهای مربوط به خود Profielvakken را شامل میگردد.
در کنار بعضی از دروس همگانی Basisvorming این درسها هم باید اجباری در دوره فوق برداشته شود.

علوم و تکنیک (شیمی، فیزیک، ریاضیات گروه ب) Natuur en Techniek
علوم و تندرستی(شیمی، زیست شناسی، ریاضیات گروه آ یا بالاتر) Natuur en Gezondheid
اقتصاد و جامعه (اقتصاد، تاریخ، ریاضیات گروه آ یا بالاتر) Economie en Maatschappij
تمدن و جامعه(تاریخ، ریاضیات گروه س یا بالاتر) Cultuur en Maatschappij

سپس یک تست Profielkeuzetest از بچه ها گرفته میشود که مشخص میکند شاگرد در چه دروسی قوی و یا ضعیف است و سپس بر پایه علاقه شاگرد و نمرات و نظر معلم دوره بعدی شاگرد تعیین میشود.

گاه پیش میاید که دانش آموزانی که برای دوره VMBO قبول شده بودنند با سپری کردن دو سال دیگر بتوانند در امتحانات HAVO شرکت کنند و دیپلم خود را در HAVO بگیرند و همچنین دانش آموزانی که برای دوره HAVO قبول شده بودنند با سپری کردن دو سال دیگر بتوانند در امتحانات VWO شرکت کنند و دیپلم خود را در VWO بگیرند.

سال یک و دو در دبیرستان را Onderbouw/Eerste fase و سال سه و چهار و پنج و شش را Tweede fase / Bovenbouw میگویند.

دبیرستان Onderwijs vootgezet
دوره های دبیرستان به چندین گروه تقسیم میشود:

VMBO -
voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs
HAVO -
hoger algemeen voortgezet onderwijs
VWO -
voorbereidend wetenschappelijk onderwijs

کالج Middelbaar beroepsonderwijs
کالج نیز دارای ۴ سطح میباشد. (دیپلم سطح ۴ کالجها معادل فوق دیپلم ما ارزشیابی میشوند.)
دیپلم MBO

middelbaar beroepsonderwijs

مدرسه عالی

لیسانس HBO
hoger beroeponderwijs

دانشگاه

لیسانس HBO
فوق لیسانس MASTER
دکترا PHD

حال در اینجا به ترتیب به طور خلاصه در مورد تمامی این دوره ها توضیح میدهم.

دوره های دبیرستان

VMBO
voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs
یک دوره ۴ ساله است که از سن ۱۲ تا ۱۶ سالگی طول میکشد.
این دوره ترکیبی از آموزش های حرفه ای و آموزش تئوری است با یک بسته درسی که شامل دروس زبان،‌ریاضیات، تاریخ، هنر و علوم میباشد.
بعد از سپری کردن ۴ سال دانش آموز میتواند وارد کالج گردد و مقطع MBO را طی کند که در این دوره آموزشی یک دوره مدیریت حرفه ای است که بیشتر دروس عملی است تا تئوری.

بعد از اتمام کالج و اخد دیپلم MBO در سطح ۴(گرفتن این دیپلم Niveau 4 MBO گاه گذراندن ۴ تا ۶ سال را طلب میکند) دانش آموز میتواند وارد Hogeschool شود و دوره HBO را طی نماید تا موفق به گرفتن لیسانس گردد. بعد از گذراندن ۴ سال و اخذ لیسانس (HBO) میتواند وارد دانشگاه شود تا فوق لیسانس و سپس دکترای خود را اخذ نماید.

HAVO
hoger algemeen voortgezet onderwijs
یک دوره ۵ ساله است که از سن ۱۲ تا ۱۷ سالگی طول میکشد.
در ۳ سال اول مانند تمام دانش آموزان دیگر یک بسته مشترک درسی Basisvorming را دارا میباشند که شامل دروس زبان،‌ریاضیات، تاریخ، هنر و علوم میباشد.
در سال چهارم باید یک طرح درسی Profiel را به طور کامل انجام دهند.
از بین ۴ طرح انتخابی Profielkeuze دانش آموزان باید یک طرح Profiel را انتخاب کنند. طرح انتخابی درسهای مربوط به خود Profielvakken را شامل میگردد.
در کنار بعضی از دروس همگانی Basisvorming این درسها هم باید اجباری در دوره فوق برداشته شود.

علوم و تکنیک (شیمی، فیزیک، ریاضیات گروه ب) Natuur en Techniek
علوم و تندرستی(شیمی، زیست شناسی، ریاضیات گروه آ یا بالاتر) Natuur en Gezondheid
اقتصاد و جامعه (اقتصاد، تاریخ، ریاضیات گروه آ یا بالاتر) Economie en Maatschappij
تمدن و جامعه (تاریخ، ریاضیات گروه س یا بالاتر) Cultuur en Maatschappij

علاوه بر دروس عمومی و دروس یکی از این طرحها بایستی دروس هلندی و زبان انگلیسی را هم به اجبار بخوانند.

کسانی که طرح علوم و تکنیک را انتخاب کرده اند در آینده میتوانند دوره های تکنولوژی و علوم پایه را در مدارس عالی طی کنند.

کسانی که طرح علوم و تندرستی را انتخاب کرده اند در آینده میتوانند دوره های پزشکی و پیراپزشکی را در مدارس عالی طی کنند.

کسانی که طرح اقتصاد و جامعه را انتخاب کرده اند در آینده میتوانند دوره های اقتصاد و علوم اجتماعی را در مدارس عالی طی کنند.

کسانی که طرح تمدن و جامعه را انتخاب کرده اند در آینده میتوانند دوره های هنر و زبانهای خارجی را در مدارس عالی طی کنند.

دانش آموزانی که دیپلم خود را در اخذ میکنند میتوانند برای رفتن به دانشگاه دو راه را طی کنند:
۱ – در دبیرستان مانده و ۱ سال دیگر دوره VWO را طی کرده سپس به دانشگاه بروند.
۲- به مدرسه عالی رفته و لیسانس خود را بعد از ۴ سال اخذ نموده سپس به دانشگاه رفته تا در مقطع فوق لیسانس به تحصیل بپردازند.

VWO
voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
یک دوره ۶ ساله است که از سن ۱۲ تا ۱۸ سالگی طول میکشد.
این دوره مانند دوره HAVO است که در بالا توضیح داده شد ولی دروس در این دوره کمی مشکلترند و دوره نیز به جای ۵ سال ۶ سال میباشد.
همچنین دوره به دو دسته تقسیم میشود: Atheneum و Gymnasium
دوره Gymnasium دانش اموزان علاوه بر دروس Atheneum باید دروس لاتین و یونانی را نیز بالاجبار بخوانند.

دانش آموزانی که دیپلم VWO خود را اخذ میکنند میتوانند مستقیما به دانشگاه رفته و در آنجا لیسانس خود را بگیرند و فوق لیسانس خود را نیز بعد از آن در آنجا اخذ نمایند.
و یا آنکه به مدرسه عالی رفته و لیسانس خود را بعد از ۴ سال اخذ نموده سپس به دانشگاه رفته تا در مقطع فوق لیسانس به تحصیل بپردازند.

راهنمای مهاجرت به هلند قسمت اول

دوره کالج

MBO
middelbaar beroepsonderwij
مقطع MBO یک دوره آموزشی و نوعی مدیریت حرفه ای است که بیشتر دروس عملی است تا تئوری. و با گرفتن دیپلم سطح ۴ آن شخص میتواند یا وارد بازار کار شود و یا به مدرسه عالی رود تا لیسانس خود را اخذ نماید.
(دیپلم سطح ۴ کالجها معادل فوق دیپلم ما ارزشیابی میشوند.)

دوره مدرسه عالی

لیسانس HBO
hoger beroeponderwijs
در مدارس عالی دروس متفاوتی وجود دارند که بعد از ۴ سال دانشجویان میتوانند لیسانس خود را گرفته وارد بازار کار شوند یا به دانشگاه رفته تا به تحصیل در دوره فوق لیسانس بپردازند.

دوره دانشگاه

لیسانس HBO
فوق لیسانس MASTER
دکترا PHD
در دانشگاه دانشجویان میتوانند بعد از گذراندن ۴ سال لیسانس گرفته و در پی آن با گذراندن ۲ سال دیگر نیز به اخذ فوق لیسانس خود نایل آیند.

بعد از آن نیز دانشجویان میتوانند به عنوان کارمند تحقیقاتی با دریافت حقوقی معادل ۱۶۰۰ یورو (در سال ۲۰۱۰) در دانشگاه استخدام شوند و دوره دکترای خود را با تحقیقات کامل نموده و به اخذ مدرک دکترایشان در دانشگاه نایل شوند.

علاوه بر جشن فارغ التحصیلی یکی از کارهایی که بعد از گرفتن دیپلم در اینجا متداول است آویزان کردن پرچم و کیف مدرسه بر سر در خانه اشان و نصب پوستری تحت عنوان من قبول شدم Ik ben geslaagd پشت شیشه پنجره اطاقشان میباشد.

* در هلند مدارس دولتی برای بچه های خارجی وجود دارد. اسم این مدارس internationale schalklas است و برای بچه های خارجی در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال میباشد که تسلط به زبان هلندی ندارند و در ضمن باید به مدرسه هم بروند.

اگر فرزندتان زیر ۱۲ سال است به شما توصیه میکنم که آنها را به مدارس عادی هلندی بفرستید. بچه ها خیلی سریع خود را با محیط وفق میدهند. بچه هایی که از همان ابتدا هلندی را در مدارس هلندی یاد میگیرند زبان هلندی را بدون لهجه صحبت میکنند که این امر بعدها بسیار به نفعشان میباشد. ممکن است حتی بخواهند که فرزندتان ۲ سال پایین تر از کلاسی که در ایران میرفته است بنشیند ولی این ارزشش را دارد و نتیجه اش را بعد که وی به راحتی به دانشگاه راه پیدا میکند می بینید.

در ضمن سعی کنید آن مدارس دولتی هلند را انتخاب کنید که معلم سر کلاس است و به بچه درس میدهد. زیرا مدارسی در هلند است که بچه ها آزادند که هر کاری که دلشان میخواهد بکنند و کسی آنها را مجبور نمیکند که درس بخوانند. این خود بچه است که تصمیم میگیرد که در مدرسه چه بکند. شیوه آموزشی این مدارس شیوه آموزشی دالتون Dalton است و برای بچه های بازیگوش به هیچ وجه مناسب نیست.

حمل و نقل

سازمان اتوبوسرانی نقش اساسی در جابجایی مردم در داخل و اطراف شهر را دارا می باشد. کرایه اتوبوس به کارگر داخل اتوبوس در مقابل اخذ بلیط ارائه می گردد، به عبارت دیگر نیازی به تهیه بلیط خارج از اتوبوس نمی باشد. هزینه آن تابع مسیر و میزان مسافتی است که مسافر می خواهد طی کند. پس از اتوبوسرانی وسیله اصلی برای جابجایی در داخل شهر به عهده سه چرخه هایی است به نام آتو ریکشا، که ظرفیت آنها حداکثر سه نفر و همواره حالت دربستی دارد. کرایه سه چرخه ها براساس میزان مسافت طی شده، که توسط تاکسیمتر بر حسب روپیه (باشروع ۱۰ روپیه در ابتدا ) نشان داده می شود، تعیین می گردد. لازم به یاد آوری است که به غیر از دو وسیله عمومی فوق تعداد قابل توجهی آژانس های تاکسی شهری و برون شهری وجود دارد که این گونه وسیله ها نیز دارای یک هزینه اولیه ثابت بوده و مازاد آن بر حسب مسافت طی شده (بسته به نوع وسیله نقیله و دارا بودن یا نبودن کولر ) محاسبه می گردد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر