بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
مستطيل شيشه اي تالار

تقویت امید به روزهای آتی

شاخص کل بورس امروز 100 پله صعود کرد تا طی معاملات امروز شاهد بازاری مثبت همراه با جو روانی با نشاط تر از روزهای گذشته باشیم. اما هنوز این جو مثبت و حس بازگشت به رونق در یکی از مهمترین فاکتورهای بازرا دیده نمی شود.
کد خبر : ۱۳۳۷۳۹
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.06.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 103 واحد رشد به رقم 52550 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 15 واحد افزایش عدد 141719 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 100 واحد رشد به رقم 71545 واحد رسيد.

همچنین در این روز "خودرو" با 23 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 24 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افزایش به رقم 809 واحد رسید.

در این شرایط امروز "مارون" با 0.82 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 748 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 466 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس امروز 100 پله صعود کرد تا طی معاملات امروز شاهد بازاری مثبت همراه با جو روانی با نشاط تر از روزهای گذشته باشیم. اما هنوز این جو مثبت و حس بازگشت به رونق در یکی از مهمترین فاکتورهای بازرا دیده نمی شود چراکه ارزش معاملات امروز در دو بازار بورس و فرابورس چنگی به دل نزد و این فاکتور مهم در بورس پایین تر از 100 میلیارد تومان و در فرابورس کمتر از 50 میلیارد تومان بود.

بنابر گزارش بورس نیوز، خصلت اهالی بازار اعتماد دیر هنگان و اطمینان پیدا کردن از ثبات شرایط به جهت حضور در بازار سرمایه می باشد به همین منظور طبیعی است که در چنین شرایطی علی رغم رشد شاخص های بورس و افزایش قیمت سهام شرکت ها همچنان با کاهش حجم و ارزش معاملات مواجه باشیم.

از سویی دیگر آنگونه که از صحبت های اهالی تالار بر می آید این افراد برای حضور با قدرت همچون سال گذشته نیاز به شرایط و سیگنال های خاصی دارند بطوریکه یکی از این سیگنال ها عبور پرقدرت قیمت سهام شرکت ها از مرز قیمت تمام شده آنها در پرتفوی اهالی تالار است. به همین منظور باید بین "رونق" و "بازگشت به روند مثبت" تفاوت قائل شد از همین رو آنچه که امروز از بازار دیدیم بازگشت به روند مثبت بود و در صورتیکه این مهم ادامه پیدا کند می توانیم امیدوار به رونق باشیم لذا شاید تغییر دیدگاه سرمایه گذاران و طبقه بندی انتظاراتشان بتواند عامل کمک کننده ای برای بورس باشد.

اما بازگردیم به نقطه ای که چشم اهالی تالار خیره به آن مانده، جایی به نام نیویورک که در حال حاضر اخبار منتشر شده از این شهر برای اهالی تالار از اهمیت ویژه ای برخودار شده، فعلاً اخباری که به گوش می رسد اگرچه قابل توجه و تصمیم گیری نیست اما اندکی به سمت تقویت امید به روزهای آتی تمایل دارد از همین رو نگاه مثبت به اتفاقات در حال وقوع منطقی تر از دیدگاه منفی گرایانه می باشد اما بازهم تکرار گفته های گذشته را می کنیم، شاید یکی از بزرگترین اشتباهات بازار سرمایه گره زدن مذاکرات به روند این بازار باشد و این در حالی است که هنوز نه تأثیر نتیجه مثبت و منفی آن بر بورس مشخص است و نه مدت زمان تأثیر آن قابل پیش بینی می باشد.

حال سری به معاملات امروز می زنیم، یکبار دیگر گروه خودرو نشان داد که علی رغم فراز و فرودهای این چند هفته اخیر هنوز عنوان لیدری را با خود به یدک می کشد، سبزی کل این گروه در روز جاری حال و هوای بورس را عوض کرد و مجدداً امید به آینده این صنعت بین اهالی تالار زنده شد.

در گروه لاستیک و پلاستیک، مجوز افزایش نرخ تایر صادر شد و مجدداً روند صعودی را به این گروه بازگرداند، اهالی تالار معتقدند احتمال توقف نماد برخی از شرکت های این گروه به جهت تعدیل سود وجود دارد.

در گروه محصولات غذایی نیز گفته می شود بزودی اخبار خوبی منتشر خواهد شد که می تواند بر روند این گروه تأثیرگذار باشد، به نظر می رسد ابلاغ افزایش نرخ محصولات به این شرکت ها از ابتدای نیمه دوم سال مهمترین خبری باشد که می تواند از این گروه منتشر شود.

از سویی دیگر در نماد پارس الکتریک شاهد صف فروش قابل توجه پس از طی یک روند صعودی قابل قبول و چشمگیر هستیم که این روند با توجه به انتشار شایعه فروش زمین اسفندیار این شرکت در بازار به وجود آمد و رشد قیمت سهام این شرکت را منجر شد.

اما متأسفانه طی تماس های مکرری که با مدیریت این شرکت برقرار کردیم هیچ مقام مسئولی حاضر به پاسخگویی نشد به هر حال مدیران این شرکت باید مشخص کنند که رشد اخیر قیمت سهام منطقی بوده یا حبابی؟ اگر منطقی بوده و بحث فروش زمین جدی است باید شفاف سازی کنند اما اگر خبری نیست و این رشد قیمت حبابی بوده باید در برابر سهامداران و مسئولین بازار سرمایه به دلیل سکوت در مقابل این اتفاق پاسخگو باشند چراکه در حال حاضر شائبه ماهی گرفتن از آب گل آلود مطرح است.

در گروه قندی ها نیز فعلاً همه چیز به تأیید رسمی افزایش نرخ قند و شکر بستگی دارد اما در کل انجمن صنفی این صنعت نسبت به دیگر انجمن ها کم کارتر بوده و کلاً عادت به چانه زنی با دولت برای رسیدن به خواسته شرکت های زیرمجموعه خود را ندارد شاید با تجدید نظر در اعضاء انجمن بتوان به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرد.

لیزینگی ها نیز روز خوبی را پشت سر گذاشتن، اغلب شرکت های این گروه از وضعیت مالی مطلوبی برخوردار هستند و فعلاً خودشان را به جهت ورود شرکتی جدید آماده می کنند و احتمالاً طی هفته جاری شاهد عرضه لیزینگ بهمن خواهیم بود.

در پایان همچنان امیدواریم تا با تداوم روند صعودی شاهد بازگشت رونق به بورس باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علي پور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
اينطور كه شما مي فرماييد قراره قنديها ولاستيكي ها و غذايي ها افزايش قيمت داشته باشند من در تعجبم پس چرا به سيماني ها اجازه افزايش قيمت داده نميشود؟