بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر : ۱۳۳۶۳۴

مقامات ایرانی ازجمله وزیر خارجه ایران با گفتگوهای زیاد با رسانه‌های آمریکایی در زمینه دیپلماسی عمومی از همتایان غربی خود عملکرد به مراتب بهتری داشته است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مقامات ایرانی بخصوص محمد جواد ظریف، در نیویورک به مراتب از همتایان آمریکایی و غربی خود در مسئله دیپلماسی عمومی پیشی گرفته‌ و گفتگوهای زیادی را با رسانه‌ها انجام داده‌اند.  اما تنها بعد از روز اول مذاکرات در حاشیه مصاحبه‌هایی از مقامات آمریکایی منتشر شد. وزیر خارجه ایران که دانش‌آموخته آمریکا است و دارای لحنی شوخ طبعانه نیز است با شبکه رادیویی ان‌پی آر گفتگو کرده و در شورای روابط خارجی اروپا نیز سخنرانی کرد.

در سالهای گذشته آمریکا از طریق حملات سایبری و تحریم‌های اقتصادی به دنبال کاهش سرعت تولید سوخت هسته‌ای ایران بوده است. درحال حاضر نیز مذاکره‌کننده‌ها از طریق دیپلماسی و فن‌آوری ابداعی به دنبال راهی برای حل این مسئله هستند.

این ایده به دنبال متقاعد کردن ایرانی‌ها برای کاهش اتصالات آبشارهای سانتریفیوژها و ماشین‌های غول‌پیکری است که به شکل مارپیچ به یکدیگر متصل بوده و سوخت اورانیوم را از یک ماشین به ماشین دیگری انتقال می‌دهند. در این مورد ایران می‌تواند ادعا کند که تسلیم خواسته‌های غرب نشده و تنها تعدادی از 19 هزار سانتریفیوژ خود که میلیاردها دلار برای تهیه آن هزینه کرده را کاهش داده است.

کارشناسان هسته‌ای به دولت اوباما اعلام کرده‌اند که درصورت کاهش اتصالات آمریکا و متحدانش می‌توانند ادعا کنند که زمان لازم برای تولید سوخت یک بمب هسته‌ای توسط ایران را افزایش داده و از این رو فرصت کافی برای واکنش در اختیار غرب قرار خواهد گرفت.

هرچند روند مذاکرات و گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی برخی را امیدوار به گسترش روابط کرده بود اما با توجه به شرایط حال حاضر بسیاری چندان خوشبین نیستند. آمریکا اعلام کرده است که تمایلی برای همکاری با ایران در مبارزه با داعش نداشته و ایران نیز تاکید کرده که ابتدا خواستار حل مسئله هسته‌ای است که به گفته ظریف به اندازه کافی پیچیده است.

یکی از اعضای حاضر در این مذاکرات اعلام کرد که درحال حاضر نوعی ناامیدی در مورد رفع موانع در موضوع هسته‌ای و گسترش روابط دیده می‌شود. درصورتی که  مسئله طی ماه‌های آتی حل نشود مشخص نیست که در آینده چنین فرصتی بار دیگر ایجاد شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر