بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
کد خبر : ۱۳۳۴۵۳
به گزارش «تابناک»، از روز گذشته تاکنون، تحولات مهمی در بحث مبارزه بین المللی با گروه تروریستی داعش رخ داده که گمانه ها درباره احتمال استفاده ابزاری آمریکا از حربه مبارزه با تروریسم برای براندازی دولت سوریه را جدی تر کرده است. 

در این زمینه، پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا طرح دولت این کشور برای مسلح کردن و همچنین آموزش دادن گروه های شورشی سوری به بهانه مبارزه با داعش را تصویب کرد، انتظار می رود سنای آمریکا نیز امروز رأی مثبت خود را در این زمینه اعلام کند. این در حالی است که از روز گذشته تاکنون، سناتورها به صراحت و یا به صورت غیرمستقیم، اعلام کرده اند که هدف اصلی و نهایی از مسلح کردن شورشیان، اقدام در جهت براندازی دولت سوریه است.

از سوی دیگر، «بی بی سی» به نقل از یکی از گروه های مخالف دولت سوریه به نام «ناظران حقوق بشر سوریه» مدعی شده که طی 24 ساعت اخیر، تروریست های داعش 16 روستا که اکثریت جمعیت آن ها را کردها تشکیل می دهند، در شمال سوریه به تصرف خود درآورده است. به گفته این گروه، داعش با استفاده از آتش توپخانه و همچنین تانک این روستاها را به تصرف درآورده است.

این اخبار در حالی همزمان با تصویب طرح مسلح کردن شورشیان سوری از سوی کنگره منتشر می شود که هنوز هیچ منبع موثقی خبر تصرف این مناطق را تأیید نکرده و بر همین اساس، به نظر می رسد همزمانی این رویدادها، بیش از هر چیز در قالب نوعی زمینه سازی برای انجام اقدام نظامی غیرمستقیم آمریکا علیه دولت دمشق قابل ارزیابی است. 

بر این اساس، به نظر می رسد همزمان با تصویب طرح مذکور در کنگره، گروه های مخالف دولت و شورشیان در سوریه نیز تلاش دارند با انتشار اخباری از آن دست که بیان شد، توجیهی برای اقدام هرچه بیشتر دولت آمریکا در راستای ارسال کمک های تسلیحاتی و آموزشی نظامی به خود فراهم نمایند تا در نهایت، به بهانه مبارزه با داعش، شرایط برای اقدام جدی شورشیان علیه دولت سوریه فراهم شود.

به هر حال، در صورتی که طرح آمریکا برای مسلح کردن شورشیان سوری جنبه عملی به خود بگیرد، واشنگتن پس از سه سال به درخواست شورشیان برای دریافت تسلیحات پیشرفته تر پاسخ مثبت داده است. درخواستی که از همان ابتدا با هدف مبارزه با دولت سوریه بیان شده بود و اکنون پیشروی های داعش، بهانه لازم را برای تحقق آن فراهم کرده است. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر