بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر : ۱۳۶۵۳۳
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام



رشد بی‌سابقه بورس از ابتدای مرداد
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل رشد 264 واحدی (معادل 37/0 درصدی) را تجربه کرد که بیشترین میزان رشد روزانه از ابتدای مرداد محسوب می‌شود. به این ترتیب، طی پنج روز معاملاتی گذشته، شاخص کل به‌طور متوسط روزی 102 واحد رشد کرده است. در شرایطی که قیمت سهام به سطوح معقولی رسیده است و خوش‌بینی‌هایی درخصوص مذاکرات هسته‌ای به وجود آمده است، بورس تهران طی روزهای اخیر با اقبال سهامداران حقیقی همراه شده است. حضور این سهامداران نشان می‌دهد سرمایه‌های جدید در حال ورود به این بازار هستند. در این شرایط، به گفته علی عباس کریمی معاون توسعه بورس اوراق بهادار، دومین بسته پیشنهادی بورس به مجلس ارائه شده است که در آن سعی شده است مشکلات و بی اعتمادی‌هایی که در این بازار به وجود آمده، مرتفع شوند. 

بازار ارز


کاهش دلار به دنبال امیدواری‌ها
دیروز، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 240 تومان معامله شد. در این شرایط، برخی خوش‌بینی‌ها هم در رابطه با اقتصاد داخلی و هم در حوزه سیاست خارجه ایجاد شده است. دیپلمات‌های کشور و همتایان غربی آنها از روند مثبت مذاکرات هسته‌ای خبر داده‌اند و امیدوارند توافق جامع تا پایان فرصت تعیین شده (3 آذر ماه) انجام شود تا نیازی به تمدید مذاکرات نباشد. به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در مراسم روز ملی صادرات از تصویب امکان فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد به سیستم بانکی خبر داد. این مسائل، جذابیت‌هایی را برای صادرات ایجاد و طرف عرضه دلار را تقویت می‌کند. با این حال، کاهش قیمت‌های جهانی نفت و کالاها هنوز نگرانی‌های بنیادی را هم درخصوص بودجه کشور و هم سمت عرضه دلار ایجاد کرده است.

بازار سکه


افت سکه همگام با دلار
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با 2 هزار تومان (2/0 درصد) افت به قیمت 938 هزار تومان معامله شد. با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی، افت دلار کاهش قیمت سکه را سبب شد. با این حال، همچنان حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) باقی ماند که علت این امر کاهش تقاضا در این بازار است. در این شرایط، گرچه قیمت دلار افت‌هایی را تجربه کرد اما کاهش بیشتر نیازمند سیگنال‌هایی، قوی‌تر از خوش‌بینی‌های اخیر است. در واقع، برای کاهش قیمت دلار به محدوده 3 هزار و 100 تومانی باید برخی اتفاقات به‌صورت واقعی بیفتند تا عوامل بنیادی افزایش قیمت را خنثی کنند. بنابراین، با توجه به امکان تغییر اندک قیمت دلار و تاخیر در شروع معاملات بازار طلای جهانی، احتمال روند آرام قیمت سکه بیشتر است. 

بازار طلای جهانی


رشد شکننده هفتگی اونس طلا
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی 2/1 درصد رشد را تجربه کرد و به قیمت 1238 دلار معامله شد. پوشش کوتاه مدت (خرید در قیمت‌های پایین پس از ریزش قیمت به منظور جبران زیان‌های قبلی)، ضعف بازارهای سهام، افت شاخص دلار آمریکا، نگرانی درخصوص گسترش بیماری ابولا در آمریکا و همچنین نگرانی‌ها درخصوص اقتصاد جهانی، مهم‌ترین عوامل رشد قیمت اونس طلا در هفته گذشته محسوب می‌شوند. طی نظرسنجی هفتگی کیتکو، 8 نفر (از 23 کارشناس) روند صعودی و 10 نفر مسیر نزولی را برای قیمت‌های این هفته پیش بینی کرده‌اند. کارشناسان معتقدند قیمت‌های این هفته طلا را روند بازارهای سهام و شاخص دلار آمریکا تعیین خواهد کرد. باید در نظر داشت که برخی گمانه زنی‌ها درخصوص عدم متوقف کردن سیاست‌های تسهیل کمی (QE) توسط فدرال رزرو وجود دارد که این امر باعث سردرگمی در بازار طلا شده است.

بازار اوراق مسکن


افت 5/1 درصدی قیمت‌ها در یک ماه
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 8/1 درصدی به قیمت 93 هزار و 533 تومان معامله شدند. به این ترتیب، متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای مهرماه حدود 5/1 درصد کمتر از متوسط قیمت آن در شهریور‌ماه است. کاهش نسبی تقاضای مسکن با پایان یافتن فصل تابستان مهم‌ترین علت این افت قیمت محسوب می‌شود. در این شرایط، شایعاتی مبنی بر افزایش سقف و کاهش سود وام مسکن به کمک «تسه»ها وجود داشت که به سرعت توسط علیرضا توکلی، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس تکذیب شد. بنابراین، دو مورد مزبور مربوط به وام ساخت مناطق فرسوده است که 50 میلیون تومان وام با سود 9 درصدی است و هیچ ارتباطی به «تسه»ها ندارند. بنابراین، امکان بازگشت این اوراق به محدوده 95-90 هزار تومانی زیاد است.

بازار نفت


سومین هفته منفی نفت آمریکا
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با 6/3 درصد افت به قیمت 75/82 دلار بر بشکه معامله شد. بنابراین، نفت خام آمریکا و نفت برنت به ترتیب برای سومین و چهارمین هفته متوالی با افت قیمت مواجه شدند. طی هفته گذشته، قیمت نفت که بیش از 20 درصد از دوران اوج خود (ماه ژوئیه) کاهش پیدا کرده بود، روز جمعه با افزایش نسبی قیمت مواجه شد. کارشناسان بنیادی و تکنیکال، علت این امر را افت بیش از اندازه و سریع قیمت‌ها عنوان می‌کنند. این امر باعث شد تا با افزایش خریداران، بخشی از زیان قیمت نفت جبران شود. همچنین، به دنبال افت شدید قیمت نفت، تقاضای گازوئیل در آمریکا نیز افزایش یافت. اما باید در نظر داشت که همچنان مازاد عرضه در این بازار وجود دارد و روند بلندمدت آن نزولی خواهد بود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶
در بازار ارز خبری نیست فقط بورس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
دوباره یک کلک دیگه حالا سود بانکی را کم میگنن تا پول بیاد توی بورس بعد که سرمایه مردم گیر افتاد خلق الساعه بخشناممه میکنن سود بانکی را میبرن بالا حالا دوباره افت بورس یا سرمایه ها بلوکه میشه تو بورس یا باضرر باید خارج بشی وسرمایت سوخت میشه مثل دفعه قبل وجالبه که مردم هم هردفعه همکاری لازم را انجام میدن وگول میخورن