بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
امروز برای اهالی بازار سرمایه روزی بیاد ماندنی بود شاید بتوان معاملات امروز را روز برآورده شدن آرزوها در سال 93 نام گذاری کرد شاید هم بتوان امروز را روز خاطره ها نامید روزی که پس از 9 ماه مجدداً خاطرات شیرین بازار سرمایه سال گذشته را برای اهالی بورس تداعی کرد.
کد خبر : ۱۳۶۵۲۳
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.07.28 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 984 واحد رشد به رقم 52553 واحد رسيد. همین وضعیت وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 2156 واحد افزایش عدد 144770 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 1267 واحد افزایش به رقم 73548 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فولاد" با 106 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شپدیس" با 42 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 15 واحد افزایش به رقم 844 واحد رسید.

در این شرایط امروز "پترول" با 2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2995 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1211 میلیارد ریال رسید.

امروز برای اهالی بازار سرمایه روزی بیاد ماندنی بود و مهر بازار در آخرین روزهای ماه مهر شامل اهالی تالار شیشه ای شد لذا شاید بتوان معاملات امروز را روز برآورده شدن آرزوها در سال 93 نام گذاری کرد شاید هم بتوان امروز را روز خاطره ها نامید روزی که پس از 9 ماه مجدداً خاطرات شیرین بازار سرمایه سال گذشته را برای اهالی بورس تداعی کرد.

بنابر گزارش بورس نیوز رشد 1267 واحدی شاخص کل در معاملات امروز رکوردی بود که از ابتدای سال جاری تا به امروز به ثبت رسید و بارقه ای از امید را در دل سهامداران به وجود آورد. رشد حجم و ارزش معاملات در روز جاری به همراه افزایش قیمتی تقریباً تمامی سهام فعال در این بازار حکایت از ورود نقدینگی قابل قبول و در خور توجه به بورس داشت، نقدینگی که توانست پاسخگوی تمامی عرضه های ایجاد شده در پایان وقت معاملات باشد.

براساس این گزارش علی رغم افزایش حجم عرضه ها در ساعت پایانی معاملات روز جاری اما این عرضه تنها منجر به واگذاری برخی از صف های خرید به وجود آمده شد و نتوانست سهام شرکت ها را وارد مدار نزولی نماید و این موضوع برای فعالان حرفه ای و با سابقه بورس حرف های زیادی در خود نهفته داشت.

براین اساس در معاملات روز جاری بیشترین اقبال از سوی اهالی تالار به سمت گروه های خورو، ساختمانی و سرمایه گذاری ها معطوف بود بطوریکه تمامی نمادهای فعال در این سه گروه رشد قیمت را تجربه کردند هرچند که مابقی گروه ها نیز اغلب نمادهای فعال خود را به رنگ سبز دیدند و تعداد نمادهای با افت قیمت به ندرت در این گروه ها یافت می شد.

اهالی تالار معتقدند مهمترین عامل افزایش حجم عرضه ها رسیدن قیمت سهام اکثر شرکت ها به سقف های قبلی خود می باشد و امروز اغلب فعالان بازار سرمایه برخی از سهام بزرگ و پرگردش پرتفوی خود را در نقطه سر به سر دیدند و طبیعی بود که پس از ماه ها انتظار برای رسیدن چنین روزی همچین واکنشی را از خود به نمایش گذارند اما پاسخ به این سوال که چند درصد از این افراد در آینده از تصمیم خود راضی خواهند بود موضوعی است که باید برای رسیدن به آن اندکی صبر کرد.

تنها یک نکته جهت اطلاع

ضرب المثل با یک گل بهار نمی شود را قبول داریم اما لطفاً یکبار دیگر معاملات بازار سرمایه در سال گذشته را در ذهنتان مرور کنید. در ابتدای سال گذشته هم آغاز رونق رویایی بورس با یک گل شروع شد. در آن سال هم شاهد افزایش حجم عرضه سهام شرکت ها با رسیدن به نقاط مقاومتی خود با نگاه چارتیستی و نیز رسیدن به نقطه اضطراب با نگاه احساسی بودیم اما با گذشت روزها و تداوم همین روند رشد قیمتی با حجم سنگین معاملاتی رفته رفته هم نقاط چارتیستی تغییر کرد و هم نقطه اضطراب تبدیل به احساس پشیمانی شد. قصد نداریم بگوییم امروز همان نقطه آغاز دیروز است اما شاید تکرار یک اشتباه پس از کسب تجربه چندان برای خودمان بخشودنی نباشد. باید باور کنیم که سال گذشته اغلب اهالی بازار چوب ترس از حجم معاملات بالا در اغلب سهام پرتفویشان را خوردند غافل از اینکه افزایش عرضه یعنی ورود نقدینگی یعنی پاسخ به تقاضا.

پس اگر بخواهیم عینک خوش بینی را که 7 یا 8 ماه پیش از روی صورتمان برداشتیم مجددا بروی صورت بگذاریم باید بگوییم که افزایش عرضه ها در ساعت پایانی معاملات امروز یعنی ورود نقدینگی جدید در قالب پاسخ به تقاضای موجود لذا امیدواریم که طی روزهای آتی این نقدینگی در چنین قالبی وارد بازار سرمایه شود تا ضمن عبور از نقطه های که عرض شد مجددا شاهد تولدی دیگر از بورس باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
دایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
سپاسگزارم از تحلیل کاملا درست پشیمانی از ان کسانی است که امروز سهامی چون فولاد یا تاپیکو یا زامیاد و.و.و.و.و را فروختند اخبار بسیار مهمی در راه است؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
امروز اکثرا رو سود 25درصد بودند پس عرضه منطقی بود
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
خبرکاهش نرخ سود بانکی میشود تیر خلاص
ژاندارک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
سلام با عرض تبریک بر این پیر سالخورده که جوانی ز سر گرفت.نمیخواهم فاز منفی بدم ولی این ترمز بریدن جو تکنیکالی است که اهالی بازار دادنداز قبیل شکست مقاومت 72500 و...تازه تکنیکالش کجا بود سیل امد وخشک وتر را با خود برد.یادمه توی کانال 89000 بودیم رییس سازمان بورس فریاد میکشید : اقا نیاین اقا اینجوری سهم نخرین اقا شماها که این جور هیجانی خرید میکننن یه روز هم هیجانی خروج میکنین و اهار تالار را داغدار میکنید.واقعا ان زمان تو تحریم کامل چنین استقبالی مسخره میومد.توصیه من به اهالی بازار اینه که معقول معامله کنید خودتان سهم را معک بزنید وقیمت گذاری کنید از ذنبیل تو صف خرید گذاشتن پرهیز کنید.ودر اخر این شعر را تقدیم دوستان میکنم.
ای خوش ان باده که اهسته کند مست
ور نه هر زود رسی در دل و جان دیر نپاید
نازم ان شعله شوقی که به تدریج بگیرد
سر زند از دل و سر بر فلک زهره بساید.
saeid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
هیچ اعتباری به این بورس نیست .
سيروس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶
چرا داستان سرايى ؟ افزايش شاخص وسرريز غير منتظره نقدينگى در بازاربورس ميتواند ناشى از دو عامل باشد .الف: اگرانديسمان كردن وقريب الوقوع ديدن توافق هستاى واستقبال از ان ب: رنگ اميزي كردن بازار ودكور سازى براي دستيابي به مقاصد تعيين شده وگرنه بورس بازي هاى معمول پاسخى براى افزايش اينچنينى شاخص نيست . توجه كنيم كاهش قيمت جهانى نفت و بودجه انقباضى كه ناچارا به دنبال خواهد امد نويدى انچنان كه داستان سرايى شده است را نمىدهد .
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
انشاا...
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۳
سلام.ببخشید کسی میدونه چگونه سود سهام والبر(سرمايه‌ گذاري‌ البرز هلدينگ‌) رو بگیرم؟توی اطلاعیه هاش هیچ بانکی رو اعلام نکرده.ممنون
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
سلام دوستان محترم.
من خیلی آدم بدبینی نیستم ولی نمیدونم چرا نسبت به این دو روز گذشته حس خوبی ندارم.
فکر میکنم باز هم یه بنداز در روی دیگه ای در کار باشه.
اختمالا با بازشدن پالایشی ها.یا شاید هم دارن جو رو براش آماده میکنن.این یکماه گذشته روند بازار منطقی تر بود.خدا بخیرکنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
اگر حواستان به حقوقیها باشد خواهید فهمید که دارن بازم دونه میپاشن .