بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۳
کد خبر : ۱۳۶۵۶۷
معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به نقدهایی که به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای وارد می‌شود گفت: هرگونه نقد باید 3 ضلع مذاکرات که مورد تایید نظام است را در برگیرد و نقدها باید بیش‌تر همراه پیشنهاد باشند.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزیر خارجه بعدازظهر دوشنبه در همایش "دیپلماسی ایرانی از منظر مقام معظم رهبری" در دانشگاه شاهد با اشاره به مقابله با داعش در منطقه اظهار کرد: برخی از کشورها در منطقه و در فضای بین‌الملل معتقدند می‌توان در مقابل داعش ائتلافی را شکل داد اما نبود یک نگاه واقع‌بینانه کارساز نیست و به قول طنزپردازان به جای این که یک استراتژی موفق باشد نوعی "استراگیجی" ایجاد می‌کنند.

او افزود: طرف‌های غربی نمی‌دانند اقداماتی که صورت می‌دهند موثر است یا خیر؟ نگاه آن‌ها نوعی نگاه موقت و گذرا به منافع ملی است. اما ایران در قبال حوادث منطقه سیاست خارجی عاقلانه‌ای را در پیش گرفته است و در سایه الهامات مقام معظم رهبری مواضعی جدی و مبتنی بر واقعیات و منطقی اتخاذ شده است. این‌ها را ما فقط نمی‌گوییم بلکه رسانه‌های غربی نیز به آن اشاره می‌کنند.

معاون ظریف در ادامه با بیان این که فضای بین‌المللی نسبت به ایران تلطیف و مثبت شده است افزود: هم اکنون دیگر شاهد تحریم‌های پی‌درپی نیستیم و دولت با آرامش در حال پیگیری سیاست‌ها و مواضع کشور است. البته این به معنی تایید مطلق نیست بلکه فضای عمومی نسبت به ایران آرامش یافته است.

قشقاوی گفت: خوشبختانه ظریف و تیم‌شان با شناختی که از مسائل بین‌المللی دارند توانسته‌اند مواضع کشور را به خوبی پیش ببرند. تاکنون مذاکرات و دیپلماسی آثار مثبتی داشته است که امیدواریم به ویژه در بحث هسته‌ای در مدت زمان باقی مانده به نتایج خوبی دست یابیم.

معاون امور کنسولی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: براساس آخرین اطلاعاتی که دکتر عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد هنوز دو طرف بر روی مواردی به توافق اصولی نرسیده‌اند مثل نحوه لغو تحریم‌ها که ایران معتقد است باید در یک زمان انجام شود اما آن‌ها معتقدند باید در یک پروسه زمانی صورت گیرد. هم‌چنین تعداد سانتریفیوژها از جمله دیگر موارد اختلاف است.

این مقام وزارت خارجه ایران با بیان این که ایران و 1+5 به یک جمع‌بندی رسیده‌اند که می‌توان سیاست برد - برد را دنبال کرد، گفت: البته هنوز اختلافات وجود دارد اما مهم است که دوطرف به دنبال یک راه حل هستند. ایران مایل است موضوع هسته‌ای به طور مسالمت‌آمیز به نتیجه مثبت برسد و آن‌ها هم به اندازه ایران به این نتیجه نیازمندند. در عین حال نتیجه‌ای که به دست خواهد آمد باید با رعایت خطوط قرمز و سیاست‌هایی باشد که توسط نظام تعیین شده است.

او درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت: استمرار مذاکرات و تمدید آن مورد علاقه هیچ‌یک از دو طرف نیست.

قشقاوی در ادامه سخنانش با بیان این که مذاکرات هسته‌ای سه ضلع دارد اظهار کرد: اصل مذاکره و استمرار آن، رعایت خطوط قرمز هسته‌ای و نتیجه‌بخش بودن مذاکرات در زمینه اقتصادی و دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی این سه ضلع را تشکیل می‌دهند.

قشقاوی با اشاره به درآمدهای نفتی ایران که در بانک‌های خارجی بلوکه شده است گفت: میلیاردها دلار از درآمدهای ایران تحت تاثیر تحریم‌ها بلوکه شده است. هم‌چنین باید در نتیجه مذاکرات و توافق احتمالی در زمینه سوییفت بانکی و گشایش ال‌سی و یا بیمه کشتیرانی اقدامات موثری صورت گیرد و هرگونه تحلیل سیاسی که این سه ضلع را نادیده بگیرد و خارج از آن‌ها باشد ناقص است.

وی تاکید کرد: توافق احتمالی جامع میان ایران و 1+5 به این معنا نیست که از فردای آن روز دشمنی‌ها تمام می‌شود. به گفته امیرالمومنین (ع) باید سعی کرد با هر روشی هزینه‌های دشمنی مخالفان را بر مردم کم کرد و ما از طریق دیپلماسی و مذاکره سعی داریم این کار را انجام دهیم. به هرحال بخشی از بیت‌المال ملت در اختیار دشمنان قرار گرفته است و باید آن را از دست‌شان خارج کنیم.

این مقام وزارت خارجه با اشاره به نقدهای که نسبت به مذاکرات هسته‌ای صورت می‌گیرد گفت: همه نقدهایی که امروز صورت می‌گیرد ضرورتا مغرضانه نیست. چه در مجلس و چه در رسانه ممکن است این نقدها از سر دلسوزی نیز باشد که باید آن‌ها را به رسمیت بشناسیم اما فایده نقد آن‌جاست که برای بهتر شدن اوضاع پیشنهاد هم بدهند. الان موقع کلاس انشاء نیست بلکه زنگ ریاضی است. اما برخی از نقدها قطعا سیاسی و جناحی است.

او افزود: در حال حاضر در دیپلماسی عمومی تیم سیاست خارجی دکتر روحانی توفیقات خوبی به دست آورده است و افکار عمومی دنیا و نیز کشورها به خوبی می‌دانند که ایران به دنبال بمب نیست بلکه می‌خواهد انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را در چارچوب ان. پی. تی داشته باشد و این را حق خود می‌داند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ahmd
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
اخه این ها انشا هم بلد نیستند فقط بلدنند برای مردم مشکل افرینی کنند ای کاش اگاه باشیم و دیگر این افراد را کنا ربگذاریم چرا که تاریخ مصرفشان خیلی وقط است تما م شده
ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۰
درود بر سید علی خامنه ای و روحانی و کابینه وزیران کشور عزیزم ایران.دم همتون گرم.سید علی کارت بیست بیسته.فقط هر کار میکنین قبل از فصل زمستان انجام بدید و نذارید تمدید مذاکرات تا اواسط زمستان طول بکشه با آمدن بهار دست اونها در منطقه خیلی باز میشه.