بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
شاخص کل در حالی طی معاملات شش ماهه نخست امسال بازدهی منفی 9 درصدی را محقق کرد که بازدهی مثبت حدود 60 درصدی توسط نماگر بازار سرمایه طی مدت مشابه سال گذشته محقق گردیده است.
کد خبر : ۱۳۳۹۴۴
نویسنده :
جمشیدی
اگر بورس تهران را به لیگ حرفه ای فوتبال تشبیه کنیم نتیجه این لیگ حالا مشخص شده هر چند که نیمه اول نیمه جذابی نبوده و تماشاگران مثل گذشته به مسابقات نگاه نمی کنند .

به هر حال فعالان بازار سرمایه در حالی نیمه اول سال جاری را با تلخی و ناکامی ناشی از تداوم روند نزولی بورس سپری کرده اند که با انتشار خبرهای مثبت از مذاکرات سیاسی کشور طی روزهای پایانی ششمین ماه از سال جاری کم کم بارقه های امید میان سهامداران برای ایجاد رونق در وضعیت اقتصادی کشور و در نهایت خروج بورس از رکود فعلی به وجود آمد.

به گونه ای که طی روزهای پایانی شهریور ماه تحت تأثیر حاکمیت روند مثبت بر بورس، شاخص کل و قیمت اغلب شرکت های بورسی با رشد همراه شدند و بار دیگر امید برای بازگشت به روند صعودی و جبران بخشی از زیان های تحمیلی میان سهامداران پدید آمد.

در این گزارش در نظر داریم تا پس از گذر از دوره شش ماه نزول به بررسی میزان بازدهی صنایع مختلف و سهام شرکت ها طی این دوره و مقایسه آن با نیمه اول سال گذشته بپردازیم.

از بازدهی مثبت 60 درصدی شاخص کل تا بازدهی منفی 9 درصدی آن

براساس گزارش بورس نیوز، شاخص کل در حالی طی معاملات شش ماهه نخست امسال بازدهی منفی 9 درصدی را محقق کرد که بازدهی مثبت حدود 60 درصدی توسط نماگر بازار سرمایه طی مدت مشابه سال گذشته محقق گردیده است.

... ترین های بورس در نیمه اول سال

علاوه بر این، بورس در حالی طی شش ماهه اول امسال بازدهی مثبت 5.11 درصدی را کسب کرد که در دوره مشابه سال گذشته تحقق بازدهی مثبت بیش از 97 درصدی توسط بورس به ثبت رسیده است.

عنوان پربازده ترین صنعت از آن گروه هتل و رستوران

صنعت هتل و رستوران با تک بازدهی مثبت حدود 180 درصدی تک نماد آن یعنی "سمگا" عنوان پربازده ترین صنعت از میان صنایع مختلف را از آن خود ساخت، این در حالی است که بازدهی مثبت حدود 13 درصدی طی دوره مشابه سال گذشته توسط این گروه محقق شده بود. پس از آن صنایع منسوجات و وسایل ارتباطی در ردیف های بعدی جای گرفتند.

... ترین های بورس در نیمه اول سال

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که گروه فعالیت های جنبی واسطه گری های مالی شامل نهادهای مالی بورس اوراق بهادار، بورس کالا و بورس انرژی نیز طی شش ماهه نخست امسال بازدهی مثبت 242.75 درصدی را به دست آوردند که تحقق این میزان بازدهی در میان صنایع مختلف بالاترین رقم به شمار می رود.

کم بازده ترین صنایع

گروه استخراج نفت جز کشف در پی بازدهی منفی بیش از 25 درصدی تک سهم فعال در آن یعنی شرکت حفاری شمال به عنوان کم بازده ترین صنعت از میان صنایع مختلف مطرح شد و بدین ترتیب در جایگاه اول جدول کم بازده ترین صنایع طی معاملات نیمه اول امسال قرار گرفت. این در حالی است که "حفاری" طی دوره مشابه سال گذشته بیش از 95 درصدی بازدهی مثبت به سهامداران خود اعطا کرده بود.

... ترین های بورس در نیمه اول سال

جالب است بدانید که از میان 41 صنعت فعال در بورس طی شش ماهه اول امسال 16 گروه بازدهی مثبت را به دست آوردند و 25 صنعت باقی مانده نیز بازدهی منفی محقق کردند. حال آنکه از میان 42 صنعت فعال در بورس طی دوره مشابه سال گذشته تنها گروه محصولات چوبی موفق به کسب بازدهی مثبت نشده بود و بازدهی منفی 15.29 درصدی را به دست آورد.

"کیسون" عنوان پربازده ترین سهم بورس را ربود

عنوان پربازده ترین سهم بورس نیز به شرکت کیسون فعال در گروه انبوه سازی و مستغلات اعطا شد، چراکه "کیسون" توانست طی معاملات نیمه اول امسال بازدهی مثبت بیش از 387 درصدی را کسب کند و رتبه اول پربازده ترین سهم بورس را به خود اختصاص دهد. البته "کیسون" از جمله شرکت های بورسی است که طی نیمه دوم سال گذشته پا به بازار سهام گذاشته و طی نیمه اول سال 92معاملاتی در این نماد انجام نپدیرفته است. پس از آن شرکت های مخابراتی ایران و فنرسازی خاور در ردیف های بعدی قرار گرفتند.

... ترین های بورس در نیمه اول سال

کم بازده ترین سهم

نیروترانس مجموعه ای است که با تحقق بازدهی منفی بیش از 55 درصدی موجب کاهش سرمایه سهامداران خود شد و در صدر جدول کم بازده ترین سهم بورس جای گرفت، البته "بنیرو" طی دوره مشابه سال گذشته موفق به دستیابی به سود بیش از 128 درصدی شده بود.

در پی آن شرکت های بین المللی محصولات پارس و کاشی حافظ جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

... ترین های بورس در نیمه اول سال

همانطور که از جدول فوق پیداست، مجموعه هایی که در جدول کم بازده ترین سهام طی معاملات نیمه اول امسال قرار گرفته اند، بازدهی های مثبت قابل توجهی را طی معاملات دوره مشابه سال گذشته برای سهامداران خود به ارمغان آورده اند.

بازدهی مثبت 38 درصد از شرکت ها طی نیمه اول امسال

در مجموع سهام 438 مجموعه بورسی طی شش ماهه اول امسال در بورس معامله شدند که از میان آنها 167 نماد بازدهی مثبت را محقق کردند، سه نماد بدون بازدهی مثبت یا منفی همراه شدند و مابقی نمادها یعنی 268 مجموعه بورسی با تحقق بازدهی منفی سبب کاهش سرمایه سهامدارانشان شدند.

بازدهی مثبت 96 درصد از شرکت ها در نیمه اول سال 92

این در حالی است که از میان 390 نماد فعال بورسی طی دوره مشابه سال گذشته 373 شرکت بورسی بازدهی مثبت را به دست آوردند، چهار نماد بدون بازدهی مثبت یا منفی همراه شدند و سهامداران 13 نماد باقیمانده شاهد افت قیمت سهام موجود در پرتفوی بورسی خود بودند.

افزایش حجم معاملات و کاهش ارزش آن

در پایان این گزارش می افزاید، حجم معاملات بورس نیز طی نیمه اول امسال بیش از 74 میلیارد و 88 میلیون سهم بوده و در مقابل این رقم طی دروه مشابه سال گذشته بیش از 68 میلیارد و 688 میلیون سهم محاسبه می شود.

... ترین های بورس در نیمه اول سال

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
عنوان پربازده ترین صنعت برای هتل و رستوران بنظر بنده میتونه توجیه منطقی برای رشد سودآوری شرکت گردشگری پدیده شاندیز هم باشه. شرکتی که بخاطر سوددهی خوب در این بازار راکد کنونی مورد هجمه و حمله قرار گرفته. پس رشد پدیده هم بی دلیل نبوده.
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸
با عدم انتشار نظرم در مورد شباهت سمگا و پدیده که رشد و سوددهی پدیده رو توجیه میکرد برام جای شکی نمونده که شما با پدیده مشکل شخصی دارید. گرچه میدونم که پخش نمیکنید فقط جهت اطلاع خودتون اینو دادم که فکر نکنید با یه گله گوسفند طرفید. به شعور مخاطب احترام بذارید لطفا.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
سهم کیسون از با ارزشترین سهم های بازار توافقی هست، این که الان بهش می گن پدیده لیگ تا 2 سال دیگه 4 برابر رشد می کنه، همین الانم بزرگترین شرکت پیمانکاری خصوصی ایران هستش. رزومه شرکت رو نگاهی بندازین تا دستتون بیاد
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
سهم کیسون از با ارزشترین سهم های بازار توافقی هست، این که الان بهش می گن پدیده لیگ تا 2 سال دیگه 4 برابر رشد می کنه، همین الانم بزرگترین شرکت پیمانکاری خصوصی ایران هستش. رزومه شرکت رو نگاهی بندازین تا دستتون بیاد