بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر : ۱۳۳۴۲۱
شهروند| مشکل کم‌آبی در کشور این روزها جای خود را بحران بي‌آبی داده و کار از هشدار گذشته است. گزارش‌ها هم حکایت از آن دارد که ارتفاع کل بارندگی‌های جوی از اول مهرماه تا ٢٥ شهریور‌ سال آبی ٩٢-٩٣ بالغ بر ٢١٨ میلیمتر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت با میزان ٢٤١ میلیمتر حدود ١٠‌درصد کاهش نشان می‌دهد. میزان بارندگی‌ها در حوضه آبریز اصلی دریای خزر در ‌سال آبی جاری ٣٦٢ میلیمتر بوده که نسبت به ‌سال آبی دوره گذشته با ٤٠٤ میلیمتر ١٠‌درصد کاهش و نسبت به دوره درازمدت ‌سال قبل با ٤١٩ میلیمتر بارندگی ١٤‌درصد کاهش نشان می‌دهد. 

همچنین حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان در سال آبی جاری با ٣٢٨ میلیمتر نسبت به دوره گذشته با ٣٤٥ میلیمتر بارندگی پنج‌درصد و نسبت به دوره درازمدت با ٣٦٧ میلیمتر ١١‌درصد کاهش نشان می‌دهد. در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در ‌سال آبی جاری با ٢٢٨ میلیمتر نسبت به مدت مشابه‌سال گذشته با ٢٩٨ میلیمتر بارندگی به ٢٣‌درصد کاهش و نسبت به درازمدت با ٣٣٦ میلیمتر به ٣٢‌درصد کاهش بارندگی دچار شده است. 

با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت اگر تصمیم عاجل از سوی مردم و مسئولان اتخاذ نشود قطعی آب برنامه‌ریزی‌شده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود به‌خصوص در کلانشهرها و ازجمله در تهران که وضع شرق آن از همین امروز وخیم به نظر می‌رسد. در همین خصوص معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه شورایعالی آب گفت: در موضوع کمبود آب هرچه زمان را از دست بدهیم، وضع بدتر می‌شود و علاوه بر اقدامات فوری، نیازمند تهیه برنامه‌های کوتاه و بلندمدت هستیم. او صدور مجوز از سوی رهبر معظم انقلاب برای برداشت ١٠‌میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به‌عنوان تسهیلات برای طرح‌های آب‌وخاک کشور را فرصتی طلایی برای وزارت نیرو دانست و افزود: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح‌های آب و خاک و به‌خصوص وزارت نیرو باید با برنامه‌ریزی مناسب بتوانند از این اعتبارات به بهترین وجه استفاده کنند.

افزایش قیمت پلکانی آب در تهران

در این میان حمید چیت‌چیان وزیر نیرو که از مدت‌ها پیش تلاش دارد با هشدار و اعلام وضع دشوار از میزان مصرف بکاهد ظاهرا تصمیم گرفته لحن خود را از هشدار به تهدید تغییر دهد. او دیروز پس از جلسه هیأت دولت با تأیید تصویب ۳۰‌میلیارد تومان اعتبار ویژه برای طرح آبرسانی فوری به تهران گفت: قیمت پلکانی آب را در تهران به شدت افزایش می‌دهیم و جدول جدید را به‌زودی منتشر و اعلام می‌کنیم. او با اشاره به این‌که برای جلوگیری از افزایش مصرف آب در تهران اقدامات ویژه‌ای انجام خواهیم داد گفت: دستگاه‌هایی نصب خواهیم کرد که اگر مصرف آب خانواری بالا رفت آب مشترک قطع شود. او با تأکید بر این‌که تهرانی‌ها ٢ برابر متوسط کل کشور آب مصرف می‌کنند تأیید کرد: در تهران حدود ٢٥‌درصد آب شرب مصرفی کشور را تولید و مصرف می‌کنیم. 

با این‌که جمعیت تهران ١٢‌درصد کل کشور است. وی افزود: میزان آب شرب در تهران یک‌میلیارد و ٣٠‌میلیون مترمکعب است که در اوج پیک مصرف و در ایام تابستان به ٣٨‌میلیون مترمکعب در ثانیه می‌رسد. او افزود: در اطراف تهران پتانسیل دیگری برای انتقال آب وجود دارد و تنها راه انتقال از سد ماملو است که در سال‌های گذشته احداث شده و این آخرین راه است. چیت‌چیان خاطرنشان کرد: پیشنهادهای لازم را به دولت ارایه کردیم تا آب مشترکان پرمصرف قطع شود و این موضوع درحال حاضر درحال فرآیند تثبیت در دولت است بعد از تصویب این پیشنهادها ما مقررات کاملی را برای برخورد با مشترکان پرمصرف آب شرب خواهیم داشت. چیت‌چیان درباره واردات آب از تاجیکستان اظهار داشت: در سفر اخیر مقامات ایرانی به تاجیکستان این مسأله مورد بررسی قرار گرفته و تحت مطالعه است. امیدواریم پس از بررسی‌های لازم نتیجه را اعلام کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر