بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶
تماس با اوباما در نیویورک برنامه‌ریزی شده باشد یا اتفاقی، اقدامی نابجاست.
کد خبر : ۱۳۳۶۸۴
به گزارش افکارنیوز، سایت‌های رجانیوز و الف ضمن انتشار این مطلب به تحرکات نشریات زنجیره‌ای زرد پرداختند که به سیاق سال گذشته مایلند دکتر روحانی را به ملاقات و تماس با اوباما در سفر نیویورک ترغیب کنند. الف در این باره نوشت: «سفر رئيس جمهور به نیویورک قطعی شده است؛ اما برای دیدار با اوباما هنوز برنامه‌ای تنظیم نشده است.»

اینها سخنان نوبخت، سخنگوی دولت است که گرچه به قطعیت از سفر روحانی به نیویورک می‌گوید، اما در مورد عدم تنظیم برنامه دیدار با رئيس‌جمهور آمریکا، قطعیتی دیده نمی‌شود و آن قید «هنوز» نشان می‌دهد که امکان دارد در آینده چنین برنامه‌ای ریخته شود. این در حالی است که حسن روحانی، ۸ شهریور جاری در نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه اعلام کرد که «بنده هنوز تصمیم نهایی برای سفر به نیویورک نگرفتم؛ اما اگر تصمیمی اتخاذ شود اعلام خواهد شد، برنامه‌ای هم برای ملاقات با آقای اوباما ندارم.»

الف افزود: در کنار عدم قطعیتی که در سخنان نوبخت برای نداشتن برنامه دیدار دیده می‌شود، می‌توان به ابراز تمایل همزمان روزنامه دولتی ایران برای گفت‌وگوی مستقیم روحانی با اوباما اشاره کرد... سال گذشته و در اولین سفر سازمان ملل حسن روحانی در سمت رئيس‌جمهور ایران، بالاترین سطح ارتباط میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا پس از پیروزی انقلاب شکل گرفت و زمانی که روحانی در راه فرودگاه نیویورک بود، تماسی تلفنی بین او و اوباما برقرار شد که انعکاس وسیعی در داخل و خارج یافت.

۶ روز پس از آن تماس تلفنی، رهبر انقلاب ضمن حمایت از تحرکات دیپلماتیک دولت چه در سفر به نیویورک و چه غیر آن، فرمودند؛ «البته برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود؛ لکن ما به هیئت دیپلماسی ملت عزیزمان و دولت خدمتگزارمان خوشبین هستیم؛ البته به آمریکایی‌ها بدبینیم؛ به آنها هیچ اعتمادی نداریم.»

۲۲ مرداد ماه سال جاری نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان وزارت خارجه و دیپلمات‌های ایران در کشورهای دیگر، با تایید سخنان دو روز قبل رئيس‌جمهور در جمع سفیران و کارداران در خصوص تعامل با همه دنیا فرمودند:‌«در این میان دو استثنا وجود دارد رژیم صهیونیستی و آمریکا... رابطه با آمریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی‌منفعت برود!؟... 

عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با آمریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را ثابت کرد.» رهبر انقلاب همچنین در تبیین ضررهای ناشی از مذاکره با آمریکایی‌ها فرمودند « این کار ما را در افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌ها به تذبذب متهم می‌کند و غربی‌ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دوگانگی جلوه می‌دهند.»

رجانیوز نیز ضمن تحلیلی نوشت: سال گذشته اگر چه مواضع اصولی رئيس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل تحسین برانگیز بود اما «اقدام نابجا» در گفت‌وگوی تلفنی با باراک اوباما در آخرین ساعات حضور در نیویورک باعث شد تا موجی از انتقادات علیه این اقدام بیهوده و پرهزینه به راه افتد، هر چند بسیاری از ذوق‌زدگان داخلی نیز، این اقدام اشتباه را به منزله آغاز گسترش رابطه با شیطان بزرگ و رفع تحریم‌ها تلقی کردند.

رجانیوز از قول مصاحبه تخت روانچی معاون وزیر خارجه با روزنامه شرق نوشت:‌«اگر فکر کنیم این گفت‌وگوی تلفنی در مسائل ایران و آمریکا تغییر ایجاد کرد، یا اینکه موجب تغییری در سیاست‌های ما و آمریکا شد، نه اینگونه نبود، چون اگر تغییری ایجاد شده بود را باید حس می‌کردیم چون چند ماه از آن گفت‌وگو می‌گذرد و اگر قرار بود تغییر ایجاد شود، باید حس می‌کردیم.»
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
رفتن به خانه شیطان با مراوده با ان چه تفاوتی داره؟عجججججججججب!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
اگر به دنبال منافع ملي نه منافع باندي باشيم رابطه با آمريكا از سالها پيش بايد در دستور كار قرار مي گرفت و الان هم هر روز مي گذرد با نداشتن رابطه به زيان منافع ملي است. رابطه با چين و روسيه و مملو كردن بازار ايران با محصولات چين تابحال و روسيه در آينده در جهت منافع دلالان مي باشد. حداقل توليد ملي را تقويت مي كرديد تا اينقدر تابلو نباشد كه رابطه با چين و بريدن از آمريكا چگونه كليد خورده است.