بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
کد خبر : ۱۳۴۸۳۵
در ابتدای شروع بکار دولت، وزارت راه و شهرسازی علیرغم تمام برنامه های ناکارآمدی که هنوز بعد از یکسال به عملیات اجرایی نیز نرسیده است، اقدام به اقدامات جدی و موردی در خصوص برخی پروژه های ساخت غیرقانونی کرد که مورد حمایت افکار عمومی و رسانه ها قرار گرفت.

متاسفانه با وجود برخورد جدی و مصوبات محکم شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص برخی کلان پروژه ها با مجوز غیرقانونی شهرداری، اکثر این مصوبات همچنان در مرحله اجرایی شدن مانده اند و بلاتکلیفی ضمانت اجرایی مصوبات در برخی موارد منجر به تمسخر آنها توسط مدیران اجرایی پروژه های مزبور شده است.

به گزارش مسیرآنلاین، 6 پروژه اصلی مدنظر شورای عالی شهرسازی به صورت خلاصه به شرح زیر است:

۱- اطلس مال
شاید پرسروصدا ترین از پروژه های مربوط اطلس مال باشد؛ زمین اطلس مال قبلا پارکینگ بوده و در حال حاضر در مرحله ساخت یکی از بزرگترین "مال"ها در یکی از پرترافیک ترین مناطق شمالی تهران با ایرادات ماهوی و شکلی فراوان است؛ شرکت «ایرانیان اطلس» از زیرمجموعه های بانک انصار بدون توجه به مصوبه ی ۳ ماه پیش شورای عالی شهرسازی و معماری (کاهش طبقات اطلس مال و تامین پارکینگ به همان اندازه در ناحیه شهرداری مربوط) همچنان به کار خود ادامه داده است.

۲- اطلس پلازا
این پروژه نیز در منطقه ممنوعه تپه های عباس اباد که مورد تاکید رهبری انقلاب در خصوص عدم ساخت و ساز و تایید اجرایی قالیباف همراه بود. آخرین وضعیت این پروژه غیرقانونی را در تصاویر زیر مشاهده کنید که شرکت «ستاره اطلس پارس» از زیرمجموعه های بانک انصار با تمام قوا بدون توجه به مصوبات گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص تپه های عباس آباد در حال ساخت و ساز است و شورا نیز نظاره گر این پیشرفت فیزیکی پروژه هاست.

۳- ایران زمین
پروژه ای با مالکیت بابک زنجانی و شرکت «هولدینگ توسعه سورینت قشم» که بدلیل عمق گودبرداری زیاد در شهرک غرب و ترک برداشتن سازه ای همسایگان اطراف سر و صدا کرد؛ این پروژه جزو معدود مواردی است که آنهم بلحاظ سیاسی، شهرداری تهران مجبور به متوقف کردن پروژه و پر کردن گودبرداری ایجاد شده کرد؛ البته نباید از حربه پر زور دستگاه قضایی و اجبار شهرداری تهران دراینخصوص گذشت؛ حربه ای که اگر به عنوان پشتوانه مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری مورد استفاده قرار گیرد، پروژه های غیرقانونی دیگر نیز سرنوشتی جز پروژه ایران زمین ندارند.

۴- باغ جمشیدیه (باغ معنوی)
با فشار رسانه ای سنگین در خصوص بریدن درختان و تخریب باغ مجاور پارک جمشیدیه، ساخت و ساز این باغ با دستور دستگاه قضایی متوقف شد؛ اما آنچه را که باعث عدم ادامه پروژه مزبور توسط شرکت «بنیان پی ریز مرصوص بهساز»از شرکتهای زیرمجموعه بانک ملت نیز بوده است، شد، دستور مستقیم دفتر یکی از مقامات عالیرتبه نظام در خصوص توقف فوری پروژه مزبور به شهردار تهران بود.

۵- کاخ شمس (کاخ مروارید)
در دولت گذشته علیرغم مخالفتهای موجود، بنیاد مستضعفان در اقدامی شگفت آور کاخ شمس در مهرشهر کرج را به یکی از نهادهای نظامی فروخت و نهاد مزبور نیز با لابی های گسترده در وزارت راه و شهرسازی اقدام به تغییر کاربری و اخذ تراکم سنگین با کاربری مسکونی و ساخت ۵۰۰۰ واحدمسکونی در مجموعه اراضی کاخ شمس کرد! با فشار رسانه ای و سروصدای مقامات محلی و استانی در اینخصوص، مصوبه مزبور توسط شورای عالی شهرسازی و معماری لغو شد. در حال حاضر "بنای مخروب کاخ شمس" با فشار دادستانی البرز از بنیاد مستضعفان در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است اما وزارت راه و شهرسازی هنوز نتوانسته بر نهادی که زمین های مجموعه کاخ شمس را در اختیار گرفته فائق شود تا بتواند مابقی اراضی را هم به بنای کاخ شمس ملحق کند!

۶- بوستان مادر
یکی دیگر از پروژه هایی که اعتراضات مردمی فراوانی را بدنبال داشت، تغییر کاربری پارک ۷ هکتاری مادر و تبدیل آن به مرکز تجاری و اداری بود؛ این تغییر کاربری نیز که گویا در طرح تفصیلی (علیرغم مغایرتهای فیزیکی موجود) گنجانده شده است، مصوبه توقف فعالیتهای اجرایی توسط شورای عالی شهرسازی و معماری را بهمراه داشت که متاسفانه مورد بی توجهی شهرداری تهران و برخی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت؛ نکته قابل توجه انکه هنوز به طور رسمی مشخص نیست پارک موردنظر توسط چه ارگانی در حال ساخت و ساز است!

مجموعه موارد بالا باعث شده است که کارایی و ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری پایین آمده و خطرناک تر انکه اگر این عدم کارایی مصوبات به شهرها و استانهای دیگر نیز سرایت کند باید فاتحه شهرسازی را در کشور خواند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
البته هفتمی هم برج های 35 طبقه در سوهانک در ارتفاع بالای 1800 متری است