بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
در پی بازدهی تنها 14 صندوق از 71 صندوق سرمایه گذاری مشترک

کارنامه صندوقهای سرمایه گذاری صادر شد

71 صندوق سرمایه گذاری مشترک طی شش ماهه اخیر در بازار سهام فعال بودند که طی این دوره تنها 14 صندوق به بازدهی مثبت دست یافته اند.
کد خبر : ۱۳۶۴۸۱
نویسنده :
محمدآموخته
71 صندوق سرمایه گذاری مشترک طی شش ماهه اخیر در بازار سهام فعال بودند که طی این دوره تنها 14 صندوق به بازدهی مثبت دست یافته اند.

براساس گزارش بورس نیوز، بورس در حالی طی شش ماهه اخیر به طور میانگین بازدهی مثبت 10.57 درصدی را برای فعالان در این بازار به ارمغان آورده که طی این مدت تنها صندوق سرمایه گذاری مشترک فیروزه با عمر 1526 روزه بازدهی همچون بازدهی بورس محقق کرد، به گونه ای که صندوق مذکور از میان 71 صندوق فعال با تحقق بازدهی مثبت 10.6 درصدی صدرنشین جدول پربازده ترین ها شد.

دارایی های نقد این صندوق 24.4 درصد می باشد که حدود 20 درصد آن را اوراق مشارکت تشکیل می دهد و سرمایه گذاری در سهام شرکت های فعال در صنایع فلزات اساسی، مخابرات، استخراج کانه های فلزی بیسترین وزن پرتفوی بورسی صندوق را به خود اختصاص می دهند.

بعد از ان صندوق سرمایه گذاری البرز رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد، این صندوق با عمر 539 روزه بازدهی بیش از هشت درصدی را محقق نموده است. همچنین دارایی های نقد آن 12.5 درصد بوده که شامل اوراق مشارکت می باشد.

صندوق سرمایه گذاری مشترک پویا نیز با بازدهی مثبت بیش از هفت درصدی در ردیف سوم قرار می گیرد، عمر این صندوق 2400 روز محاسبه می گردد که از این نظر دارای بالاترین روز معاملاتی است و دارایی های نقد صندوق پویا صفر محاسبه می شود و پرتفوی بورسی آن نیز شامل سهام گروه های سرمایه گذاری، دارویی ها و شرکت های چند رشته ای صنعتی است.

بعد از آن، صندوق های نوین نیک، یکم سامان و حافظ به ترتیب رتبه های چهارم و ششم کسب بیشترین بازدهی مثبت را به خود اختصاص می دهند که از میان آنها صندوق سرمایه گذاری مشترک حافظ با عمر 2400 روزه از بیشترین تعداد روزهای فعالیت در بازار سهام برخوردار است.

حرفه ای های بورس مردود شدند

براساس اطلاعات موجود، 56 صندوق سرمایه گذاری مشترک طی معاملات شش ماهه اخیر خود بازدهی منفی کسب کردند که از میان آنها صندوق سرمایه گذاری مشترک صنعت و معدن با تحقق بازدهی منفی بیش از 20 درصدی به عنوان کم بازده ترین صندوق مطرح شده است.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که صندوق مذکور 1937 روز در بازار سهام فعالیت کرده و دارایی های نقد آن 13.6 درصد محاسبه می گردد.

بعد از آن صندوق دیدگاهان در ردیف بعدی قرار می گیرد که با عمر 357 روز یعنی کمتر از یک سال بازدهی منفی حدود 20درصدی را به دست آورده است. همچنین دارایی های نقد صندوق مذکور نیز حدود 7.5 درصد می باشد که شامل اوراق مشارکت است.

پس از آن نیز صندوق های سرمایه گذاری مشترک تدبیرگر سرمایه، نو اندیشان و آپادانا در ردیف های بعدی قرار می گیرند.

حرفه ای های بورس مردود شدند

آنچه که از بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مشترک طی بازه زمانی مذکور می توان دریافت، حضور صندوق های سرمایه گذاری با سابقه معاملاتی کمتر از یکسال در جدول پربازده ترین صندوق هاست، به گونه ای که می توان گفت حدود 10 صندوقی که موفق به کسب بازدهی مثبت شده اند عمر فعالیت آنها اندک بوده است.

اما در مقابل صندوق های سرمایه گذاری مشترک با فعالیت بیش از هزار روز در بورس در جدول کم بازده ترین ها مشاهده می شوند که دلایل تحقق بازدهی توسط این صندوق ها برخلاف سابقه فعالیت آنها خود جای سوال دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر