بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
مدیر عامل شرکت کارگزاری سپهر باستان عنوان کرد:

دولت در خصوص بورس شفاف عمل نمی کند

با توجه به پایان مهلت تسویه اعتبارات مشتریان کارگزاری ها از هفته آینده شاهد افزایش تقاضا در بازار سرمایه باشیم. شایان ذکر است طی معاملات روز گذشته نیز شاهد افزایش 1.43 درصدی حجم تقاضا نسبت به عرضه در بورس بودیم.
کد خبر : ۱۳۳۶۴۶
نویسنده :
اعتماد
به نظر می رسد با توجه به پایان مهلت تسویه اعتبارات مشتریان کارگزاری ها از هفته آینده شاهد افزایش تقاضا در بازار سرمایه باشیم. شایان ذکر است طی معاملات روز گذشته نیز شاهد افزایش 1.43 درصدی حجم تقاضا نسبت به عرضه در بورس بودیم.

در همین راستا، ابراهیمی، مدیر عامل کارگزاری سپهر باستان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به اعتقاد بنده صرفاً افزایش تقاضا از محل اعتبارات بر روی افزایش قیمت سهام تأثیر نخواهد گذاشت اگرچه تسویه اعتبارات مشتریان و در نتیجه اعطای اعتبارات جدید، اندکی می تواند بخش تقاضا را تقویت کند.

ابراهیمی تصریح کرد: بطور کلی مسایل سیاسی و بحت مذاکرات هسته ای، نرخ بهره بانکی و بسته حمایتی دولت در جهت خروج از رکود بیشترین تأثیر را بر روند بازار سرمایه دارد. بنابراین زمانی از محل اعتبار می توان شاهد افزایش تقاضا در بازار باشیم که محرک واقعی در اقتصاد ایجاد گردد.

مدیر عامل کارگزاری سپهر باستان عنوان کرد: پیش بینی می شود اگر روند بازار به همین منوال ادامه یابد و ابهامات همچنان وجود داشته باشد، مشتریان نیز با توجه به کاهش قیمت سهام تمایل چندانی به دریافت اعتبار ندارند. چراکه از طرفی مشتری باید بابت اعتبار دریافتی نرخ بهره پرداخت نماید و از طرف دیگر به دلیل کاهش قیمت سهام دچار ضرر گردد، لذا دو طرفه متضرر می شود.

وی عنوان کرد: به نظر بنده مشکل اصلی بازار سرمایه کمبود نقدینگی نمی باشد بلکه ترس و نااطمینانی سهامداران، معضل کنونی بورس کشور است. علاوه بر این در نظام اقتصادی، نقدینگی به حدی وجود دارد که در صورت رونق بورس، سرمایه گذاران حتی خارج از مقوله اخذ اعتباری، نقدینگی به بازار سرمایه وارد کنند. در نتیجه مشکل بازار اخذ اعتبارات نمی باشد بنابراین نمی توان انتظار داشت که در صورت اخذ اعتبارات جدید، وضعیت بورس بهبود یابد بنابراین عدم اطمینان سهامداران مهمترین فاکتوری می باشد که در حال حاضر بازار سرمایه از آن رنج می برد. افزون بر این از مدت ها قبل برای جذب سرمایه مردم به بورس تلاش شده بود اما متأسفانه اعتماد سهامداران نسبت به بازار سرمایه به سادگی طی 8 ماه روند نزولی قیمت سهام سلب شده است.

ابراهیمی اظهار کرد: چنانچه نتیجه مذاکرات هسته ای مثبت باشد، این قضیه می تواند محرک خوبی جهت رشد قیمت سهام باشد، تأثیرگذاری نتیجه مثبت مذاکرات بر بازار سرمایه علاوه بر جو روانی از طریق تأثیر واقعی می باشد که بر روی اقتصاد می گذارد اگرچه این امر مستلزم زمان است.

گفتنی است با توجه به حصول توافقات در مذاکرات هسته ای شاهد تأثیرگذاری آن و ایجاد جو روانی بر بازار خواهیم بود بطوریکه این قضیه منجر می گردد انتظارات برای آینده اصلاح گردد و چشم انداز شرکت ها با افق مثبتی همراه گردد. بنابراین با توجه به رکود 8 ماهه در بورس، چنانچه توافق در مذاکرات هسته ای حاصل گردد انتظار رشد خوبی را در بازار می توان داشت.

مدیر عامل کارگزاری سپهر باستان بیان کرد: بنابراین حصول نتیجه مثبت در مذاکرات باعث مثبت شدن روند شاخص کل بورس خواهد شد. اما حقیقیت این است که با توجه به روند قیمتی سهام طی ماه های گذشته سهامداران به شدت نسبت به بورس دچار ترس و نااطمینانی شده اند. در نتیجه اکثر مشتری ها اقدام به نوسانگیری می کنند لذا نوسانگیری باعث می شود که شاخص کل بورس نیز متعادل بالا برود به گونه ای که این نوسانگیری بازار را تعدیل می کند و از حالت هیجانی و روانی خارج می کند.

وی در خاتمه افزود: بطور کلی به سختی می توان اعتماد از دست رفته سهامداران را مجدداً جلب کرد. این در حالی است که متأسفانه دولت با توجه به سیاست های اتخاذی در خصوص بورس شفاف عمل نمی کند و شاهد حمایت خاصی از طرف تیم اقتصادی دولت نیستیم افزون بر این، ارکان اقتصادی دولت نیز به صحبت های خود در خصوص بورس نیز عمل نمی کنند. این در شرایطی است که افت قیمت سهام در بورس به منزله سوختن سرمایه مردم است و در نتیجه نیاز به حمایت شدید دولت در این خصوص کاملاً مشهود است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
akbar
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
اصلا به فکر سرمایه مردم نیستن بورس نیوزلطفا کاری بکن
منصور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
به نظر بنده ایشون درست میگن باید از ریشه درمان بشه مشکلات اقتصادی کشور
مددی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
به نظر بنده هم کاملا حرف منطقی و حساب شده است دولت باید برای رونق بورس باید اقداماتی انجام بدهد.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
ممنون، حرف دل ما رو زدید
اشکان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
با پول خودمون نمیدونیم چه کار کنیم چه برسه به خرید اعتباری.این دولتم که انتخاب خودمونه پس خود کرده را تدبیر نیست .به نظر من بهترین کار امسال استراحت وتفریح وجذب پتانسیل برای روزای خوبه .بزارید شرکتا تعدیل منفیاشون رو بدن آخر سال میایم سراغشون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
تا به رشد اقتصادي نرسيم خبري از صعود خوب تو بورس نيس