بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
مدیر واحد مشاوره و سبدگردانی کارگزاری خبرگان سهام عنوان کرد:

خواب خوش نقدینگی در بازار پول

فارغ از نتیجه مذاکرات که بر روند قیمت سهام در بورس تأثیرگذار است، می توان به عوامل دیگری همچون نحوه مشارکت سهامداران حقوقی، حجم نقدینگی، حجم معاملات و تصمیمات اتخاذی دولت اشاره کرد.
کد خبر : ۱۳۴۷۷۸
نویسنده :
اعتماد
به نظر می رسد، نحوه فعالیت سهامداران حقوقی، حجم نقدینگی، حجم معاملات و تصمیمات اتخاذی دولت از جمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت سهام در بازار سرمایه هستند.

در همین راستا، کیا، مدیر واحد مشاوره و سبدگردانی کارگزاری خبرگان سهام در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: فارغ از نتیجه مذاکرات که بر روند قیمت سهام در بورس تأثیرگذار است، می توان به عوامل دیگری همچون نحوه مشارکت سهامداران حقوقی، حجم نقدینگی، حجم معاملات و تصمیمات اتخاذی دولت اشاره کرد.

کیا تصریح کرد: با توجه به فعالیت پایین سهامداران حقوقی در بازار سرمایه طی مقطع کنونی می توان گفت که چنانچه میزان فعالیت این سهامداران بیشتر گردد، تأثیر مثبتی بر روند بازار خواهد گذاشت علاوه بر این، مقوله مهم دیگر بحث کمبود نقدینگی در شرایط فعلی است بطوریکه نقدینگی، به دلیل ریسک بالا در بورس کاهش یافته و به سمت بازارهایی مطمئن تر از جمله بازار پول سرازیر شده است.

مدیر واحد مشاوره و سبدگردانی کارگزاری خبرگان سهام افزود: بنابراین حتی با فرض کاهش 3 درصدی نرخ سپرده بانکی، همچنان سرمایه گذاران ترجیح می دهند سرمایه خود را در بازار پر ریسک و پر از ابهام بورس نیاورد در نتیجه با توجه به اینکه بازار پول، ریسک پایین و بازدهی مناسبی دارد لذا بازار پولی در شرایط کنونی ارجح بر سایر بازارها است. به نظر می رسد اصلی ترین عاملی که بر روند بازار سرمایه می تواند تأثیرگذار باشد، مقوله نقدینگی می باشد که در بازار سرمایه به دلیل ریسک بالای موجود در آن کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: همچنین کاهش شدید حجم معاملات که به دلیل کمبود نقدینگی، از جمله موارد تأثیرگذار بر بورس می باشد، لذا تا زمانیکه حجم معاملات پایین باشد، نمی توان شاهد افزایش قیمت سهام به میزان قابل توجهی در بورس باشیم. تصمیمات اقتصادی دولت نیز جزو فاکتورهای مهم تأثیرگذار بر بورس است. در این میان، می توان به خروج بانک ها از بنگاهداری به عنوان تصمیم اتخاذی از سوی دولت، اشاره کرد. گفتنی است خروج بانک ها از بنگاهداری در کوتاه مدت و میان مدت شوک منفی بر اقتصاد و بورس خواهد گذاشت چراکه بانک ها طی سال های اخیر از نظر بانکداری ضعیف شده بودند و برای بازپرداخت سود سپرده مشتریان خود به حوزه های بورس و ساخت و ساز بنگاهداری ورود پیدا کرده بودند.

کیا بیان کرد: نتیجه تصمیم اتخاذی مذکور دولت، منجر به کاهش سود بانک ها در کوتاه مدت و میان مدت می گردد اما خروج بانک ها از بنگاهداری و ورود آنها به سمت عملیات بانکی در بلندمدت باعث می گردد که قدرت وام دهی بانک ها افزایش یابد در نتیجه شاهد تأمین مالی شرکت ها خواهیم بود و در مجموع رشد اقتصادی را در بردارد. لذا تصمیم اتخاذی مذکور دولت بر اقتصاد و بورس، در بلندمدت تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

مدیر واحد مشاوره و سبدگردانی کارگزاری خبرگان سهام اظهار کرد: با توجه به اینکه پی بر ای اکثر سهام حدود 3 الی 4 در مقطع فعلی است، لذا احتمال ریزش قیمت سهام بنیادی در بازار سرمایه ضعیف می باشد بطور کلی پیش بینی می گردد که آن دسته از سهام که پی بر ای بالایی دارند، انتظار می رود که پی بر ای آنها اصلاح شوند در مقابل آن دسته از سهامی که پی بر ای پایینی دارند و جزء سهام بنیادی هستند، می توان از آنها بازدهی مطلوبی کسب کرد.

وی در خاتمه افزود: به اعتقاد بنده روند قیمت سهام در بازار سرمایه تا پایان سال نه صعودی و نه نزولی خواهد بود بطوریکه انتظار می رود قیمت سهام با روند ثابتی تا پایان سال پیش رود. گفتنی است که خرید سهام بنیادی در مقطع فعلی هیچگونه ریسکی ندارد چراکه ضمن پوشش حداقل سود بانکی، قطعاً 25 درصد بازدهی را در کل سال خواهند داد. همچنین در صورت تغییر روند بازار نیز سودآوری بیشتری را نصیب سهامداران خود خواهند کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵
60درصد سهام ریزش داشته اگر این پیش بینی درست باشد سهامداران باید قید 35 درصد سرمایه شان را بزنند