بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
مستطيل شيشه اي تالار

تقاضا 7 برابر عرضه شد!

حجم و ارزش معاملات امروز برخلاف روزهای گذشته رشد چشمگیری را از خود به نمایش گذاشت و این رقم در مقایسه با روز گذشته نزدیک به دو برابر شد که این موضوع می تواند نشانه های مثبتی برای سرمایه گذاران باشد.
کد خبر : ۱۳۶۴۱۹
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.07.26 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 192 واحد رشد به رقم 53179 واحد رسيد. همین وضعیت وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 534 واحد افزایش عدد 142614 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 264 واحد رشد به رقم 72281 واحد رسيد.

همچنین در این روز "رمپنا" با 49 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 12 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افزایش به رقم 828 واحد رسید.

در این شرایط امروز "ذوب" با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "زاگرس" با 0.64 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1891 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 754 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، حجم و ارزش معاملات امروز برخلاف روزهای گذشته رشد چشمگیری را از خود به نمایش گذاشت و این رقم در مقایسه با روز گذشته نزدیک به دو برابر شد که این موضوع می تواند نشانه های مثبتی برای سرمایه گذاران باشد.

نکته مهم امروز این بود که هرچه به پایان معاملات نزدیک می شدیم، فزونی تقاضا نسبت به عرضه بود تا میزان تقاضا نسبت به عرضه تا حدود هفت برابر نیز برسد.

آنچنان که طبق داشبورد بورس نیوز این نسبت در آخرین لحظه معاملات به 6.75 برابر رسید که این نسبت از زمان راه اندازی این سرویس در سایت بی نظیر بوده است.

تقاضا 7 برابر عرضه شد!

بدین ترتیب رشد حجم معاملات بورس به حدود 190 میلیارد تومان و فرابورس به 75 میلیارد تومان نشان دهنده فضای مثبت حاکم بر بازار بود و همین امر موجب شد روند قیمت اکثر سهام به سمت صعود متمایل شده و در پایان روز بیشتر قیمت ها در دامنه مثبت حداکثری متوقف شوند.

در این میان شاخص کل نیز با افزایش 265 واحدی همراه شد که این میزان صعود این روزها رقمی قابل توجه محسوب می شود.

افزون بر این تلویزیون بورس نیوز هم صنعت خودرو و ساخت قطعات را به عنوان صدرنشین صنایع پر اقبال بازار نمایش می داد؛ بطوریکه تمامی 28 نماد فعال این گروه با رشد قیمت سهام خود همراه بودند.

این حرکت پرقدرت خودرویی ها گواه اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون مبنی بر انتظار برای لیدری خودرو در بازار سهام بود که براساس این اعتقالات اگر خودروسازان با رونق تولید و فروش محصولات خود رو به رو شوند، می توانند عنوان لیدری بورس را به خود اختصاص دهند.

بدین ترتیب به نظر می رسد اظهارات مدیر عامل ایران خودرو به عنوان لیدر این گروه در خصوص فروش دارایی های مازاد و غیر مولد، تولید انبوه خودرو و مشارکت با خودروسازان خارجی همزمان با حمایت از قیمت سهام به خوبی اجرایی شده و به نتیجه رسیده است تا لوکوموتیو صنعت خودرو و به دنبال آن قطعه سازان به حرکت درآید. ضمن اینکه این روزها اعلام تعدیل سود توسط قطعه سازان نیز در عملکردهای شش ماهه اول امسال مورد انتظار فعالان بازار سهام است.

صنعت انبوه سازی، املاک و مستغلات هم در 18 نماد فعال خود حضوری تمام قد را در این روند مثبت به نمایش گذاشت.

دلایل چرایی روند مثبت ساختمانی ها را می توان در جذاب شدن سهام برخی شرکت ها و عدم توجیه پذیری فروش در این محدوده قیمت ها، پایان سال مالی و انتظار برای تقسیم سود مناسب در مجامع آنها دانست.

بگونه ای که به نظر می رسد در این مقطع از معاملات بازار سرمایه گذاران مترصد ایجاد فرصت های اقتصادی جهت سرمایه گذاری هستند تا اقدام به خرید سهام کنند.

گروه بانکی نیز که مدت ها با افت قیمت سهام خود مواجه بوده و روزهای مدیدی بدون اقبال نظاره گر معاملات سهام سایر گروه ها بوده، امروز با جو ایجاد شده در تقاضای خریداران سهام وارد دامنه نوسان مثبت قیمت ها شدند و در برخی نمادها حتی تا تشکیل صف های خریداران نیز پیش رفتند.

در بررسی گروه مذکور بایستی به این نکته توجه داشت که قیمت برخی سهم های بانکی از منطق دور شده بودند. به عنوان مثال بانک حکمت حتی زیر ارزش اسمی خود نیز مورد معامله قرار گرفت و بانک دی علی رغم تعدیل مثبتی که طی گزارش های اخیر خود به بازار ارایه کرده، چندان رشد قیمتی متناسبی با میزان رشد سودآوری خود نداشته است.

از این رو به نظر می رسد سهام این گروه بتوانند با دارا بودن نسبت های پایین قیمت به عایدی خود مورد اقبال بیشتر بازار واقع شوند.

سیمانی ها نیز که در پی وضعیت نابسامان جنگ های عراق و افت شدید میزان صادرات به بازار این کشور با کاهش قیمت سهام خود رو به رو بودند، امروز شاهد افزایش نسبی قیمت ها شدند و ارزندگی سهام آنها، گروه مذکور را در مدار مثبت به حرکت وا داشت تا عمده نمادهای سیمانی با صف های خریداران معاملات روزانه سهام خود را به پایان رسانند.

در مجموع در حالی حجمی از نقدینگی بازار امروز را به حرکت درآورد که انتشار برخی اخبار در حوزه کلان نیز بر روند معاملات بی تأثیر نبود. مثلاً عراقچی از عدم تمدید مذاکرات بعد از سوم آذر ماه سخن گفته و تأکید کرده که این گفتگوها بایستی تا تاریخ مذکور به نتیجه برسد.

افزون بر فضای مثبت حاکم بر سخنان وی، بحث بر سر برنامه دیدار روحانی و هاشمی رفسنجانی با مقام معظم رهبری جهت تدوین چارچوب های توافقات با گروه 1+5 است و فارغ از بحث های هسته ای، جذاب شدن قیمت سهام به وضوح از ارزندگی آنها حکایت دارد؛ هرچند که گزارش های عملکرد شش ماهه شرکت ها چندان دلچسب نباشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸
یکی این سرمایه گذاری سمند رو بگیره که اتش زده به پرتفویش!!!
هدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
سلام خوشحالیم ولی تا جبران ضرر بسیار فاصله است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ساري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۷
بله واقعا تا جبران خسارت خواب پول تسويه تسهيلات اعتباري برابري ريال با دلار به اعتقا د بنده بايد بورس ٦ ماه همان طوور كه منفي بود به همين اندازه مثبت باشه بس ذوق زدگ زيادي نبايد داشت ولي اميد وار بود