بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۸
معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس:

کتاب «بحران ساختگی» 5 مهرماه رونمایی می‌شود

کتاب «بحران ساختگی:‌ داستان ناگفته هراس از ایران هسته‌ای» که توسط انتشارات خبرگزاری فارس ترجمه و منتشر شده، شنبه 5 مهرماه با حضور شخصیت های داخلی و خارجی رونمایی می‌شود.
کد خبر : ۱۳۳۸۱۱

سید یاسر جبرائیلی معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس ضمن اعلام خبر رونمایی کتاب بحران ساختگی در تاریخ پنجم مهرماه گفت:‌ کتاب «بحران ساختگی» را که توسط انتشارات خبرگزاری فارس ترجمه و منتشر شده، می‌توان کتابی در نوع خود بی‌نظیر خواند که حاصل هشت سال تحقیق و مطالعه آقای «گرت پورتر» درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس افزود: پورتر در این کتاب به صورت کاملا مستند و مستدل به بررسی مسائلی مختلف از جمله سیاست آمریکا برای محروم سازی ایران از انرژی هسته‌ای در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، علل پنهان‌کاری ایران درباره برنامه هسته ای خود، نیات و اهداف تهران از برنامه هسته‌ای، سیاست تغییر نظام سیاسی ایران توسط دولت آمریکا و ارتباط آن با برنامه هسته‌ای، نقش رژیم صهیونیستی در ایجاد بحران، مسئله اسناد لپ تاپ، مسئله اتاقک تست بمب در پارچین، مسئله پلوتونیوم و... می پردازد.

وی درباره نویسنده کتاب گفت: پورتر یک شخصیت شناخته شده بین المللی در حوزه سیاست خارجی آمریکاست که سال هاست نوشته هایش در نشریاتی چون Foreign Affairs،  Foreign Policy و پایگاه هایی چون Nation، Antiwar، Huffington post، CounterPunch و... منتشر می شود. در رسانه های داخلی نیز مطالب پورتر با اقبال مواجه شده و یکی از نویسندگانی است که اغلب نوشته هایش بلافاصله به زبان فارسی ترجمه می شود. پورتر که تاکنون هفت کتاب در حوزه سیاست خارجی آمریکا منتشر کرده، در سال 2012 نیز موفق به دریافت جایزه «مارتا گلهورن» شده است.

جبرائیلی افزود: کتاب «بحران ساختگی»‌ حاصل بررسی بالغ بر یک هزار سند مرتبط با برنامه هسته ای ایران توسط نویسنده است و از سوی بسیاری از نخبگان سیاست بین‌الملل و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا از جمله سیمور هرش، گراهام فولر، اولیور استون، شیرین هانتر، هان چاس فریمن و دیگران مورد تجلیل قرار گرفته است.

معاون پژوهش و آموزش فارس ادامه داد: پورتر علاوه بر تجربه هشت سال تحقیق روی پرونده هسته‌ای ایران، برای نگارش کتاب حاضر مستقیما با بسیاری از افراد درگیر در این پرونده اعم از ایرانی، آمریکایی، مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگران مصاحبه‌هایی انجام داده که با توجه به اشراف اطلاعاتی خود پورتر، مطالعه پاسخ هایی که به سوالات وی داده شده، بسیاری از مسائل را درباره پرونده هسته‌ای روشن می‌کند.

جبرائیلی گفت: پورتر در واقع یک «باز روایت» از پرونده هسته ای ایران ارائه کرده و ضمن زیر سوال بردن «روایت غربی» از این پرونده، نشان می‌دهد تقریبا تمامی ادعاهای مطرح شده علیه ایران از جمله تلاش تهران برای دستیابی به بمب اتم، ادعاهایی دروغ هستند که بر پایه شواهدی جعلی و بی‌پایه طرح شده‌اند. وی به طور مستند جعلی بودن این شواهد ادعایی را نشان داده است.

جبرائیلی مطالعه این کتاب را برای هر ایرانی تحصیل کرده ضروری خواند و اضافه کرد: پورتر ثابت می‌کند هدف غرب تغییر نظام سیاسی ایران است و در برهه‌ای که می‌خواهد از طریق اعمال فشار اقتصادی به این آرزوی دیرین خود برسد، برنامه هسته‌ای ایران را بهانه کرده است. نویسنده اسنادی را ارائه کرده و نشان می دهد یکی از اهداف عمده غرب در ماجرای پرونده هسته ای، جلوگیری از پیشرفت تکنولوژیک ایران است؛ چه، به بهانه احتمال تولید سلاح هسته ای، از طریق تحریم سعی شده است دسترسی ایران به بسیاری از فن آوری های ریز و درشت محدود شود.

معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس گفت: این کتاب دو وجه بارز دیگر نیز دارد. نخست اینکه خواننده با مطالعه کتاب کاملا در جریان سیر برنامه هسته ای ایران و دیپلماسی پیرامون آن قرار می گیرد و من بعد می تواند به سهولت روندهای جاری مرتبط از مذاکرات گرفته تا گزارش های آژانس را تحلیل کند. و دوم اینکه، کتاب بحران ساختگی یک منبع کم نظیر در حوزه «روزنامه نگاری تحقیقی» برای خبرنگاران و دانشجویان رشته های مرتبط با رسانه است. مدلی را که پورتر برای کشف، تجزیه و تحلیل و سپس تبیین مسائل استفاده کرده، می توان یک مدل کاملا موفق دانست و در حوزه های تحقیقی به کار بست.

جبرائیلی گفت حق انحصاری ترجمه کتاب «بحران ساختگی» به زبان فارسی از سوی انتشارات Just World Books به انتشارات موسسه فرهنگی خبرگزاری فارس اعطا شده و درباره مشخصات کتاب نیز اضافه کرد: این کتاب در 430 صفحه و قطع وزیری به چاپ رسیده و قیمت آن نیز 18500 تومان است. وی شماره تلفن 88911669 را پاسخگوی سفارشات مربوط به کتب انتشارات خبرگزاری فارس اعلام کرد. 

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930630000652#sthash.PmFuU1og.dpuf
اشتراک گذاری :
ارسال نظر