بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹
مقدم با اشاره به نقش تقویت دولت الکترونیک در توسعه و پیشرفت کشور گفت : برنامه ششم توسعه می تواند و باید دربرگیرنده هدفگذاری های دقیق و عملیاتی برای ایجاد ارتباط برخط و موثر سازمانهای اقتصادی کشور همچون بانکها ، بیمه ها ، حوزه های مالیاتی ، گمرکات ، بورس و ... باشد.
کد خبر : ۱۳۶۴۳۵

نخستین همایش تخصصی بانکها و شرکتهای فناوری اطلاعات با رویکرد برنامه ششم توسعه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، در این همایش که با حضور مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانکها و مدیران و کارشناسان شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات کشور برگزار شد محمد ابراهیم مقدم مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به لزوم مشارکت فعال و جدی بانکها و متخصصین فناوری در تصمیم سازی خوب برای برنامه ششم توسعه یادآور شد : باید با آسیب شناسی دقیق برنامه ها و اقدامات گذشته ، یک نقشه راه جامع برای توسعه کمی و کیفی بانکداری الکترونیک در کشورشود که در آن ملاحظات فنی ، حقوقی ، امنیتی و فرهنگی به دقت مورد توجه قرار گرفته و توسعه زیرساختها و نرم افزارها با سنجش دقیق نیازهای مردم و اولویتهای اقتصاد کشور صورت گیرد .

مقدم با اشاره به نقش تقویت دولت الکترونیک در توسعه و پیشرفت کشور گفت : برنامه ششم توسعه می تواند و باید دربرگیرنده هدفگذاری های دقیق و عملیاتی برای ایجاد ارتباط برخط و موثر سازمانهای اقتصادی کشور همچون بانکها ، بیمه ها ، حوزه های مالیاتی ، گمرکات ، بورس و ... باشد.

دکتر پورمحمدی معاون برنامه ریزی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی سالهای اخیر برای توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات افزود : خوشبختانه به لطف تلاشهای صورت گرفته در دولت ، بانک مرکزی ، شبکه بانکی و شرکتهای فعال در حوزه تامین زیرساخت و ارائه ابزارهای بانکداری الکترونیک ، اهداف کشور در حوزه توسعه بانکداری الکترونیک بسیار بیشتر از پیش بینی های اولیه تحقق یافته و هم اینک بیش از هفتاد درصد تراکنشهای بانکی کشور به صورت الکترونیک انجام می شود، ولی باور قطعی این است که با توجه به ظرفیتهای موجود هنوز تا پاسخگویی کامل به نیازهای مردم در این حوزه فاصله داریم و اقدامات زیادی قابل انجام است .

پورمحمدی با اشاره به اینکه تحول اساسی در حوزه بانکداری الکترونیک در کشور ، نیازمند ترسیم افقهای تازه و به کارگیری روشها و ابزارهای جدید است یادآور شد : مطابق سند برنامه پنجم و سند چشم انداز ، رشد بهره وری در کشور باید تا دونیم برابر افزایش یابد که در این میان بانکداری الترونیک می تواند نقشی کلیدی در استفاده بهتر از عامل سرمایه و جلوگیری از هدررفت منابع کشور داشته باشد .

معاون برنامه ریزی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری با اشاره به تحقق هرچه سریعتر اهداف شبکه بانکی در توسعه سامانه های بانکداری جامع اظهار داشت: روح حاکم بر برنامه ششم توسعه رشد تولید در کشور با ویژگی رقابتی و دانش بنیان بودن است و باور ما این است که هم افزایی بانکها و شرکتهای پیشرو کشور در حوزه فناوری اطلاعات می تواند نقش مهمی در تحقق اهداف سند چشم انداز در توسعه اقتصادی و علمی و فناوری کشور داشته باشد.

پورمحمدی همچنین با اشاره به برنامه این معاونت برای ایجاد شوراهای مرتبط با توسعه بانکداری الکترونیک در روند تدوین برنامه ششم توسعه گفت : بانکهای کشور می توانند از طریق برقراری ارتباط موثر با این شوراهای تخصصی همچون شورای برنامه ریزی پولی و ارزی ، شورای برنامه ریزی نظام تامین مالی ، شورای برنامه ریزی اطلاعات و ارتباطات و .... در مسیر برنامه ششم ایفای نقش کنند.

دکتر قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز که به نمایندگی از بانکهای خصوصی در این همایش سخن می گفت با اشاره به برخی از مهمترین چالش های بانکداری الکترونیک در کشور گفت : مهمترین و اولین چالش کشور در این حوزه ، جذب و نگهداری سرمایه های انسانی خبره و متخصص است .

وی افزود : لازم است تا با ایجاد شرایط مادی و معنوی مناسب در شرکت های فناوری اطلاعات ، اقدامات لازم برای جذب سرمایه های انسانی خبره و متخصص در کشور صورت گیرد . قاسمی دومین چالش مهم بانکداری الکترونیک در کشور را چالش مهندسی و مدیریت امنیت توصیف کرد و گفت: راهکار غلبه بر این چالش ، تخصیص هزینه مناسب برای آموزش مدیریت امنیت فناوری و مدیریت امنیت اطلاعات در کلیه سطوح بانکی و متخصصین شرکتهای فناوری اطلاعات بانکی است .

مدیرعامل بانک پاسارگاد سومین چالش مهم این حوزه را سواد اطلاعاتی عمومی مردم عنوان کرد و خواستار همکاری بیشتر رسانه های گروهی ، مدارس ، دانشگاهها و فرهنگستان ها با بانکها برای ارتقای سطح سواد عمومی شهروندان در حوزه فناوری اطلاعات شد . قاسمی چالش چهارم را ضعف سرمایه گذاری در بخش مهندسی نرم افزار عنوان کرد و گفت : راهکار غلبه بر این چالش ، تخصیص بیشتر منابع مالی برای خرید محصولات و خدمات از شرکتهای فناوری اطلاعات داخلی هماهنگ با توسعه است .
اشتراک گذاری :
ارسال نظر