بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر : ۱۳۳۳۷۶
رئیس اتاق مشترک ایران و چین از رفع مشکل فاینانس چین و از سرگیری آن ظرف ۱۵ روز آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر توافق بر سر گشایش فاینانس ۳۶ میلیاردی دلاری نهایی شده است .

اسدالله عسگر اولادی در گفت‌وگو با تسنیم، در رابطه با جزئیات توافق اخیر مقامات ایرانی با طرف چینی برای گشایش فاینانس چین، اظهارداشت: در پی جلسات مختلف مشکل فاینانس چین برطرف شده است و طرف ۱۵ روز آینده گشایش ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از بیان جزئیات بیشتر توافقات برای گشایش فاینانس چین به خاطر مانع تراشی بانک های غربی معذورم، افزود: در حال حاضر توافق بر سر گشایش فاینانس ۳۶ میلیاردی دلاری نهایی شده است و در تلاشیم تا با رایزنی‌های دیگر این رقم را افزایش دهیم .

به گزارش تسنیم، عسگراولادی پیش از این با اعلام خبر سفر هیات ویژه از بانک مرکزی به چین گفته بود: ایران از چین ۱۸ میلیارد یورو معادل ۲۲ میلیارد دلار طلب دارد که قرار بر این شد دو برابر این مبلغ، یعنی ۴۴ میلیارد دلار، برای فاینانس پروژه‌های ایرانی اختصاص یابد؛ ضمن اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد از این مبلغ باید به‌صورت ریالی از سوی بانک مرکزی ایران تامین شود.

به اعتقاد وی، در حال حاضر این فاینانس‌ها گشایش نیافته و اگر این فاینانس‌ها عملیاتی شود، تبادلات تجاری فعلی ایران با چین که هم اکنون ۴۴ میلیارد دلار است، در سال جاری (با ۱۰ درصد افزایش) از مرز ۵۰ میلیارد دلار می‌گذرد. البته تاکنون بهانه بانک مرکزی این بود که پروژه‌های کافی برای گشایش فاینانس وجود ندارد؛ در حالی که هم اکنون ۸۰ پروژه تعریف شده برای استفاده از این فاینانس وجود دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر