بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
کد خبر : ۱۳۳۴۸۱
وزیر نیرو با بیان اینکه حیات کشور بستگی به یک جراحی در مسئله آب دارد،گفت: بازار آب در ۶۰۹ دشت کشور ایجاد می‌شود تا آب قیمت اقتصادی پیدا کند و بی‌رویه مصرف نشود.

به گزارش «انتخاب»، حمید چیت‌چیان عصر پنج شنبه در جلسه شورای آب استان، با قدردانی از مسئولان استان کرمان که به مسئله بحران آب توجه جدی دارند، اظهار کرد: کشور ایران یک کشور کم‌آب است که بخشی از استان‌های آن در مناطق خشک و مابقی در مناطق نیمه خشک قرار دارند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته میزان بارش از حدود 250 میلی‌متر به 242 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.

چیت‌چیان تصریح کرد: جمعاً در کشور 130 میلیارد متر مکعب آب تجدید‌پذیر وجود دارد که در حال حاضر به 120 میلیارد مترمکعب رسیده است زیرا جمعیت زیاد شده و کشاورزی نیز توسعه پیدا کرده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر فرد ایرانی حدود یک هزار و 550 مترمکعب آب تجدید شده وجود دارد، افزود: متوسط آن در دنیا 6هزار و 400 مترمکعب است و این نشان می‌دهد ایزان  در بحران آب قرار دارد.

به نوشته ی تسنیم، وی با اشاره به اینکه مردم به جدیت بحران آب توجه ندارند، اظهار کرد: اگر از مجموع آب تجدیدشونده بیش از 40 درصد استفاده شود، ناپایداری در منابع آب ایجاد می‌شود.

چیت‌چیان تصریح کرد: 120 میلیارد مترمکعب آب تجدید‌پذیر در کشور وجود دارد که 96 میلیارد متر مکعب آن استفاده می‌شود که دو برابر حد استاندارد است و از حیث مصرف نیز کشور در بحران قرار دارد.

وزیر نیرو گفت: به سبب مجانی بودن آب و نداشتن قیمت تمام مردم مسابقه در از بین بردن منابع و بد مصرف کردن این منابع گذاشته‌اند.

وی افزود: با وضعیت فعلی منابع و  افزایش روز به روز مصرف آب در راستای بدتر شدن وضعیت موجود قدم برمی‌داریم.

باید در مصرف آب تجدید نظر جدی شود

چیت‌چیان بیان کرد: باید در مصرف آب یک تجدید نظر جدی شود و تأکید همه مسئولان بر این مسئله است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بارش در منطقه تهران نسبت به سال‌های گذشته 35درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته برای مسئله کمبود آب کار شده که ایجاد سدها وشبکه‌های آب‌رسانی نشان‌دهنده این امر است.

چیت‌چیان بیان کرد: بیشتر همت مدیران بخش آب برای مدیریت آب‌های سطحی صرف شده و آب زیرزمینی مورد غفلت قرار گرفته است، در حالی که آب زیرزمینی 54 درصد آب کشور را تأمین می‌کرده و تقریباً مدیریت در این زمینه رها شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در شورای عالی آب طرحی برای آب‌های زیرزمینی ارائه شده که خوشبختانه شورای عالی آب آن را تصویب کرده است، گفت: یکی از مصوبات این طرح این است که حداقل باید به طور متوسط در کشور 25 درصد مصارف آب زیرزمینی کاهش داده شود به سبب اینکه حدود 8 میلیارد مترمکعب بیشتر از ظرفیت دینامیک آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

 بازار آب در 609 دشت کشور ایجاد می‌شود

چیت‌چیان بیان کرد: یکی از مصوبات شورای عالی آب، ایجاد بازار آب در 609 دشت کشور است تا آب قیمت اقتصادی پیدا کند و بی‌رویه مصرف نشود.

وزیر نیرو افزود: یکی دیگر از مصوبات شورای عالی آب این است که از سال آینده بخش قابل توجهی از اعتبارات وزرات نیرو به منابع آب‌های زیرزمینی تخصیص داده شود.

15 طرح در شورای عالی آب تصویب شده است

چیت‌چیان گفت: 15 طرح در شورای عالی آب تصویب شده تا به برگرداندن وضعیت آب کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه تمام آب تجدیدشونده را می‌توان استفاده کرد، تصریح کرد: هدف رساندن هر دو منابع به 60 درصد است.

وزیر نیرو بیان کرد: راهی جز این نیست که در هر منطقه و دشت خود افراد برای این مسئله تلاش کنند و این فکر که فردی از وزارتخانه کاری انجام دهد باید از بین برود.

چیت‌چیان تصریح کرد: هرگونه حمایتی که بتوانیم، از مسئولان استان کرمان در بحث کمبود آب انجام می‌دهیم و منابع لازم را اختصاص خواهیم داد.

حیات کشور بستگی به یک جراحی در مسئله آب دارد

وی خاطرنشان کرد: حیات کشور بستگی به یک جراحی در مسئله آب دارد و چاره‌ای جز این نیست.

وزیر نیرو تصریح کرد: با اتکا به درآمد مردم و کمک‌های دولت و تلاش و عزمی که در میان مسئولان و مردم وجود دارد، صرفه‌جویی در مصرف آب به خوبی انجام می‌شود.

چیت‌چیان بیان کرد: استان کرمان پیش‌قدم در مسئله آب است و با تمام وجود از این طرح‌ها و برنامه‌ها حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه منابع دولتی محدودیت‌هایی دارد، تصریح کرد: مجلس یک تدبیری در قانون بودجه انجام داده که در تبصره 11 قانون بودجه این مورد دیده شده که برای فعالیت‌های مدیریت مصرف آب و سایر مسائل در این زمینه بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند و دولت نتیجه و حاصل کار بخش خصوصی را خریداری می‌کند زیرا منابع مالی دولت برای انجام این کار کفایت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: چه مانعی دارد که پسته‌داران برای حمایت از محصول خود در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف به معنای این نیست که درآمد کشاورزان کاهش پیدا کند بلکه درآمد آنها افزایش نیز می‌یابد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
مردم توی مصرف مسابقه میدن درست، ولی شما توی این چند سال گذشته لوله های زیر زمین رو که همشونم پوسیده هستن رو تعویض کردین؟