بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
کد خبر : ۱۳۴۷۵۱
در حالي که توسعه فن آوري قواي محرکه هيبريد سال هاست در دنيا مورد استفاده قرار گرفته دو شرکت بزرگ خودروسازي ايران يعني ايران خودرو و سايپا و بعضا پارس خودرو همچنان اندر خم توليد خودروي انژکتوري با استاندارد يورو 2 هستند.
به گزارش خبرگزاري آريا، رشد سرسام آور مصرف بنزين در ايران، افزايش آلودگي هوا در نتيجه مصرف بي رويه بنزين بي کيفيت و افزايش روزهاي ناسالم هوا در سراسر کشور طي سال هاي گذشته سبب شد تا پس از آزمون و خطاي استفاده از سي ان جي اين بار هيبريد به عنوان مرهمي بر زخم آلودگي هواي کشور مطرح شده است .
گرايش يک باره مسوولان به سمت خودروهاي هيبريدي در حالي است که ساير کشورها سال ها است به منظور فرار از مشکلات سوخت هاي فسيلي توليد اين خودروها را در دستور کار خود قرار داده اند، به طوري که هم اکنون خودروسازان بزرگ دنيا پا را از توليد خودروهاي هيبريد فراتر گذاشته و توليد خودروهاي الکتريکي را در دستور کار دارند.
با توجه به اينکه شدت مصرف انرژي در ايران تقريبا چند برابر متوسط آن در کشور هاي توسعه يافته است هميشه يکي از دغدغه هاي مسولان کشور کاهش مصرف سوخت بوده و هست . به نظر مي رسد توليد و عرضه خودروهاي هيبريدي بتواند در سال هاي آينده اين مشکل را در بخش حمل و نقل کاهش دهد که براي رسيدن به اين هدف نيازمند نگاه ويژه دولت و مجلس به اين پروژه است.
اکنون سهم استفاده از خودورهاي هيبريدي در دنيا نيز ناچيز است اما با توجه به فرهنگ سازي عميقي که در خصوص استفاده از اين خودروها در دنيا صورت گرفته و همچنين ، سوبسيدي که دولت به شرکت هاي خودروساز مي دهد، استقبال از توسعه و توليد خودورهاي هيبريدي در دنيا شدت گرفته است بطوريکه پيش بيني مي شود تا سال 2015 سهم خودروهاي فول هيبريد به 45 درصد در دنيا برسد .
حال اين سوال مطرح است که سهم ايران در توليد خودروهاي هيبريد در دنيا تا سال 2015 چند درصد پيش بيني مي شود؟
اين درحاليست که اکنون سهم ايران در توليد خودروهاي هيبريدي صفر درصد است اما تشکيل ستاد هيبريد در وزارت صنايع و معادن در سال جاري و اهتمام ويزه دولت بر افزايش استفاده از خودورهاي هيبريدي نشان مي دهد که مسولان وزارت صنايع عزم خود را جزم کرده اند تا خودروسازان به اين سمت حرکت کنند .
در عين حال شهرداري تهران نيز از ابتداي سال جاري فرايند ورود خودورهاي هيبريد تاکسي و موتور سيکلت هاي برقي ار در دستور کار قرا داده است .
به گفته مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با توجه با اينکه سطح دسترسي خودروسازان داخلي به  تکنولوژي هيبريد  پايين تر از ساير خودروسازان است  اجراي توسعه ناوگان تاکسي هيبريدي با چالش هايي مواجهه است اما در عين حال فرايند بررسي و جايگزيني تاکسي هاي هيبريدي کليد خورده است  .
گام بلند شهرداري درورود خودروهاي هيبريدي به ناوگان عمومي تهران
رئيس کميته محيط زيست شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار شهرنوشت با تاکيد بر اينکه آلودگي هوا اولويت نخست در شهرداري و دولت است گفت : اکنون بالغ بر 80 درصد آلودگي هوا ناشي از منابع متحرک و عمدتا خودورها و موتور سيکلت هاست .
به گفته محمد حقاني  بررسي ها نشان مي دهد، يک خودروي پيکان حدود 40 گرم مواد آلاينده وارد هواي شهر مي کند، يعني هر خودروي پيکان به اندازه 15 خودرو با استاندارد يورو 2 و 66 خودرو هيبريدي توليد آلايندگي دارد اين در حاليست که امروزه نردد خودورهاي تاکسي پيکان در شهر تهران همچنان وجود دارد .
وي تصريح کرد : يک تاکسي معمولي در هر 100 کيلومتر پيمايش حدود 15 ليتر بنزين مصرف مي کند، اين در حاليست که مصرف بنزين هر خودروي هيبريدي در 100 کيلومتر پيمايش تنها 5 ليتر است و به عبارتي چنانچه 10 هزار خودروي هيبريدي وارد ناوگان شود سالانه 60 ميليون ليتر صرفه جويي در مصرف سوخت صورت مي گيرد.
دولت خودروسازان را به استفاده از تکنولوژي هيبريد سوق دهد
وي اقدام خود جوش شهردار تهران را براي ورود تاکسي هاي هيبريد به ناوگان عمومي شهر ، گامي بلند دانست و گفت : دولت و وزارت نفت و سازمان محيط زيست  نيز بايد در جهت توسعه ناوگان هيبريدي شهر گام بردارد .
وي تاکيد کرد  : خودروسازان در تمام دنيا به استفاده از تکنولوژي هيبريد روي آورده اند اما در کشور ما خودروسازان همچنان در يورو 2 در جا ميزنند لذا ميطلبد دولت و مجلس در کنار ارتقائ استاندارد يورو 4 در توليدات خودورسازان داخلي بر تکنولوژي هيبريد نيز در توليدات داخل تاکيد کنند .
حمايت دولت از ورود خودروهاي پاک به ناوگان حمل و عمومي
حسيني با اشاره به اينکه مديريت شهري برحرکت به سمت تاکسي هاي استاندارد تاکيد دارد گفت: يکي از راهکارهاي اصلي کاهش آلودگي هوا خروج خودروهاي آلاينده و ورود خودروهاي پاک به ناوگان است که اين موضوع مورد تاکيد دولت نيز قرار دارد و حمايتهاي همه جانبه اي از اين مهم صورت گرفته است.
وي با تاکيد براينکه استفاده از خودروهاي پاک و هيبريدي ضمن کاهش چشمگير آلودگي هوا منجر به کاهش مصرف سوخت در کشور نيز مي شوند گفت: براساس بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 مقرر شده تمام اقداماتي منجر به مصرف سوخت از سياست هاي حمايتي دولت برخوردار شود، بر اين اساس دولت از ورود تاکسي ها و اتوبوس هاي هيبريدي ، توسعه مترو و ورود موتورهاي برقي اعلام حمايت و همکاري کرده است و رئيس سازمان بهينه سازي مصرفي سوخت نيز اخيرا اعلام کرده که براي ورود هر تاکسي هيبريدي 6 هزار دلار کمک خواهد شد.
وي با تاکيد بر اينکه برآورد شده قيمت هر خودوري هيبريد بين حدود 50 ميليون تومان تا حدود 100 ميليون تومان باشد تصريح کرد : استفاده از خوردوهاي هيبريدي و برقي در ناوگان تاکسيراني تجربه اي موفق در دنيا بوده و ما نيز در تلاشيم تا از اين تجربه موفق بهره مند شويم.
مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران گفت: تاکسي هاي مدرن ، باکيفيت و پاک هيبريدي در گام نخست به صورت تاکسي هاي ويژه به شهروندان خدمات رساني ميکنند و به مرور زمان با گسترش صنعت توليد خودوري هيبريد در داخل کشور و حتي طريق واردات خودور ميتوان در حجم انبوه آنرا مورد استفاده قرار داد.
به گفته حسيني تاکنون 2 جلسه با سرمايه گذاران داخلي برگذار شده و هماهنگي ها در جهت ورود خودورهاي هيبريدي به کشور صورت گرفته است .
حسيني تاکيد کرد : وزارت صنايع براي ورود خودروهاي هيبريدي به کشور مشخصاتي را تعيين کرده که از جمله آن مي توان به فول هيبريد بودن خودروها، داراي بودن استاندارد يورو 5 و مورد استفاده قرار گرفتن آن خودروها در ديگر کشورهاي جهان به عنوان تاکسي اشاره کرد.

به رغم وجود رکود جهاني و آشفتگي در بازار وسايل نقليه تقاضا براي خودرو هاي هيبريدي همچنان بالاست. حتي شايد بتوان گفت بازار هيبريدي ها در سال 2009 بحران اقتصادي را به مبارزه طلبيد و از تمامي بازار ها پيشي گرفت. در سال 2008 رشد فروش خودرو هاي هيبريدي ساکن و نزديک به 5/2 درصد بود. اما ارزيابي بازار خودروها در سال 2009 غوغا به پا کرد. Toyota Prius نسخه نسل سوم که در ماه ژانويه آغاز به کار کرد همچنان بزرگترين فروشنده است اما به زودي در سال 2010 با Honda Insight وارد شراکت خواهد شد.
توليدکنندگان در صف ورود به بازار
تيم کارشناسان با در نظر گرفتن رکود اقتصادي در جهان به تجزيه و تحليل بازار خودرو هاي هيبريدي پرداخته اند. آن ها دريافته اند در حالي که تويوتا و هوندا حاکمان بازار خودرو هاي هيبريدي به شمار مي روند، در بازار جهاني خودرو هاي هيبريدي، آمريکا يکه تاز ميدان است، پس از آن ژاپن و اروپا به ترتيب در جايگاه دوم و سوم قرار مي گيرند. در حال حاضر توليد کنندگان اندکي بر بازار خودرو هاي هيبريدي چيره شده اند، اما شمار زيادي از توليد کنندگان وجود دارند که در صف ورود به بازار هستند.
همچنين متصدي معاون سازمان حفاطت محيط زيست  با اشاره به اينکه دولت يازدهم رسيدگي به وضعيت محيط زيست به خصوص الودگي هوا و الودگي صوتي را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده است گفت :
معتقديم آلودگي صوتي بايد از ريشه کاهش يابد و با توجه به اينکه بخش اعظمي از الودگي هوا و الودگي صوتي کلانشهرها ناشي از تردد خودورها و موتور سيکلت هاست ، از اين رو اقداماتي براي جايگزيني موتورسيکلت هاي برقي به جاي موتورسيلکت هاي بنزيني در دستور کار قرار گرفته است .
وي با بيان اينکه اکنون آلودگي يک موتورسيکلت بنزيني برابر با چهار تا پنج خودرو است تصريح کرد :اکنون وزارت صنعت معدن و تجارت در حال تدوين برنامه جايگزيني موتورسيلکت هاي برقي به جاي بنزيني است و در کميته کاهش آلودگي هوا مبحث کاهش آلودگي صوتي با جديت دنبال مي شود.
منبع: آریا
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۲
با جدیت چی دنبال میشود ؟؟؟ بگین واردات موتور و خودروهای هیبریدی بدون موانع و تعرفه های گمرکی ازاد ......... تنها چیزی که مهم نیست آسایش مردمه