بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۵
خبرگزاری تسنیم: یک ماه از تعیین ضرب‌الاجل قوه قضائیه به وزارت ارتباطات برای مسدودسازی محتوای مجرمانه شبکه‌های اجتماعی گذشت و قاعدتا باید تکلیف ادامه حیات نرم‌افزارهای واتس‌آپ، وایبر و تانگو مشخص شود.
کد خبر : ۱۳۶۵۷۸

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، دقیقا یک ماه پیش بود که خبری روی سایت خبرگزاری وابسته به قوه قضائیه منتشر و در آن از نامه ضرب‌الاجلی محسنی اژه‌ای برای مسدودسازی محتوای مجرمانه شبکه‌های اجتماعی رونمایی شد.

قضیه از این قرار بود که معاون اول قوه قضائیه در نامه‌ای به وزیر ارتباطات، خواستار فراهم‌آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی مؤثر شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌آپ، وایبر و تانگو شده و مُهر اقدام عاجل هم بر آن نهاده بود تا این کار هرچه سریع‌تر انجام شود.

دلیل چنین برخوردی نیز طبق متن نامه، انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت، اخلاق اسلامی، امنیت عمومی و ... بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) توسط این شبکه‌های اجتماعی که بعضاً توسط دولت‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می‌شود، ذکر شد.

معاون اول قوه قضائیه با خطاب قرار دادن وزیر ارتباطات و اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه عنوان کرده بود که اگر وزارت ارتباطات نتواند ظرف مدت حداکثر یک ماه اقدام عاجلی نسبت به فراهم‌آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی مؤثر شبکه‌های یادشده انجام دهد، قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی در هر رده‌ای طبق قانون برخورد خواهد نمود.

اما پیش از اینکه قوه قضائیه اقدام به تعیین ضرب‌الاجل کند، چنین موضوعی را به شکل دیگری به وزارت ارتباطات هشدار داده و منتظر راهکار این وزارتخانه مانده بود زیرا در بخشی از نامه اژه‌ای خطاب به وزیر ارتباطات که 29 شهریور ماه رسانه‌ای شده آمده بود "استمهال سه‌ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی در خصوص فراهم‌آوری امکان مسدود‌سازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه‌های موصوف و ارائه شبکه‌های اجتماعی داخلی هم‌سطح با شبکه‌های مذکور، مع‌الاسف تاکنون اقدام مؤثری به عمل نیامده است".

سکوت مسئولان دولتی در این باره، موجب شد تا محسنی اژه‌ای بار دیگر و تنها یک روز به پایان مهلت در نظر گرفته شده برای این وزارتخانه، در نشست خبری خود گریزی به این موضوع داشته باشد و درباره اینکه علی‌رغم تعیین ضرب‌الاجل 30 روزه چرا هنوز وزارت ارتباطات اقدام جدی را انجام نداده است؟، گفت: درخصوص نامه‌ای که به وزیر ارتباطات نوشتم با برخی وزرا جلسه داشتم و اعلام کردم قوه قضاییه براساس پیشگیری از وقوع جرم وظیفه دارد جلوی فساد را بگیرد و با مجرم برخورد کند.

وی عنوان کرد: تا جاییکه امکان داشته باشد، دوست نداریم که شبکه‌های اجتماعی مسدود شوند به شرطیکه جرمی به وقوع نپیوندد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره رویکرد دولتی‌ها نیز در ادامه گفت: مسئولان دولتی نیز اعلام کردند تمام تلاش‌شان را برای جلوگیری از ترویج فساد در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند اما اگر موفق نشوند، از دادستان خواهم خواست تا اقدامات لازم را انجام دهد. بدیهی است دادستان نیز از مسئولان مربوطه توضیح خواهد خواست و براساس گزارش آنان تصمیم‌گیری خواهد کرد.

او عنوان کرد: دادستان کل کشور برای انجام این کار مُصر است.

با این حال، مهلت وزارت ارتباطات امروز به پایان رسیده که باید درباره راهکارهای فنی حاصل شده توضیحات درخور توجهی را ارائه کند تا مانع از مسدودسازی واتس‌آپ، وایبر و تانگو شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر