بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
ثروت افسانه‌ای شاه که در سال ۱۹۸۷ توسط کوتیه تایید شد در زمان انقلاب حدودا همان ۲۲ میلیون دلاری بود که در بسیاری از جراید نیز به آن اشاره شد.
کد خبر : ۱۳۳۸۱۶
به گزارش افکارنیوز، احمد علی مسعود انصاری از بستگان فرح دیبا همسر شاه بود که در آستانه اتقلاب همراه آنان به خارج رفت و از نزدیک در جریان کارها و روابط شاه قرار داشت. بعد از مرگ شاه وی در کنار رضا پهلوی و به عنوان مسوول دفتر به مدت هشت سال با او همکاری داشت تا اینکه در سال ۱۹۸۹ یعنی ۱۰ سال پس از پیروزی انقلاب با وی اختلاف پیدا کرده و علیه رضا پهلوی اقامه دعوی کرد و کارشان به دادگاه کشید.

نامبرده از این خاندان کناره گرفت و پس از چندی خاطرات خود را در قالب کتاب "من و خاندان پهلوی" منتشر کرد که به مسائل مالی و اختلافات وی با رضا پهلوی می‌پرداخت و در سال ۱۳۷۹ توسط انتشارات اقبال به چاپ رسید. در این کتاب درباره دارایی‌های شاه در خارج کشور که از جیب ملت ایران به غارت رفته و به جای آنکه صرف آبادانی کشور شود به بانک‌های خارجی منتقل شده بود، چنین می‌گوید:


داستان ثروت محمدرضا پهلوی
ثروت شاه مشتمل بر دو بخش می‌شد: بخش اول ثروت شاه که لااقل برای اطرافیان بسیار نزدیک او شناخته شده بود، حدود ۶۰ میلیون دلار برآورد می‌شد و بقایای ثروت شاه نیز از انظار دور مانده بود. تقریبا ۲۰ میلیون دلار از ثروت شاه که علنی بود در زمان حیاتش هزینه شد و بقیه نیز میان وراث تقسیم شد، از دیگر ثروت‌های آشکار ویلای سن موریتس بود. (که گویا در سال ۱۹۹۷ توسط خاندان به فروش رسید.)

ثروت افسانه‌ای شاه که در سال ۱۹۸۷ توسط کوتیه تایید شد در زمان انقلاب حدودا همان ۲۲ میلیون دلاری بود که در بسیاری از جراید نیز به آن اشاره شد. به موجب آخرین خبر این مبلغ با افزوده شدن بهره چندساله به حدود ۳۵ میلیارد دلار (تا سال ۱۳۷۹) می‌رسد. این همان مبلغی است که رضا پهلوی در انتظار رسیدن به ۲۰۰ میلیون دلار از آن بود و به این امید نیز پایان یافتن مشکلات را به من نوید می‌داد.

اما نظر به اینکه برداشت از این دارایی کار بسیار مشکلی به نظر می‌رسد من نمی‌دانم رضا بر چه اساسی خود را قادر به برداشت ۲۰۰ میلیون دلار از آن سرمایه می‌دانست. به طوری که کوتیه برای من شرح داد تقسیم این ثروت تنها به صورت زیر امکان‌پذیر است: هر فردی از خاندان پهلوی که به سلطنت ایران برسد، مالک این ثروت خواهد بود خواه این فرد خود رضا باشد و خواه با کنار رفتن او علیرضا به پادشاهی برسد به هر حال ثروت به فردی تعلق خواهد یافت که در مسند پادشاهی قرار گیرد. تنها راه دیگر تقسیم این ثروت اعلام اعضای خاندان است مبنی بر اینکه دیگر امیدی به احراز مقام سلطنت در ایران نداشته و هرگونه ادعای خود را در این زمینه لغو و باطل می‌کنند. در این صورت دارایی مورد بحث میان اعضای خاندان قابل تقسیم خواهد بود. یکی دیگر از ثروت‌های شاه که جنبه نسبتا مخفی یافت زمین‌های اسپانیا است. من از آنجا که ماموریت فروش این زمین‌ها را بر عهده داشته و از جزئیات آن کاملا مطلعم به تشریح موضوع می‌پردازم.


داستان ثروت محمدرضا پهلوی

زمین‌های اسپانیا را به سه بخش می‌توان تقسیم کرد: ۱- زمین‌هایی که به نام شرکت کورتیوگامبرو است. یک قطعه از این زمین‌ها در میهاش به وسعت ۱۳۶ هکتار و قطعه دیگر در کونیز به وسعت ۹۶ هکتار است. ۵۰ درصد از شرکت کورتیو گامبرو موسوم به شرکت والتزه است. شرکت اخیر به شاه تعلق داشت. در مورد مالکیت شرکت والنزه نیز کسی جز من و وکلای مربوطه اطلاع نداشت.

۲- زمینی که به نام شرکت بامیالاس روکاس است و در شهر مانیلوا مشرف به جبل‌الطارق به وسعت ۶۷ هکتار واقع است. ۵۰ درصد از سهام این شرکت نیز به نام شرکت والنزه است.

۳- زمین دیگر در آلماریا به وسعت ۱۸۷ هکتار به نام شرکت توریسیمونا داگاسیون است. ۵۰ درصد از شرکت مزبور به نام بانک سرمایه‌گذاری‌های خصوصی است. بانک مذکور در واقع نماینده خاندان در شرکت یادشده است. ثالثا ثروت دیگری که می‌توان مورد اشاره قرار داد، جواهرات و مخفی نگه داشتن آن، شرکت‌هایی تاسیس شد و با شرایطی که شرح خواهم داد به ثبت رسید.

اکنون که خاندان پهلوی برای تصاحب این ثروت بادآورده و غارت‌شده روزشماری می‌کنند دمی نمی‌اندیشند که به قیمت فقر و بدبختی چه تعداد از انسان‌ها این ثروت انباشته شده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
امید وارم ریشه غارت و دزدی که فرقی نداره توسط کی و چه زمانی انجام شده برای همیشه خشکیده بشه
ناشناس
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
زمان وقوع اختلاس 3000 میلیاردی نرخ دلار 1000 تومن بود یعنی مه آفرید 3 میلیارد دلار یعنی 60 برابر کل ثروت شاه اختلاس کرده و بابک زنجانی 9 میلیارد دلار یعنی یعنی 180 برابر شاه دزدی کرده و البته اینها فقط دو مورد از دزدیهای لو رفته زمان ماست . امان از روزی که دزدیهای لو نرفته بر ملا شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳
نمی اندیشید که اختلاس 3هزار میلیاردی به فقر و بدبختی چند انسان انجامیده است؟؟؟؟؟؟
007
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
بابا کم بگو 3 هزار میلیاردی طرف حکمش صادر شد اموال هم برگشت . اموال خسروی مصادره شد
ناشناس
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
007 جون باشه 3هزار میلیارد رو ول میکنیم. ولی ماشالا یکی دو تا که نبودن. 12هزار میلیارد زنجانی و یا یک میلیارد دلاری که گم شد و ... رو چیکار کنیم؟
سارا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
همچین میگن ثروت کل ثروتش اندازه مال بابک زنجانی نمی شد
ناشناس
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۰
حالا اون شاه بود این بابک زنجانی گی بود از کجا اینپهمه ثروت به دست آورد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
شما همین ثروتهای بعد انقلاب را مواظب باسید چپاول نشه!
اونا در مقابل پولایی که اکنون به انواع مختلف غارت میشه مطمئن باشید عددی نیستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
جناب بورس نیوز
فقط چند میلیون دلار!
جناب بورس نیوز هر چند شاه ثروت افسانه ای!! جمع کرد ولی کشور را غارت نکرد.
007
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
پس الماس کوه نور چی بود :)))
حشمت
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
چند میلارد دلار اون موقع دادا نه الا
ایران
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
الماس نور در خزانه بانک مرکزی نگهداری میشه اطلاع ندارید نظر ندهید.
خوش نویس
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱
007 جان کشتی خودتو یه نگا به مثبت منفی ها بنداز اونوقت اینقدر سخنان طنز بگو
حشمت
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
منم اگه بحرین دو دستی تقدیمشون میکردم ثروتمند میشدم
ناشناس
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
عزیزم شما دریای خزر رو بچسب که فعلا نصف سهممون رو دو دستی تقدیم روسیه و اقمارش کردن.
امید
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
حشمت خان سال 51 قیمت نفت 3 برابر شد بعد سرعت رشد اقتصادی به حدی بالا رفت که ایران رو تو جهان بنام ژاپن دوم میشناختن.
در دوره احمدی نژاد نفت بیشتر از 5 برابر شد تنهایی چیزی که ما دیدیم واردات بی رویه دوستان اونم نه کالای باکیفیت اروپایی و امریکایی بلکه اجناس بنجل چینی بود. البته از شاهکارهای دیگه دوستان پرونده 3 هزار میلیاردی و بابک زنجانی و ... بود که در همین زمان باران دلار انجام شد.
شاه هم دیکتاتور بود درست. سلطه پذیر و ضعیف النفس بود قبول ولی دستاوردهای ارزشمند کم نظیری هم داشته. نمیشه منکر اینا شد.
hasan
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
مرگ بر انگلیس که بحرین را با آوردن هندی و پاکستانی با کشتی به بحرین از ما گرفت ......................... مرگ بر انگلیس که با تقلب اسکاتلند را نگه داشت مرگ بر انگلیس مرگ بر انگلیس
ناشناس
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
بله در دوران همین شاهزاده های ... بود که بحرین رو مفت و مسلم با 80 درصد شیعه دادن
که الان خاندان حاکم بر بحرین هزار بلا رو سر شیعیان می آرن و هیچکس هم تا حالا حرفی نزده
ناشناس
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
سهم ایران از دریای خزر طبق قرارداد 1940 برابر با نصف کل یعنی 50 درصده . حالا حضرات تا اینجا به 13 در صد راضی شدن یعنی دو سوم سهم ایران از دریای خزر مفت مفت از دست رفته
حلیم
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
ناشناس آخری که گفته مفت مفت دو سوم سهم دریای خزر رو دادیم رفته
همچین مفت هم نبوده. در ازاش شرافتمون در مقابل غرب لکه دار نشده. با اینکار مشت محکمی بر دهان استکبار غرب زدیم و استکبار شرق رو بیخیال.
دوستان استکبار ستیز دو آتیشه که بعضیاشون ادعا میکنن روحانی هر چی از فحش بدتره رو باید نثار آمریکا و انگلیس کنه در این مورد نظری ندارن؟
برای چندتا سانتریفیوژ کمتر یا بیشتر خاک وطن رو فروختن رفت. به غیر لجبازی و تهدید حمله هم چیزی نصیبمون نشده.
همین روسیه که خاکمون رو دادیم بهش دو سه سال پیش تو شورای امنیت سازمان ملل پشتمون رو خالی کرد و قطعنامه رو وتو نکرد. هم از آخور خورد هم از توبره.
دوستان دلواپس بخدا اینا هم دلواپسی داره ها.
خسته
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
ميشه ثروت كنوني بابك زنجاني را محاسبه كنيد و بعد بگيد چند نفر ديگر در ايران در اين حد ثروت دارند
و بعد از گذشت ٢٠ سال ثروت آنها چند خواهد شد؟
ناشناس
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
بابک زنجانی: 32 هزار میلیارد تومان که تا پارسال بود
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
این شاه بدبخت هر کثافتی که بود از نظر چپاول مال ملت تو آخر صف دزدان قرار میگیره
امید
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
بالاخره بدبخت بود یا کثافت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
ای بابا...!
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
افسانه بابک زنجانی نوک سوزنی از افسانه چپاولگران مملکت هست . یکی اصالتا ثروتمنده یکی با پول بیت المال ثروتمند میشه اینه تفاوت اینها
gholam
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
حساب وکتاب 800میلیارد دلار درآمد نفت را در8سال دولت گذشته پس بدهند تا معلوم شود تفاوت از کجا تا بکجاست کیفیت عملکردشان به خدا وگذار شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
این رقمی که نوشتی که پول تو جیبیه اختلاس کننده های ریز و درشت امروزی هم نمیشه!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱
دروغ که شاخ و دم نداره هر چی می خوان پشت سر غایب و مرده میگن خدایش کسی که حضور نداره هر تهمتی میشه بهش بست من فکر می کنم قبح و گناه آن تو اسلام هم به خاطره اینه که در مورد شخص غایب هر چیزی را می توان نسبت داد خدا شاهد است و تاریخ قاضی .....
علی
United States of America
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
حتی در دور افتاده ترین شهرهای ایران، حداقل چند نفر می توان یافت که ثروتی بیش از ثروت پادشاهی که خود شاهزاده بوده ( ۲۲ میلیون دلار)، داشته باشند؟
اگر می خواست ثروتی از ایران خارج کند آیا واقعا راهش را بلد نبود؟
مورد مشابه مرحوم خیامی (مالک ایران خودرو) است که حتی مبلغی برای پرداخت حقوق کارگران تا فروردین 59 بصورت نقدی در حساب های شرکت باقی گذاشت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
اگه ثروت آقازاده ها را كه عصرها در ميدان ولي عصر با ماشين هاي ميلياردي پوز ميدن حساب كنيد خيلي بيشتر از ثروت شاه است بورس نيوز اگه بي طرفي بچاپ