بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۱
کد خبر : ۱۳۳۸۰۱
سرانجام مدت‌ها اختلاف بر سر کیفیت بنزین وارداتی، بنزین تولیدی پالایشگاه‌های داخلی و بنزین تولید پتروشیمی، به دستور رئیس مجلس برای بررسی موضوع از سوی کمیته تعیین شده توسط کمیسیون بهداشت مجلس منجر شد. کمیته یادشده برای به نتیجه رساندن بحث آلودگی بنزین‌های وارداتی و تولیدی پتروشیمی‌ها، نشست های متعددی با کار‌شناسان و دستگاه‌های مختلف برگزار و در پایان گزارشی تهیه کرده است که خواندن آن در صحن مجلس، بسته به تصمیم رئیس مجلس است. 

به گزارش «تابناک»، در حالی که حسینعلی شهریاری، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشته «بدون‌ شک در بررسی موضوع آلودگی بنزین‌ تخلفاتی دیده شده اما هم اکنون نمی‌توان اعلام کرد که سمت و سوی این تخلفات متوجه چه کسانی بوده است» محتوای این گزارش در گفت‌و‌گوی تابناک با رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت بررسی شد.

به گفته نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، چند هفته پیش، نشستی به این منظور تشکیل و قرار شد در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بحث بنزین‌های تولید داخل و وارداتی بررسی شود؛ بنابراین، کارگروهی برای این منظور تشکیل و پس از بررسی‌ها، مشخص شد که همه بنزین‌های تولید داخل و وارداتی که گفته می‌شدند بنزین یورو چهار هستند، هیچ ‌کدام یورو چهار نبوده و بنزین‌ها کیفیت یورو دو داشته‌اند. برای این منظور مقرر شده است تا سازمان‌های دیگری نظیر سازمان محیط‌ زیست و سازمان استاندارد نیز وارد این بحث شوند تا موضوع کامل بررسی شو؛ البته در کمیسیون تلفیق نیز این کار در حال پیگیری است. 

به گفته عضو کمیسیون بهداشت مجلس، گزارش تهیه شده نیز گزارشی ساده است و هنوز کامل به نتیجه نرسیده است. مسئولان مربوطه در جلساتی هم که تشکیل شده، تا کنون پاسخ قانع‌کننده‌ای به این موضوع نداده‌اند و تا کنون تنها پالایشگاه شازند اراک، قادر به تولید روزانه حدود پنج میلیون لیتر بنزین یورو چهار است که در مقایسه با نیاز ۷۰ میلیون لیتری کشور به بنزین رقم ناچیزی است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون همه بر این نکته تأکید دارند که باید برای کاهش آلودگی هوا از بنزین یورو چهار استفاده کرد؛ اما پرسش این است، بنزین یورو چهار تا چه اندازه می تواند مشکلات آلودگی را کاهش دهد؟ این بنزین اگر هم بیاید و وارد چرخه مصرف شود، با توجه به کیفیت تولید خودروهای داخل ـ که موتور سالم و استانداردی ندارد ـ دردی از مشکلات را درمان نخواهد کرد و خودرو باید همزمان تبدیل به یورو چهار شوند، که در کشور ما چنین چیزی نیست.

بنا به روایت خضری از جلسات بررسی کیفیت بنزین، نکته جالب در نشست کمیسیون تلفیق با حضور رئیس سازمان محیط ‌زیست این بود که خانم ابتکار، همه مشکلات را گردن وزیر بهداشت انداخت که با اعتراض نمایندگان همراه شد. نمایندگان در این جلسه به خانم ابتکار گفتند که وزیر در این قضیه کاره‌ای نیست و تنها سیاست‌گذار است. بحث‌های فرهنگ سازی و اجرایی مربوط به وزیر بهداشت نمی‌شود و این وزیر فقط پیکرهایی را که شما در اثر آلودگی هوا ـ چه به صورت بیمار یا به صورت مرده ـ درآورده‌اید، جمع می‌کند. وزارت بهداشت همه هشدار‌ها را پیشتر داده است؛ اما کسی به آن‌ها توجهی ندارد. 

نماینده سردشت و پیرانشهر در ادامه افزود: وزارت بهداشت پیش از این، حدود خطر و مرزهای بحران را در وضعیت آلودگی هوا و سلامت محیط داده است و در واقع این اقدامات باعث شده تا کارگروه حاضر تشکیل شود؛ حال شما وزارت خانه‌ای را که در حال ساماندهی و رسیدگی به عوارض این معضل است، مقصر تشخیص داده‌اید؟! 

خانم ابتکار در این جلسه به طور کل به وزارت بهداشت انتقاد شدید کرده و گفته است: سازمان کاری در این باره انجام نداده و نمی‌دهد، حال آنکه وزارت بهداشت، آزمایشگاه کنترل کیفیت بنزین ندارد و این آزمایشگاه در اختیار مؤسسه استاندارد و سازمان محیط‌ زیست است و اینها باید این کار را انجام دهند تا بنزین به نام یورو چهار وارد نشود و یورو دو از آب درآید.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احسان
Germany
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴
دیگه خجالت میکشیدن بگن اینم تقصیر دولت قبله وگرنه میگفتن روشون نمیشد بگن