بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
کد خبر : ۱۳۳۸۹۷
روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت: پیشنهاد آمریکا برای روی میز قرار دادن طرح قطع اتصال میان سانتریفیوژها از سوی تمام گروه‌های سیاسی ایران یعنی اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران مورد مخالفت قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نوشته لس‌آنجلس تایمز، مذاکره‌کنندگان آمریکایی طرحی را پیشنهاد داده‌اند که طبق آن ایران به جای برچیدن سانتریفیوژهایش می‌تواند اتصال این ماشین‌ها را از یکدیگر قطع کند.

سانتریفیوژها در واقع ماشین‌هایی هستند که برای غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند از این رو آمریکا و غرب ابراز نگرانی می‌کنند که ایران در صورت دستیابی به اورانیوم با غنای بالا ممکن است از آن برای به دست آوردن ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای استفاده کند.

نمایندگان ایران، آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 هم‌اکنون در حال انجام مذاکرات در نیویورک هستند تا بتوانند به راه‌حلی جامع برای رفع نگرانی‌های غرب در این زمینه و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برسند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، طرح مذاکره‌کنندگان آمریکا به ایران اجازه خواهد داد تا به افکار عمومی‌اش بگوید که سانتریفیوژهای خود را حفظ کرده است. تهران همواره تاکید کرده است بر سر کاهش تعداد این ماشین‌ها سازش نخواهد کرد.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه به تحلیل روز یک‌شنبه علیرضا کریمی، یک کارشناس محافظه‌کار ایرانی پرداخت که گفته بود این طرح نمایشی است برای انحراف افکار عمومی. هم‌چنین تحلیلگر اصلاح‌طلب در ایران پس از ارائه این طرح از سوی واشنگتن گفت که پیشنهاد آمریکا وسیله‌ای است برای حل مشکل افکار عمومی‌اش است.

این تحلیلگر اصلاح‌طلب هم‌چنین تصریح کرد: رییس‌جمهور ایران با حسن نیت تمام مایل است که هر آنچه در توان دارد انجام دهد اما هرگونه توافق با گروه 1+5 باید خواسته‌های رهبر معظم انقلاب را برآورده کند و به ایران اجازه دهد در سال‌های آینده ظرفیت‌ غنی‌سازی خود را تا سطح صنعتی گسترش دهد.

لس‌آنجلس تایمز هم‌چنین نوشت: طرح آمریکا زمانی ارائه شده که دو طرف بر سر ظرفیت غنی‌سازی ایران به بن‌بست رسیده‌اند. دو طرف به دنبال دستیابی به راه‌حلی هستند که نیازهای سیاسی داخلی تمام طرف‌ها را به علاوه نیازهای فنی‌شان برطرف کند.

کارشناسان هسته‌ای می‌گویند اگرچه برچیدن سانتریفیوژها روشی مطمئن‌تر برای حذف امکان‌ گریز هسته‌ای است جدا کردن این ماشین‌ها از یکدیگر نیز بسته به اینکه چگونه این کار انجام شود می‌تواند ماه‌های زیادی تا گریز هسته‌ای فاصله بیندازد.

دیپلمات‌ها تاکنون رویکرد مشخصی در مورد این پیشنهاد اتخاذ نکرده‌اند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یک ایرانی عاشق ایران
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۲
یعنی هیچ راه دیگه ای برای غنی سازی به جز سانتریفوژ نیست?.چرا همش باید دنبال راه‌هایی بریم که قبلا ابر قدرتها رفتن.بصورت جهادی یک روش جدید برای غنی سازی سریع اورانیوم کشف کنید.که اصلا بیخیال ۵ به علاوه هر عدد دیگه ای بشیم