بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
محصول این نشست بیانیه‌ای بود که وعده داد به دولت جدید عراق كمك همه‌جانبه کند تا داعش را از میان بردارد. با این حال فواد معصوم، رئیس‌جمهور جدید عراق، گفته است مواضع داعش در سوریه هم بمباران شود.
کد خبر : ۱۳۳۳۹۵

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، روزنامه انگلیسی تلگراف (Telegraph) در یادداشتی به موضوع نشست پاریس که با عنوان ائتلاف برای مبارزه با داعش تشکیل شده بود پرداخت.

 

تلگراف با بیان اینکه "وقتی برای از دست دادن وجود ندارد" نوشت: این کنفرانس به عنوان قدمی مهم در ایجاد ائتلاف جهانی برای مبارزه علیه داعش محسوب می‌شود.

 

 

به نوشته این روزنامه «داعش هزاران کیلومتر مربع از مناطق مرزی میان عراق و سوریه را تحت کنترل خود درآورده و شمار جنگجویانش به ۳۰ هزار نفر می‌رسد و اخیرا سرِ دو آمریکایی و یک انگلیسی را با تبلیغات گسترده بریده است.»

 

 

«از سوی دیگر باراک اوباما از متحدان خود خواسته است برای ایجاد یک کمپین نظامی جدید برای نابودی داعش به او بپیوندند و آمریکا تاکنون ۱۶۰ حمله هوایی در شمال عراق انجام داده است.

این تلاش‌ها علاوه بر کمک به نیروهای کرد و ارتش عراق، احتمالا حملات هوایی جدیدی در عراق و سوریه را نیز شامل می‌شود.»

 

 

بر اساس گزارش این روزنامه «"فیلیپ هاموند" وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه گفت: "بریتانیا نقشی مهم ایفا خواهد کرد اما هنوز در مورد چگونگی همکاری تصمیم نگرفته‌ایم."

 

آقای هاموند گفت: کنفرانس پاریس نشان می‌دهد ما در حال جلب حمایت برای ائتلاف و اهداف آن هستیم. چیزی نمی‌تواند ما را از هدف استراتژیک خود برای نابودی داعش و ایدئولوژی بربرانه آن‌ها دور کند.

 

هاموند گفت: این یك تهدید جهانی است و پاسخ به آن هم باید جهانی باشد. زمانی برای از دست دادن وجود ندارد.»

 

 

تلگراف با تاکید بر این نکته که "بر اساس ادعای سران غرب این ائتلاف جهانی است" می افزاید: «دلیل این امر این است که ۱۰ کشور از 27 کشور عضو گروه موسوم به ائتلاف از میان كشورهای عربی هستند و این به ادعای سران غرب کمک می کند.»

 

 

تلگراف با اشاره به درخواست عراق از آمریکا برای مبارزه با داعش ادامه می دهد: «محصول این نشست بیانیه‌ای بود که وعده داد به دولت جدید عراق كمك همه‌جانبه کند تا داعش را از میان بردارد.

با این حال فواد معصوم، رئیس‌جمهور جدید عراق، گفته است مواضع داعش در سوریه هم بمباران شود.

 

معصوم گفته است: ما درخواست می‌كنیم حملات هوایی بصورت مداوم علیه مواضع تروریست‌ها ادامه یابد. نباید اجازه دهیم پناهگاه بسازند. باید آنها را هرجا كه هستند دنبال كنیم. باید منابع مالی آن‌ها را قطع كنیم. باید آن‌ها را مجازات كنیم و نگذاریم مبارزان از كشورهای همسایه به آن‌ها بپیوندند.»

 

 

این روزنامه انگلیسی با اذعان به اینکه "بمباران مواضع در سوریه با پیچیدگی‌های حقوقی و نظامی همراه است" ادامه می دهد: «آمریكا و متحدانش حاضر نشدند با بشار اسد همكاری کنند و این به معنای حمله هوایی به مواضع داعش در سوریه بدون اجازه دولت این كشور خواهد بود.»

 

 

«ائتلاف علیه داعش باید بزودی تصمیم بگیرد كه موانع حقوقی را توسط یك قطعنامه سازمان ملل برای حمله هوایی در سوریه از میان بردارد. اما این موضوع باید با موافقت هر پنج عضو شورای امنیت، از جمله روسیه و چین، كه در گذشته با اقدام نظامی در سوریه مخالفت كرده‌اند، همراه باشد.»

 

 

تلگراف با یادآوری اینکه "ایران به كنفرانس پاریس دعوت نشد" می نویسد: «روسیه و چین در كنفرانس پاریس حاضر بودند اما موضع آن‌ها در مورد هرگونه قطعنامه احتمالی سازمان ملل مشخص نیست. مسئله دیگر این است كه آیا آمریكا و قدرت‌های غربی با ایران همكاری می‌كنند یا خیر. ایران به عنوان یك قدرت شیعه با افراط‌گرایی سنی داعش مخالف است. اما دشمنی بین ایران و آمریكا هنوز از پیوستن آن‌ها به یكدیگر علیه دشمن مشترك جلوگیری می‌كند.

 

 

«آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، گفته است: من پیشنهاد آمریكا به ایران در مورد داعش را قبول نكردم چون دستان آمریكا در این مورد آلوده است. هدف آمریكا در مبارزه با داعش اشغال منطقه و ایجاد شرایطی است كه بتواند هر وقت كه خواست جنایاتش را مرتكب شود.»

 

 

تلگراف در پایان می نویسد: «آمریكا برای شكل دادن ستون فقرات غیرغربی ائتلاف به كشورهای عربی متكی شده است. عربستان و امارات كه هر دو در پاریس حضور داشتند، مجهز به نیروی هوایی آمریكایی هستند و می‌توانند به هرگونه كمپین نظامی بپیوندند.»

 

 

 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر