بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۲
خبرگزاری تسنیم: کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تک رقمی شدن نرخ بیکاری منطقی نیست گفت: آمارهای ارائه شده درباره ایجاد شغل با واقعیت جامعه فاصله دارد و رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی نمی‌تواند نرخ بیکاری را تک رقمی کند.
کد خبر : ۱۳۶۵۸۱

مرتضی عزتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،درباره ایجاد 400 هزار شغل در فصل تابستان گفت: اقتصاد در سال گذشته و سال پیش از آن رشد منفی داشته است و در کنار آن جمعیت کشور هم رشد دارد و افراد جویای کار نیز اضافه می‌شوند و رشد منفی باعث می شود که تعدادی یا بیکار شوند یا ظرفیت خالی باشد.

 عزتی تاکید کرد: زمانی که رشد اقتصادی منفی متوقف شود، اولین گام برای خروج از رشد منفی اشتغال،به کارگیری نیروهایی است که در سال گذشته ظرفیت‌شان خالی شده است، یا بیکار شده ‌اند. به طور مثال اگر سال گذشته منفی 5.5 درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم و امسال رشد 4.5 درصدی مثبت داشته ایم، به صورت منطقی نمی‌تواند  اثر خوبی در ایجاد شغل داشته باشد.

 این کارشناس اقتصادی گفت: این میزان شغل نمی‌تواند نرخ بیکاری کشور را به 9.5 درصد برساند،‌چنین چیزی امکان پذیر نیست. آمارهای ارائه شده با واقعیت های اقتصادی سازگار به نظر نمی‌رسد مگر اینکه آمار‌ها جابه‌جا شده باشد.

 وی با بیان اینکه کاهش جمعیت فعال در کشور هم نمی‌تواند به اندازه ای باشد که نرخ بیکاری را تک رقمی کند گفت:اینکه افراد با توجه به اینکه کاری برای  اشتغال نبوده است پشیمان شده‌اند خیلی امکان پذیر نیست. افرادی که واقعا جویای کار هستند تقریباً‌ ثابت هستند و به دلیل مشکلاتی که مردم به دلیل تأمین معیشت خود دارند نمی‌توانیم بگوییم افراد جویای کار هم کاهش یافته است.

 عزتی اظهار کرد: بیکاری با تنها یک راه‌کار از بین نمی‌رود. بهبود فضای کسب و کار، تسهیل فعالیت‌های اقتصادی، حمایت از تولید، حمایت از سرمایه و سرمایه گذار و بسیاری از سیاست‌های مکمل مجموعه ای است که می‌تواند مهار بیکاری را به همراه داشته باشد.

 وی بیان کرد: نه جمعیت فعال کاهش یافته است و نه افراد جویای کار زیادی مشغول کار شده اند. آمارها درباره نرخ بیکاری و تعداد مشاغل جامعه غیر منطقی است. اینکه به یکباره رشد 4 درصدی و نرخ بیکاری به تک رقمی برسد واقعی نیست چرا که در حال حاضر در وضعیت رکود به سر می‌بریم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رشد اقتصادی مقبول می‌تواند کاهش نرخ بیکاری را به همراه داشته باشد گفت:امسال هنوز رشد منفی سال گذشته را جبران نکرده‌ایم بنابراین میزان رشد امسال نمی تواند شرایط را برای کاهش نرخ بیکاری تا به این اندازه مهیا کند.

عزتی بیان کرد: چند برابر آن میزانی که باید اشتغال ایجاد شود، باید رشد اقتصادی داشته باشیم تا بیکاری مهار شود. این میزانی که امسال به عنوان رشد اقتصادی اعلام کردند جبران افت اقتصادی سال قبل است که بخشی از آن به تازگی رفع شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر