بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
یک کارشناس صنعت دارو عنوان کرد:

دارویی ها مسکّن بورس در نیمه دوم 93

شرکت های فعال در صنعت دارو از جمله مجموعه هایی هستند که به دلیل تجربه انتشار گزارشات مناسب عملکرد طی نیمه دوم سال همواره با نزدیک شدن به این دوره مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار می گیرند و سهام آنها با رشد قیمتی همراه می شوند.
کد خبر : ۱۳۳۷۵۳
نویسنده :
جمشیدی
شرکت های فعال در صنعت دارو از جمله مجموعه هایی هستند که به دلیل تجربه انتشار گزارشات مناسب عملکرد طی نیمه دوم سال همواره با نزدیک شدن به این دوره مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار می گیرند و سهام آنها با رشد قیمتی همراه می شوند.

تکاپوی شرکت های دارویی برای پوشش بودجه طی نیمه دوم سال

در همین ارتباط، یک کارشناس صنعت دارو در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: روند تولید محصولات شرکت های دارویی طی نیمه دوم سال به دلیل نزدیک شدن به پایان سال مالی و تلاش شرکت ها برای تحقق برنامه ها و برآوردهای آنها همواره با رشد همراه بوده و این امر موجب افزایش مقدار فروش محصولات و در نهایت روند رو به رشد سودآوری می شود. از این رو، شاهد اقبال سهامداران جهت سرمایه گذاری در سهام این مجموعه ها می باشیم و اصطلاحاً دارویی ها در نیمه دوم سال برای سرمایه گذاران شیرین تر می شوند.

احمد مصطفوی افزود: برخی از شرکت های دارویی در حالی در زمینه تأمین منابع مالی و مواد اولیه مصرفی موفق عمل کرده اند و به برنامه های خود دست یافته اند که در این بین شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری نیز به دلیل ماهیت فعالیت خود چندان مناسب عمل نکرده اند.

واردات یک میلیاردی مواد اولیه و دارو

وی در خصوص واردات مواد اولیه و نیز داروهای مصرفی اظهار داشت: سالانه حدود یک میلیارد دلار دارو وارد کشور می شود که این رقم معادل پنج درصد مصرف سالیانه دارو در کشور می باشد.

علاوه بر این، سالانه یک میلیارد دلار تأمین خارجی مواد اولیه صورت می پذیرد که این مبلغ نیز نیاز تولید سالانه شرکت های فعال در این گروه را پوشش می دهد.

این کارشناس صنعت دارو افزود: تولیدکنندگان داخلی دارو با تکنولوژی و امکانات در دسترس خود در حالی نیاز داخلی را پوشش می دهند که در صورت عدم توان تولید برخی داروها همچون داروهای بیماری های خاص، اقدام به واردات آن می شود که این امر نیز برخلاف بسیاری از کشورهای خارجی، بدون واسطه و با هزینه های کمتری انجام می پذیرد.

ارایه برنامه های تشویقی دولت برای پوشش هزینه ها

مصطفوی به عدم افزایش نرخ فروش دارو طی سال جاری اشاره کرد و گفت: تصویب نرخ فروش دارو از دو محل افزایش هزینه دستمزد و نیز نرخ ارز اتفاق می افتد که امسال چنین تغییراتی در این دو متغیر اعمال نشده است. برهمین اساس، دولت و وزارت بهداشت برنامه های تشویقی برای پوشش هزینه های تحمیلی بر تولیدکنندگان از محلی به غیر از افزایش قیمت فروش در نظر گرفته اند که اعطای تسهیلات بانکی، گشایش اعتبارات LC 10 تا 20 درصدی و عدم وضع تعرفه واردات مواد اولیه از سوی گمرک از جمله این موارد می باشد. البته این امر توقع دریافت افزایش نرخ فروش محصولات دارویی طی سال آینده را فعالان در این صنعت ایجاد کرده است.

تهدیدها و فرصت های پیش روی صنعت

وی به تهدیدها و فرصت های پیش روی صنعت دارو در صورت توافق هسته ای اشاره کرد و گفت: گشایش ارتباطات بین المللی از یک سو موجب ورود شرکت های هم گروه خارجی به بازارهای فروش داخلی می شود و تهدیدی برای تولیدکنندگان داخلی به شمار می رود که البته این امر نیز طی بازه بلندمدت روی می دهد.

از سوی دیگر، این امر موجب تسهیل نقل و انتقالات بانکی و بهبود وضعیت واردات مواد مصرفی مورد نیاز تولید و تجهیزات و دستگاه های تولیدی از کشورهای غربی با کیفیت بهتر و تکنولوژی برتر می شود. چراکه در حال حاضر تأمین خارجی مواد از کشورهایی همچون هند و چین صورت می گیرد که کشورهای مذکور نیز چندان در این صنعت پیشتاز نیستند. برهمین اساس بهره گیری از تکنولوژی برتر تولیدکنندگان کشورهای غربی مهمترین فرصتی است که برای فعالان این صنعت با بهبود وضعیت سیاسی کشور فراهم می شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
بورس نیوزجان از مجمع تیپیکو خبر ندارید؟؟
در ضمن این عکسهای زائد در زیر هر صفحه را حذف نمایید حجم زیادی از دانلود کم میکند و صفحات را سنگین کرده
نکنید دیگه شما ظلم مردم مرسی
شاهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵
عزیزان بورس نیوز وسایر دوستان

باسلام

لطفا قویترین های گروه دارویی جهت سرمایه گذاری میان مدت کدامند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
چرا پس از 2 ماه از توقف نماد شرکت اکسیر هیچ اقدامی برای باز گشایی نماد آن نمی شود؟ شرکت که جوابی به سهامدارا نمی دهد . حتی تلفن های شرکت هم جواب کسی را نمی دهد. می خواستم بدان سازمان بورس در خصوص شرکت هایی مثل تاید واتر، پتروشیمی پردیس، و همین شرکت اکسیر و دهها شرکت دیگر که مدت مدیدی از بسته بودن نماد آنها می گذرد چه اقداماتی انجام داده است؟ چرا سازمان بورس به وظیفه نظارتی خود در قبال اینگونه شرکت ها عمل نمی کند؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
با سلام بورس نيوز

واقعا" كار شما درست است
دولت بايد ياد بگيرد كه چگونه بازار را داغ كرد

فقط با يك گزارش كه يك كارشناس مي گويد 6 ماهه دوم صنعت دارو خوب مي شود

سرمايه ها از يك طبقه به طبقه ديگر منتقل مي شود
يعني فروش سهام ها ديگر و رفتن به طبقه
داروئي
حتما" ماه بعد يك كارشناش مي گويد پتروشيمي ها گزارش خوبي ارائه مي دهند

و....