بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

تغییر روند بازار سرمایه در گرو تغییر سه عامل

با توجه به افزایش خوشبینی در خصوص حصول توافقات هسته ای، شاهد رشد قیمت اغلب سهام و همچنین شاخص کل بورس هستیم بطوریکه طی روز گذشته با تداوم این روند، نماگر بورس با رشد 140 واحدی به رقم 71685 واحد رسید.
کد خبر : ۱۳۳۹۵۳
نویسنده :
اعتماد
با توجه به افزایش خوشبینی در خصوص حصول توافقات هسته ای، شاهد رشد قیمت اغلب سهام و همچنین شاخص کل بورس هستیم بطوریکه طی روز گذشته با تداوم این روند، نماگر بورس با رشد 140 واحدی به رقم 71685 واحد رسید.

در همین راستا، ناسوتی فرد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بطور کلی بحث مذاکرات، برای وضعیت بازار سرمایه نقش تعیین کننده ای دارد بنابراین به دلیل خوشبینی ایجاد شده در خصوص نتیجه مذاکرات هسته ای، شاهد تأثیر این خوشبینی بر روند بازار سرمایه طی چند روز اخیر هستیم.

ناسوتی فرد تصریح کرد: نتیجه مذاکرات، تأثیر بسزایی بر روند بازار سرمایه خواهد گذاشت بطوریکه چنانچه این نتیجه مثبت باشد، تأثیر مثبتی بر روند بورس می گذارد در مقابل، روند بازار سرمایه در صورت عدم توافق در مذاکرات هسته ای به روند نزولی خود بر می گردد بنابراین در آن صورت، جایی برای رشد قیمت سهام باقی نمی ماند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: همچنین چنانچه گزارشات 6 ماهه شرکت ها قابل قبول و مطلوب باشد، می تواند تأثیر مثبتی بر روند قیمتی سهام در بورس بگذارد علاوه بر این، رکود فعلی در بخش واقعی اقتصاد، تأثیر منفی بر عملکرد بازار سرمایه گذاشته است. در نتیجه با توجه به رکود موجود در اقتصاد، نمی توان انتظار گزارشات مطلوب را در عملکرد 6 ماهه شرکت ها داشت.

ناسوتی فرد بیان کرد: افزون بر این، نرخ سود بانکی سومین عاملی است که تشدید کننده رکود در بورس است. این در حالی است که با توجه به روند کاهشی نرخ تورم، انتظار می رود شاهد کاهش نرخ سپرده بانکی نیز باشیم اما متأسفانه بازار پولی به عنوان بازار رقیب بورس با نرخ جذاب سود 22 درصدی که به سپرده گذاران تعلق می گیرد، معضل کنونی بازار سرمایه شده است.

وی در خاتمه افزود: بطور کلی سه عامل نتیجه نهایی مذاکرات، رکود فعلی موجود در بخش کلان اقتصادی و نرخ سپرده بانکی از جمله عوامل تعیین کننده بر روند بازار سرمایه می باشند. به نظر می رسد روند بورس را می توان بسته به نتیجه مذاکرات تخمین زد. گفتنی است بازار سرمایه با داده های امروز جایی برای رشد و حرکت ندارد. بطور کلی می توان اظهار کرد که برای تغییر روند بازار حداقل باید یکی از سه فاکتور، مذکور تغییر کند در نتیجه تا هنگامیکه سه عامل مذکور تغییر نکند متأسفانه نمی توان به رشد قیمت سهام امیدوار باشیم بنابراین در این صورت، شاهد تداوم رکود در بازار سرمایه خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
22 درصد سالیانه است ماهی 2 درصد هم نمیشود. بعضی از سهام روزی 2 درصد سود میدهند چرا بهانه می آورید. هر کس میبایست کارش را انجام دهد.
امید
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
سود بانکی به حق از عوامل موثر بر بازار بورس است
امید وارم این مسئله مهم به درستی اصلاح شود