بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛

آرزو و تلاش افراطیون برای هل دادن خاتمی به درون نظام

روزنامه‌های اصلاح‌طلب آخرین روز فعالیت‌کاری خود را به تحلیل نامه خاتمی به رهبر معظم انقلاب اختصاص داده و آرزو می کنند این اقدام سبب وارد شدن خاتمی به درون نظام بشود.
کد خبر : ۱۳۳۴۵۶
گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****
روزنامه‌های اصلاح‌طلب آخرین روز فعالیت‌کاری خود را با تمرکز ویژه به انعکاس جدال خاطرات میان حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و آیت الله مصباح یزدی درباره شیوه مبارزه با حکومت پهلوی در قبل از انقلاب اختصاص دادند.
از سوی دیگر، روزنامه آرمان حمایت اصلاح طلبان از علی لاریجانی را امری «اخلاقی» و نه در جهت اهداف این جریان توصیف کرد و از مخالفان ایشان مرور کتب اخلاق در سیاست را درخواست نموده است؛ این سخنان از سوی اصلاح طلبان در حالی بیان می شود که «خشونت کلامی» و «توهین های شخصیتی» این جریان در دوران مدیریت علی لاریجانی بر صدا و سیما از ذهن ناظران سیاسی محو نشده است و این نمایانگر این است که امور اخلاقی در این جریان متناظر با اهداف تشکیلاتی است .


دلواپسی افراطیون برای علی‌آقاروزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری پنج شنبه را با تیتر« عناصر اختلافی ایران و 1+5 در مذاکرات نیویورک» آغاز کرده است.

•    استقبال از یک نامه

احسان کیانی سرمقاله نویس روزنامه مردم سالاری در سرمقاله «به استقبال یک نامه» به ارزیابی واکنش ها نسبت به نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر معظم انقلاب پرداختند؛ این روزنامه نگار معتقد است که این نامه در راستای فروکاستن شکاف خاتمی و نظام ارسال شده است و نوشت«واقع این است که اگر احتمالا به واسطه برخی مسائل، دیدار آقای خاتمی و مقام معظم رهبری میسر نگردیده ولی ارسال این نامه از سوی تشکل قدیمی و سابقه داری که در جایگاه پدر معنوی اصلاح طلبان قرار دارد؛ آن هم با امضای فردی که بیشترین محوریت در این جریان را داراست، اقدامی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. اقای خاتمی پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اقداماتی در راستای کاستن از فاصله ها و افزایش پیوندهای درون خانواده بزرگ نظام جمهوری اسلامی انجام داده است که از میان آن می توان به نگارش نامه ایشان به رهبری در پاییز 1388 و یا شرکت در نهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند 1390 اشاره کرد»


دلواپسی افراطیون برای علی‌آقاروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار با تیتر یک «جنجال بر سر خاطرات هاشمی» به انعکاس خاطره حجت الاسلام هاشمی نسبت به رفتار سیاسی آیت الله مصباح یزدی پرداخته است و در ادامه نوشت « آيت الله هاشمي رفسنجاني به دليل سابقه حضور در جريان مبارزه در سال‌هاي پيش از انقلاب و حضور مستمر در مناصب مختلف نظام اسلامي در سال‌هاي پس از انقلاب، بدون ترديد يکي از مهم ترين منابع خبري و اطلاعاتي اوضاع سياسي حداقل 60 سال گذشته ايران است. موضوعي که اين پير سياست به خوبي نسبت به آن واقف بوده و از همين رو خاطره نويسي روزانه را در همه اين سال‌ها در برنامه روزانه خود گنجانده و هيچ گاه فراموش نکرده است؛حتي روزهايي که در خط مقدم جبهه به فرماندهي جنگ مشغول بوده است.خاطرات او اما کم جنجال ساز نبوده است.چنان که برخي از مخالفان وي -که در سال‌هاي حضور هاشمي رفسنجاني در متن مبارزات، متولد هم نشده بودند- گاه خاطره نويسي وي را به چالش مي‌کشند و مي‌خواهند که ترديد در صحت آن‌ها را به جامعه القا کنند.»

•    عارف و سودای بهارستان

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به پوشش سخنان عارف نامزد انصرافی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اقدام کرده است و نوشت « تلاش‌مان اين است مردم را تشويق کنيم که مشارکت بيش از انتخابات گذشته داشته باشند تا ان شاءالله اکثريت مجلس را به دست آوريم.»


دلواپسی افراطیون برای علی‌آقاروزنامه شرق

روزنامه شرق آخر هفته را با تیتر«جدال خاطره ها» در انعکاس به سخنان حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در قبال رفتار مبارزاتی آیت الله مصباح یزدی آغاز نمود؛ این روزنامه در صفحه اول خود یادداشتی از محمد عطریانفر از فعالان فتنه 88 نیز منتشر کرده است؛ این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در یادداشت« نکاتی درباره حجتیه » به بیان توضحاتی درباره مصاحبه 4 مرداد خود با این روزنامه پرداخت و نوشت« خبرنگار محترم شرق پرسیده بود آیا وابستگی و قرابتی بین آقای احمدی‌نژاد و انجمن حجتیه وجود دارد؟ در مقام پاسخ، اینجانب وابستگی تشکیلاتی ایشان را مردود دانسته‌ام و هم‌اکنون نیز بر همین نظر استوارم، اما در توصیف روشن‌تر باید عرض کنم عموما  علت و منشأ شبهه مذکور به استفاده مشترک از عبارت دعای «اللهم کل لولیک» برمی‌گردد که رییس‌جمهور محترم سابق نوعا از آن استفاده می‌کردند. این دعا چون نماد آشکار و صحیفه مطرح در دفتر فعالیت‌های انجمن بوده و هست، باعث شبهه وابستگی ایشان به انجمن شده است. معتقدم رویکرد آقای احمدی‌نژاد در بهره‌گیری از این دعا با دنیای اعتقادات اعضای انجمن متفاوت است و هیچ نسبتی با هم ندارد؛ توسل اول، توسلی سیاسی و ریشه در متن مرز‌بندی‌های حاکمیت دارد، در حالی که ابتنا و اعتنا و اعتقاد اعضای انجمن به دعای مذکور برگرفته از زلال مکتب و ناشی از التزام به مبانی و وجوه اعتقادی به موعود آخرالزمان است. »

•    جدال خاطره ها

مهدی قدیمی خبرنگار روزنامه شرق در صفحه سیاسی این روزنامه به روایت خاطرات حجت الاسلام هاشمی و آیت الله مصباح یزدی در مورد اختلاف سلیقه آنان در نحوه مبارزه پرداخته است و سپس به بیان مغایرت این دو روایت پرداخته است و نوشت « به این ترتیب، علاوه بر تفاوت‌های روایت مصباح و هاشمی درباره جزییات دیدار، که یکی معتقد به انجام آن در منزل شهید قدوسی و دیگری معتقد به انجام دیدار در بیت مصباح است و به روایت اول، مقام‌معظم‌رهبری بعد از این دیدار، تا 10سال با مصباح حرف نزده و به روایت دوم، فقط هاشمی با دلخوری منزل او را ترک کرده، تنها نکته مورد تایید هر دوطرف، حمایت هاشمی از مجاهدین اولیه است. حمایتی که البته بسیاری از روحانیون انقلابی پیش از انقلاب، در آن با هاشمی همراه بوده‌اند و حالا دفتر مصباح‌یزدی از آن با عنوان «حمایت از منافقین» یاد کرده است. اما آنچه که بیش از همه محل تامل به‌نظر می‌رسد، حساسیت سایت آیت‌الله مصباح و چهره‌های نزدیک به این روحانی سرشناس قم است. آنها هربار که خاطره‌ای از قول هاشمی درباره گذشته‌شان منتشر می‌شود»


دلواپسی افراطیون برای علی‌آقاروزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد با تیتر «سازمان ملل ر انتظار روحانی» به بازتاب دومین حضور رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل پرداخت و همچنین خبر از عدم برنامه ریزی برای ملاقات با اوباما داد.

•    اطلاعات جدید از موسسه احمدی نژادی ها

روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود به بررسی فعالیت مجمع رسانه ای هما پرداخت و نوشت« محمد محمدي در توضيح بيشتر در اين مورد مي‌گويد: «بعد از تصميم‌گيري در مورد سازماندهي كردن اين مجتمع رسانه‌يي فراخواني داده شد و تعداد زيادي هم ثبت‌نام كردند. در حدي كه اين تعداد بالاي ثبت‌نام دردسر شد. تعداد دقيقش را نمي‌دانم اما ما خيلي به خاطر اين تعداد زياد اذيت شديم. به هر حال جداسازي اين فرم‌ها بسته به تخصصي كه افراد داشتند با اين تعداد زياد مشكل بود.» اين تيم اما برنامه‌هاي جدي براي آينده كاري خود دارند و در توضيح برنامه‌هاي‌شان مي‌گويند كه «در حال حاضر اولين قدمي كه بر مي‌داريم اين است كه تفكرات درست و به دور از حاشيه‌يي را در مورد دكتر احمدي‌نژاد به هواداران بيشتر نشان مي‌دهيم. بزرگ‌ترين مشكل ما در اين جريان اين است كه هواداران در مورد تفكرات فرهنگي آقاي دكتر خيلي اطلاعات ندارند. البته طبيعي هم است. مثلا جلسه‌يي با محوريت موضوعات اقتصادي برگزار مي‌شود همه شركت‌كنندگان ساكت هستند و اظهارنظري نمي‌كنند اما كافي است در حاشيه جلسه در مورد موضوعي سياسي صحبت شود همه نظرات قابل‌توجهي براي گفتن دارند.» ياران محمود احمدي‌نژاد كه تاكيد دارند بسياري از افراد مشهور هم عضو تشكل هما شده‌اند در تشريح اسامي اين افراد مشهور مي‌گويند كه مجاز به افشاي نام اسامي افراد نيستند اما خارج از ايران هم هوادار دارند. هواداراني كه به واسطه كميسيون بين‌الملل هواداران احمدي‌نژاد جذب شده‌اند.»


دلواپسی افراطیون برای علی‌آقاروزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیتر اصلی «تشکر استاد اخلاق از نامه خاتمی به رهبر انقلاب» به انعکاس سخنان سید مهدی طباطبایی پرداخت.

•    تندرو ها دلواپس علی آقا

مطهره شفیعی خبرنگار روزنامه آرمان در صفحه سیاسی این روزنامه در فرار به جلو از نگرانی اصولگرایان از مواضع علی لاریجانی سخن می گوید و به سانسور تلاش همه جانبه اصلاح طلبان برای نزدیک سازی خود به رئیس مجلس دست می زند و نوشت « نكته جالب اينجاست كه رسانه‌هاي اصولگرا نتوانستند از كنار تقبيح نسبت ديكتاتور به رئيس مجلس از سوي اصلاح‌طلبان عبوركنند؛ چنانكه نوشتند: «يكي از نمايندگان، اقدام هيات‌رئيسه در موضوع انتخاب عضو ناظر مجلس در هيات نظارت بر مطبوعات را ديكتاتوري خواند، تقريبا همه روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب تيتر يكشان را به «علي‌آقا» اختصاص دادند و دفاع از رئيس اصولگراي مجلس.» علي لاريجاني را علي‌آقا خطاب مي‌كنند تا بگويند دوستش دارند و نبايد با آنها قهر كند اما واقعا برخي اصولگرايان چه تعريفي از اخلاق دارند؟ شايد برخي از آنها به این روش عادت كرده و با آن خو گرفته‌اند كه اكنون دفاع اصلاح‌طلبان از اصولگرايي كه به ناحق مورد خطاب ناپسندي قرار گرفته است را برنمي‌تابند و حمايت اصلاح‌طلبان از علي لاريجاني را در جهت منافع خود ترجمه مي‌كنند. اگر چنين باشد لازم است برخي اصولگرايان بار ديگر كتب اخلاق سياسي را مرور کرده و از نيروهاي باسابقه خود سوال كنند جايگاه اخلاق در سياست‌ورزي كجاست؟ البته شايد برخي اصولگرايان از بيان جملات ناروا به علي لاريجاني در مجلس هدفي را دنبال مي‌كردند كه پس از عملكرد اخلاقي اصلاح‌طلبان، نتوانستند به اهداف خود برسند!»


دلواپسی افراطیون برای علی‌آقاروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیتر اصلی «بی احترامی به بانوان پذیرفتنی نیست» و «بحران آب به پایتخت رسید» رهسپار پیشخوان مطبوعات کشور شده است. این روزنامه در یادداشت اول خود به بهمن کشاورز به موضوع  تصمیم گروهی برای امربه معروف و نهی از منکر در سطح شهر می‌پردازد؛ وی در یادداشت«قانون فصل الخطاب است» می نویسد « در یک نظام قانونمند باید به حقوق فردی و اجتماعی افراد احترام گذاشت و حقوق شهروندی را محترم شمرد اما اگر عده‌ای تحت هر عنوانی در گروه‌های چند نفری به بهانه ارشاد مردم، قصد داشته باشند پیاده یا با هر وسیله‌ای در شهر گشتزنی کنند، کارشان مصداق راهپیمایی تلقی می‌شود و چنین برنامه‌هایی بدون داشتن مجوز رسمی از مراجع صالحه (وزارت کشور، استانداری و...) با قانون انطباق ندارد. قوه مجریه و قوه قضائیه، (وزارت کشور، دادستانی به عنوان مدعی‌العموم و نیروی انتظامی که ضابط قوه قضائیه است) می‌توانند به اتهام اخلال در نظم عمومی با آنها برخورد قانونی کنند.»


دلواپسی افراطیون برای علی‌آقاروزنامه آفتاب یزد

روزنامه آفتاب یزد با تیتر« روش های خشن یعنی تشدید بد حجابی» که واکنش دولت به انصار حزب الله است، مهمان نگاه خوانندگانش است.

•    سرانجام نسل دوم اصلاحات !

پس از اعلام خبرتاسیس حزب ندای ایرانیان از سوی جوانان اصلاح طلب، بزرگان این جریان سیاسی این گروه را مورد آماج حملات خود قرار دادند. صادق زیباکلام در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد نسل اول اصلاحات را دعوت به خویشتن داری کرد و گفت «ندای ایرانیان باید مطرح باشد. شیوه برخورد تقابل جویی و لجبازی از جانب برخی اصلاح طلبان در مواجهه با ندا اصلا درست نیست» این استاد دانشگاه سپس در انتقاد به ساختار تشکل ندا افزود«نبود چهره های شاخص دیگری مثل صادق خرازی در کنار«ندا» کار را برای آنها دشوارتر می کند»

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
آقای خاتمی در خود مردمند و مردم حامی ایشان،
بعضی شانس دارند که چنین دشمن مهربانی گیرشان افتاده!