بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
بی اطلاعی مردم از ایجاد بازار خرید و فروش امتیاز اوراق تسهیلات مسکن شرایط را به گونه ای فراهم کرده است که برای خرید هر برگ اوراق وام مسکن بایستی مبلغ 100 هزار تومان به واسطه کارگزاری از سوی خریدار اوراق اخذ گردد.
کد خبر : ۱۳۳۳۳۹
نویسنده :
محمدآموخته
به گزارش بورس نیوز، بی اطلاعی مردم از ایجاد بازار خرید و فروش امتیاز اوراق تسهیلات مسکن شرایط را به گونه ای فراهم کرده است که برای خرید هر برگ اوراق وام مسکن بایستی مبلغ 100 هزار تومان به واسطه کارگزاری از سوی خریدار اوراق اخذ گردد.

این گزارش می افزاید، در سیستم نظام بانکی کشور نحوه محاسبات اقساط تسهیلات ارایه شده با فرمولی به عنوان 2 هزار و 400 انجام می گیرد که میزان سود علی الحساب نرخ وام را مشخص می نماید.

این گزارش حاکی است، برای دریافت 45 میلیون تومان وام مسکن و جعاله بایستی 90 برگه اوراق  هر کدامبا قیمت 100 هزار تومان خریدای کرد که در مجموع بهره 20 درصدی بدون در نظر گرفتن سود علی الحساب بانک مذکور را رقم می زند در حالیکه با شرایط فوق دریافت تسهیلات از طریق بانک های خصوصی کشور و همچنین افرادی که با آگهی در روزنامه کثیرالانتشار اقدام به میزبانی ارایه تسهیلات می نمایند با یک حساب سرانگشتی امری منطقی و مناسب تر به حساب می آید.

این گزارش می افزاید، از جمله عوامل مؤثر در افزایش قیمت اوراق مسکن می توان به افزایش سودهای سپرده گذاری بانک ها اشاره کرد که در گذشته میزان سوددهی بانک ها به گونه ای لحاظ می گردید که سپرده گذاری در بانک مسکن و امتیاز دریافت اوراق سود بالاتری را شامل می بود.

همچنین، با توجه به شرایط فوق اختلاف زیادی میان عرضه و تقاضا اوراق تسهیلات مسکن به وجود آمده است که از دو روش سپرده گذاری سرمایه در بانک مسکن در راستای اخذ تسهیلات اوراق وام و یا کاهش تقاضا خرید اوراق مسکن امکان از بین بردن فاصله میان عضه و تقاضا امکان پذیر می باشد و بایستی به کسانی که خواستار خرید اوراق تسهیلات مسکن می باشند در خصوص میزان سود وام دریافتی اطلاع رسانی به عمل آید.

بازوبند کاپیتانی افزایش نرخ تسهیلات بر بازوی بانک مسکن در لیگ بین بانکی

در همین راستا کارشناس کارگزاری بانک کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز نحوه محاسبه یک وام 35 میلیون تومانی با نرخ بهره 15.5 درصد بانک را اینگونه توصیف کرد: شخص وام گیرنده با کسر هزینه های جانبی دریافت تسهیلات از جمله کارشناس بانک، مبایعنامه و دفترخانه در نهایت مبلغ 26 میلیون تومان تسهیلات دریافت می نماید که با جای گذاری اعداد در فرمول محاسباتی سیستم بانکی در مجموع نرخ اخذ تسهیلات از بانک مسکن با نرخ سود علی الحساب 33.8 درصد محاسبه می گردد پس افرادی که با خرید اوراق تسهیلات بانک مسکن قصد خرید خانه دارند بایستی بدانند که نرخ واقعی سود علی الحساب تسهیلات آنها 33.8 درصد می باشد در حالیکه تسهیلات فوق را با نرخ 15.5 درصد برآورد کرده اند. بدین ترتیب بازوبند کاپیتانی افزایش نرخ تسهیلات بر بازوی بانک مسکن در لیگ بین بانکی بسته شده است . این موضوع از آن جهت تاسف بار است که این بانک کارکرد تخصصی دارد و در حال حاضر دولتی است و برای کمک به اقشار مختلف جامعه جهت خانه دار شدهن بوجود آمده است.

علی صفاری در ادامه خاطر نشان کرد: وام گیرنده مبلغ 26 میلیون تومان وجه نقد از بانک دریافت می نماید که بایستی به مدت 12 سال ماهیانه مبلغ 550 هزار تومان بابت اقساط وام به بانک پرداخت نماید که در پایان مشخص می گردد که شخص وام گیرنده در مدت 12 سال بایستی 53 میلیون و 200 هزار تومان سود علی الحساب را به بانک بازگرداند.

شایان ذکر است، با راه اندازی صندوق سرمایه گذاری نسیم که با پذیره نویسی یونیت یک هزار تومانی بستر مناسبی را برای تأمین مالی ساخت پروژه های ساختمانی ایفا می کند انتظار می رود با اطلاع رسانی های به موقع تا حدودی از میزان تقاضای دریافت اوراق تسهیلات مسکن کاهش یابد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
بوس نیوز تحلیل در خصوص اوراق کار سختی شده فقط کافیست اوراق به خریداران واقعی واگذار شود نه به نوسان گیران بعد خواهیم دید ارزشش همان 50 هزار تومان است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟