بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
در نظر سنجی بورس نیوز مطرح شد:

بازار سرمایه در انتظار توافق جامع هسته ای

حجم معاملات روزهای اخیر بورس در حالی اندک می باشد که به نظر می رسد این روند به دلیل رخوت و تعلل سرمایه گزاران ناشی از مشخص نبودن نتیجه نهایی مذاکرات شکل گرفته است.
کد خبر : ۱۳۳۶۴۵
نویسنده :
جمشیدی
مذاکرات هسته ای ایران و تلاش کابینه سیاسی دولت یازدهم برای گشودن درب های بازارهای خارجی به سوی تولیدکنندگان داخلی کشور و در نهایت گشایش روابط بین المللی کشور، مهمترین موضوعی است که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم به وجود آمده و همواره نیز خبرساز بوده و البته تبعات مثبت و منفی بر وضعیت اقتصادی کشور و بازار سرمایه بر جای گذاشته است.

براساس گزارش بورس نیوز، امید و انتظارات مثبت برای بهبود وضعیت سیاسی و لغو تحریم های بین المللی در حالی میان فعالان بازار سرمایه با تشکیل تیم مذاکره کننده و انجام مذاکرات پی در پی پیرامون این موضوع پدید آمده که در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای می تواند محرکی قوی برای خروج بورس از حالت رکود فعلی باشد.

از این رو، این پایگاه خبری اقدام به برگزاری نظرسنجی با عنوان "شما نسبت به حصول توافق هسته ای تا آذرماه چه نظری دارید؟" با دو گزینه 1- خوشبینم 2- بدبینم نموده است.

بر این اساس بیش از چهارهزار نفر در این نظر سنجی شرکت کرده اند که نزدیک 50 درصد از کل آرا نسبت به نتایج نهایی مذاکرات خوش بین بوده اند و حدود 50 درصد نیز نظری عکس آن را داشته اند و چندان به حصول توافق جامع هسته ای امیدوار نبوده اند.

بازار سرمایه در انتظار توافق جامع هسته ای

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: حجم معاملات روزهای اخیر بورس در حالی اندک می باشد که به نظر می رسد این روند به دلیل رخوت و تعلل سرمایه گزاران ناشی از مشخص نبودن نتیجه نهایی مذاکرات شکل گرفته است.

این در حالی است که بازار سرمایه اکنون در نقطه عطف خود قرار گرفته و در پی افت قابل توجه قیمت سهام اغلب شرکت ها، حرکت مجدد بورس در مسیر رشد امری لازم و دور از اجتناب به نظر می رسد که البته این امر نیز به طور قطع طی ماه های آتی اتفاق می افتد.

مصطفی صفاری با اشاره به نتایج نظر سنجی، در این خصوص افزود: نامشخص بودن نتایج مذاکرات هسته ای موجب شده تا فعالان بازار سرمایه نسبت به سرمایه گذاری در این بازار تعلل کنند و فعلاً تصمیمی برای انجام معاملات در بورس نداشته باشند.

وی افزود: وضعیت فعلی بورس به گونه ای است که حصول یا عدم حصول نتیجه مثبت از مذاکرات سیاسی تاثیر چندانی بر وضعیت آتی آن در پی نخواهد داشت.چرا که در هر دو صورت طی ماه های آتی شاهد روند رو به رشد بورس خواهیم بود.

به گونه ای که در صورت توافق جامع هسته ای، روند صعودی شاخص کل و قیمت سهام اغلب مجموعه ها با سرعت بیشتری روی می دهد و در صورت عدم توافق هسته ای، این امر با اجرای سیاست های داخلی دولت و با سرعت کمتری رخ خواهد داد. چرا که قیمت سهام شرکت های بورسی طی ماه های اخیر به اندازه ای کاهش یافته اند که به نظر می رسد اکنون از پتانسیل افت بیش از این برخوردار نباشند و سرانجام در مسیر رشد قرار خواهند گرفت.

این مقام مسئول اجرای سیاست های انبساطی دولت و چگونگی بودجه سال آینده کشور را از جمله محرک های اصلی برای ایجاد رونق در بازار سرمایه بر شمرد و گفت: نتایج اجرای سیاست های دولت برای خروج از رکود، کاهش نرخ بهره بانکی و مصوبات و قوانین لحاظ شده در بودجه سال آینده کشور از جمله عواملی هستند که در صورت عدم بهبود وضعیت سیاسی کشور موجب صعود دوباره شاخص کل و افزایش ارزش سهام می شوند.

بر همین اساس می توان گفت با توجه به اوضاع کنونی و پیش بینی روند آتی بورس، برآیند روند قیمتی سهام شرکتها تا پایان سال مثبت خواهد بود، هرچند که میزان آن نسبت به سال گذشته چندان چشمگیر نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد حاجیلو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
سلام
سوال : چه چیزی باعث شده ایران با این سطح جدیت وارد مذاکرات شود؟

مسلما تحریم ها ثابت شد که تحریم ها کاغذ پاره نیستند.

سوال چه چیزی باعث شده غرب تا به حال به مذاکرات ادامه دهد؟

مسلما کم هزینه تر بودن مذاکره به دیگر رویکرد ها.

یادم نرود تمام تلاش و کوشش غرب جلو گیری از رسیدن ایران به سطح غنی سازی بالا است، حتی تندروهایی مثل مک کین و جمهوری خواه ها هدف قرار دادن تاسسات هسته ای را در دستور کار خود قرار خواهند دارد و شاید این آخرین راه آنها باشد، اما این گزینه به قدری پر هزینه و پرریسک است که نا محتمل ترین هم می باشد چرا که منطقه وارد فاز بحرانی خواهد شد و اختیار کار از دست همه در می رود.

رسیدن به توافق هم برای ایران و هم برای غرب با مذاکره بهترین راه و مطمئن ترین راه است البته نه هر توافقی، توافقی برای ایران مناسب است که شامل برچیده شدن نشود و برای غرب شامل برچیده شدن و لااقل جلوگیری از رشد است، لذا این مذاکرات تا آخرین ثانیه ها سخت و نفس گیر خواهد بود اما توافق در آن بسیار محتمل تر است، چرا که ایران نشان داده با ادامه تحریم ها می تواند فردو در دل کوه ها بسازد که هیچ موشکی نمی تواند به آن آسیب برساند، بنابراین غرب می داند که با شکست مذاکرات باشد شاهد غنی سازی در حد بالای 60% و حتی بالاتر باشد، آن هم در جایی که آنها نمی توانند تهدید جدی بر آن داشته باشند.
از طرفی روابط جدیدی که ایران با روسیه و چین شکل داده نشان می دهد که ایران آماده گذر از تحریم ها است و عملا تحریم های بیشتر نمی تواند مانع از دستیازی به غنی سازی بالاتر شود.

با توجه به تمام داده های فوق توافق تا دو ماه دیگر (ابتدای آذر 93) بسیار محتمل تر از عدم آن است. 1+5 غرب و ایران در آخرین روزها تمام سعی خواهند کرد که از تبدیل شدن مسئله هسته ای ایران به بحران بین المللی جلوگیری کند.