بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۹
کد خبر : ۱۳۳۷۹۸

مروز روز آرامی برای بورس تهران بود و باید گفت که آخرین یکشنبه تابستان، روزی پر رونق برای اهالی تالار حافظ بود که با رشد ١٠٠ واحدی شاخص به پایان رسید.

بنا بر این گزارش ارائه پیشنهادات جدید آمریکا به ایران و مطرح شدن گزینه های جدید در پرونده هسته‌ای، خوش بینی تازه ای را در فضای مذاکرات حاکم کرده است به طوری که به نظر می رسد دو طرف به روز‌های آینده امیدوارتر باشند.

این اتفاق موجب شد تا بورس تهران به سرعت از روند نزولی خود دست کشیده و پس از مدتها روند افزایشی را تجربه کند. به طوری که در معاملات امروز قیمت سهام شرکتها افزایش پیدا کرد و صف های خرید در بورس شکل گرفت.

***تاثیر منفی 2 مصوبه دولت

دراین حال یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دو مصوبه دولت فعلی از جمله اصلاح استاندارد شماره ۱۵ حسابداری و عرضه دارایی مازاد بانک‌ها تاثیر منفی بر بازار سهام می‌گذارد، گفت: دادوستدهای بورس همچنان از تداوم رکود در اقتصاد حکایت دارد.

فردین آقابزرگی با اشاره به شرایط فعلی بازار اوراق بهادار و راهکارهای ایجاد رونق در معاملات آن اظهار داشت: بازار سهام در سال 92 بازدهی بالایی نصیب سرمایه‌گذاران کرد و انتظار داشتیم که در سال 93 این بازدهی کمتر باشد، اما برخی مسائل از جمله اصلاح استاندارد شماره 15 حسابداری و عرضه دارایی‌های مازاد بانک‌ها که در دولت فعلی درباره آن تصمیم‌گیری شده است، منجر به بازدهی 10- درصد در 6 ماهه ابتدایی امسال شد.

وی ادامه داد: در بسته خروج غیر تورمی از رکود، دولت پیش‌بینی کرده که دارایی‌های مازاد بانک‌ها برای خروج از پدیده بنگاه‌داری در بازار عرضه شود؛ این در شرایطی است که بازار سهام با بازدهی منفی استقبال 6 ماهه دوم 93 می‌رود.

آقابزرگی با اشاره به اینکه 2 مصوبه ذکر شده در روند بازار تاثیر منفی گذاشته است، گفت: علاوه بر این دولت با قانون گذاری در نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در ایجاد روند منفی بازار بسیار موثر بوده است؛ همچنین تعیین بهره مالکانه در شرایط رکودی بخشی از حاشیه سود شرکت‌های مرتبط را تحت‌الشعاع قرار داد.

وی افزود: نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی در خروج نقدینگی از بورس نیز اثرگذار شد و کاهش نقدینگی در شرایط فعلی منجر به کاهش شدید ارزش معاملات شد؛ روز گذشته کمترین ارزش معاملات برای بازار رقم خورد که بخشی از آن به معاملات بلوکی یا عمده و یا داد و ستد اوراق مشارکت اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان بورس و فعالان بازار سرمایه نقش تعیین کننده‌ای در روند بازار نداشتند و یا نقش بسیار کمتری نسبت به دولت دارند، گفت: بیشترین عامل اثرگذار بر بازدهی منفی بازار سیاست‌گذاران دولتی و قوانین دست و پا گیر است.

آقابزرگی با اشاره به اینکه کاهش کنترل‌های دولت بر قیمت‌گذاری در خروج بورس از وضعیت رکودی موثر است، گفت: در شرایطی که قرار نیست برای افزایش نقدینگی، پول چاپ شود، باید دولت بخشی از کنترل‌های خود در قیمت‌گذاری را کاهش دهد.

این مدیرعامل کارگزاری با اشاره به اینکه یکی از معضلات بورس، عدم وجود نقدینگی است، گفت: نقدینگی سرمایه‌گذار با افزایش جذابیت به بازار سهام تزریق خواهد شد.

وی گفت: در فضای دانشگاهی و ادبیات اقتصاد، اصولی‌ترین فرضیه افزایش تامین مالی از طریق بازار مولدی همچون بازار سرمایه است و یکی از بهترین راهکارها در اقتصاد به شمار می‌رود، اما وضع قوانین و آئین‌نامه‌ها در شرایط فعلی اقتصاد با صحبت‌های مسئولان همخوانی ندارد.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه فضای کسب و کار داخلی، صادرات و واردات در آیینه تمام نمای اقتصاد نشان از تداوم رکود در کشور دارد، گفت: اگر بورس چکیده‌ای از وجود تمام صنایع بزرگ و کوچک باشد، معاملات آن همچنان از تداوم رکود در اقتصاد حکایت دارد.

***برای رفع تحریم ها آماده می شود

درهمین راستا مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه باید برای رفع و یا کاهش تحریم در راستای مذاکرات هسته ای آماده شود، گفت: در این راستا بسترسازی ها و همکاری هایی با برخی از کشورها از جمله کره جنوبی انجام شده است.

حامد سلطانی نژاد گفت: بازار سرمایه باید آمادگی لازم را برای رفع و یا کاهش تحریم ها داشته باشد تا پس از رفع تحریم ها بتواند امکان جلب سرمایه گذاران در بازار دو کشور را فراهم کند.

وی درباره حجم سرمایه گذاری خارجی در بورس، اظهار داشت: بازار سرمایه در بخش جلب سرمایه گذاران خارجی با درصد مطلوبی افزایش مواجه شده اما هنوز حجم سرمایه گذاری خارجی در بورس به دلیل مشکل ورود و خروج پول افزایش چندانی نداشته است.

سلطانی نژاد با بیان اینکه نسبت قیمت به عایدی(P/E) در بورس حدود پنج و یا شش و نرخ بازدهی هم 15 تا 25 درصد است، گفت: به همین دلیل جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری در بورس ایران وجود دارد و اگر بتوانیم ریسک تبدیل ارز و ورود و خروج پول را تسهیل کنیم حجم انبوهی از سرمایه گذاران خارجی به بورس تهران هجوم خواهند آورد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی منتظرند به محض رفع تحریم ها بحث سرمایه گذاری در بازار سرمایه را آغاز کنند و به عبارتی انگشت بر روی ماشه دارند.

***افزایش 2 برابری تامین مالی در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ آماده کمک به دولت هستند، گفت: می‌توان با تعامل سازنده با یکدیگر در سال‌های آینده نقش بازار سرمایه در تامین مالی را پُررنگ‌تر از گذشته شاهد باشیم.

علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ آماده کمک به دولت هستند، گفت: می‌توان با تعامل سازنده با یکدیگر در سال‌های آینده نقش بازار سرمایه در تامین مالی را پُررنگ‌تر از گذشته شاهد باشیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست شرکت‌های هلدینگ و سرمایه گذاری برتر با معاون اول رئیس جمهوری، برگزاری این نشست را نشان دهنده توجه دولت به بخش خصوصی دانست.

وی افزود: رئیس جمهوری گفته که شرکت های پیشران در اقتصاد باید نقش بیشتر در کمک به تامین مالی و خروج از رکود ایفا کنند که در این مرحله شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ به عنوان پیشران در اقتصاد ما مدنظر دولت است.

صالح آبادی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی این است که نقش بازار سرمایه در تامین مالی فعالیت های اقتصادی ارتقا یابد که این نشان از توجه دولت به بازار سرمایه و ظرفیت های آن برای خروج از رکود است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهارداشت: سال گذشته 27 هزار میلیارد تومان مجموعه افزایش سرمایه‌ها و انتشار اوراق مشارکت و سایر اوراق بوده که اگر این عدد را با سال قبل مقایسه کنیم که حدود 12 هزار میلیارد تومان بود، بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: البته طبیعی است که ما به جایگاه بازار سرمایه راضی نیستیم و باید جایگاه بهتری برای آن ترسیم کنیم.

صالح آبادی با بیان اینکه ما به دنبال مرتفع کردن ابهامات موجود در صنایع مختلف هستیم، گفت: دولت به دنبال آن است تا فضای سرمایه گذاری را برای فعالان اقتصادی شفاف کند که آنان به دور از ابهاماتی که در بخش های مختلف صنعت وجود دارد سرمایه گذاری ها را دنبال کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بازارهای سرمایه ابزارهای مختلفی طرح شده که در جهت تامین مالی می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

***ماموريت بازار سرمايه

درهمین حال وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست مدیران شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری کشور با معاون اول رئیس جمهور گفت: ماموریت بازار سرمایه نیز تامین مالی بلندمدت بنگاه های بزرگ کشور است.

علی طیب نیا تاکید کرد : در سال های اخیر بازار سرمایه کشور به لحاظ ارزش بازار، توسعه قابل ملاحظه ای پیدا کرده اما عمده معاملات و مبادلات در بازار سرمایه، در بازار ثانویه بوده است و بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه ها و فعالیت های اقتصادی نقش قابل ملاحظه ای را ایفا نکرده است.

وی گفت : پارسال که اوج فعالیت بازار سرمایه و تامین مالی تولید بود، حدود 27 هزار میلیارد تومان به بخش تولید کشور از طریق بازار سرمایه منابع تزریق شد که در مقایسه با مشارکت بازار پول که بیش از 200 هزار میلیارد تومان است ، نقش قابل ملاحظه ای نیست.

وزیر اقتصاد اظهار داشت : در بسته خروج از رکود تلاش می کنیم نقش بازار سرمایه را در تامین مالی بنگاه ها افزایش دهیم و احکام و ابزارهای مالی جدیدی معرفی می شود.

وی افزود : وظیفه اصلی نظام بانکی کشور تامین سرمایه در گردش فعالیت های اقتصادی تعریف و بر افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه ها تاکید شده است.

علی طیب نیا گفت : هسته اصلی و جوهره اصلی اقتصاد مقاومتی را دستیابی به رشد اقتصادی مستمر، پایدار درونزا و برون گرا تشکیل می دهد تا به استحکام اقتصاد داخلی ارتقای موقعیت کشور در عرصه بین المللی و بهبود وضعیت معیشت و رفاه مردم کمک کند.

وی افزود : نرخ رشد اقتصادی در دو سال اخیر منفی بوده و تولید 10 درصد و درآمد هم 20 درصد کاهش یافته است.

طیب نیا گفت : دولت هم برنامه اصلی خود را مقابله با شرایط رکودی، بازگشت تولید به حداکثر قبلی و سپس دستیابی به رشد اقتصادی پایه و مستمر قرار داده است.

به گفته وزیر اقتصاد ، از مهم ترین عوامل بروز شرایط رکودی مشکل کمبود منابع مالی و تنگناهای اعتباری است و با توجه به اینکه تمرکز تحریم ها هم بردرآمد نفتی کشور متمرکز شده این مشکل به صورت شدیدتر و حادتر در اقتصاد ما ظاهر شده است.

طیب نیا گفت : بازارهای مالی در گذشته بانک محور بوده ونقش اصلی تامین مالی فعالیت های اقتصادی را نظام بانکی کشور بر عهده داشته است و وقتی نظام بانکی نتواند وظیفه خود را در تجهیز منابع و تخصیص آنها به فعالیت های کارآمد به نحو مناسب ایفا کند مشکل پیش می اید.

وی گفت: در بسته خروج غیرتورمی از رکود تمرکز را بر روی این دو موضوع قرار داده ایم که مشکلات نظام بانکی را

برطرف کنیم تا نظام بانکی به صورت فعال در خدمت بخش اقتصادی قرار باشد و زمینه ارتقای نقش موثر بازار سرمایه نیز فراهم شود.

طیب نیا گفت : در تقسیم کاری که طراحی شده نقش بازار پول و نظام بانکی کشور عمدتا تامین سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی و تامین مالی کوتاه مدت و میان مدت بنگاه های کوچک و و بنگاه های متوسط است. اولویت این است که از سرمایه های موجود به طور کامل و بهینه استفاده کنیم که بازدهی بیشتری را نصیب اقتصاد کشور می کند.

***ارسال 20 پیشنهاد به مجلس برای توسعه بازار سرمایه

درهمنی راستا معاون توسعه شرکت بورس و اوراق بهادار از ارسال 20 پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی برای توسعه بازار سرمایه خبر داد و گفت: شرکت بورس به منظور توسعه بازار سرمایه، مواردی را جهت افزوده شدن در سیاست های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود به مجلس پیشنهاد کرده است.

علی عباس کریمی افزود: با توجه به دید دولت جهت تامین مالی بنگاه های بزرگ اقتصادی از طریق بازار سرمایه در این لایحه، بورس، پیشنهادها و موارد اصلاحی خود را به مجلس ارایه کرده است.

وی با بیان آنکه تاکنون پیشنهاداتی در قالب چند مورد نظیر شفاف کردن بازار و وضعیت متغیرهای تاثیرگذار بر بازار به فعالان بازار ارایه شده، اظهار امیدواری کرد که موارد طرح شده در کنار لایحه پیشنهادی دولت مورد تصویب قرار گیرد.

کریمی ادامه داد: برای مثال طی سال های گذشته قیمت نهاده ها و فرآورده هایی که دولت به شرکت های خصوصی می فروشد یا محصولاتی که از شرکت های خصوصی خریداری می کند، عمدتا به صورت دستوری و تکلیفی بوده و در بودجه های سالانه به صورت کوتاه مدت تعیین می شد. همچنین عوارضی که بر معادن تعیین می شد به عنوان مثال، پروانه بهره برداری از سنگ آهنی ها در بودجه های سالانه متغیر بود و هر سال سرمایه گذاران ارقام متفاوتی را شاهد بودند این امر، متغیرهای اصلی بازار را از شفافیت خارج می کند و قابلیت پیش بینی پذیری را از بازار می گیرد.

معاون توسعه شرکت بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در چنین شرایطی، فعالان بازار نمی دانند سال آینده قرار است چه برخوردی با این متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه شود، خاطرنشان کرد: از همین رو، پیشنهاد دادیم تا در چارچوب آیین نامه های بلندمدت، فرمول هایی برای دوره های 10 ساله تصمیم گیری شود. همچنین پیشنهاداتی در خصوص مسایل مربوط به اعتبارات و تسهیلات بانکی هم ارایه شده تا تسهیلات به صورت بهینه تخصیص یابد و به سمت بخش تولید برود.

کریمی افزود: مشوق های مالیاتی برای ایجاد شرکت های جدید و برای توسعه شرکت های موجود، از قبیل معافیت های مالیاتی و افزایش سرمایه ها از مواردی است که پیشنهاد شده تا در این لایحه گنجانده شود و مجلس آن را به قانون تبدیل کند.

وی گفت: ایجاد نهادهای جدید در بازار سرمایه، صندوق سرمایه گذاری، صندوق های بازنشستگی خصوصی مانند صندوق های سرمایه گذاری بیمه، مواردی به منظور تثبیت بازار، مدیریت ریسک بازار، راه اندازی بازار ارز و غیره از دیگر محورهای پیشنهاد شده است.

معاون توسعه شرکت بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در مجموع 20 مورد به مجلس پیشنهاد شده، ابراز امیدواری کرد که این موارد تصویب شده و به لایحه افزوده شود تا کمکی برای توسعه بازار سرمایه باشد و هدف نهایی که تامین مالی فعالان اقتصادی کشور است، محقق شود.

وی ادامه داد: دولت در بسته پیشنهادی خود ابزارهای مالی اسلامی را برای تامین مالی خود پیشنهاد کرده، از همین رو، بورس هم پیشنهاد داد تا به منظور جذاب تر شدن این ابزار، بازار ثانویه آن شکل بگیرد تا بدون فشار به بانک مرکزی و نیاز به استقراض، دولت بتواند تامین مالی انجام دهد و بدهی های دولت به پیمانکاران و شرکت های بزرگ از این طریق تسویه شود.

کریمی معتقد است: مجموعه این عوامل در کنار هم می تواند به توسعه بازار سرمایه کمک شایانی داشته باشد.

کریمی تاکید کرد: عملا کار تامین مالی بلندمدت بنگاه های اقتصادی به ویژه بنگاه های بزرگ در بسته پیشنهادی دولت بر عهده بازار سرمایه است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا انجام این رسالت و این وظیفه بزرگ که برای بازار سرمایه در نظر گرفته شده، نیاز به راهکارها و ابزارهای مختص به خودش را دارد البته بازار سرمایه این راهکارها را در اختیار دارد و سالهاست در این مسیر تقویت می شود اما باید توجه داشت که بازار سرمایه ما نیازمند شفافیت زیادی در خارج از بازار سرمایه است.

معاون توسعه شرکت بورس اوراق بهادار تصریح کرد: در همه دنیا اکثر شرکت های بزرگ فعال در کشور تمایل دارند و تلاش می کنند که به بورس وارد شوند. دلیل آن هم این است که ورود به بورس به معنی امکان تامین مالی بلندمدت و فراهم شدن راهکارهای مناسب برای تامین مالی است اما با وجودی که در بازار سرمایه تلاش می کند مشوق های مختلفی برای شرکت ها به منظور جذب در بازار سرمایه و بهره برداری از راهکارهای تامین مالی ارایه دهد، تعدادی از شرکت ها تمایلی به ورود به بازار ندارند.

وی در تشریح دلایل این موضوع گفت: از عمده ترین دلایل آن می توان به متغیرهایی که خارج از بازار سرمایه است، اشاره کرد. یکی از این متغیرها عدم اجرای عدالت مالیاتی است.

کریمی ادامه داد: با وجود معافیت های مالیاتی برای شرکت های بورسی، این سوال مطرح می شود که آیا در خارج از بازار سرمایه، عدالت مالیاتی اجرا می شود، آیا مالیات در چارچوب مقررات از همه فعالان اقتصادی گرفته می شود؟

وی در پاسخ به این سوالات، گفت: در این مسیر موفق نبوده ایم زیرا تسهیلات بانکی که به شرکت های خارج از بورس داده می شود، عملا بحث شفافیت، تحت نظارت قرار گرفتن این شرکتها، افشای اطلاعات و صورت های مالی شان در چارچوب سیاست های اعطای تسهیلات در نظر گرفته نمی شود. متاسفانه شرکت های خارج از بازار سرمایه می توانند با وجود فشاری که برای تامین مالی وجود دارد، به تسهیلات دسترسی یابند.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه نیاز دارد تا این موارد مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: اعتباراتی که نظام بانکی تخصیص می دهد باید در چارچوب مقررات مشخص به شرکت هایی باشد که اطلاعات خود را به صورت شفاف منتشر می کنند.

معاون توسعه شرکت بورس اوراق بهادار با بیان اینکه این شفافیت اطلاعاتی و افشای اطلاعات باید ملاک اصلی اعطای اعتبار باشد، خاطرنشان کرد: این امر کمک بزرگی برای جذب شرکت ها به بازار سرمایه است، علاوه بر این نباید راهکاری برای تامین اعتبار، غیر از بازارسرمایه فراهم شود چرا که این شرکت های بزرگ باید وارد بازار سرمایه شده و از این طریق نسبت به تامین مالی اقدام کنند.

کریمی در پایان یادآور شد: در کنار این قضیه هم، بازار سرمایه باید بازار ابزارهای بدهی و ابزارهای مالی را توسعه دهد تا جذابیت بازار سرمایه افزایش یابد. در چنین شرایطی به طور قطع بازار سرمایه موفق خواهد شد تا کار تامین مالی بنگاه های بزرگ اقتصادی را به دوش بکشد.

***شاخص بورس صعودی خواهد شد

دراین خصوص اما سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از احتمال رشد شاخص بازار بورس در آینده خبر داد و گفت: دخالت های غیر اصولی در بازار بورس و همچنین دستکاری قیمت ها و ایجاد محدودیت در دامنه نوسانات بازار سرمایه نسبت به گذشته کاهش یافته که انجام این مهم به بهبود وضعیت بازار کمک خواهد کرد.

رحیم زارع درباره نوسانات شاخص بورس در هفته های اخیر،گفت: با وجودی که شاخص بازار بورس در روزهای گذشته با افت روبرو بوده اما این وضعیت موقتی است و در آینده شاخص بورس روند صعودی خواهد گرفت بنابراین نباید سهامداران از ریزش ها در چند رو گذشته نگران باشند.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل بهبود وضعیت بازار بورس در آینده ، افزود:باید پذیرفت دخالت‌های غیراصولی در بازار بورس و همچنین دستکاری قیمت ها و ایجاد محدودیت در دامنه نوسانات بازار سرمایه نسبت به گذشته کاهش یافته که انجام این مهم به بهبود وضعیت بازار کمک خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره دلایل تاثیر گذار بر وضعیت بازار بورس گفت: شفافیت در قیمت گذاری، تقویت گزارش های مالی و حسابرسی شده شرکت های بورسی و همچنین اطلاع رسانی دقیق در بازار بورس به رشد بازار سرمایه کشور در آینده منتهی می شود.

زارع درباره همکاری سرمایه گذاران خارجی در بازار بورس کشور، گفت: درخصوص جلب مشارکت سرمایه گذاران خارجی و ایجاد جذابیت و ظرفیت های رقابت پذیر در بازار سرمایه اقدامات اجرایی صورت گرفته که نتیجه آن ابراز تمایل خارجی ها به حضور در بازار بورس است و در روزهای گذشته مسئولان ارشد شرکت های تامین سرمایه روسیه برای همکاری به ایران آمدند.

وی درباره تاثیر لایحه خروج غیر تورمی از رکود بر بازار بورس گفت: در لایحه خروج از رکود تدابیری برای تقویت بخش تولید و بازار بورس در نظر گرفته شده است که تاثیرات مثبت این موضوع در آینده بازار بورس مشهود خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس از تقویت بازار بورس حمایت می کند، یادآور شد: با توجه به این که دورنمای مذاکرت هسته ای مثبت است بنابراین دست یابی به توافق جامع هسته ای نیز می تواند در بهبود وضعیت بازار بورس موثر باشد.

درعین حال یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تدوام افت شاخص بورس گفت: تدوام افت شاخص بورس به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب برای این بازار در گذشته است اما با توجه به برنامه های تیم اقتصادی دولت و همچنین اقدامات صورت گرفته در آینده این بازار با رونق روبرو می شود.

ابراهیم نکو در گفت و گو با خانه ملت درباره تدوام افت شاخص بورس در روزهای گذشته گفت: باید پذیرفت فراز و فرودهای بازار بورس کشور در حدود سه سال گذشته خیلی تابع الگوهای اقتصادی نبوده است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهش بی سابقه قیمت ارز در دو الی سه سال گذشته به افزایش کاذب شاخص بورس منتهی شد، ادامه داد: عدم برنامه ریزی مناسب از سوی مسئولان اقتصادی و سازمان بورس در گذشته یکی از دلایل افت شاخص بورس است.

نکو تصریح کرد: بازار بورس کشور به جز موضوع برنامه ریزی به عوامل اقتصادی دیگری نیز وابسته است بطور مثال رونق بخش تولید به رشد بازار سرمایه منتهی می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم درباره آینده بازار بورس گفت: هماهنگی تیم اقتصادی قابل قبول است اما برای اینکه تاثیرات مثبت برنامه ها و همچنین اقدامات این گروه در بازار بورس مشهود شود به زمان نیاز وجود دارد.

نکو تصریح کرد: اگر برنامه های لایحه خروج غیر تورمی از رکود بطور صحیح اجرایی شود وضعیت بازار بورس بهتر خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: دست یابی به توافقنامه جامع در موضوع هسته ای با کشورهای 1+5 نیز می تواند زمینه افزایش صادرات و رونق تولید را فراهم کند که این موضوع رشد بازار بورس را در پی خواهد داشت البته در صورت عدم دست یابی به نتیجه نهایی در موضوع هسته ای نیز احتمال بازگشت رونق بورس وجود دارد.

***دلایل نوسانات شاخص بورس

دراین راستا همچنین یک عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه تنوع در سبد عرضه سهام در بازار سرمایه نداریم،گفت: تصمیمات مجلس درباره بهره مالکانه،نرخ خوراک پتروشیمی و جنگ در منطقه و ناآرامی در افغانستان،عراق و داعش نیز در نوسانات شاخص بورس موثر است.

علی محمد احمدی درباره تاثیر نوسانات بورس های جهانی بر یکدیگر و بر بورس ایران،گفت: معمولا بورس‌های جهانی باهم لینک هستند از این رو نسبت به تصمیمات و سیاستی مالی یکدیگرعکس العمل نشان می دهند.

نماینده مردم دهلران و آبدانان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بورس ایران وابسته به منابع داخلی است و مکملی ندارد، افزود: متاسفانه بازار ارز و مسکن به جای بورس های فراملی مکمل بازار بورس کشورمان است.

وی افزود:‌ رشد سریع شاخص های بورس در گذشته رشد حبابی بود چرا که این رشد هم زمان با سایر شاخص های اقتصادی نبود.

به گفته این عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس با اجرای سیاستهای پولی انقباضی دولت یازدهم و کاهش نرخ تورم گاهی شاهد افت شاخص بورس هستیم که ناشی از ترکیدن حبابهای گذشته است.

احمدی با بیان اینکه تنوع در سبد عرضه نداریم،‌گفت: وقتی تقاضا زیاد و عرضه محدود می شود افت و خیز شاخص افزایش می یابد.

نماینده مردم دهلران و آبدانان در مجلس با تاکید بر اینکه سرمایه به دنبال امنیت و ریسک گریز است و به دلیل حساسیت بالاعکس العمل شدید نشان می‌دهد،گفت: تصمیمات مجلس درباره بهره مالکانه،نرخ خوراک پتروشیمی و جنگ در منطقه و ناآرامی در افغانستان،عراق و داعش نیز در نوسانات شاخص بورس موثر است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
چه عجب . بعد از مدت ها چشممون به جمال رنگ سبز نماد ها روشن شد .

این روز ها تعدیل نماد ها در راهند . مذاکرات هم مثبت بشه عالی میشه .

من امروز لبوتان و لسرما خریدم . هر دو از افزایش نرخ و افزایش تولید و فروش برخوردارند .

و تعدیل 35 درصدی رو حتما خواهند دید

با خبرهای مثبت از مذاکرات و افزایش نقدینگی نماد های کوچک اینجوری چندین روز رشد می کنند .
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
اولین،بهترین وآخرین راه برای بورس،کاهش نرخ سودسپرده های بانکی به کمتراز17درصداست