بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
یک نماینده مجلس می‌گوید: اگر بانک‌ها به دریافت کارمزد بابت تراکنش ادامه دادند مردم استفاده از کارت‌های بانکی را کنار بگذارند.
کد خبر : ۱۳۶۵۲۷
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، موضوع دریافت کارمزد بابت تراکنش‌های بانکی باعث گله‌مندی مردم شده و بی‌اعتمادی آن‌ها را به نظام بانکی تشدید کرده است.
 
نظام بانکی از چندی پیش به دنبال ترغیب و تشویق مردم جهت استفاده از کارت خوان‌ها و خدمات الکترونیکی بانک‌ها هستند اما امروزه بانک‌ها با تغییر موضع 180 درجه‌ای اقدام به دریافت کارمزد در قبال خدمات الکترونیکی و بانکی کرده‌اند که این موضوع در مجلس موافق و مخالفانی دارد. 

پورابراهیمی: دریافت کارمزد از مردم بابت خدمات بانکی اشکالی ندارد
 
"محمدرضا پورابراهیمی" نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که از موافقان این رویه در بانک‌ها است، به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: چه اشکالی دارد بانک‌ها در قبال خدمتی که به مردم می‌دهند، پول بگیرند.

مصری: اگر بانک‌ها به دریافت کارمزد بابت تراکنش ادامه دادند، مردم استفاده از کارت‌های بانکی را کنار بگذارند
 
عبدالرضا مصری سخنگوی سابق مجلس که از مخالفان جدی این اقدام است به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: اگر قرار است بانک‌ها بابت خدماتی که به مردم می‌دهند پولی بگیرند اشکالی ندارد ولی باید همین بانک‌ها از بابت خدماتی که از مردم می‌گیرند نیز به آن‌ها پول بدهند یعنی مردمی که پول خود را به بانک‌ها می‌سپارند، بانک‌ها پول این مردم را با سود 28 درصدی به صورت وام به دیگران پرداخت می‌کنند بنابراین باید از این محل به مردم پول بدهند.  
 
مصری معتقد است این درست نیست هر جا که می‌توانیم به مردم فشار بیاوریم و مردم را به ناچار به سمت استفاده از خدمات بانکی ترغیب کنیم.
 
نماینده مردم کرمانشاه معتقد است: ده سال است که بانک‌ها مردم را به استفاده از کارت‌های بانکی ترغیب می‌کنند و می‌گویند کشور ما بالاترین رقم چاپ اسکناس را دارد و اگر اسکناس‌ها در دست مردم باشد منجر به پول‌شویی می‌شود پس الان چه طور شده که یک مرتبه همه این موضوعات برای آن‌ها بی‌ارزش شده است.  
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح می‌کند: این چه رسمی است که هر وقت می‌خواهیم کاری را انجام دهیم ده نوع بالانس می‌زنیم که آن را توجیه کنیم ولی وقتی می‌خواهیم رد کنیم برای رد همان مطلب آفتاب و مهتاب می‌زنیم.  
 
مصری ادامه می‌دهد: همین الان مردم به نظام بانکی اعتماد ندارند و اگر قرار باشد از این اقدامات یکی دو بار اتفاق بیفتد باید سیاست‌ها را تغییر بدهیم.  
 
وی می‌گوید: بانک‌ها به جای فشار به مردم و آزردن آن‌ها باید هزینه‌هایشان را پایین بیاورند، چه ضرورتی دارد یک بانک در فلان خیابان فلان منطقه که چندین میلیارد تومان هزینه ساخت آن است شعبه بزند.
 
نماینده کرمانشاه خاطر نشان می‌کند: علت افزایش شعبات بانک‌ها چیست؟ از کجا این شعبه‌ها را ایجاد می‌کنند؟معلوم است که این بانک‌ها از جیب مردم تامین می‌شود.  
 
مصری ادامه می‌دهد: معتقدم در صورتی که بانک‌ها بابت تراکنش از مردم پول بگیرند باید مردم به طور کلی همه کارت‌ها را به خیابان‌ها بریزند و هیچ کسی از کارت‌های بانکی استفاده نکند.  
 
مصری در خصوص اظهارات پورابراهیمی که معتقد است کارمزد تراکنش بانک‌ها یک امر منطقی است و باید در سر نرخ صحبت کنیم می‌گوید: در هیچ کجای دنیا در قبال خدمات بانکی از مردم پول نمی‌گیرند حتی در کشورهای خارجی کارت اعتباری به مردم می‌دهند یعنی مردمی که در بانک‌ها حتی پول ندارند دولت به آن‌ها کارت اعتباری می‌دهد تا هر وقت پول داشتند آن‌ را بپردازند ولی در کشور ما مردم خودشان در بانک پول دارند و این درست نیست که بابت اعتمادی که به بانک‌ها کرده و پول خود را در بانک گذاشته‌اند از آن پول بگیریم.  
 
مصری می‌گوید: مشکل اینجاست که خدمات الکترونیکی بانک‌ها توسط چند شرکت خصوصی انجام می‌شود و این شرکت‌ها هستند که می‌خواهند از مردم پول بگیرند.  
 
وی می‌گوید: چرا بانک‌ها از یک طرف تبلیغات می‌کنند که از فلان دستگاه کارت خوان ما استفاده کنید پس معلوم است برای بانک‌ها سودآوری دارد لذا نیازی نیست بابت تراکنش بانک‌ها از آن‌ها کارمزد بگیریم.  
 
مصری در پایان خاطرنشان کرد: اگر بانک‌ها به دریافت کارمزد بابت تراکنش ادامه دادند مردم استفاده از کارت‌های بانکی را کنار بگذارند. 

رجبی: اولین گام برای دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها، تصویب شورای پول و اعتبار است

"عبدالکریم رجبی" نماینده مردم مینودشت و کلاله در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به  گرفتن کارمزد از دارندگان دستگاه‌های کارت خوان فروشگاهی، اظهار داشت: دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها غیر قانونی نیست، اما نحوه دریافت و اینکه این کارمزد از چه کسانی  باید دریافت شود، مسئله مهمی است.

وی با بیان اینکه اولین گام برای دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها، تصویب شورای پول و اعتبار است، افزود: دریافت کارمزد از کارت خوان‌ فروشندگان و اصناف کار غیر قانونی است و اگر این مهم مصوب شود، قطعا فروشندگان هزینه آن را از مشتری‌ها دریافت خواهند کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال حاضر استفاده از کارت‌خوان‌ها در کشورمان به فرهنگ تبدیل شده و همه اقشار جامعه از این روش استفاده می‌کنند،  لذا دریافت این کارمزد از مردم، آنها را دوباره به سمت روش سنتی یعنی استفاده از پول نقد سوق خواهد داد و بازگشت به گذشته کار درستی نیست.

رجبی خاطر نشان کرد: امیدواریم شورای پول و اعتبار نیز این مسائل را مد نظر قرار دهند، چراکه اصناف از این اقدام معترض هستند، دولت نیز با این کار موافق نبوده و آن را به شواری پول و اعتبار واگذار کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین ضروری است که شورای پول و اعتبار با اتخاذ تصمیم درست در رابطه با دریافت کارمزد از کارت خوان‌ها مانع از متضرر شدن مردم و اصناف شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
منوچهر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
من که از اول آبان پول نقد تو جیبم می زارم و خرید میکنم ولی اجازه نمی دم بابت پولی که قرار نیست از سیستم بانکی بیرون بیاد از من کارمزد بگیرند.
313
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
خوب ما که بیمه میدیم مالیات میدیم ارزش افزوده میدیم عوارض در چندین نوع و مدل از عوارض شهرداری تا عوارض گاز رسانی به مناطق محروم میدیم و ... تا جایی که تونستیم مقاومت کردیم اما انگاری قراره اینم از جیب فقیر بیچاره ها بیرون کشیده بشه!
313
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۶
منم با پول نقد کار میکنم چه لزومی داره الکترونیکی خرج کنم کار مزد هم بدم همون روش قدیمیش بهتره پول نقد.
امرالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
بانک های ایران چند سالی است دارن مثل کنه خون انسانها را می خورند از سپرده مردم کار تجاری وواسطه گری (دلالی محض که مغایرت شرعی دارد)انجام می دهد بجای اینکه کار تخصصی و خدمت رسانی داشته باشند.وام های میلیاردی به آقازاده هاویابه سرمایه دارها می دهند حالاکه نمی توانند دریافت کنند در دادن تسهیلات اندک به قشر کم درآمد جامعه امتناع میکنند یا سخت گیری شدید دارند-با شپرده مردم ساختمانهای برزگ ولوکس درست می کنند باعث ارزش کاذب زمینهاوبناهای اطراف می شوند-دردادن وام های کلان بی توجهی نموده که وثیقه مشتری ارزش وام را نداردباعث زیان زیادی می گردد.-خدمات الکترونیکی چقدر هزینه دارد که بانکها می خواهند علاوه براینها تمام هزینه های جاری(حقوق کارکنان +مواد مصرفی و.......)ازخدمات الکترونیکی در یافت کنند .