بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
مدیر عامل شرکت کارگزاری کالای خاورمیانه عنوان کرد:

خدمت بزرگ سازمان بورس و اوراق بهادار به کارگزاران

با توجه به اینکه شرکت های کارگزاری با استفاده از اعتبارات بانکی علاوه بر اینکه به حجم گردش معاملات کمک می کنند، باعث می شوند براساس افزایش حجم گردش معاملات هم کارمزد شرکت های کارگزاری و هم مالیاتی که حاصل از گردش فروش سهام به سازمان امور مالیاتی پرداخت می شود، افزایش یابد.
کد خبر : ۱۳۳۶۴۱
نویسنده :
کیوان فر
بخشنامه مالیاتی اعتبارات کارگزاری ها در حالی در آخرین روز معاملاتی هفته قبل توسط سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد که بر مبنای آن کارگزاری ها مجاز به دریافت تسهیلات از بانک ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی مجاز و اعطای اعتبار به مشتریان از محل آن جهت خرید سهام و حق تقدم سهام شده اند.

در همین ارتباط مدیر عامل شرکت کارگزاری کالای خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به استناد مقررات ماده 147 و بند 18 ماده 148 قانون مالیات های مستقیم، سود و کارمزدی که در راستای تحصیل درآمد موسسه به بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز پرداخت می گردد، هزینه قابل قبول مالیاتی می باشد؛ ولی در رابطه با صنعت کارگزاری چون به صراحت با قابل قبول بودن این هزینه ها تاکید نشده بود، ممیزین مالیاتی در زمان رسیدگی این هزینه ها را برگشت داده و مشمول پرداخت مالیات می دانستند.

محمدحسن کمال آبادی افزود: با توجه به اینکه شرکت های کارگزاری با استفاده از اعتبارات بانکی علاوه بر اینکه به حجم گردش معاملات کمک می کنند، باعث می شوند براساس افزایش حجم گردش معاملات هم کارمزد شرکت های کارگزاری و هم مالیاتی که حاصل از گردش فروش سهام به سازمان امور مالیاتی پرداخت می شود، افزایش یابد.

وی ادامه داد: بنابراین در این رابطه بیشترین سود را سازمان امور مالیاتی به خاطر افزایش درآمد شرکت های کارگزاری و افزایش مالیات پرداختی حاصل از افزایش معاملات کسب کرد. در نتیجه ممیزین مالیاتی با برگشت این هزینه های مالی بار مالی بسیار سنگینی را به صنعت کارگزاری تحمیل کرده بودند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به عنوان مثال از حدود 90 شرکت کارگزاری فعال در بازار سرمایه اگر میانگین هزینه های مالی آنها حدود 3 میلیارد ریال در سال باشد، بار مالیاتی آن برای یک سال صنعت کارگزاری به حدود 70 میلیارد ریال بالغ می گردد که اگر این مبلغ را برای 5 سال متوالی در نظر بگیریم به حدود 35 میلیارد تومان می رسد که مطمئناً اثر مالیاتی آن قابل توجه خواهد بود.

کمال آبادی در خاتمه سخنان خود گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به پیگیری های انجام شده در این رابطه که منجر به صدور بخشنامه شماره 12733/200/ص در تاریخ 25 شهریور ماه جاری، که از تاریخ 1391.10.9 قابلیت اجرایی دارد، خدمت بزرگ و ارزنده ای به صنعت کارگزاری انجام داده که جای تشکر و قدردانی دارد و شرکت های کارگزاری می توانند این صرفه جویی مالیاتی را صرف توسعه صنعت کارگزاری و ارایه خدمات بیشتر به مشتریان خود کرده و به افزایش حجم معاملات نیز کمک کند. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر