بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۴
نرخ آزاد اینترنت ۳G اپراتورهای موبایل همچنان در کشور مشخص نیست و همین موضوع زمینه‌ای شده تا مشترکان تلفن همراه ندانند در ازای استفاده‌شان از اینترنت، چه میزان هزینه از حساب آنها کسر می‌شود.
کد خبر : ۱۳۶۵۸۵
به گزارشافکارنیوز،سردرگمی تعرفه‌های اینترنت و دیتای موبایل نسل‌های سوم و چهارم همچنان پابرجاست و دقیقا مشخص نیست که اپراتورهای اول و دوم کشور با چه نرخ و معیاری اقدام به صدور صورتحساب برای مشترکان می‌کنند.

اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در شهریور ماه مجوز ورود به ۳G و ۴G را دریافت کردند و حداقل انتظاری که از سمت مشترکان وجود داشت این بود که طبق وعده این اپراتورها هزینه‌ها کم شده و سرعت ارتقا یابد.

اما با گذشت نزدیک به دو ماه از راه‌اندازی این نسل‌ها در کشور به شکل فراگیر، تنها مزیتی که در برخی نقاط کشور به چشم می‌خورد ارتقای سرعت دسترسی به شبکه اینترنت است اما هزینه‌ها نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه تخلیه یکباره شارژ موبایل کاربران موجب بروز دغدغه‌ای جدی شده است که البته هنوز هم دلیل آن مشخص نیست و هر دو اپراتور چنین موضوعی را رد می‌کنند.

جهت دور نیفتادن از بحث نسل‌های سوم و چهارم علاوه بر سرعت بالاتر باید کاهش هزینه‌ها را هم در پی داشته باشند در غیر اینصورت یکی از شاخص‌های استاندارد این نسل‌ها نقض شده است.

رگولاتوری در زمان فعالیت اپراتور سوم کشور با نام تجاری رایتل، مصوبه‌ای را برای این شرکت در زمینه خدمات اینترنت نسل سوم در نظر گرفت که بر مبنای آن سقف تعرفه اینترنت همراه نیم ریال می‌شد اما رایتل می‌توانست با ارائه بسته‌های پیشنهادی این نرخ را پایین‌تر هم بیاورد.

وزیر ارتباطات پیش از ارائه مجوزهای نسل سوم و چهارم به ایرانسل و همراه اول گفته بود که نرخ‌های مکالمه و دیگر موارد برای این اپراتورها همچون مصوبه سابق و مربوط به نسل دوم خواهد بود اما تعرفه دیتای آنها باید از رقم‌های ۵ و ۴ ریال در زمینه GPRS به نیم‌ ریال کاهش یابد.

اما از طرفی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معتقد است که همراه اول و ایرانسل در بسته‌های پیشنهادیشان تعرفه دیتای موبایل را کمتر از نیم ریال محاسبه می‌کنند اما برای تعرفه آزاد آنها مصوبه‌ای وجود ندارد.

وی همچنین در گفت‌وگویی که به چند و چون تعرفه‌های نسل سوم این دو اپراتور پرداخت، گفت: براساس مطالعاتی که برای یکسان‌سازی تعرفه GPRS و دیتای نسل‌های سوم و چهارم شده، فعلا ذهن‌مان روی عددی بین نیم و یک ریال است اما همچنان مصوبه‌ای در این زمینه نداریم و تعرفه آزاد دیتا در نسل‌های جدید هم همان ۳ ریال است.

منطق می‌گوید که اپراتورها در زمینه بسته‌های پیشنهادی مختار به تعیین تعرفه هستند و دستگاه نظارتی نمی‌تواند بسته‌ای که تعرفه‌اش از سقف نرخ‌های در نظر گرفته شده پایین‌تر است را دستوری کنند یا به عبارتی دیگر رگولاتوری نمی‌تواند نرخ بسته‌های اپراتورها را تعیین کند.

اما در شرایطی که مشترکان همراه اول تنها در صورت خرید بسته قادر به استفاده از خدمات نسل سوم ارتباطی هستند و نرخ آزادی برای آن در نظر گرفته نشده است اما ایرانسل هم که امکان استفاده از اینترنت ۳G و ۴G را به شکل آزاد مهیا کرده به شکل شفاف نگفته است که چه تعرفه‌ای را لحاظ می‌کند.

اما جالب است که مرکز تماس ایرانسل می‌‌گوید چیزی درباره نرخ آزاد ۳G به ما گفته نشده اما برای اینکه از نسل سوم به شکل خارج از تعرفه استفاده کنید به دلیل سرعت بالا، باید حداقل حساب‌تان هزار و ۵۰۰ تومان شارژ داشته باشد.

در صورتیکه تمامی اپراتورهای نسل سوم طبق مصوبات قبلی رگولاتوری و صحبت‌های وزیر ارتباطات در زمینه خدمات‌دهی نسل سوم باید بابت هر کیلو بایت دریافت یا ارسال داده نیم ریال را بپردازند اما واقعا معلوم نیست که مشترکان ایرانسل چه نرخی را در زمینه تعرفه آزاد می‌پردازند.

این اپراتور تعرفه GPRS را برای هر کیلوبایت در ساعات اوج ۵ ریال و در ساعات غیر اوج ۱ ریال محاسبه می‌کند.

آشفته بازار تعرفه آزاد اینترنت ۳G و مشخص نبودن نرخ‌ها بر روی سایت اپراتورها، قطعا می‌تواند زمینه‌ای برای فعالیت‌های غیرشفاف باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر