بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
شرکت کارخانجات پارس الکتریک بالاخره شفاف سازی کرد و طی انتشار اطلاعیه ای خطاب به ریاست نظارت بر ناشران بورسی سازمان و اوراق بهادار و طبق مصوبه هیأت مدیره این شرکت در جلسه مورخ 93.7.6 که طی روز گذشته روی سامانه اطلاع رسانی کدال قرار گرفت، از ضرروت فراهم آوردن شرایط و مقدمات فروش ملک کارخانه خبر داد.
کد خبر : ۱۳۴۶۲۸
نویسنده :
کیوان فر
شرکت کارخانجات پارس الکتریک بالاخره شفاف سازی کرد و طی انتشار اطلاعیه ای خطاب به ریاست نظارت بر ناشران بورسی سازمان و اوراق بهادار و طبق مصوبه هیأت مدیره این شرکت در جلسه مورخ 93.7.6 که طی روز گذشته روی سامانه اطلاع رسانی کدال قرار گرفت، از ضرروت فراهم آوردن شرایط و مقدمات فروش ملک کارخانه خبر داد.

به گزارش بورس نیوز، این اطلاعیه در حالی طی روز اخیر منتشر شد که مصوبه هیأت مدیره شرکت مذکور برای فروش ملک اسفندیار و اثرات مالی این تصمیم و پیامدهای آن بر نماد شرکت طی شش ماهه دوم سال 93 صادر شده است و پیگیری و مذاکره با شرکت رایتل که به عنوان مستأجر، با انجام هزینه مرکز اطلاعات خود را در این ملک مستقر کرده، ادامه دارد.

انتشار اطلاعیه حاوی متن این مصوبه در حالی طی روز گذشته انجام گرفت که سهم در تمامی معاملات خود به قیمت حداکثری مجاز روزانه یعنی 5305 ریال معامله و از صف میلیونی تشکیل شده در این نماد بورسی تنها 121 هزار و 535 سهم واگذار شد تا در پایان معاملات روزانه تقاضای خرید بیش از 4.5 میلیون سهمی برای آن بدون پاسخ باقی بماند.

اما اجازه دهید در خصوص معاملات این سهم یک روز به عقب برگردیم و موضوع را از زاویه ای دیگر بنگریم؛ سهم در روز صدور این مصوبه یعنی مورخ 93.7.6 با صف فروش در قیمت 4889 ریال مواجه بود و از ساعت 11 به بعد رفته رفته حجم سهام عرضه شده موجود در سامانه معاملات جمع آوری و به تدریج و طی کمتر از نیم ساعت سهم شاهد افزایش قیمت سهام و تشکیل صف میلیونی خریداران شد. بطوریکه در پایان معاملات همان روز 1.5 میلیون دستور خرید در سقف قیمتی مجاز روزانه به قوت خود باقی ماند و طی معاملات دیروز در حالی این صف همچنان ادامه یافت که همزمان با آن کدال میزبان اطلاعیه شفاف سازی "لپارس" پیرامون برنامه فروش ملک اسفندیار بود.

حال این شائبه مطرح است که چه افرادی و با چه اطلاعاتی در روز صدور مصوبه هیأت مدیره و از صف فروش سهام اقدام به خرید بیش از سه میلیون سهم "لپارس" کرده اند و چه ارتباطی میان صاحبان این کدهای بورسی با داخل این شرکت وجود داشته است که دقیقاً یک روز قبل از شفاف سازی متقاضی سهام "لپارس" شده اند؟

آیا این اتفاق نمونه بارز درز اطلاعات نهانی و با اهمیت به افراد غیر نبوده است؟ وگرنه چرا سهامی که در ابتدای یک روز معاملاتی با عرضه در قیمت های حداقلی مجاز روزانه و با صف فروش مواجه بوده، در کمتر از 30 دقیقه و پس از معامله بیش از سه میلیون سهم با صف خرید همراه می شود؟

برای یافتن پاسخ این سوال بهتر است آمارهای موجود خریداران را بررسی کنیم؛ چراکه از میان 152 کد معاملاتی که در روز صدور مصوبه هیأت مدیره اقدام به خرید سهم کردند، 150 نفر حقیقی و 2 نفر حقوقی بوده اند و باید دید آیا این افراد با در اختیار داشتن اطلاعات نهانی اقدام به خرید سهام "لپارس" کرده اند یا خیر.

اینجاست که سازمان بورس بایستی برای جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران وارد عمل شود و کدهای مذکور را مورد بررسی قرار دهد. همچنین اگر این معاملات بر مبنای استفاده از اطلاعات نهانی بوده ابطال آن لازم به نظر می رسد. چراکه عمده ای از سهامداران دقایقی قبل از صدور این مصوبه و حتی قبل از انتشار آن، بی خبر از همه جا سهام خود را به قیمت های پایین فروخته اند.

بدین ترتیب این روند اطلاع رسانی تا حد زیادی شائبه به وجود می آورد که شاید اطلاع رسانی پیرامون این برنامه به موقع انجام نشده باشد. چراکه اگر به خاطر داشته باشید اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بورس نیوز طی مصاحبه ای با مدیر مالی شرکت پارس الکتریک از برنامه برگزاری مزایده فروش ملک اسفندیار خبر داد و ارزش گذاری انجام شده این ملک را توسط کارشناسان رسمی دادگستری رقمی در حدود 17.5 میلیارد تومان اعلام کرد. در حالیکه شرکت مذکور یک روز بعد یعنی در تاریخ 93.2.29 طی نامه ای به اداره نظارت بر ناشران بورسی ضمن تکذیب خبر برنامه فروش ساختمان اسفندیار، سایر اطلاعات مندرج در خبر این رسانه را تکذیب کرد. اما شفاف سازی روز گذشته شرکت به نوعی تأیید خبر بورس نیوز است.

در آن زمان نیز شرکت پارس الکتریک در حالی مورخ 93.2.29 خبر بورس نیوز را تکذیب کرد که روند صعودی قیمت سهم از 2905 ریال در همان روز تاکنون ادامه یافت تا در روزهای بی ثبات بازار سهام که اکثر سرمایه گذاران و سهامداران دیگر سهم ها طی این مدت متحمل زیان می شدند، این سهم با رشد 83 درصدی به قیمت 5305 ریال در روز گذشته افزایش یابد.

در پایان، جا دارد سازمان بورس و سایر مسئولین امر به عنوان نهاد ناظر و مدافع حقوق سهامداران بر انتشار چنین تکذیبیه هایی که خود کذب بوده، نظارت کرده و با مدیران متخلف شرکت ها برخورد قانونی کند. چراکه بی شک عدم برخورد با این قبیل اطلاع رسانی ها و درز اطلاعات افشا نشده، آن هم در حوزه ای که نسبت به اخبار بسیار حساس است، موجب برهم خوردن ثبات و آرامش در بازار سهام می شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
زریر
UNITED STATES
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
برادر من آن تکذیبیه مال ملک اسفندیار بوده به قیمت 18 میلیارد ولی این شفاف سازی مال ملک کارخانه. است به ارزش. 300-400 میلیارد تومان. البته این. مطلب که رانت بوده درست و صحیح است
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
بورس نیوز لطفا اثر فروش ملک کارخانه را روی سود شرکت نیز تحلیل کنید.با تشکر
رها
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
عـزیزان بـه حـرمت خـون شهـدا در این هفته دفــاع مـقدس ایـن مطـلب را پـیگیری کنید تـا سـوواستفاده کنندگان رسـوا شـونـد....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
اگر نظارتی بود که بورس این همه مشکل نداشت.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
من 50هزار سهمش داشتم بخاطر شفاف سازی دروغکی اینا فروختم
حلال نمیکنم خدایی هم هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
شما که 250 خریدی 500فروختی اینقدر ناراحتی.دروغ فقط واسه همسایه بد نیست واسه خودتم بده .
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
ای داداش دلت خوشه چی حرفهایی میزنی کدام کار ماروی قانون وقاعده بوده که این دومینش بوده باشه.
ria03179
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۸
باسلام درتاریخ7/7/93درنمادکهمدا باشایع کردن ازکارافتادن یکی ازکوره هاوتعمیرات قیمت سهم راتانزدیکی صف فروش رساندند ومافروختیمودرعرض یکساعت بعدصف خرید شدبورس نیوز محترم بررسی نمایید
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
ما که تا خرخره لپارس داریم...................
3 ماه میدونن همه ملک میخواد فروش بره
سزای نوسانگیر همینه.........
سهامدار باشید تا سود کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
داداش همین نوسان گیر ها هستن که باعث میشن بورس به اخبار خوب شرکتهای بورسی واکنش نشون بدن وگرنه قیمت سهم مهی این چنینی اینطوری یه کله بالا نمیره.
نمیدونستی از این به بعد بدون!!!