بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۰
کافی است یک روز صبح از خواب بیدار شوید و تصمیم بگیرید خواننده شوید، کلماتی که در ذهنتان رژه می‌روند را روی کاغذ قطار کنید، یک آهنگساز پیدا کنید، سر کیسه را شُل کرده و به همین راحتی به جرگه خوانندگان بپیوندید.
کد خبر : ۱۳۶۵۷۶
به گزارش افکارنیوز،روزنامه کسب و کار در گزارشی نوشت: کافی است یک روز صبح از خواب بیدار شوید و تصمیم بگیرید خواننده شوید، نگاهی به جیبتان بیندازید، کلماتی که در ذهنتان رژه می‌روند را روی کاغذ قطار کنید و نام شعر را بر روی آن بگذارید، یک آهنگساز پیدا کنید، سر کیسه را شُل کرده و به همین راحتی به جرگه خوانندگان بپیوندید.

تعداد خواننده‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، خواننده‌هایی که صدایشان چندان شناسنامه‌دار نیست و گاهی به خواندن یکی، دو ترانه بسنده می‌کنند و دیگر هیچ نامی از آنها نخواهید شنید. کافی است یک ساعت از وقتتان را بگذارید و در اینترنت چرخی بزنید، بدون شک با صدها خواننده و آهنگی روبه‌رو خواهید شد که تا به حال اسمشان به گوشتان نخورده است و بعد از این هم دیگر به آنها برنخواهید خورد.

برای آنکه بیشتر با چند و چون این قضیه آشنا شویم به استودیو «آوای کهن شرق» آمده‌ایم و چند ساعت از وقتمان را این‌جا می‌گذرانیم تا از نزدیک با آهنگساز این استودیو و دو نفر از افرادی که شخصا و به شکل مستقل تصمیم گرفته‌اند خواننده شوند و از جایی حمایت نمی‌شوند گپ و گفتی داشته باشیم. خواننده‌هایی که تنها به خوانندگی علاقه دارند و برای آنکه آهنگ بیرون دهند، خودشان شخصا دست به کار شده‌اند.

* برای خوانندگی پولدار باش!

مهدی معظم متولد سال ۱۳۶۹ و فارغ‌التحصیل مهندسی فرکانس از دانشگاه مشهد است. او دو سال است که مجوز استودیو آوای کهن شرق راگرفته و به شکل حرفه‌ای فعالیت می‌کند. زمینه اصلی فعالیت معظم، تنظیم آهنگ است اما آهنگسازی نیز می‌کند و هر از گاهی نیز می‌خواند. پیش از دایر کردن استودیو نیز دو سال به شکل نیمه حرفه‌ای و آماتور در این عرصه حضور داشته است.

او درباره فعالیت‌های موسیقایی‌اش می‌گوید: فعالیت من در زمینه موسیقی به شکل کاملا خودجوش بوده است. من ابتدا کتاب‌هایی را در ارتباط با این رشته مطالعه کردم و آهنگسازی را به‌طور تجربی یاد گرفتم، در کنارش علم آن را هم آموختم.

وی درباره میزان تحصیلاتش در موسیقی می‌گوید: تحصیل در این رشته می‌تواند تاثیرگذار باشد اما تجربه مهم‌تر است. من شاگردانی دارم که لیسانسشان در زمینه موسیقی است و علم آن را بلد هستند اما اینجا به شکل تجربی با این مقوله آشنا می‌شوند.

معظم البته می‌گوید در طول یک ماه ۱۵ مشتری دارد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. او درباره سطح سفارشات مشتریانش می‌گوید: از کارهایی که من در طول یک ماه می‌سازم نهایتا دو یا سه تای آنها را می‌توان واقعا گوش داد و می‌توانم بگویم که این آهنگ را من ساخته‌ام.

او با اینکه خودش جوان است اما اینکه جوانی بخواهد خوانندگی کند را خوب درک می‌کند: هیچ انگیزه‌ای ندارند، فقط دوست دارند بخوانند. مثل کسانی که ورزش می‌کنند اما بعد از گذشت مدتی آن را رها می‌کنند اما با این تفاوت که اینها دیگر رها نمی‌کنند و ادامه می‌دهند چون موسیقی تنوع دارد و تفریح رو به پایانی نیست.

او حتی به مشتریانش برای بهتر شدن یا نشدن کارهایشان توصیه هم می‌کند: من نسبت به دیگر آهنگسازها خیلی رُک هستم و تا جایی که فرد انتقادپذیر و دارای جنبه برای پذیرش این قضیه باشد به او می‌گویم اما به‌طور کلی مشتری‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنم. اول کسانی که قرار است پیشرفت کنند و دوم کسانی که قرار است پول بدهند. برای دسته اول کار بهتری ارائه می‌دهم و می‌توانم به آنها افتخار کنم.

معظم مولفه‌های اصلی خوانندگی را در سه چیز می‌داند: فاکتورهای خوانندگی امروز با گذشته متفاوت است. اول پول، دوم رابطه، سوم توانایی خوب فکر کردن، چهارم استعداد فهم موسیقی و در نهایت صدا معیارهای لازم برای خوانندگی هستند.

* مداحی می‌کردم!

آریا امیدبخش ۳۰ سال دارد و دانشجوی تربیت‌بدنی است. قبلا مداحی می‌کرده و مدتی است که تصمیم گرفته خواننده شود. سبک پاپ را دوست دارد و همین که خودش از گوش دادن به آهنگ‌هایش لذت می‌برد برایش کافی است اما می‌گوید هرکسی که آهنگ‌هایش را شنیده، دوست داشته و برای ادامه کار تشویقش کرده است.

امیدبخش درباره چگونگی ورودش به عرصه موسیقی می‌گوید: من قبلا مداحی می‌کردم، عده‌ای از دوستانم که کار خوانندگی می‌کردند بعد از شنیدن صدایم تشویقم کردند که به این عرصه بیایم. از طرفی برخی از شعرها را نیز دوست داشتم و می‌خواستم با صدای خودم خوانده شود.

او درباره شباهت‌های خوانندگی و مداحی می‌گوید: شباهتی ندارند اما مخالفتی هم با هم ندارند. در مداحی برخی از حروف عربی تلفظ می‌شوند. در مداحی آموزش دیده‌ام چون سخت است و واقعا به آموزش نیاز دارد. برای خوانندگی آموزش خاصی ندیده‌ام. کلاس گیتار می‌روم؛ آنجا هم گیتار تدریس می‌شود هم کمی آواز.

وی درباره هزینه‌هایی که صرف خوانندگی‌اش می‌کند، می‌گوید: هزینه آن زیاد نیست چون بیشتر شعر گران است و من خودم شعر آهنگ‌هایم را می‌گویم. هزینه‌ام برای هر آهنگ تقریبا یک و نیم میلیون تومان است.

* کارگری که خواننده شد...

میلاد نامجو متولد سال ۱۳۷۰ و دیپلم ردی است. از کودکی با فضای موسیقی آشناست و حالا سبک خاص خودش را در خواندن دارد. سبکی که خودش می‌داند نمی‌تواند برای پخش آن مجوز بگیرد، برای همین هم خودش دست به کار شده تا شخصا آهنگ‌هایش را تهیه و از طریق اینترنت پخش کند. میلاد اعتماد به نفس بالایی دارد و برای تامین هزینه‌های این کار حتی در ساختمان هم کارگری کرده است.

نامجو درباره ورودش به موسیقی می‌گوید: از کودکی یک فضای موسیقی‌گونه در خانه‌مان وجود داشت، برادرم اُرگ می‌زد و من می‌خواندم. در گروه سرود مدرسه هم بودم و به خواندن علاقه داشتم. ابتدا رپ می‌خواندم اما دیدم خوب نمی‌خوانم، رپ را با پاپ مخلوط کردم و در همه آهنگ‌هایم هم رپ می‌خوانم هم پاپ. باید یکی را انتخاب می‌کردم اما وقتی تلفیق کردم دیدم جواب می‌دهد، بالاخره شاخه‌ام را پیدا کردم و آن را ادامه دادم. در خارج از کشور به این سبک آر‌اند بی ‌می‌گویند.

چون پولدار نیست خودش شعرهایش را می‌گوید: شرایطم برای خرید شعر خیلی سخت است چون بیکار هستم و پول موزیکم را خودم تامین می‌کنم، مدتی سر ساختمان می‌رفتم و کارگری می‌کردم.

نامجو درباره پول درآوردن از این حرفه می‌گوید: شاید در آینده بتوانم خارج از ایران کنسرت برگزار کنم و پول درآورم یا با دیگر خواننده‌ها همخوانی کنم و به اصطلاح فیت بدهم اما در کل خوانندگی را به چشم شغل نمی‌بینم، بیشتر از آن لذت می‌برم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر