بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
کد خبر : ۱۳۳۵۳۰
سرویس اقتصاد شفاف:ایرانی ها این روزها کمتر سفر می روند.شاید هم بهتر است گفته شود ایرانی ها این روزها کمتر به سفر های داخلی می روند! دلیل آن هم تنها یک چیز است،

گرانی و بالا بودن هزینه سفر در ایران و ارزان تر بودن تورهای سفر به کشورهای همسایه.

در هر حال ایرانی باشی و کارمند، تنها سفر تقریبا کم هزینه ای که می شود رفت، سوار شدن بر خودروی شخصی و پیش گرفتن راه جاده چالوس یا جاده هراز و رسیدن به دریا و جنگل است وگرنه سفر به کیش و حتی مشهد هم این روزها برای از ما بهتران شده است!


این در حالی است که بنا بر شهادت آمار، ايران از نظر جاذبه‌هاي طبيعي و اکوتوريستي و همچنين جاذبه‌هاي گردشگري جزو 10 کشور اول جهان است و از معدود کشورهايي است که هم جاذبه‌هاي طبيعي و هم جاذبه‌هاي تاريخي دارد، اما بهره‌گيري مطلوب از اين پتانسيل عظيم مغفول مانده است.

گرانی ها در سال های اخیر بسیاری از مردم را از سفر و ایران گردی پشیمان کرده است و این روزها گرانی سفر هوایی و بلیت هواپیما و قطار و اتوبوس ، افزایش نرخ بنزین، گرانی هتل و تورهای تفریحی و حتی گرانی خودرو مزید بر علت شده تا بسیاری از خانوارهای ایرانی قید سفر داخلی را بزنند چرا که سفرهای خارجی به صرفه تر از سفرهای داخل ایران است!

به عنوان مثال قیمت تور کیش ، هتل داریوش در ایام نوروز 2 میلیون و 400 هزار تومان قیمت گذاری شده بود و این در حالی است که تور 4 روزه استانبول و دبی یک میلیون تومان بود و حتی ارزان تر از آن هم پیدا می شد!

این در حالی است که در دو سال گذشته به دليل افزايش ناگهاني نرخ دلار، قيمت تورهاي گردشگري خارجي نيز افزايش چشمگيري داشت اما اين افزايش باعث كاهش گردشگري خارجي نشده و همچنان تعداد ورودي گردشگر به كشور، فاصله معناداري با آمار تورهاي گردشگري خارجي دارد.

به تازگی نیز،رئيس اتحاديه هتل‌داران خراسان رضوي گفت: ميانگين نرخ اسکان در مشهد از 50 هزار تومان در هتل‌هاي يک ستاره تا 350 هزار تومان در هتل‌هاي 5 ستاره براي اتاق‌هاي معمولي دو نفره با صبحانه است.

البته باید گفت هزینه اقامت در یک هتل مجلل در مشهد از شبی 900 هزار تومان پایین تر نمی آید و هتل های 50 تومانی هم امکانات اولیه در حد یک مهمانپذیر بسیار ساده را به مردم می دهد که در حد همان جایی برای خواب است!

محمد قانعي درباره نرخ هتل‌هاي شهر مشهد و کاهش و يا افزايش اين نرخ‌ها در فصول مختلف سال، گفته: نرخ‌ها در دوره يک ساله کامل و ثابت است و هيچ يک از هتل‌داران نمي‌توانند در فصول خاص اين نرخ را افزايش دهند مگر اينکه به دليل خدمات ويژه خود، تقاضاي افزايش نرخ داده و اين تقاضا در کميته نرخ‌گذاري اتحاديه بررسي شود.

اما با این حال بعضا دیده شده که با شلوغی هتل ها در این شهر نرخ ها هم بالا می رود و دست زائران هم به جایی بند نیست!

البته این تنها شهر مشهد نیست که گرانی هتل ها مردم را از سفر کردن به آن پشیمان می کند.

سایر شهرهای توریستی ایرن مانند شیراز، کیش، همدان و... نیز همین وضعیت را دارند.

در هر حال علاوه بر گرانی وسایل نقلیه ، به گواه نظر سنجی ها، گرانی هتلها و مراکز اقامتی بزرگترین مشکل مسافرتی مردم در داخل است که باعث می شود بسیاری از سفر رقتن باز بمانند و آنهایی هم که توان سفر دارند خارج از ایران را ترجیح بدهند.

باید منتظر ماند و دید سازمان گردشگری در دولت یازدهم فکری به حال این گرانی ها خواهد کرد یا خیر؟
اشتراک گذاری :
ارسال نظر